تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804889451




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بلاتكليفي سهامداران يك بانك و مؤسسه اعتباري


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بلاتكليفي سهامداران يك بانك و مؤسسه اعتباري
يك‌سال از حضور تيم جديد در بانك مركزي مي‌گذرد. در اين يك‌سال بانك مركزي تمام تلاشش در حوزه نظارت بر منضبط كردن بانك‌ها متمركز شده است


يك‌سال از حضور تيم جديد در بانك مركزي مي‌گذرد. در اين يك‌سال بانك مركزي تمام تلاشش در حوزه نظارت بر منضبط كردن بانك‌ها متمركز شده است. اين در حالي است كه سهامداران يك بانك و مؤسسه اعتباري خصوصي سال‌هاست كه به سهامداران خود تنها سود اندك داده‌اند يا اينكه اصلاً سود نپرداخته‌اند. سهامداران اين دو نهاد مالي در اين سال‌ها با افت چشمگير ارزش پول خود مواجه شده‌اند و جالب اينكه بانك مركزي به عنوان نهاد ناظر بر رفتار بانك‌ها و مؤسسات پاسخي به سهامداران نداده است.
سكوت بانك مركزي در برابر پذيره‌نويسي بانك‌ها و مؤسساتي كه پول مردم را بدون دليل بلوكه كرده‌اند هنوز هم ادامه دارد.
هرچند تكليف پذيره‌نويسان بانك «آ» از سال 1391 در هاله‌اي از ابهام قراردارد و اين بانك تاكنون نتوانسته خود را با شرايط بانك مركزي تطبيق دهد اما وضعيت در مؤسسه اعتباري قديمي نيز به همين منوال است و اين مؤسسه كه در آبان ماه 1389 براي تبديل به بانك پذيره‌نويسي كرده تاكنون نتوانسته با رفع موانع نسبت به اخذ مجوز اقدام كند.
بانك «آ» همچنان درگير كاهش شعب خود و تطبيق با سياست‌هاي بانك مركزي است و با وجود كاهش شعب خود از 350 شعبه به 160 شعبه هنوز بانك مركزي به مسائلي چون اصلاح ساختارهاي مالي و برخي موارد اين بانك حساس است. با وجود انقضاي مهلت شش ماهه مجوز موقت اين بانك خصوصي، بانك مركزي تصميم جديدي براي آن نگرفته و سهامداران و حتي كارمندانش علاوه بر نگراني از آينده شان از بانك مذكور دلخور هستند.
اين بانك اخيراً تنها 16 ريال براي سهامداران سود تقسيم كرده است! سودي كه شايد ارزش گرفتنش را هم نداشته باشد.
هم اكنون از زمان پذيره‌نويسي اين بانك ۱۷ ماه مي‌گذرد و نماد آن در بورس بسته است.
يكي از نكات جالب توجه در اين بين فعاليت يك نهاد مالي بدون مجوز رسمي در بين شبكه بانكي است كه شايد در دوران بانك مركزي و بازار پولي كشور بي‌سابقه باشد. هر چند برخي گمانه‌زني‌ها از موافقت بانك مركزي با مجوز دادن به اين بانك حكايت دارد اما يك مقام ارشد بانك مركزي در گفت وگويي كوتاه با «جوان» در اين باره گفت «اين بانك بايد مقداري اصلاحات ساختاري انجام دهد و بعد درباره مجوز بررسي‌هاي لازم صورت گيرد.»
نكته عجيب ديگر درباره اين بانك هم اين است كه برخي از خودپردازهاي بانك‌هاي كشور كه عضو شتاب هستند با اشتباه استراتژيك بانك مركزي همچنان نام بانك منحل شده را به رسميت مي‌شناسند!
فعلاً سهامداران اين بانك با عدم خريد و فروش سهام و سود پايين و بلاتكليفي مواجه هستند و هنوز بانك مركزي با گذشت شش ماه از مجوز موقت تكليف را روشن نكرده است.
 
 مؤسسه‌اي كه دوست ندارد بانك شود!
اما داستان درباره مؤسسه اعتباري با سابقه چندين سال فعاليت وضعيتي مشابه با بانك بالا دارد. اين مؤسسه نيز براي افزايش سرمايه و تبديل به بانك در آبان 1389 پذيره‌نويسي كرد اما درست پس از چند ماه از اين پذيره‌نويسي توسط مقام ناظر اعلام شد رقم سرمايه لازم براي تأسيس بانك خصوصي 400 ميليارد تومان است و عملاً پذيره‌نويسي مؤسسه تا سقف 200 ميليارد تومان بي‌اثر شد.
در اين پذيره‌نويسي كه حدود يك ماه به طول انجاميد سهامداران خرد در گوشه و كنار كشور نسبت به خريد سهام اقدام كردند و با ورود سهامدار حقوقي به رغم پيشنهادات متعدد در آن مقطع موافقت نشد.
در مقطع پذيره‌نويسي روابط عمومي اين مؤسسه اعلام كرد آمارهاي موجود و برآوردهاي اوليه، خبر از آن دارد كه مؤسسه اعتباري مذكور در جلب اعتماد افكار عمومي و به تبع آن نقدينگي موجود در دست افراد حقيقي و داراي خرده سرمايه، موفق عمل كرده و حضور اين بخش از جامعه در فرآيند پذيره‌نويسي كاملاً مشهود است.
در گزارش 4 آبان 1389 اين روابط عمومي آمده است؛ تا‌كنون كه پنج روز از آغاز پذيره‌نويسي سهام مؤسسه اعتباري گذشته است، بيش از 1400 نفر از افراد حقيقي و مستقل با مراجعه به شعب بانك پاسارگاد در سراسر كشور، سهام مؤسسه را خريداري كرده‌اند كه اين مسئله با توجه به سوابق موجود از ساير پذيره‌نويسي‌ها در كشور و در نوع خود بسيار قابل تأمل است.
همچنين گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد گستره توزيع فروش سهام مؤسسه مذكور در مرحله پذيره‌نويسي به شكل شگفت‌آوري وسيع است به گونه‌اي كه ساكنان شهرستان‌هاي دور افتاده كشور نيز سهام قابل توجهي را خريداري كرده‌اند.  اكنون حدود چهار سال از اين پذيره‌نويسي مي‌گذرد و در حالي كه اين پذيره‌نويسي به تأييد بانك مركزي رسيده است، اما خبري از بانك نيست.
پس از آنكه مستخدمين حسيني خود را از مديريت اين مجموعه كنار كشيد تا بانك مركزي مجوز اين بانك را ارائه كند و سرپرست مؤسسه قول مساعد در اين زمينه داد نسل سوم مديريت اين مجموعه از تاريخ پذيره نويسي هم نتوانسته براي اولين مؤسسه اعتباري بعد انقلاب كاري كند تا مجوزش را براي تبديل به بانك اخذ كند هرچند يكي از مقامات بانك مركزي نيز در گفت‌و‌گويي اذعان داشته كه مؤسسه مذكور براي تبديل به بانك درخواستي نكرده است !
با اين وضعيت سهامداران اين بانك و مؤسسه در اين سال‌ها با افت ارزش پول مواجه شدند و تنها از سهامداري، صبر ايوب نصيبشان شده كه آن هم آينده‌اي مبهم دارد.


نویسنده : علي طالب‌زاده 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن