تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خنديدنِ بى تعجّب [و بى جا] يا راه رفتن و سخن گفتنِ بى ادبانه بپرهيز.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799406837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کرمانشاه در انتظار برگزاری جشنواره های بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کرمانشاه در انتظار برگزاری جشنواره های بزرگ کرمانشاه - ایرنا - همایش های بزرگ فرهنگی و هنری همیشه در دورانی برگزار شده اند که کشور سیاست های باز فرهنگی را در پیش گرفته است.


این روند حداقل در دو دهه اخیر مصداق عینی دارد، در دوران هشت ساله دولت اصلاحات، فرهنگ و هنر جایگاه ویژه ای داشت و سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور وقت نیز خود از جنس فرهنگ و دوستدار حفظ کرامت فعالان این عرصه بود.
طی آن سال ها به طبیعت از رویکرهای تازه فرهنگی در کشور، نسیم گشایش فرهنگی در فضای «کرمانشاه» نیز وزیدن گرفت و جشنواره ها و برنامه های مختلفی در حوزه های گوناگون فرهنگی و هنری در استان برگزار شد.
اما در دوران احمدی نژاد اوضاع به گونه ای دیگر رقم خورد و از آن جوش و خروش فرهنگی در دوران اصلاحات اثری نماند و اهالی فرهنگ و هنر کم و بیش گوشه نشین شدند.
حال پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، جنب و جوش تازه ای در فضای فرهنگی استان پدید آمده و صحبت از برگزاری جشنواره های بزرگ فرهنگی و هنری در استان به گوش می رسد.
سیاست های دولت حسن روحانی امیدی دوباره را در میان اهالی فرهنگ و هنر ایجاد کرده است؛ امیدواری به اینکه روزگار خوش فرهنگ در دوران صدارت سیدمحمد خاتمی دوباره باز گردد.

سال هایی که در سکوت گذشت

سال ها از آخرین باری که «کرمانشاه» شاهد برگزاری یک جشنواره بین المللی بود، می گذرد.
درست 9 سال پیش (بهار 84) و در آخرین ماه های حضور دولت اصلاحات، همایش بزرگ «کرمانشاه گهواره تمدن» در سطحی بین المللی و با حضور اساتید برجسته ایرانی و خارجی برگزار شد.
پس از آن «کرمانشاه» هیچگاه رنگ برگزاری همایشی در این سطح را به خود ندید، دولت نهم که روی کار آمد، سیاست های فرهنگی کشور هم تغییر کرد و همه چیز محدود به برگزاری جشنواره هایی مانند «زخمه بر بیستون» و ... شد که آن ها نیز به مرور تعطیل شدند. پس از به هم خوردن کنسرت سراج در سال 89 نیز عملاً همان معدود برنامه های موسیقایی نیز با مانعی به نام دریافت مجوز روبرو شدند و فضای هنری استان به رکودی ناخواسته فرو رفت.
در آن سال ها فضای فرهنگی استان بسیار سوت و کور بود و اگر از جشنواره سالانه موسیقی مقاومت و یکی دو دوره برگزاری بخش جانبی جشنواره فیلم فجر (آن هم در این اواخر) بگذریم، کرمانشاه به ندرت میزبان یک جشنواره کشوری درست و حسابی بود.
طی این سال ها اندک اندک استان جایگاه تاریخی خود را به عنوان یک کانون فرهنگی معتبر در منطقه از دست داد، همچنین بسیاری از هنرمندان مطرح این دیار به منظور برخورداری از فضا و امکانات بیشتر راهی تهران شدند.

آغازی دوباره برای برگزاری جشنواره های بزرگ

حال مدیریت فرهنگی استان پس از سال ها دوباره عزم خود را جزم کرده تا با برگزاری چند جشنواره بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی و بین المللی، اولین گام مهم را برای پشت سر گذاشتن رکود فرهنگی استان بردارد.
آنگونه که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در کنفرانس مطبوعاتی ابتدای سال اعلام کرده است بزرگترین برنامه استان، برگزاری جشنواره بین المللی موسیقی مقامی و عرفانی با حضور اساتید برجسته این عرصه است.
برگزاری چنین جشنواره ای که بی گمان بازتابی فراتر از مرزهای ایران خواهد داشت، می تواند نقشی تاثیرگذار در معرفی استان کرمانشاه به عنوان کانون موسیقی مقامی و عرفانی در منطقه داشته باشد.
علاوه بر این ها برپایی «هفته فرهنگی میان کرمانشاه و سلیمانیه» نیز در دستور کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد که در صورت انجام توافقات لازم میان مقامات بلندپایه دو استان همجوار، احتمالاً در آینده ای نزدیک برگزار می شود.
همچنین امسال کرمانشاه شاهد برگزاری برنامه هایی مانند کنگره بزرگداشت مکتب خوشنویسی کرمانشاه با پاسداشت میرزا رضا کلهر و مرحوم آیت الله نجومی، تدوین یادنامه استاد بهزاد کرمانشاهی، کنگره ملی احمد عزیزی شاعر نام آشنای کرمانشاهی و کنگره ملی بزرگداشت میرزا حسن کرمانشاهی است.

فرهنگ نیازمند حمایت های جدی مسئولین استان

البته پشت سر گذاشتن این رکود فرهنگی کار آسانی نیست و نیازمند یک عزم جدی در سطح مدیریت کلان استان است، اینکه مدیریت استان با پذیرش کاستی های موجود مصمم به برداشتن گام های عملی و منطقی برای رونق بخشیدن به این فضا باشد.
البته طی یک سال اخیر فضای مطلوب تری برای فعالیت اهالی فرهنگ و هنر پدید آمده و آن ها مجال بیشتری برای عرض اندام دارند، ولی این امر به تنهایی برای بازگشت رونق دوباره به فضای فرهنگی استان کافی نیست و اجرایی شدن برنامه های تعریف شده نیازمند حمایت های جدی تری است.
در شرایط فعلی یکی از گام های اساسی، اختصاص بودجه مناسب برای اجرایی شدن برنامه های تعریف شده توسط مجموعه فرهنگ و ارشاد کرمانشاه است زیرا این مجموعه هم اکنون با مشکل کمبود اعتبار برای برگزاری جشنواره ها و همایش های پیشنهادی روبرو است. به امید روزهای بهتر برای فرهنگ و هنر کرمانشاه.
منبع: آوای کرمانشاه - بهزاد خالوندی



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن