تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803114303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زيربناي كتابخانه هاي عمومي كردستان پائين تر از ميانگين كشوري/كمبود اعتبار مشكل اصلي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کردستان احمدي با مهر عنوان کرد:
زيربناي كتابخانه هاي عمومي كردستان پائين تر از ميانگين كشوري/كمبود اعتبار مشكل اصلي
سنندج – خبرگزاري مهر: مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان با اشاره به لزوم حمايت از توسعه كتابخانه هاي عمومي از سوي دولت و بخش خصوصي به عنوان يك اصل مهم در راستاي توسعه فرهنگي جامعه بيان كرد: با وجود تمامي تلاش ها و اقدامات صورت گرفته متاسفانه هم اكنون زيربناي كتابخانه هاي عمومي كردستان پائين تر از ميانگين كشوري است.



اسماعيل احمدي در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعيت كتابخانه هاي عمومي استان كردستان در حوزه هاي مختلف و همچنين اقدامات و برنامه هاي اجرا شده عنوان كرد: ميزان رغبت و تمايل مردم كردستان به مشاركت در برنامه ها و فعاليت هاي فرهنگي خوب است ولي متاسفانه در حوزه كتابخانه به رغم داشتن ظرفيت هاي مناسب همچنان با كمبودهاي مواجه هستيم. وي با بيان اينكه طي چند سال اخر فعاليت هاي خوبي براي توسعه كتابخانه هاي عمومي در كردستان صورت گرفته است، اظهار داشت: با وجود تمامي اقدامات و برنامه ريزي هاي صورت گرفته ولي متاسفانه همچنان شاخص زيربناي كتابخانه هاي عمومي كردستان پائين تر از ميانگين كشوري است و به همين دليل بايد مسئولان براي جبران اين كمبود حمايت هاي جدي تری از اين بخش داشته باشند. مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان بيان كرد: مقام معظم رهبري در جريان سفر به استان كردستان اين خطه از ايران اسلامي را سرزمين فرهنگ و هنر نامگذاري كردند و اين مهم رسالت مسئولان و متوليان عرصه هاي فرهنگي را براي توسعه و اعتلا هر چه بهتر اين بخش سنگين تر كرده است و به همين دليل انتظار مي رود كه با حمايت هاي مسئولان استاني و كشوري شاهد اقدامات و فعاليت هاي بهتري در راستاي توسعه و تقويت كتابخانه هاي عمومي در كردستان باشيم. فعاليت 46 باب كتابخانه نهادي در كردستان وي با اشاره به وضعيت كنوني كتابخانه هاي عمومي در استان كردستان افزود: در حال حاضر تعداد کتابخانه های عمومی نهادی در استان كردستان به 46 باب افزايش پيدا كرده است كه سنندج با دارا بودن 12 باب بيشترين كتابخانه را در اختيار دارد. وي با اشاره به اعضاي فعال كتابخانه هاي عمومي استان كردستان گفت: هم اكنون 26 هزار نفر به صورت فعال عضو كتابخانه هاي عمومي استان كردستان هستند كه شهرستان سنندج با بیش از هشت هزار و 800 عضو بيشترين و شهرستان سقز نيز پنج هزار و 560 در رتبه بعدي اين بخش قرار گرفته است. وي تعداد كل كتاب هاي موجود در كتابخانه هاي نهادي استان كردستان را 553 هزار و 618 عنوان در 697 هزار و 871  جلد عنوان كرد و افزود: در اين بخش نيز سنندج به عنوان مركز استان كردستان بيشترين آمار كتاب را به خود اختصاص داده است و بعد از سنندج دو شهرستان بيجار و بانه در رتبه هاي بعدي قرار دارند. خريد كتاب براي كتابخانه هاي عمومي كردستان بر اساس نياز مخاطب است احمدي با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستاي افزايش منابع كتابخانه هاي عمومي استان كردستان يادآور شد: در طول يك سال اخير برنامه كتابخانه هاي عمومي استان كردستان در راستاي تجهيز و افزايش منابع به سمت و سوي تامين بر اساس نياز مخاطب سوق داده شده است. وي ادامه داد: يكي از برنامه هاي جدي اداره كل كتابخانه هاي عمومي كردستان اين است كه منابع كتاب هاي خريداري شده بر اساس نياز مردم اين استان باشد و در همين راستا توجه به دو بخش كتاب هاي با زبان كردي و همچنين متناسب با نياز مردم توجهي ويژه صورت گرفته و در كنار اين مهم خريد كتاب از نويسندگان بومي استان كردستان نيز در دستور كار قرار گرفته است. وي در بخش ديگري از سخنان خود به زیربنای کل کتابخانه های عمومی استان کردستان اشاره كرد و افزود: 19 هزار و 944 متر مربع زيربناي كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان كه بیشترین مربوط به شهرستان سنندج با شش هزار و 534 متر مربع است.

مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان اظهار داشت: در حال حاضر شاخص زیربنای کتابخانه های عمومی در استان کردستان 4.1 متر مربع به ازای  هر صد نفر است که اين ميزان پایین تر از میانگین کشوری است و بايد براي جبران اين كمبود ميزان اعتبارات اختصاص داده شده به اين بخش افزايش يابد. توسعه كتابخانه هاي عمومي نيازمند مشاركت ساير ادارات دولتي است وي با اشاره به اهميت مشاركت ساير ادارات و سازمان هاي دولتي در راستاي توسعه فضاي كتابخانه هاي عمومي در استان كردستان يادآور شد: جداي از ادارات و سازمان هاي مختلف دولتي كه بايد در اين امر مشاركت داشته باشند، شهرداري هاي استان نيز بايد ميزان مشاركت و همراهي خود را براي توسعه اين بخش افزايش دهند چرا كه توسعه فرهنگ جامعه زمينه را براي توسعه ساير بخش ها فراهم مي كند. وي به افزايش ميزان مراجعات به كتابخانه هاي عمومي استان كردستان اشاره كرد و گفت: تعداد مراجعات در سال جاری به کتابخانه هاي عنومي استان كردستان 90 هزار نفر بوده است كه اين آمار در مقايسه با سال گذشته با افزايش خوبي مواجه شده است ولي با توجه به توجه مردم كردستان به حوزه كتاب و همچنين تجهيز صورت گرفته در حوزه منابع بايد زمينه براي افزايش اين مهم بيش از گذشته فراهم شود. مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان وضعيت كتابخانه هاي مشاركتي در اين استان را خوب ارزيابي كرد و افزود: در حال حاضر و با توجه به جلب مشاركت و همراهي بخش خصوصي و دولتي 41 باب كتابخانه مشاركتي در استان كردستان فعاليت دارند كه در اين بخش كردستان يكي از استانهاي برتر كشور به شمار مي رود. وي با اشاره به وجود ظرفيت هاي مناسب براي افزايش كتابخانه هاي مشاركتي در استان كردستان گفت: در دو بخش شهري و روستايي آمادگي لازم براي توسعه و افزايش شمار كتابخانه هاي مشاركتي از سوي اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان وجود دارد و انتظار مي رود كه با اطلاع رساني هاي صورت گرفته در اين زمينه شاهد نتايج بهتري باشيم. وي مجموع زیربنای کتابخانه های عمومی مشارکتی روستایی و شهری در استان كردستان را چهار هزار و 635 متر مربع عنوان كرد و افزود: جلب همكاري و مشاركت مردم نيز در اين بخش از اهميت زيادي برخوردار است و به همين دليل انتظار مي رود كه رسانه هاي جمعي ما را در راستاي افزايش شمار كتابخانه هاي مشاركتي در استان كردستان كمك كنند. كمبود اعتبار مهمترين مشكل براي توسعه كتابخانه هاي عمومي است وي همچنين به فعاليت هاي صورت گرفته در راستاي توسعه فضاي كتابخانه هاي عمومي در استان كردستان اشاره كرد و افزود: يكي از جدي ترين مشكلات كتابخانه هاي عمومي استان كردستان در راستاي توسعه فضاي فيزيكي در اين بخش كمبود اعتبار است كه متاسفانه اين وضعيت باعث شده است قريب به اتفاق پروژه هاي در دست اجرا با تعطيلي مواجه شوند. احمدي گفت: زیربنای کتابخانه های عمومی در حال احداث در استان كردستان  22 هزار متر مربع است كه متاسفانه به دلیل نبود اعتبار عملیات اجرایی آنها متوقف شده است و انتظار مي رود با حمايت هاي هر چه بيشتر مسئولان كشوري و استاني شاهد رفع اين مشكل و همچنين تامين اعتبار براي تسريع در احداث پروژه هاي در دست اجرا باشيم. وي به شماري از پروژه هاي در دست اجراي كتابخانه هاي عمومي استان كردستان اشاره كرد و يادآور شد: ساخت شش کتابخانه عمومی در بلبان آباد، نایسر سنندج، مرکزی استان كردستان، سراب قامیش سنندج و دهگلان آماده احداث است که متاسفانه به دليل كمبود اعتار اين پروژه ها متوقف شده اند.

مدير كل كتابخانه هاي عمومي استان كردستان توجه به شيوه هاي نوين ارتباطي و همچنين تجهيز كتابخانه هاي سطح استان به فضاي مجازي را يكي از برنامه هاي در دستور كار عنوان كرد و افزود: ارائه خدمات اينترنتي در سراسر كتابخانه هاي استان كردستان اجرايي شده است و در كنار اين مهم هم اكنون بخش دیجیتالی در برخی از کتابخانه هاي استان فعال شده است و بیش از شش هزار نرم افزار با موضوعات مختلف در سراسر استان در دسترس عموم قرار دارد. وي ادامه داد: توجه به راه اندازي بخش هاي ويژه در دستور كار قرار گرفته است و در حال حاضر هم اكنون دو کتابخانه فردوسی در سنندج و شماره یک قروه دارای بخش ویژه نابینایان هستند و در كنار اين مهم 12 کتابخانه عمومی نهادی در استان دارای بخش مستقل کودک هستند و خدماتي مختلفي را به كودكان ارائه مي كنند. وي به فعاليت ها و اقدامات صورت گرفته در راستاي توسعه كتابخانه هاي عمومي استان كردستان اشاره كرد و گفت: كتابخانه هاي عمومي كردستان در كنار فعاليت ها و اقدامات صورت گرفته در راستاي توسعه فضاي نرم افزاري و سخت افزاري اين بخش فعاليت هاي جنبي مختلفي نيز انجام داده است و اين روند همچنان دنبال و پيگيري مي شود. خريد 30 عنوان كتاب از نويسندگان بومي كردستان وي برگزاری همایش ملی مترجمان کرد ایرانی با محوريت بررسي آثار محمد قاضي و ابراهيم يونسي را يكي از مهمترين فعاليت هاي فرهنگي در كردستان عنوان كرد و افزود: برگزاري اين همايش با پيام رئيس جمهور و همچنين حضور چهره هاي فرهنگي داخلي و خارجي در سنندج به همت اداره كل كتابخانه هاي عمومي كردستان صورت گرفت. وي راه اندازی بخش کتاب های وقفی در کتابخانه عمومی شهید برهان عالی سنندج و افتتاح کتابخانه عمومی خاتم الانبیا در سنندج را از ديگر فعاليت هاي اين حوزه عنوان كرد و افزود: در همين راستا حمایت از ناشران و نویسندگان بومی در استان و خرید 30 عنوان کتاب از آنها و توزیع در کتابخانه های عمومی در یک سال گذشته اجرايي شد. وي در پايان با اشاره به فعال كردن انجمن كتابخانه هاي عمومي كردستان بيان كرد: هم اکنون استان کردستان دارای 31 انجمن در 10 شهرستان است و در سال گذشته 55 جلسه انجمن برگزار شد که در اين جلسات در مجموع 334  طرح به تصویب رسید و تاكنون 270 مورد از مصوبات اجرایی شده است.


۱۳۹۳/۵/۲۵ - ۱۱:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن