تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815481743




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روسیه و خشم فروخورده از تحریم های یکجانبه غرب


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روسیه و خشم فروخورده از تحریم های یکجانبه غرب مسکو - ایرنا- گردهمایی روسای فراکسیون های دومای روسیه در منطقه ˈیالتاˈی کریمه و سخنرانی پوتین رییس جمهوری این کشور در آن نشان داد که مسکو همچنان برای بازگرداندن روابط متشنج با غرب به مدار همکاری می کوشد و کرملین در مقطع فعلی راهی جز فروخوردن خشم خود در مقابل اقدامات یکجانبه گرایانه غربی ها پیش رو نمی بیند.


به گزارش ایرنا، منطقه یالتای کریمه که یادآور خطرات و خاطرات گره خورده با جنگ دوم جهانی و گردهمایی سران متفقین در آن برای به زانو درآوردن آلمان نازی است، اواخر هفته گذشته شاهد نشست هم اندیشی رییس جمهوری روسیه با روسای فراکسیون های مجلس قانونگذاری روسیه (دوما) بود.
تحلیلگران مسایل سیاسی پیش از آغاز این گردهمایی با اشاره به اقدامات متقابل اخیر مسکو در واکنش به تحریم های جاری ضد روسی غرب، پیش بینی می کردند که پوتین در قامت احیاگر سلطه روسیه بر کریمه و حامی منافع روس زبانان اوکراین، در نشست یالتا جبهه جدیدی را در جنگ تحریمی با غرب بگشاید، اما اتفاقات این رویداد مهم سیاسی و اظهارات رییس جمهوری روسیه نشان داد که کرملین در مواجهه با رویکرد تهاجمی غرب با احتیاط تمام رفتار می کند.
تحلیل محتوای اظهارات پوتین در این نشست و پاسخ های دوپهلوی وی به برخی درخواست های ضد غربی توام با عصبانیت روسای فراکسیون های دوما، به ویژه ˈولادیمیر ژیرینوفسکیˈ رییس حزب لیبرال دموکرات روسیه، بار دیگر این نکته را به خوبی آشکار کرد که تصمیم سازان روس با درک واقع بینانه از توانمندی های خود در تقابل با غرب، به هیچ وجه حاضر نیستند به اقدامات غیر عقلایی منافی منافع ملی خود دست بزنند.
در واقع ملاقات رئیس جمهوری روسیه با نمایندگان دومای دولتی در یالتا در شرایطی به پایان رسید که اتفاق جنجالی که همه در انتظار آن بودند، رخ نداد و پوتین در این نشست یک روزه سخنانی را تکرار کرد که پیش از این به بخشی از بیانیه های سیاسی رسمی کشورش تبدیل شده است.
از قرار معلوم یکی از اهداف اصلی از ترتیب دادن نشست یالتا این بود که به دنیا نشان داده شود رئیس جمهوری روسیه، در مقایسه با دیگر سیاستمداران کشور، فوق العاده معتدل است و اظهارات صریح ضد غربی رؤسای فراکسیون های دومای دولتی نیز بر این امر صحه گذاشت.
این در حالی است که در آستانه سخنرانی رییس جمهوری روسیه در یالتا، شایعاتی در رسانه های خبری و شبکه های اجتماعی روسیه مبنی بر این منتشر شد که پوتین در این نشست می تواند دخالت نظامی مستقیم در شرق اوکراین و خط مشی راهبردی جدید را در شرایط ˈجنگ سرد جدیدˈ اعلام کند، به ویژه اینکه لغو ناگهانی پخش مستقیم سخنرانی وی از شبکه های تلویزیونی نیز به این شایعه دامن زد.
با این حال رهبر روسیه به جای اظهارات جنجالی، به تکرار نظریه هایی پرداخت که پیش از این به بخشی از خط مشی سیاسی روسیه تبدیل شده است.
پوتین با این رویکرد اعلام کرد که الحاق کریمه اقدام تجزیه طلبانه ای نبوده بلکه نتیجه اعلام رأی آزادانه ساکنان آن بوده است.
تاملی بر اظهارات پوتین در گردهمایی یالتا مبنی بر اینکه ˈبرنامه بزرگ حمایت از صنایع نظامی به ارزش حدود 600 میلیارد دلار تا سال 2020 تهیه شده و در حال اجراستˈ و نیز اینکه ˈروسیه آماده است از منافع ملی کشور دفاع کند ولی ضمناً روابط را با غرب به هم نزندˈ، موید این واقعیت است که مسکو علاقه ای به تشدید بحران در روابط با غرب بر سر اوکراین ندارد.
رئیس جمهوری روسیه در این نشست حتی از تایید اینکه تحریم های ضد غربی مسکو اقدامی در مقابله به مثل است، خودداری و اعلام کرد که این اقدامات در راستای حمایت از تولید داخلی این کشور است.
می توان اظهار نظر کوتاه و مبهم پوتین را در مورد آینده همکاری با دادگاه اروپایی حقوق بشر، مهمترین بخش اظهارات رییس جمهوری روسیه درباره ساختار شکننده مناسبات مسکو با غرب دانست.
دادگاه اروپایی حقوق بشر به تازگی روسیه را موظف کرد 86/1 میلیارد یورو به سهامداران پیشین شرکت نفتی منحل شده ˈیوکاسˈ متعلق به ˈخادارکوفسکیˈ میلیاردر یهودی مخالف پوتین، پرداخت کند.
این حکم همراه با حکم دادگاه لاهه در مورد قانونی بودن درخواست سهامداران پیشین یوکاس از روسیه برای پرداخت غرامت 50 میلیارد دلاری، باعث ناخرسندی شدید سیاستمداران روسیه شده است.
پوتین حتی در پاسخ به درخواست ˈولادیمیر ژیرینوفسکیˈ رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه مبنی بر خروج از تمامی سازمان های بین المللی به دلیل زیر سوال بردن تصمیمات رهبری عالی این کشور، از هر گونه اظهار نظر مشخص خودداری و به گفتن این جمله بسنده کرد که ˈخروج از دادگاه حقوق بشر اروپا در دستور کار نیست ولی در مجموع این امر منتفی نمی باشد.ˈ
نکته جالب توجه دیگر در سخنرانی رئیس جمهوری روسیه در یالتا، اعلام برنامه تشکیل و توسعه گروه نظامی روسیه در کریمه بود که قبلاً از طرف پوتین تأیید شده است و به نظر می رسد تاکید دوباره بر آن در واکنش به اظهارات دائمی سیاستمداران اوکراینی در مورد قاطعیت آنها برای پس گرفتن کریمه از روسیه صورت گرفت.
ˈگنادی زوگانوفˈ رهبر حزب کمونیست روسیه که حزب متبوع وی با حدود 100 کرسی در دوما، خط مشی دوران جنگ سردی ˈمبارزه با امپریالیسمˈ را به پیش می برد، در نشست یالتا از پوتین بخاطر موضع قطعی وی علیه غرب قدردانی کرد.
در مقابل ولادیمیر ژیرینوفسکی رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه که در رسانه های غربی از حزب تحت رهبری وی به عنوان عروسک خیمه شب بازی کرملین یاد می شود، در ادامه اظهارات جنجالی خود از ضرورت احیای امپراتوری روسیه و استقرار نیروهای مسلح در مرزهای این کشور ˈبه منظور ارعاب همسایگانˈ سخن راند.
ژیرینوفسکی حتی پا را فراتر گذاشت و پیشنهاد کرد به رئیس جمهوری موقعیت ˈحاکم عالیˈ کشور داده شود و با توجه به اینکه ˈکولچاکˈ از رهبران جنبش ˈروس های سفیدˈ در دوران جنگ داخلی روسیه پس از انقلاب بلشویک که از طرف بلشویکها اعدام شد، آخرین شخص دارای این موقعیت بود، این پیشنهاد باعث خنده پوتین شد و او را ناچار کرد توضیح دهد که ˈاینها نظر شخصی ژیرینوفسکی و نه موضع رهبری روسیه استˈ.
اظهارات ˈولادیمیر واسیلیفˈ رئیس فراکسیون حزب حاکم ˈروسیه واحدˈ در دوما و تاکید وی بر اینکه حزب متبوع وی پس از الحاق کریمه به خاک روسیه ˈ وطن پرست تر و یکپارچه تر شده استˈ، توسط سرگئی میرونوف رهبر حزب ˈروسیه عادلˈ نیز تکرار شد.
والری خومیاکوف مدیرکل شورای راهبرد ملی معتقد است: نقطه عطف گردهمایی یالتا و به ویژه سخنرانی رئیس جمهوری روسیه، دوری از هرگونه اظهار نظر جنجالی در آن بود.
خومیاکوف افزود: مشخص نیست این نشست به چه منظوری ترتیب داده شده بود. هیچ موضوع جدی در آن بیان نشد، هیچ اظهار نظر تاریخی در کار نبود. البته جای خوشحالی است که هیچ خبر خاصی نبود که بتواند باعث شود ما و بقیه جهان تکان بخوریم.
وی اضافه کرد: به نظر من مساله اصلی این بود که به همه نشان داده شود کریمه به ما (روسیه) تعلق دارد و به همین دلیل نیز رییس جمهوری و روسای فراکسیون های دوما در یالتا به عنوان یک مکان تاریخی گردهم آمدند.
رادیو غربگرای ˈاکو مسکوˈ نیز در تحلیلی از نشست یالتا اعلام کرد: سخنرانی پوتین که همه انتظار داشتند در آن مسایل جنجالی مطرح شود و حتی از آغاز نظم نوین جهانی سخن رود، توسط هیچ کدام از شبکه های تلویزیونی پخش نشد.
گزارش رادیوی روسی حاکی است: حتی سخنان پوتین در مورد عدم نیاز به کشیدن ˈپرده آهنینˈ نیز تازگی نداشت زیرا ˈدمیتری راگوزینˈ معاون نخست وزیر روسیه که معمولاً به بیان اظهارات تند ضد غربی مشهور است، چند ساعت قبل از سخنرانی رئیس جمهور موضع مشابهی گرفته بود.
در نهایت می توان گفت که نشست یالتا با توجه به نوستالژیک بودن محل برگزاری آن، در عین تاکید بر موضع روسیه مبنی بر ناممکن بودن بازپس دادن کریمه به اوکراین، صحنه نمایش ضمنی خشم فروخورده مسکو از تحریم های یکجانبه غرب و نیز تلاش روسیه بر بازگرداندن مناسبات متشنج شده خود با پایتخت های غربی و متحدان آنها بر مدار همکاری بود.
اروپام/518**1479** 1337



25/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن