تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799197959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از چاقو عامل 50 درصد قتل‌ها در استان قزوین/ احساس قدرت کاذبی که سرانجامی شوم را رقم می زند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > قزوین مهر گزارش می دهد/
استفاده از چاقو عامل 50 درصد قتل‌ها در استان قزوین/ احساس قدرت کاذبی که سرانجامی شوم را رقم می زند
قزوین- خبرگزاری مهر: افزایش خشونت، عدم کنترل خشم و رفتارهای عصبی، دوری از آموزه های دینی و بی اطلاعی از عواقب ناگوار و جبران ناپذیر در نزاع ها و استفاده از سلاح سرد بویژه چاقو، خسارات جبران ناپذیری را رقم می زند به طوریکه در نزاع های دو سال گذشته استان قزوین 50 درصد قتلها با سلاح چاقو اتفاق افتاده که دستگاه قضایی برای مقابله با این معضل طرح تشدید برخورد با مجرمان سلاح سرد را اجرا می کند.



به گزارش خبرنگار مهر، برآوردهای مقایسه ای در دهه 80 و 90 نشان می دهد جنایت با سلاح سرد در کشور روبه افزایش بوده و متاسفانه در استان قزوین هم بیش از 50 درصد قتلها در دو سال اخیر در پرونده های ضرب و جرح، قمه کشی، استفاده از چاقو بوده که امنیت عمومی جامعه را به مخاطره انداخته است.

در هفته گذشته نیز در درگیری دو جوان یک نفر از آنها با ضربات چاقو کشته شد و در یک مراسم جشن نیز پس از درگیری میان میهمانان یکی از افرادی که برای میانجیگری وارد صحنه شده بود با ضربات چاقو جان خود را از دست داد.

این وضعیت که در میان مردم قزوین به یک دغدغه و نگرانی تبدیل شده موجب شد دستگاه قضایی برای تامین امنیت عمومی در چند ماه گذشته با بررسی پرونده های ضرب و جرح به این نتیجه برسد که با اجرای طرح تشدید مبارزه با استفاده کنندگان از سلاح سرد راهی برای کاهش آسیب های این بخش پیدا کند.

امیر جلالی دادستان شهرستان البرز که به نمایندگی از مجموعه قضایی استان ماموریت یافته در اجرای این طرح هماهنگی لازم با گروههای مختلف را برای اطلاع رسانی، صحبت با مجرمان برای متنبه شدن و آسیب شناسی موضوع را انجام دهد با دعوت از خبرنگاران برای بازدید از زندان مرکزی و گفتگو با مجرمان سلاح سرد گام عملیاتی برای اجرای این طرح را برداشت.

امیر جلالی در میان زندانیانی که به جرم قتل و ضرب و جرح با سلاح سرد و چاقو در حبس هستند گفت: امروز فارغ از شغل دادستانی و مجرم بودن شما، باید ضمن بررسی شرایط متهمان و گرفتار شدن در بلای خشم و عصبیت راهکاری برای خروج از این وضعیت پیدا کرد تا دیگر شاهد افزایش این نوع جرائم در استان و کشور نباشیم.

جلالی گفت: می خواهیم شرایط امروز را مروری دوباره کنیم و بپرسیم اگر شما متهمان در شرایط یک روز قبل از حادثه بودید حاضر می شدید با خشم و عصبانیت جان بیگناهی را بگیرید یا فردی را نقص عضو کنید و عمری در پشیمانی باشید و با حبس و قصاص شرایط دشواری برای خانواده ایجاد کنید؟

وی افزود: اگر حتی یک نفر از شما تصمیم بگیرد و باور کند که اشتباهی بزرگ مرتکب شده و با خود تصمیم بگیرید مراقب رفتار خود باشد و کاری نکند که دیگر به زندان بازگردد این طرح جواب داده است و اگر هنوز به این باور و اعتقاد نرسیده اید باید بیشتر کار شود.

رسالت دستگاه قضایی ایجاد امنیت و عدالت اجتماعی است

جلالی بیان کرد: رسالت دستگاه قضایی ایجاد عدالت اجتماعی است و این که هر کسی اگر مورد ظلم واقع شد بخواهد خودش حکم اجرا کند هرج و مرج و بی سامانی و نا امنی جامعه را فرا می گیرد و باید در این شرایط بدانید دستگاه قضایی بهترین مرجع برای رسیدگی به ظلم، صدور حکم بر اساس قانون و شرع مقدس و مجازات افراد خلافکار است.

وی افزود: همه باید بپذیریم امنیت و حتی احساس امنیت مهمترین شاخصه جامعه اسلامی است که دستگاه قضایی خود را ملزم می داند آن را تامین کند که این کار با همکاری مردم، پلیس و سایر نهادها تامین می شود و اگر این وضعیت توسط عده ای متخلف خدشه دار شود همه آسیب خواهیم دید و دیگر کسی با هر شغل و مسئولیتی حاشیه امن نخواهد داشت.

طرح تشدید برخورد با مجرمان سلاح سرد در قزوین

این قاضی یادآورشد: دستگاه قضایی استان طرحی را پیاده کرده که ضمن نظارت بر جرائم با سلاح سرد مانند چاقو و قمه با عزم جدی ضمن رسیدگی سریع به پرونده های این نوع جرائم از امروز افرادی که به جرم حمل سلاح سرد و استفاده از آن به زندان محکوم شوند ضمن محرومیت از برخی حقوق خود در داخل زندان با سخت گیری جدی و تشدید مجازات هم روبرو خواهند شد.

وی خطاب به متهمان گفت: این مردانگی نیست که ضمن مجروح کردن و ناقص کردن افرادی با چاقو و قمه جان بیگناهی را بگیرید و خانواده خود را نیز سرگردان کنید و به خواری و ذلت بیندازید، این کار از رسم مردانگی هم به دور است و عاقبت شومی برای همه متخلفان داشته و دارد.

نماینده دستگاه قضایی استان یادآورشد: شما متهمان اگر روزی که چاقو را در بدن فردی بیگناه فرو کردید خشم خود را کنترل کرده بودید امروز در زندان نبودید و این همه مشکل برای کشور و نظام و خانواده های دیگر هم ایجاد نمی کردید و زندگی خود را ادامه می دادید. امتیاز ویژه به طرح های کاربردی زندانیان وی افزود: قرار بازداشت موقت، حبس در تبعید، شلاق زدن در ملاء عام، ممنوعیت حمل سلاح سرد و چاقو، عدم استفاده از مرخصی و محرومیت از عفو از مجازاتهایی است که از این پس برای کسانی که از چاقو استفاده کنند اعمال خواهد شد تا شاهد کاهش این جرائم در استان باشیم.

جلالی بیان کرد: اگر قدرت کنترل خشم خود را ندارید به هیچ وجه با خود سلاح سرد و چاقو حمل نکنید، دیگران را به حکم خود مجازات نکنید و اگر فکر کردید پلیس و دستگاه قضایی نمی تواند متجاوزان به حقوق شما را تامین کند اگر اعتقادی دارید به خدا واگذار کنید و مطمئن باشید اگر در دنیا کسی به مجازات اعمال خود نرسد در آخرت مجازات شدید خواهد شد و خلاصی ندارد. وی اظهارداشت: از شما انتظار داریم تجربیات و احساس ندامت و پیشنهادهای خود را به دستگاه قضایی منتقل کنید تا بتوانیم با حضور کارشناسان از بروز این جرائم جلوگیری کنیم.

جلالی گفت: اگر شما هم شغلی داشتید، آگاه و باسواد بودید امروز در زندان نبودید و این همه سختی و تحقیر و مشکلات را تحمل نمی کردید لذا هر فرد زندانی که طرح و ایده و پیشنهادی بدهد که در کاهش این جرم موثر باشد از امتیازهای تشویقی، کاهش مجازات، مرخصی در مناسبتها، انتقال، پذیرفتن سند برای ضمانت و رای باز برخوردار خواهد شد.
 
44.3 درصد قتلها در قزوین با چاقو جلالی پس از نصیحت کردن کردن مجرمان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: متاسفانه 44.3 درصد قتلها در کشور با چاقو و سلاح سرد رخ داده و 760 نفر در این زمینه جان خود را از دست داده اند و اگر غفلت کنیم همه خانواده ها در معرض این تهدید جدی خواهند بود.

دادستان البرز گفت: باید قبول کنیم که حمل سلاح مهمترین عامل برای ایجاد حس قدرت و انتقامجویی است و با توجه به ظرفیت افراد احتمال بسیار کمی هست که با داشتن سلاح سرد در هنگام عصبانیت از آن استفاده نکرد و این وضعیت شاید برای افراد دارای مسئولیت و متعادل حتی من و شما هم بسیار سخت باشد و قربانی خشم و عصبیت شویم لذا بهترین راه پیشگیری، حمل نکردن سلاح سرد و چاقو به صورت جدی است.

وی افزود: در دهه 80 حدود 44.3 درصد از قتلها در کشور با سلاح سرد بود و در سال گذشته این آمار با کشته شدن 760 نفر به بیش از 50 درصد رسیده و متاسفانه بیش از 60 درصد مجرمان بین 15 تا 30 سال سن دارند.

جلالی تصریح کرد: بیشتر مجرمان درگیری با سلاح سرد از سطح تحصیلات کمی برخوردارند و به طور معمول کارمندان و شاغلان اداری و کسانی که تحصیلات دانشگاهی دارند در میان این گونه افراد بسیار نادر است و بیشتر این افراد فاقد شغل مشخصی هستند یا به صورت متفرقه و آزاد کار می کنند.

حمل و استفاده از سلاح در استان قزوین خط قرمز است

این مسئول گفت: از امروز حمل و استفاده از سلاح سرد بویژه چاقو و قمه در استان قزوین خط قرمز تلقی می شود و پرونده های این گونه جرائم با جدیت و شدت از سوی دستگاه قضایی برخورد خواهد شد و تلاش می کنیم با همکاری رسانه ها، پلیس، دستگاه قضایی و مجرمان نادم ریشه این جرائم را در استان خشک کنیم.

وی افزود: رسانه ها ظرفیت بسیار خوبی برای اطلاع رسانی و آگاه کردن خانواده ها دارند زیرا ما قادر نیستیم افراد را بازرسی کنیم تا کسی چاقو نداشته باشند اما والدین می توانند فرزندانشان را کنترل کنند و هشدار دهند تا به هیچ عنوان چاقو با خود حمل کنند زیرا در این صورت بکار نبردن آن بسیار سخت و غیر محتمل است.

جلالی یادآورشد: باید عموم مردم هم بدانند که در صورت بروز هر گونه جرمی با سلاح سرد دستگاه قضایی هیچ اغماض و بخششی نخواهد داشت و با سخت گیری مصمم است ریشه این جرم را بخشکاند و یا به حداقل برساند.

وی بیان کرد: متاسفانه سطح پائین سواد در میان مجرمان سلاح سرد و مسائل فرهنگی موجب می شود شاکی و متهم جای خود را عوض کند و به دلیل عدم کنترل خشم صدمات جبران ناپذیری به خانواده ها وارد شود.

این قاضی گفت: هیجان بیش از حد، غلبه نکردن بر احساسات و خشم و عصبیت عیر قابل کنترل موجب می شود گاهی با بهانه هایی بچه گانه یک درگیری آغاز شده و وجود چاقو و هر گونه سلاح سرد دیگر با دادن قدرتی کاذب به حمل کننده آن به سرانجامی شوم منجر می شود که بهترین راه همراه نداشتن سلاح سرد و کنترل خشم در زمان ناراحتی است که می تواند مانع بروز حوادث ناگوار شود.

در برخورد با این جرائم با شدت عمل کنید

نصیحت ها و هشدارهای دادستان البرز که به پایان رسید برخی از متهمان که حوصله این حرفها را نداشتند بلافاصله از محل خارج شدند و چیزهایی زیر لب گفتند که شاید تمسخر و بی تفاوتی، بی خیالی و عدم درک موضوع از آن استنباط می شد؛ همان ناآگاهی که امروز موجب قتل و جرح و زندانی شدن این افراد شده و جهلی که نگران کننده است اینجا نیز دیده شد.

اما در کنار آن افرادی هم بودند که پشیمانی از چهره آنها نمایان بود و با رفتاری توام با ندامت از درخواست گفتگوی خبرنگار مهر استقبال کردند و با بیان دیدگاههای خود راهکاری نیز برای دیگران پیشنهاد کردند تا شاید این جرائم دیگر رخ ندهد یا کاهش یابد.

(ی. ع) 32 ساله که به اتهام چاقوکشی به سه سال حبس محکوم شده و شش ماه از محکومیت خود را سپری کرده به خبرنگار مهر پیشنهاد جالبی داد و گفت: بسیاری از افراد مانند من که سطح تحصیلات کمی هم دارند گاهی به دلیل مشکلات خانوادگی، اقتصادی و بیکاری دچار بحران روحی می شوند که نمی دانند چه کنند. پیشنهاد می کنم در نقاط مختلف شهر بویژه شهرهای اطراف روان شناسانی را به صورت رایگان مستقر کنند تا هرکس مشکلی داشت مراجعه کرده و راهنمایی بگیرد و آرام شود.

وی که اعتیاد نیز دارد می گوید: ما اهل رفاقتیم و خیلی زود با دیگران ارتباط برقرار می کنیم و روی حرف خود هستیم و اگر قولی بدهیم عمل می کنیم و اگر دست اندرکاران و روان پزشکان با ما رفیق شوند همه کار می کنیم و می توانید روی ما حساب باز کنید.

این زندانی که متهم به قتل است اظهارداشت: خواستم کسی را که مشکل ساز شده بود بترسانم تا به سر زندگی خود بازگردد که به قتل منجر شد و شاید اگر می توانستم خودم را کنترل کنم و راهش را بلد بودم اینگونه نمی شد.

سفره خانه ها را کنترل کنید

(ه. ع) یکی دیگر از متهمان است که با 26 سال سن به جرم تخریب در زندان است می گوید: از روی نادانی و ندانم کاری یک اشتباه کردم و امروز بشدت پشیمان هستم و مطمئن باشید دیگر تکرار نخواهم کرد.

وی که پنج سال است اعتیاد دارد یادآورشد: اگر بزرگترها ما را کنترل کرده و به جوانها مشاوره دهند می توانیم در مواقع بروز مشکلات روحی بهتر عمل کنیم.

(م. ر) با 29 سال سن به جرم تخریب در زندان است و امروز ضمن پیشمانی می گوید: اگر کمی حوصله و صبر می کردم و اهل نماز بودم حتما قادر بودم خودم را کنترل کنم اما اینگونه نشد و امروز که در زندان در کلاس های مذهبی شرکت کرده ام با نماز و روزه به آرامشی رسیده ام که می تواند در آینده به من کمک کند.

وی می گوید: بسیاری از قهوه خانه ها و سفره خانه ها، محیط مناسبی نیست و درگیریها از آنجا شکل می گیرد زیرا سیگار کشیدن عادی است و اعتیاد هم از همین سیگار آغاز می شود و پایان خوبی هم ندارد و اگر سیگار کشیدن جوانان در این اماکن کنترل شود شاید برخی از جرم ها رخ ندهد.

(ال. ح) که کارگر شهرداری است و به دلیل درگیری ناموسی و قتل در زندان است به خبرنگار مهر گفت: واقعا نمی دانستم در برابر این موضوع چه عکس العملی نشان دهم و راه کنترل خشم را نمی دانستم و امروز نیازمند کمک مسئولان هستیم تا از این شرایط خارج شوم.

وی که محکومیت سه ساله خود را به پایان رسانده و قادر به تامین 50 میلیون تومان دیه نیست ضمن درخواست کمک از خیرین برای تامین دیه اظهارداشت: اعتقادات مذهبی و ایمان بهترین سپر مشکلات است و می تواند خشم و عصبانیت و بسیاری از رفتارهای غیرطبیعی را کنترل کند.

محکوم به قصاصی که خشم خود را کنترل نکرد

(س. ح) جوان 27 ساله ای که به اتهام قتل نامزد خود در انتظار قصاص است به خبرنگار مهر گفت: در صف بنزین بودم که عجله کردم و برای زودتر زدن بنزین با عده ای درگیر شدم که در این نزاع نامزدم کشته شد و بقیه فرار کردند و من باید قصاص شوم.

وی گفت: فکر نمی کردم عاقبت عجله کردن اینگونه شود و کاش خودم را کنترل کرده بودم و کمی صبور می شدم تا این شرایط ایجاد نمی شد اما توصیه می کنم جوانان خشم و عصبانیت خود را کنترل کنند در غیر این صورت سرنوشت شومی در انتظار آنها خواهد بود.

(س.ب) جوان 25 ساله دیگری است که در نزاع دسته جمعی چاقو کشیده و یک نفر را به قتل رسانده می گوید: در یک نزاع دسته جمعی سعی کردم درگیر نشوم اما دوستم چاقو داشت و درگیر شد و یک نفر کشته شد و امروز بیچاره شده ایم.

وی افزود: توصیه می کنم از صحنه درگیریها دور شوید، با خود چاقو حمل نکنید و با صبوری و گذشت بر خشم خود غلبه کنید. اگر غرور خود را بشکنید پشیمان نخواهید شد.

(ح. د) که 20 سال دارد و امروز در زندان دوران محکومیت خود را سپری می کند می گوید: در دعوای دسته جمعی حدود 10 نفر به من حمله کردند و مرا کتک زدند که من عصبانی شدم و با چاقو به قلب یکی از افراد زدم که کشته شد.

این جوان که شدیدا پشیمان است می گوید: دوران جبس مرا متحول کرده و راه کنترل خشم خود را یاد گرفته ام و از این پس دیگر چاقو همراه نخواهم داشت و خشمم را کنترل خواهم کرد. وقتی همه توصیه های خود را که تجربه ارزشمند اما تلخی بود را گفتند یک جمله مشترک همواره تکرار می شد که" ای کاش چاقو نداشتم، کاش عصبانی نمی شدم، ای کاش خودم را کنترل می کردم" و براستی غرور بیجا، عصبانیت بیش از حد، دوری از آموزه های دینی و ایمان و تقوی، بی توجهی به نصیحت خانواده و بزرگان و بی اطلاعی از عقوبت استفاده از سلاح سرد سرانجامی جز زندان، چوبه دار و متلاشی شدن خانواده ها و دهها آسیب اجتماعی دیگر ندارد.

باید از راه اشتباه رفته متخلفان عبرت بگیریم و با راه درست انسانهای پاک و مومن مسیر زندگی درست را پیدا کنیم تا هم خود و خانواده را حفظ کنیم و هم سلامت اجتماعی را به مخاطره نیندازیم.

زندگی کوله باری از ناملایمات و تجارب تلخ و شیرین است با مطالعه سرنوشت مجرمان و نظارت و کنترل رفتار فرزندان و اعضاء خانواده از همیی امروز از بروز حوادث تلخ و ناگوار جلوگیری کنیم. امروز بیندیشیم و چاره کنیم، فردا دیر است.

گزارش: محمد رضا جباری


۱۳۹۳/۵/۲۶ - ۱۰:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن