تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820092398




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رنگ و افزودنی های غیرمجاز به مواد غذایی، سرطان زاست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رنگ و افزودنی های غیرمجاز به مواد غذایی، سرطان زاست زنجان - ایرنا - عضو انجمن تغذیه ایران گفت: استفاده از رنگ و افزودنی های غیر مجاز به مواد غذایی و خوراکی سرطان زاست.


پروین افشار روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: باتوجه به تحقیقات انجام شده، استفاده از رنگ و افزودنی های غیرمجاز به مواد غذایی و خوراکی برای سلامتی افراد مضر و خطرناک است.
وی با اشاره به اینکه رنگ ها به دو دسته مجاز و غیرمجاز دسته بندی می شود اظهارکرد: برخی رنگ های غیرمجاز که برای رنگ کردن قالی و لباس به کار می رود به علت ارزان بودن، برای انواع خوراکی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
عضو انجمن تغذیه ایران گفت: استفاده کنندگان نمی توانند اثری از رنگ غیرمجاز در بین خوراکی های استاندارد و دارای پروانه ساخت مشاهده کنند.
وی اظهارکرد: رنگدانه های موجود در مواد غذایی به سه دسته، رنگدانه های طبیعی، مشابه طبیعی و سنتیک تقسیم می شود.
این کارشناس تغذیه مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان، گفت: رنگ های طبیعی دارای سه منشا گیاهی، حیوانی و یا معدنی است که ˈکارتنوئیدهاˈ و ˈکلروفیلو آنتوسیانینˈ از جمله رنگ های گیاهی به شمار می روند.
افشار خاطر نشان کرد: ˈکوشینیلˈ که از نوعی حشره به دست می آید از جمله رنگ های حیوانی مورد استفاده محسوب می شود.
وی افزود: رنگ های معدنی نظیر ˈتیتانیوم دی اکسایدˈ در پوشش برخی از آدامس ها و دراژه های شکلاتی کاربردهای متعددی دارد.
عضو انجمن تغذیه ایران گفت: گاهی استخراج رنگ ها از مواد غذایی دارای توجیه اقتصادی نیست، یا دسترسی کامل به مواد اولیه وجود ندارد، بنابراین ساختمان شیمیایی رنگدانه های طبیعی مورد شناسایی قرار گرفته و در صنعت، تولید می شود.
افشار با بیان اینکه رنگ های سنتزی مشابه طبیعی ندارند یادآورشد: ترکیبات شیمیایی هستند که با استفاده از روش های شیمیایی ساخته و سنتز می شوند.
وی اظهار کرد: ساختمان شیمیایی این رنگ ها پیچیده و گسترده بوده و به موازات آن از نام های شیمیایی برای نامگذاری آنها استفاده می شود.
افشار تاکید کرد: نظارت های دقیق بازرسان و کارشناسان مربوطه می تواند، استفاده از رنگ های غیر مجاز را به حداقل کاهش دهد.
596/7320



25/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 93]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن