تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس در روز جمعه ناخن‏هايش را كوتاه كند، عمر و مالش زياد مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798338143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تولید صد سریال و هزار فیلم دفاع مقدسی ظرف ده سال شدنی است؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: تولید صد سریال و هزار فیلم دفاع مقدسی ظرف ده سال شدنی است؟
ای کاش رویکرد کیفی گرایی در تلویزیون پررنگ‌تر شود و در ده سال آینده مجموعاً 50 فیلم و 10 سریال با بالاترین کیفیت‌های ممکن و استانداردهای ساخته شود که علاوه بر تاثیرگذاری عمیق و ماندگار بر مردم و جلب نظر منتقدان، بزرگ‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی جهان نیز خریدار امتیاز پخش آنها باشند.
کد خبر: ۴۲۵۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۰ - 15 August 2014




برنامه رسانه ملی برای تولید هزار فیلم و یکصد سریال با مضمون دفاع مقدس در یک دهه آینده در حالی اعلام شد که از هر سو بنگریم، این حجم تولیدات آن هم با بالاترین سطح کیفی جنبه عملیاتی نخواهد داشت و اجرای بخشی از این پروژه نیز با تاکید بر کمیتی اینچنین وسیع، کیفیت را تحت الشعاع قرار داد؛ کیفیتی که مبنای اساسی است و در واقع اگر در یک دهه تنها ده سریال برجسته در حوزه دفاع مقدس ساخته شود که همپای برخی از آثار پیشین تلویزیون باشد کفایت می‌کند.

به گزارش «تابناک»، سازمان صداوسیما در سال‌های گذشته در کنار برخی آثار متوسطی که در حوزه دفاع مقدس داشته، آثار برجسته‌ای نیز برابر دیدگان مخاطبان عرضه کرده که «در چشم باد» یکی از همین آثار است؛ اثری که مقاطع مختلفی از تاریخ ایران را به تصویر می‌کشد و در حماسه بزرگ آزادسازی خرمشهر به پایان می‌رسد. در سایر موضوعات با رویکرد تاریخی سریال‌هایی چون «کیف انگلیسی»، «مدار صفر درجه»، «روزگار قریب» و ... به شدت توجه عمومی را جلب کرد.

با این اوصاف نمی‌توان منکر این ظرفیت بالقوه در تولید آثاری بود که شاید با سریال‌های برجسته جهان فاصله داشته باشند اما قطعاً در ذهن مردم ایران ماندگار هستند و توان انتقال پیام را دارند و صرفاً آنتن را برای چند ساعت پر نمی‌کنند؛ سریال‌هایی که همچون الگوهای جهانی از عین تاریخ بهره نمی‌برد، بلکه اقدام به دراماتیزه کردن وقایع محدودِ در دسترسِ تاریخی در بستر یک داستان منسجم می‌کنند و کارگردان‌هایشان که معمولاً جزو چهره‌های مطرح هستند، از ترکیب بازیگرانی بهره می‌برند که از پس نقش سپرده شده به ایشان بر می‌آیند.

با این حال آیا با چنین ظرفیت، امکان تولید 100 سریال و 1000 فیلم ظرف ده سال مشخصاً با موضوع دفاع مقدس وجود دارد؟ این طرحی است که  یکی از مسئولان صداوسیما در مراسمی در توضیح برنامه‌ 10 سال آینده این سازمان مطرح کرده و گفته است: «در برنامه‌ریزی 10 سال آینده باید بیش از 1000 فیلم تلویزیونی و بیش از 100 سریال اعم از الف ویژه و الف در حوزه گفتمان دفاع مقدس باید داشته باشیم».

وی همچنین در توضیح تولیدات سال‌های پیش اظهار داشت: «ما در رسانه ملی و در معاونت سیما در طول سال‌های اخیر بیش از 1500 فیلم تلویزیونی تولید کردیم که قریب به یک سوم آن‌ها به طور مستقیم در حوزه ایثار و دفاع مقدس بود. بیش از 50 سریال تلویزیونی در این سال‌ها تولید شده که تمام آن‌ها واقعا در این حوزه بوده است.» و البته مشخص نشده که این «سال‌های اخیر» دقیقاً چند سال اخیر است، چرا که در قضاوت درباره دورنمای طرح تازه، تاثیرگذار است.

با این حال بی‌شک این حجم تولیدات برای بیش از دو دهه اخیر است، چرا که اگر این تولیدات در یک دهه اخیر یا کمتر صورت می‌پذیرفت، به طور متوسط هر 2.4 روز یک فیلم تلویزیونیِ جدید تولیدی در کشور در طول ده سال اخیر از تلویزیون پخش شده که بدون تردید چنین اتفاقی نیافتاده و احتمالاً در برآوردی خوشبینانه طی 20 سال اخیر این تعداد تولیدات تلویزیونی ساخته شده که 500 فیلم آن مربوط به دفاع مقدس بوده که این ارقام حتی اگر مربوط به دوره بیست ساله اخیر نیز بوده باشد، عدد بزرگی است.

در این میان آنچه محل تامل است، در حافظه نبودن حتی ده فیلم تلویزیونی از میان این حجم وسیع از تولیدات تلویزیونی پیرامون دفاع مقدس به عنوان موضوع مورد تاکید است. این اتفاق دقیقاً به دلیل عدم برخورداری بسیاری از این آثار از عمق کافی است؛ عمقی که در برخی از سریال‌های برجسته تلویزیونی که مورد اشاره قرار گرفت مشهود است و موسیقی و دیالوگ‌ها و... این مجموعه‌ها بارها و بارها تکرار می‌شود و حتی با وقایع روز سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مصادف شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرند.

بنابراین شاید بتوان این تعبیر را داشت که نگاه کمی، گذرا بوده و دستاورد عمیقی نداشته و از این پس نیز نخواهد داشت. بسیار بعید است بتوان در طول ده سال آینده، هر سال 100 فیلم تلویزیونی و 10 سریال و مجموعاً 1000 فیلم و 100 سریال آن هم با کیفیت الف ویژه و الف و صرفاً با موضوع دفاع مقدس ساخت و اساساً چنین رویکردی جنبه عملیاتی ندارد. ناممکن بودن این پروژه زمانی بیشتر نمایان می‌شود که به این نکته توجه کرد در ده سال آینده طبیعتاً قرار است با مضامین دیگری فیلم و سریال تلویزیونی ساخته شود و با این اوصاف میزان سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی به چند هزار خواهد رسید؟!

حقیقت آن است که نه توان فنی تولید این تعداد اثر با کیفیت الف و الف ویژه در این دوره زمانی وجود دارد -توان فنی که خروجی‌اش برابر با آثار پیشتر ساخته شده با کیفیت الف و الف ویژه باشد- وجود دارد و نه تلویزیون اعتبار لازم را برای این حجم عظیم از تولیدات را دارد و بعید است بخش خصوصی نیز در این ابعاد عظیم اقدام به مشارکت مالی برای تولیدات چنین پروژه‌هایی داشته باشد.

آنچه مسلم است رویکرد کمی دستاورد جدی برای تلویزیون خواهد داشت و همین 1500 فیلم تولید شده که کمتر در ذهن‌ها باقی مانده نیز همین واقعیت را یادآور می‌شود. بنابراین ای کاش رویکرد کیفی گرایی در تلویزیون پررنگ‌تر شود و در ده سال آینده مجموعاً 50 فیلم و 10 سریال با بالاترین کیفیت‌های ممکن و استانداردهای ساخته شود که علاوه بر تاثیرگذاری عمیق و ماندگار بر مردم و جلب نظر منتقدان، بزرگ‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی جهان نیز خریدار امتیاز پخش آنها باشند. کیفی‌گرایی دغدغه اصلی است که باید رسانه ملی داشته باشد و این امید وجود دارد در دورنمای ده سال آینده بلندترین تریبون کشور، این دغدغه بیش از دیگر مسائل دیده شود.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن