تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):آنگاه که روزه مى ‏گیرى باید چشم و گوش و مو و پوست تو هم روزه ‏دار باشند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802477092




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره ودست وپا زدن برای بقا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره ودست وپا زدن برای بقا بیروت- ایرنا- اخراج ˈمیسر الجبوریˈ ملقب به ˈابوماریا القحطانیˈ مفتی شرعی گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره یک حادثه گذرا و بی تاثیر در سرنوشت این گروه مرتبط با القاعده که برای بقا دست و پا می زند،نیست.


به گزارش ایرنا به نقل از برخی منابع خبری ازجمله پایگاه اینترنتی شبکه المنار ، «ابومحمد الجولانی » سرکرده گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره پس از خلاصی از شر رقیب خود الجبوری که در میان تروریست های تکفیری این گروه دارای یک شخصیت با نفوذ بود و پس از شکست های مختلف بوی‍ژه در دیرالزور و شهرالشحیل سوریه در پی بازسازی ساختار جبهه النصره است که از درون گروه تروریستی تکفیری داعش متولد شده است.
براساس مفاد بسیاری از گزارش های خبری بویژه آنچه در « المنتدیات الجهادیه» آمده است، الجبوری نوک پیکان و یکی از تندروها در جنگ با داعش بوده است.
وی در ابتدای شکل گیری گروه تروریستی تکفیری موسوم به «دولت اسلامی در عراق» پس از اختلاف با ابوبکر البغدادی سرکرده این گروهک که گفته می شود دلیل اصلی آن اختلافات مالی بوده است ،از عراق فرار کرد.
پس ازغروب ستاره الجبوری که غیر از برخی پیام ها در توئیتر چیزی از او باقی نماند، « سامی محمود العریدی »ملقب به « ابو محمد الشامی» به عنوان مفتی کل شرعی جبهه النصره ظاهر شد که مورد تایید و تقدیر شدید الجولانی و از نظریه پردازان القاعده است.
** سامی العریدی کیست؟
سامی محمود العریدی یک عالم دینی با تابعیت اردنی است که حتی پیش از تعیین درمنصب جدید به عنوان مرجع دینی جبهه النصره شناخته می شد و همچنین از بنیانگذاران مشی و اندیشه های این گروه تروریستی تکفیری است.
وی در سال 1973 میلادی در شهر امان پایتخت اردن به دنیا آمد، لیسانس خود در رشته علوم دینی را در دانشگاه اردن گرفت و درسال 1994 در مقطع کارشناسی ارشد در رشته حدیث همان دانشگاه پذیرفته شد و مدرک خود را درسال 1997 دریافت کرد و درسال 2001 نیز موفق به مدرک دکترای حدیث شد و تالیفاتی نیز درباره ابن تیمیه دارد.
الجولانی پیشتر درگفت و گو با شبکه الجزیره قطر توصیه کرده بود که عناصر تکفیری تروریست به سخنان سامی العریدی گوش فرادهند و این نشانگر جایگاه او در جبهه النصره و القاعده است.
العریدی با سازو کار سیاسی مبتنی بر دمکراسی مخالف است زیرا آن را با « نظام اسلامی » مخالف می داند.
وی درباره هدف گروه تروریستی جبهه النصره گفت: پس از اینکه نظام بشاراسد در سوریه را با کمک اهل شام از بین ببریم، اقدام به اجرای دین خدا و تاسیس دولت اسلامی خواهیم کرد تا اینکه عدالت و رفاه سراسر این کشور را فراگیرد.
او دریکی از سخنرانی های عوام فریبانه خود ادعا می کند: زندگی درکوه ها و غارها در سایه حاکمیت شریعت بهتر از زندگی در کاخ ها در سایه دیگر حکومت ها است.
العریدی « منشور شرافت انقلابی» را که برخی از گروه های تروریستی و تکفیری بویژه جبهه اسلامی آن را امضا کرده اند، نمی پذیرد و آن را مخالف دین خدا می داند.
تعیین « ابو محمد الشامی» در این منصب ابعاد داخلی و خارجی دارد که یکی از آن ها تقویت روابط در داخل جبهه النصره است ولی این به معنای قطع رابطه کامل آن با داعش و جبهه اسلامی نیست.
** تحرکات جدید جبهه النصره
گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره تلاش می کند دوباره جایگاه خود را به رخ جنگجویان خارجی بکشد یعنی همان کسانی که « نهایت آرزوهای » خود را در این گروه جست وجو می کردند ولی پس از تشکیل داعش توسط البغدادی آن را بر جبهه النصره ترجیح دادند به این دلیل که النصره در تحکیم و اجرای دین کوتاهی کرده و با دیگر گروه ها بدون توجه به سابقه فکری و ایدئولوژیکی آن ها همکاری می کند.
یکی از اهداف انتخاب الشامی جذب جنگجویان اردنی، عرب و خارجی با تاکید بر مبانی ایدئولو‍ژیک بوده است بویژه اینکه او تلاش می کند در شیوه لباس پوشیدن، وضعیت ظاهری، سخن گفتن و سخنرانی از «عبدالله عزام » از سرکرده های به هلاکت رسیده القاعده تقلید کند.
وی بسیار تلاش می کند تا آنچه را شریعت اسلامی می خواند، برقرارکند و برای اجرای آن بسیار عجله دارد و حتی می خواهد آن را بر اندیشه هایی که زمان القحطانی مبنای عمل بود، غالب سازد.
ارتباط بی نظیر این تروریست تکفیری با رهبران سلفی موجود در اردن مانند « ابو محمد المقدسی»، « ابوقتاده» و « ایاد القنیبی» این هدف را تسهیل کرده است.
ابوبکر البغدادی از القحطانی بسیار متنفر بود و براساس تحلیل های رسانه ای، عزل او پیامی است که جبهه النصره تلاش می کند برای بحران زدایی و توقف درگیری ها با داعش ارسال کند.
این دو گروه یک مادر واحد دارند که القاعده است و تنها تفاوت میان آن ها تفاوت ساختاری است.
با تعیین العریدی و عزل القحطانی سووالات مختلفی در مورد روابط با « جبهه اسلامی» مطرح می شود که « منشور شرف انقلابی» را امضا کرده است.
** راهبرد جدید جبهه النصره
نشانه هایی وجود دارد که جبهه النصره به سمت یک راهبرد جدید حرکت می کند و درسایه آن برای گسترش نفوذ و سیطره خود براساس این راهبرد ایدئولوژیک حتی به صورت یکجانبه تکروی می کند و البته انتظار دارد در این خصوص از همکاری دیگر گروه ها سود ببرد.
اعلام ایجاد فرماندهی نظامی جدید برای گروه های مسلح که 17 گروه بویژه گردان های تحت فرماندهی لشکر جبهه اسلامی مانند ( جیش الاسلام و صقورالشام) را نیز دربرمی گیرد و البته برخی گروه ها مانند لشکر التوحید و جنبش احرارالشام که موسس آن ابو خالد السوری از دوستان اسامه بن لادن و ایمن الظواهری است در آن جای ندارند، تهدیدی برای جبهه النصره به شمار می رود و همکاری آن را با جبهه اسلامی دگرگون کرده است بویژه اینکه این اعلام پس از سخنرانی الجولانی درمورد تاسیس امارت اسلامی در سرزمین شام صورت گرفت.
احتمال اینکه روابط میان جبهه النصره و جبهه الاسلامیه به درگیری مسلحانه منجر شود، ضعیف است هرچند که مرحله همکاری میدانی میان این دو گروه سپری شده است بویژه اینکه القحطانی برخلاف العریدی خواستار همکاری و قایل به ضرورت گفت و گو با امضا کنندگان منشورشرف انقلابی بود.
به نظر می رسد جبهه النصره به سمت تندروی بیشتر خواهد رفت و راهبرد خود را هم مشخص کرده است.
العریدی در این باره می گوید: ما عضو القاعده هستیم و الگوی ما طالبان است.
جبهه النصره در برهه اخیر بسیار تغییر کرده است و این موضوع در نخستین سخنان سخنگوی آن « ابو فراس السوری» به وضوح مشاهده می شود.
او تاکید کرده است که این جبهه می خواهد احکام دین را در مناطق تحت سلطه خود اجرا کند و این یک تغییر در اولویت های النصره است زیرا پیش ازاین اجرای دین را به این بهانه که « تحکیم شریعت درزمان جنگ ممکن نیست» به تاخیر می انداخت.
ابوفراس در یک مصاحبه که توسط موسسه « المنارة البیضاء» از زیرمجموعه های جبهه النصره ضبط و پخش شده است، خواستار پیوستن دیگر گروه ها به این راهبرد شد.
وی افزود: از تمام کسانی که می خواهند با ما در اداره مناطق براساس دین خدا به دور از پروژه های غربی ها مشارکت کنند، استقبال می کنیم.
** ابوفراس السوری کیست؟
اسم واقعی او « رضوان نموس » متولد سال 1950 در شهر دمشق است؛ وارد دانشکده نظامی شد و درسال 1970 با درجه ستوانی فارغ التحصیل شد و و پس از 9 سال به دلیل شرکت در« مجزرة المدفعیة» در منطقه الراموسه در حلب که تعدادی از دانشجویان نظامی درآن کشته شدند، اخراج شد.
وی به طورمحرمانه با گروه « الطلیعة المقاتلة» که در دهه هفتاد با سوریه می جنگید به عنوان مربی عناصر مسلح همکاری داشت.
درسال1981 به افغانستان رفت و در آنجا چند دوره آموزش نظامی برای افغان ها و عرب هایی که برای جنگ به آنجا رفته بودند برگزارکرد.
ابوفراس به اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده بسیارنزدیک بود و «جماعة الدعوة» را تاسیس کرد و بن لادن هزینه آن را می پرداخت.
بن لادن نیز نزد ابوفراس آموزش نظامی دیده بود.
وی سپس با « ابومصعب الزرقاوی» دیدارکرد و با او برای کارمشترک در سرزمین شام به توافق رسید.
ابوفراس در سال2003 میلادی به یمن رفت و تا سال 2013 در آنجا ماندگار شد و پس از شروع اختلافات میان جبهه النصره و داعش به سوریه بازگشت.
ابوفراس السوری اکنون از نزدیکان ایمن الظواهری و یکی از سرکردگان شناخته شده القاعده و جبهه النصره به شمارمی رود.
هدف گروه تروریستی تکفیری جبهه النصره از تعیین ابو فراس السوری به عنوان سخنگو و تعیین ابومحمد الشامی در راس فرماندهی شرعی تاکیدی بر هویت القاعده ای بودن آن است.
گویا جبهه النصره با معرفی « ابوهمام السوری» به عنوان مسوول شاخه نظامی خود می خواهد در فرماندهی خود برتوانایی نیروهای بومی و محلی تکیه کند مانند داعش که فرماندهان آن در عراق فقط عراقی هستند.
خاورم*(5) *632* 1324***5981



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن