تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به احترام پدر و معلمت از جای برخیز هرچند فرمان روا باشی.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813289256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلودگی بصری المان ها در فضای شهری/ وقتی که اشیاء بیگانه جایگزین فرهنگ بومی می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند؛
آلودگی بصری المان ها در فضای شهری/ وقتی که اشیاء بیگانه جایگزین فرهنگ بومی می شوند
ساری - خبرگزاری مهر: تاریخ، فرهنگ و هویت بومی از مولفه های اصلی در طراحی المان های شهری هستند ولی اعمال سلیقه شخصی در این طرح ها فارغ از رعایت چارچوب های لازم باعث شده نمادهای شهری نوعی آلودگی تصویری در فضای شهر ایجاد کرده و مبلمان شهری را به بی نظمی مبتلا کنند.



به گزارش خبرنگار مهر ،در سالهای اخیر ساخت المان و نصب آنها در میادین شهرها در میان شهرداران عمومیت پیدا کرده و در میادین شهرها با اشکال مختلفی از جمله گلدان ،خروس ، قو ، آباژور ،توپ پلاستیکی ،بته جغه مواجه می شویم که سنخیتی با فرهنگ و هویت بومی این استان ندارند. کارکرد نمادها که جزئی از مبلمان شهری است ایجاد منظر شهری مطلوب در چارچوب هویت و فرهنگ شهروندان و محیط شهری است و نظر به اینکه این نمادها در میادین که اثرگذارترین فضای شهری در اذهان عمومیست نصب می شوند این هماهنگی و همخوانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باتوجه به اینکه مازندران یکی از استان های گردشگری کشور است و سالانه مردم زیادی از سراسر کشور به این استان سفر می کنند  المان های شهری می توانند علاوه بر ارتقاء منظر و سیمای شهری ،بیانگر میراث ملی ،تاریخی ، فرهنگی و سنتی این سرزمین بوده و ابزار مناسبی برای معرفی بهتر استان به گردشگران باشند. آیا براستی این نمادها توانسته اند سیمای شهری را ارتقاء داده و انرژی مثبتی به شهروندان بدهند؟ آیا توانسته اند زبان ناطق هویت ،فرهنگ و تاریخ این سرزمین باشند ؟ آیا این نشانه ها قابلیت تبدیل شدن به اثر تاریخی و ماندگار را دارند؟ شهردار نوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به میادین شهر نوشهر اظهار داشت: فردوسی ،دهخدا و آزادی  میادین این شهراند و میدان فردوسی  در ورودی نوشهر از سمت چالوس  قرار دارد و میدان دیگری نیز در ورودی دیگر از سمت رویان است. فرهاد شیخ الاسلامی شهردار نوشهر افزود :به طور مشخص تعیین کردیم که در میدان فردوسی مجسمه فردوسی، در  میدان دهخدا مجسمه دهخدا نصب شود و در میدانی که در ورودی شهر از سمت رویان قرار دارد مقرر شد المانی که متناسب با طبیعت شهر باشد قرار گیرد.

برگزاری فراخوان مسابقه طراحی المان وی ادامه داد : به منظور اینکه شهر را به تازه واردان معرفی کنیم و با توجه به اینکه تنها جاذبه گردشگری این شهر بندر نوشهر است فراخوانی را برای طراحی المان میدان ورودی  در دو ماه گذشته برگزار کردیم که هفته آینده این طرح ها داوری می شوند. شهردار نوشهر با بیان اینکه اینطور نبوده که یک طرحی را به تنهایی تصمیم بگیریم و اجرا کنیم  و همیشه اذهان عمومی در طرحها مشارکت داشتند گفت: به همه طراحان و معماران در طراحی المان میدان ورودی نوشهر فراخوان دادیم و حدودا 50 طرح به شهرداری رسید که هفته آینده یک جلسه مفصل یک روز کامل را  جهت داوری این طرح ها اختصاص می دهیم. نمادها عنصر مهم در معماری و طراحی شهری مرتضی مومنی نیز در گفت و گو با مهر با بیان اینکه نمادها والمان های شهری از جمله بناهای مهم در معماری وطراحی شهری محسوب می شوند اظهار داشت:  المان تقویت کننده مکان وزمان ارتباطات اجتماعی وکلامی میان انسان ، تداعی کننده اصول عرف جامعه و بازگو کننده جنبه های تاریخی یا فرهنگی واجتماعی یک منطقه یا شهر است . شهردار نور افزود :متمایز ساختن شهر ها از یکدیگر و کمک به جذب گردشگر از دیگر کارکردهای المان های شهری است. وی با بیان اینکه سعی شده در طراحی المان های شهر چارچوب های لازم رعایت شود گفت : در شهر نور المان های مختلفی در سطح شهر به ویژه میادین نصب شده که ن والقلم نشانه قلم، تندیس کبوتر  نشانه شهدا ،میدان فیضیه  نشانه آزادی ،نماز  اقامه نماز، محمد رسول الله  چون جنب مسجد جامع است نشانه اذان ودین وپیامبر ماست که الگوی دینی ماست ،گلدان  نشانه تقدیم گل ودوستی ومحبت  ،میدان امام  گنبدش نشان مسجد وتدین است. بررسی طرح المان ها در کمیته زیباسازی شهرداری عضو شورای شهر ساری نیز در گفتگو با مهر با بیان اینکه المان های شهری در کمیته زیباسازی شهرداری بررسی و اجرا می شود گفت : المان ها باید بازتاب دهنده فرهنگ بومی و منطقه ای ما باشد و در ساخت و نصب این المان ها تلاش هایی هم انجام شد ولی بر مبنای فرهنگ بومی و منطقه ای نبوده است. علی اکبر زلیکانی با بیان اینکه فرهنگ بومی و محلی ما در المان های شهری متجلی نیست گفت : شهردار دستوراتی داده که منبعد این فرهنگ در طراحی و ساخت المان ها رعایت شود.

بخشی از المان شهری جنبه نوستالژی دارد وی با بیان اینکه بخشی از المان شهری جنبه نوستالژی سراسری دارد گفت : بعضی از المان ها مثل توپ پلاستیکی که در کودکی بازی می کردیم در کل کشور عمومیت دارد ولی المان هایی مثل آباژور جزء معدود المان هایی است که نمی شود برداشت خاص از آن داشت و شاید برای یک عده ای از مردم حالت نوستالژی داشته باشد. زلیکانی بیان داشت: من به عنوان عضو شورای شهر انتظار داشتم این المان ها  بازتاب دهنده فرهنگ بومی ما بوده و باید به گونه ای باشد که وقتی مسافری به شهر می آید وقتی چشمش را می بندد و وارد شهر می شود با نگاه کردن به المان تشخیص دهد که این شهر ساری است. وی با بیان اینکه در شهرهای استان گیلان فرهنگ بومی در تمامی ساخت و سازها از جمله ساخت المان رعایت شده است گفت: شهر ما به شهر بهارنارنج شهره است ولی هیچ جایی چنین المانی استفاده نشده است. بکارگیری سلیقه های شخصی در طراحی المان ها عضو شورای شهر ساری اظهار داشت: المان و زیباسازی شهر بر مبنای سلیقه و افکار تعدادی از اشخاص  طراحی می شود و بدون توجه به این چارچوب ها المان ها را در میادین شهر نصب می کنند. وی با بیان اینکه خیلی از این المان ها کپی برداری از المان هایی است که در شهرهای دیگر انجام شده است گفت :امیدوارم منبعد فرهنگ بومی و محلی المان های شهر دیده شود. زلیکانی بیان داشت : برای طراحی اینها کمیته زیباسازی در شهرداری متشکل از حوزه معاونت خدمات شهری و دو نفر از اعضای شورای شهر به نمایندگی از بقیه اعضا تصمیم می گیرند. شهردار رویان نیز گفت: در این شهر هیچ اثر هنری، یک تندیس یا المان شهری نداریم و تنها المان یک خروس با زیبا سازی نور و المان میدان الغدیر نصب شده است، در حالیکه این شهر با قدمت طولانی باید از نظر المان، حداقل ها را داشته باشد.

احمد توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: شهری که 21شهید تقدیم انقلاب کرده است ولی المان شهادت را به مفهوم قوی در شهر نداریم و باید روی این موضوع کار شود، همچنین درفرهنگ دینی و باستانی ما افسانه آرش به نوعی مربوط با رویان است و باید روی این موارد کار شود.

شهردار رویان بیان داشت: ما پس از ساماندهی شهرداری، سیستم اتوماسیون و مکانیزه کردن خدمات شهری می خواهیم در بخش المانها هم به قوت وارد شویم و بحث المان، شهادت، فرهنگی ، بومی و محلی و ... را در دستور کار داریم.

وی افزود: بر اساس تیم کارشناسی و نظر موافق اعضای شورای اسلامی شهر رویان، موضوع المانها را به مسابقه خواهیم گذاشت و پس از انتخاب آثار برای اجرا و نصب در محل های مختلف اقدام خواهیم کرد.

توکلی با اشاره به المان های مازندران مثل میدان ساعت ساری یا دوازده پله آمل ، در استان اظهارداشت: مدتی به این مسئله کم توجهی شده و جایگاهش را از دست داده است، اما با ذوقی که در هنرمندان و عظمی که در مدیریت شهری استان است امیدواریم که المان ها برگشت پیدا کنند.

وی افزود: ما درخانه ها آثار قدیمی کوزه، جام ، سنگ نوشته های کوچک را مشاهده می کنیم که نشان دهنده آن است که ایرانی ها همیشه انسان های خوش ذوق و علاقه مند به موضوع بودند.

شهردار رویان بااشاره به المان های بزرگان و دانشمندان ، ادبا و هنرمندان بیان داشت : این را در قالب پارکی مثل پارک مشاهیر یا پیاده روها می توان در قالب سردیس، تندیس یا المان های مرتبط با این افراد را ساخت و استفاده کرد.

وی گفت: هر شهری باید برای خود یک شاخص و شناسه هایی داشته باشد و در طبیعت هم المانهایی را مانند طبیعت مازندران، قله ی دماوند، آبشار ( پری او) داریم.

توکلی اظهار داشت: در طبیعت هم عناصری وجود دارد که جزو نشان و شاخصهاست که از آن برای آدرس و نشانی استفاده می شود که از این موضوع در صنعت و کار تصنعی هم اقتباس کردند.

وی عنوان کرد: در شهرها عناصری به عنوان المان، مجسمه ها، میادین و سازه ها به عنوان شاخص ایجاد شده و هر شهری یا کشوری بر اساس فرهنگ، دین و نگرش خودش عناصری را به عنوان المان دارد.

توکلی بیان داشت: هر شهری که از نظر المانها غنی تر باشد و یا دارای آثار بهتر ، بزرگتر و پیشرفته تر باشد، بیشتر مورد توجه خواهد بود و در شهرها، تعداد المان های پیام دار و مفهوم دار نشان دهنده جایگاه و پیشرفت شهر است و متاسفانه در کشور و در شهرهای کوچک زیاد به این مسئله پرداخته نشده است.

وی افزود: در آثار قدیمی سنگ نوشته های ایرانی تخت جمشید و یا بیستون و در بسیاری از موارد ذوق هنر ایران را مشاهده می کنید، شهری مثل اصفهان، استفاده از مجسمه های سنگی یا در تهران کارهای تلفیقی سنگ و فلز نشان دهنده این است که افراد برای رساندن پیام خود در قالب یک اثر هنری تفکرات خویش را منتقل می کنند. به گزارش مهر ، در این دوره زمانی مشكلات شهرها فقط در ترافيك، گراني و نابساماني هاي زيست محيطي خلاصه نمي شود، بلكه انواع ناهنجاري هاي رفتاري ناشي از سيماي ناخوشايند شهری نيز خود دلیل كافي براي افزايش مسائل زندگي شهروندان است و به يقين مسئولین شهری با برنامه ریزی دقیق و نظارت بیشتر در این حوزه و استفاده صحيح از نشانه هاي شهري علاوه بر ایجاد سیمای مناسب شهري و خلق یک اثر ماندگار و تاریخی همچون میدان ساعت در شهر ساری و یا دوازده پله در آمل ، نقش بسزایی در آرامش زندگی شهروندان داشته باشند. ....................................... گزارش: سونا شکوه


۱۳۹۳/۵/۲۵ - ۱۰:۴۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن