تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820038801




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سن بازنشستگی باید به صورت تدریجی افزایش یابد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد دانشگاه شهید بهشتی: سن بازنشستگی باید به صورت تدریجی افزایش یابد تهران - ایرنا - استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: افزایش سن بازنشستگی باید به صورت تدریجی انجام شود، تجربه اصلاحات موفق در دیگر کشورها نشان داده که روند اصلاحات تدریجی صورت گرفته است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، صابر شیبانی روز پنجشنبه در نشست علمی اصلاحات در نظام های بازنشستگی، تجربه ایران و جهان که در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به پیش بینی افزایش سن بازنشستگی افزود: تجربه تمام اصلاحات موفق در جهان نشان می دهد که روند اصلاحات به صورت تدریجی انجام شده لذا باید شرایط طوری باشد که به ازای هر سال زمان باقیمانده تا سن بازنشستگی فرد، 6 ماه به حداکثر بازنشستگی وی اضافه شود که در آن صورت ظرف مدت 10 سال، سن بازنشستگی به 35 سال خواهد رسید.
وی در خصوص تعهدات صندوق های بازنشستگی نیز اظهار داشت: صرفنظر از دولتی یا خصوصی بودن این صندوق ها و صرفنظر از تصریح یا عدم تصریح در قانون، دولت ها ضامن نهایی بلندمدت صندوق های بازنشستگی هستند.
وی در خصوص جبران کسری صندوق های بازنشستگی، گفت: تجربیات متعدد جهانی نشان می دهد می توان با افزایش سن بازنشستگی کمی از فشار بر صندوق های بازنشستگی را کاهش داد؛ به عنوان مثال در کشورهای OECD، آسیای مرکزی، اروپای شرقی، خاورمیانه و شمال افریقا مقایسه میانگین سنی بازنشستگی در این کشورها از ایران 10 سال بیشتر است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی، گفت: هم اکنون 90 درصد بازنشستگان در کشور با سنوات بازنشسته می شوند در حالی که اگر 30 میلیون شاغل و 30 میلیون بازنشسته داشته باشیم، نسبت حمایتی یک به یک است اما اگر سن بازنشستگی را از 50 به 60 برسانیم بیمه شدگان غیرفعال 30 میلیون نفر و بیمه شدگان فعال 40 میلیون نفر می شوند و نسبت حمایتی یک به 2 است.
وی ادامه داد: همچنین اگر از 60 به 65 برسانیم در این حالت 15 میلیون نفر بازنشسته بیمه شده غیرفعال و 45 میلیون بیمه شده فعال خواهیم داشت و در این شرایط حق بیمه 26.6 درصد کفایت می کند تا 80 درصد حقوق بازنشستگان را بدهیم چرا که افزایش سن بازنشستگی منابع را تقویت می کند.
شیبانی گفت: علیرغم اینکه در بسیاری از کشورهای جهان از طریق اتحادیه های کارگری موضوع بازنشستگی کارگری پیگیری می شود اما دولت ها و سیاستمداران حاضر شدند بهای همه ریسک ها را بپردازند و سن بازنشستگی را افزایش دهند.
این استاد دانشگاه افزود: به غیر از برخی کشورهای اروپایی نظیر یونان و اسپانیا، بقیه کشورها فکر می کردند در جبران تعهدات خود تنها نخواهند بود و اتحادیه اروپا آنها را یاری می دهد.
بنابه گفته شیبانی، ضریب خوب بازنشستگی که شامل میزان مزایایی که فرد بیمه گذار به ازای یکسال خدمت خود کسب می کند در ایران 3.3 است، به عبارتی فرد تمام حقوق خود را دریافت می کند در حالی که در دیگر نقاط جهان 1.8 و در خاورمیانه 2.4 درصد است.
وی تصریح کرد: براساس تحقیقات علمی و تجربیات جهانی، همه دولت ها در سرتاسر جهان به طور معمول اهداف کوتاه مدت را دنبال می کنند اما نباید غافل بود که روش یادشده در خصوص نظام های بازنشستگی آفت بسیار بزرگی است که انتظارات بجا و حقوق نسل های آتی را قربانی مطالبات نسل فعلی می کند.
وی تاکید کرد: این فرصت بزرگی برای دولت است که بتواند جامعه را اقناع کند که نگرش کوتاه مدت برای سیستم های بازنشستگی مضر است.
وی در پاسخ به سوال یکی از کارشناسان در خصوص بازنشستگی پیش از موعد نیروهای سالخورده و جایگزینی آنها با نیروی جوان برای مقابله با بحران بیکاری، گفت: 6 نوع بلوغ بعد از 40 سالگی در انسان رشد می کند بنابراین چگونه می توان نیروی کارآمد را که تازه به بلوغ توانمندی رسیده کنار گذاشت و نیروی جوانی که تجربه ای ندارد را جایگزین او کرد.
وی یادآور شد: این کار هزینه های زیادی را به اقتصاد تحمیل می کند ضمن اینکه نیروهای توانمندی که بدین طریق از سیستم کنار گذاشته می شوند با توجه به توانمندی که در خود احساس می کنند، معمولا وارد بازار کار می شوند و کارفرمایان با توجه به تجربیات این گروه و نیز به دلیل عدم نیاز به پرداخت حق بیمه برای آنان، تمایل زیادی برای جذب آنان دارند لذا این اقدام عملا ضد اشتغال است.
وی معتقد است: برای بحران بیکاری باید چاره ای دیگر اندیشید و جایگزینی نیروی جوان به جای نیرویی که به کارآمدی رسیده، هزینه بر است. راه حل ساده را نباید برای مسائل پیچیده که ممکن است در کوتاه مدت جواب بدهد استفاده کرد زیرا عواقب چنین راه حلهایی در آینده خود را نشان خواهد داد.
یادآور می شود، موسسه کار و تامین اجتماعی روزهای دوشنبه هر هفته نشست های علمی در خصوص مباحث مختلف دانش مدیریت و نیز در حوزه های مختلف تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می کند.
اقتصام(3)9123**1558



23/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن