تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از چند رنگى و اختلاف در دين خدا بپرهيزيد، زيرا يكپارچگى در آنچه حق است ولى شما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

متن قرآن

اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در گفت و گو با فارس: سم ایتالیایی و رزین تهران را برای چند سال در برابر موش بیمه می کند

واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در گفت و گو با فارس:
سم ایتالیایی و رزین تهران را برای چند سال در برابر موش بیمه می کند
مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با اشاره به اثرگذاری سموم ایتالیایی در کشتن موش ها و استفاده از رزین در لانه کوبی گفت: می خواهیم موش وارد کنیم تا مردم یادشان نرود تهران موش داشته است.

خبرگزاری فارس: سم ایتالیایی و رزین تهران را برای چند سال در برابر موش بیمه می کند

رضا قدیمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس درباره واگذاری مقطعی مبارزه با موش به ستاد محیط زیست شهرداری گفت: در یک مقطعی اینگونه تصور می شد که مبارزه با موش جزو وظایف ستاد محیط زیست است. اما ستاد وظیفه اجرایی ندارد و بیشتر در حوزه سیاستگذاری کلان فعال است. در حالی که مبارزه با جانوران مضر شهری، کاری اجرایی است که برای پیشبرد آن باید در کف خیابان کار کرد. وی ادامه داد: به همین دلیل با تدبیر معاون خدمات شهری،‌ این وظیفه مجددا به شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران واگذار شد که قدمت و تجربه 15 ساله در مبارزه با جانوران موذی و افراد متخصص در این حوزه را در اختیار دارد. قدیمی افزود: از بهمن ماه سال گذشته که مبارزه با جانوران موذی شهری به ما ابلاغ شد، برای شناسایی مسئله، تیمی متشکل از معاونان و مسئولان حراست و بازرسی شرکت ساماندهی تشکیل داده و اولین بازدید میدانی را از میدان راه آهن شروع کرده و تا میدان ونک پیاده روی کردیم که بررسی هر دو سوی خیابان ولیعصر، 6 ساعت طول کشید. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در توضیح سختی کار گفت: روزهای اول همه اعضای تیم کفش های معمولی به پا داشتند، اما با مشاهده زمان طولانی پیاده روی، در روزهای بعد کتانی به پا کردند. در این بازدید میدانی، به اتفاق مسئولان شهرداری های مناطق کلونی های موش و نقاط آلوده را در خیابان ولیعصر شناسایی کردیم. وی اضافه کرد: بازدید دوم از میدان آزادی شروع شد و تا میدان امام حسین (ع) ادامه یافت که این بازدید هم شش ساعت به طول انجامید؛ به طوری که ساعت 6:30 صبح صبحانه را در پارک المهدی خوردیم و وقتی به میدان امام حسین (ع) رسیدیم، مردم نماز ظهر را خوانده بودند. قدیمی گفت: سومین بازدید را از میدان سپاه تا میدان مولوی و شوش برگزار کردیم و تا پارک شهید هرندی پیش رفتیم. در بازدیدهای بعدی نیز از تجریش تا سیدخندان، خیابان ستارخان محور بهبودی و شادمان را بازدید کردیم. در تمام این بازدیدها تعداد افراد تیم همراه به مرور کمتر می شد، اما شخصا می خواستم از نقاط مختلف بازدید کنم، زیرا معتقدم اشراف اطلاعاتی در اجرا به مسئولان اعتماد به نفس می دهد و باعث می شود هر گزارشی را که در دفتر خود می شنوند، به راحتی نپذیرند. وی تصریح کرد: در این بازدیدها اکیپ های اجرایی را می دیدم که با چه تجهیزات و موادی در حال کار هستند. در گفت و گو با آنها متوجه شدم که افراد حقوق بسیار پایینی دارند، بعضا به موقع حقوق نمی گیرند، تجهیزات انفرادی آنها مثل وسیله نقلیه و موتورسیکلت بسیار قدیمی و مستهلک است، بسیاری لباس مخصوص را نمی پوشند و لباس ها در هر منطقه به یک شکل است. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل در ادامه گفت: برای ساماندهی به این وضعیت، با قائم مقام شهردار درباره پرداخت به موقع حقوق پرسنل صحبت کردیم، 150 دستگاه موتور 225 سی سی فارس به اکیپ های اجرایی اختصاص دادیم، لباس ها متحدالشکل شد، بعد به سراغ تجهیزات تخصصی رفتیم. وی افزود: سمومی که پیش از این در مبارزه با موش استفاده می شد، ایرانی بود. البته من مخالف کالای ایرانی نیستم، اما کارایی برای ما مهمتر است، به ویژه که در پایتخت جمهوری اسلامی، جای آزمون و خطا برای آزمایش محصولات مختلف نیست و مردم از بابت آزمون و خطاهای گذشته بسیار آسیب دیده اند. البته ما از محصولاتی که کارایی لازم را داشته باشند، حمایت می کنیم و راه خلاقیت در این عرصه بسته نیست. بلکه به راهکارهای واقعا موثر بودجه اختصاص می دهیم. با این حال به ادعای هر کسی که می گفت راهکاری برای مبارزه با موش دارد، حتی اگر این ادعا تنها یک ورد بود، گوش دادیم و برایشان وقت گذاشتیم. قدیمی در ادامه درباره سموم ایتالیایی مورد استفاده در مبارزه با موش گفت: سموم ایتالیایی موسوم به دیفتیالون که در حال حاضر برای مبارزه با موش در تهران استفاده می شود، از اردیبهشت ماه سال جاری به کار گرفته شده و دارای استانداردهای بین المللی است. این سم هیچ آثار زیست محیطی و ضرری برای مردم به همراه ندارد. وی تاکید کرد: در کنار اکیپ های اجرایی، یک کارگروه علمی برای بررسی کارایی و عوارض مواد مورد استفاده ایجاد کرده ایم که در آن نمایندگانی از انستیتو پاستور، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده دامپزشکی، ستاد محیط زیست و روسای یکی دو دانشگاه معتبر کشور را دعوت کردیم و مقرر شده هر مواد و شیوه جدیدی که قرار است در مبارزه با موش استفاده شود، ابتدا توسط این کارگروه ارزیابی شده و در صورت تایید آنان، به کار بسته شود. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل تصریح کرد: در بحث مبارزه با موش، بسیاری اغراض اقتصادی و دلالانه دارند. بسیاری از روزنامه ها از آمار میلیونی موش در شهر خبر می دهند و دلالان هم فکر می کنند پول کلانی در این کار نهفته و با خود فکر می کنند که بیایند طرحی برای این کار بدهند و دو میلیارد هم نصیب آنها شود. در حالی که چنین نیست و به ادعاهای دلالانه اعتنایی نمی کنیم. قدیمی در ادامه گفت: ما استفاده از طعمه مسموم را به حداقل رساندیم، زیرا اگر همه شهر را هم طعمه مسموم بگذاریم، تا زمانی که مردم بهداشت را رعایت نکنند، مشکلی حل نمی شود. علاوه بر این، سطح کار طعمه گذاری تا حدی پایین آمده بود که فرد ترجیح می داد زباله جمع کند، اما در اکیپ طعمه گذاری حضور نداشته باشد. اما با تجلیل و دادن پاداش و اعتماد به نفس و بهبود وضعیت حقوق و تجهیزات پرسنل، به آنها روحیه جدیدی برای کار دادیم. 700 نفر در تهران برای مبارزه با جانوران موذی کار می کنند که حقوق آنها را به 700 هزار تومان افزایش دادیم تا بعد از ساعت کاری، با موتور خود در بازار به کار پیک موتوری مشغول نشوند. وی درباره روند کار گفت: ما در یک محور خاص از ابتدای هفته شروع به طعمه گذاری می کنیم. تا کنون 52 محور آلوده را شناسایی کرده ایم. برای مثال در محور بهبودی و شادمان که به دلیل فعالیت اغذیه فروشی ها، جزو آلوده ترین مناطق بود، طرح تلفیقی اجرا کردیم و به مغازه های ساندویچی، نانوایی، میوه فروشی و ... تذکر دادیم تا زباله خود را در جوی آب نریزند و بسته بندی کرده و در سطل بگذارند. قدیمی افزود: از سوی دیگر، با شهرداری های ناحیه و منطقه هماهنگ کردیم و به سراغ لانه کوبی رفتیم. در برخی محورها با لایه برداری حدود 20 سانتی متر به کلونی موش می رسیدیم. البته در کنار سم، از تک تیراندازها نیز استفاده می کنیم که اکثرا شب ها فعالیت می کنند. وی درباره اثرگذاری فعالیت تک تیراندازها گفت: آنها در هر شب شاید 15 موش شکار کنند، در حالی که به وسیله سم، اثرگذاری بسیار بیشتر است و اگر برای مثال 20 موش بمیرند، ما تنها لاشه یکی از آنها را پیدا می کنیم؛ زیرا این جانور ترجیح می دهد در لانه خود و دور از انظار بمیرد. مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل افزود: شب تا صبح کار طعمه گذاری انجام شده و صبح ها تا غروب لاشه های موش جمع آوری می شود. البته سم ایتالیایی مورد استفاده حدود 48 ساعت بعد تاثیر می کند. بعد از طعمه گذاری نیز به سراغ لانه کوبی می رویم. وی درباره روش لانه کوبی گفت: پیش از این برای لانه کوبی ماسه مخلوط با خرده شیشه در لانه ها کوبیده می شد. همچنین بعضا از دود استفاده می شد که آثار زیست محیطی منفی برای شهر به همراه داشت. این روش ها ریشه علمی نداشت، زیرا تحقیقات نشان داده لانه موش دست کم شش ورودی و خروجی دارد. قدیمی اضافه کرد: برای یافتن روش مطلوب، تجربیات اسپانیا، ایتالیا و ترکیه در لانه کوبی را بررسی کردیم. روش های موثر، شامل استفاده از رزین می شود که ماده ای به شکل فوم است که در ابتدا مایع است و وقتی به وسیله لوله وارد لانه می شود، ظرف یک ساعت حجیم و جامد شده و کل لانه را اشغال کرده و موش های حاضر در لانه را خفه می کند. این روش هیچ آثار زیست محیطی منفی برای ریشه درختان و خاک به همراه ندارد و به صورت پایلوت در بعضی خیابان ها اجرا شده است. وی ادامه داد: با اجرای این طرح و محدود کردن غذا برای موش ها، تهران برای پنج تا شش سال در برابر موش ها بیمه می شود. علاوه بر این، برای استفاده در منازل و ساختمان ها، تا کنون 80 هزار تله چسبی رایگان توزیع کرده ایم. البته در حال حاضر کار سنگین و فشار روی ما زیاد است، اما اگر برای یک تا دو دوره این روش ها را اجرا کنیم، بیش از 60- 70 درصد موش های تهران از بین می روند. قدیمی در پایان گفت: از شورای شهر خواسته ایم بودجه ارزی به ما اختصاص بدهند، زیرا می خواهیم موش به شهر وارد کنیم و در باغ وحش نگه داریم تا مردم یادشان نرود که تهران موش داشته است. انتهای پیام/

93/05/25 - 14:19

پربازدیدترینها
طراحی وب>

صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید