تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را رها مكن حتى اگر بعدش شعر باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813042017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انزوای تلخ هنر مقرنس کاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: انزوای تلخ هنر مقرنس کاری همدان-ایرنا-هنر منحصربه فرد مقرنس کاری مساجد و بناهای مذهبی اسیر بی توجهی ها و بی مهری ها شده و این هنر در همدان روبه زوال است .


به گزارش ایرنا مقرنس کاری یکی از عناصر مهم تزیینی معماری است، که در زیبا ساختن بناهای ایرانی به خصوص مساجد و مقبره ها استفاده می شود.
مقرنس ها شباهت زیادی به لانه زنبور دارند، در بناهایی که به شکل طبقاتی روی هم ساخته شده برای آرایش دادن ساختمان ها و یا برای آنکه به تدریج از یک شکل هندسی به شکل هندسی دیگری تبدیل شود به کار می روند.
قدیمی ترین مقرنس کاری مربوط به دوره ساسانی و تیموریان است که ساده ترین نوع آن در گنبد علویان همدان به چشم می خورد و نمونه دیگر آن مربوط به دوره قاجاریه در مسجد جامع این شهر دیده می شود.
ˈجلال حیدریˈ استاد کار نمونه همدانی است که مقرنس کاری را در همدان برای نخستین بار اجرا کرد و ارمغان 25 سال رنج و سختی سفر برای جمع آوری فنون هنر گچ بری، مقرنس کاری و گره چینی به نقاط مختلف کشور را به همدان آورد.
این خالق زیبایی های منحصر به فرد مقرنس کاری در مساجد و بناهای مذهبی همدان که خلق زیبایی های محراب و گنبد بنای آستان مقدس امام زاده عبدالله و مسجد قبای همدان را در کارنامه کاری خود دارد از بی توجهی ها و بی مهری ها می گوید.
حیدری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از بی توجهی مردم و مسوولان به هنر مقرنس کاری ابراز نارضایتی کرد و گفت: مردم همدان برای این هنر ارزش قایل نیستند و تنها تعداد معدودی به این هنر توجه می کنند و در این حرفه مشغول به کار می شوند.
وی اظهار داشت: 50 نفر در همدان به مقرنس کاری اشتغال دارند که تنها چهار نفر آنها می توانند به عنوان استاد کار در آینده فعالیت داشته باشند بنابراین زنده نگه داشتن این هنر اصیل معماری ایرانی در همدان نیازمند اتخاذ تدابیر است.
وی به اجرای طرح محراب با ایجاد قندیل های شش تکه و گنبد زیبا در امامزاده عبدالله همدان اشاره کرد و گفت: از اجرای این طرح پنج سال می گذرد در حالی که هنوز دستمزد آن پرداخت نشده است.
وی در خصوص وضعیت معیشتی مقرنس کاران استان گفت: هنرمندان این رشته با درآمد اندک و با قناعت و بدون بهره مندی از خدمات بیمه زندگی می کنند.
این استادکار نمونه همدانی در توصیف آثار مقرنس کاری شده در همدان از اجرای گچ بری به گل و بوته های آویزان به عنوان طرحی خلاقانه در مسجد قبا همدان خبر داد و گفت: این طرح برای نخستین بار در این شهر اجرا شده است.
حیدری اضافه کرد: مقرنس کاری مصلای مسجد جامع شهرستان رزن نیز در حال اجرا است که به زودی به اتمام می رسد.
وی با بیان اینکه هنرمندان مقرنس کار استان عهده دار اجرای طرح مقرنس کاری مصلای مرقد مطهر امام علی (ع) در نجف اشرف هستند ادامه داد: طرح جامعی در نجف اشرف برای اجرای طرح مقرنس کاری مصلای مرقد حضرت علی (ع) با جلوه های مقرنس کاری، گره چینی، ستون سازی خاص معماری ایرانی توسط هنرمندان همدانی تهیه شده است.
وی گفت: در مقرنس، طراحی های هندسی از کثرت به وحدت و از وحدت به کثرت شروع می شود و این احساس معنوی زیبایی را در ذهن بیننده آن ایجاد می کند.
این استاد کار نمونه با اشاره به اهمیت زنده نگه داشتن مقرنس کاری به عنوان معماری اصیل ایرانی در استان گفت: در صورت اختصاص فضای ثابت از سوی میراث فرهنگی برای آموزش این هنر به علاقمندان، آمادگی برای آموزش وجود دارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان همدان نیز مهمترین عامل بازدارنده اختصاص مکان برای آموزش گچ بری و مقرنس کاری را نبود اعتبار لازم عنوان کرد.
ˈعلیرضا قاسمیˈ افزود: باتوجه به اینکه امکانات و تجهیزات خاصی برای آموزش مقرنس کاری نیاز است بنابراین تامین این ابزار و امکانات مسلتزم اختصاص فضای مناسب و همچنین اعتبارات لازم است.
وی اضافه کرد: در دو سال اخیر باتوجه به کمبود اعتبارات، آموزش های عمومی و رایگان رشته های مختلف صنایع دستی استان تعطیل شده است.
وی همچنین در خصوص بیمه هنرمندان مقرنس کار استان گفت: تامین اجتماعی اعلام کرده که سقف بیمه هنرمندان صنایع دستی و قالیبافی از حد مجاز بیشتر شده است.
قاسمی افزود: از سال 89 تاکنون بیش از پنج هزار هنرمند صنایع دستی در استان بیمه شدند در حالی که سقف در نظر گرفته شده چهار هزار نفر بوده است.
وی در ادامه ضمن تاکید بر اهمیت حفظ و نگهداری رشته های مختلف صنایع دستی در استان گفت: تحقق این هدف نیازمند تخصیص اعتبار و امکانات لازم است.
در استان همدان 17 هزار کارگاه صنایع دستی فعال است و بیش از 32 هزار نفر نیز در این کارگاه ها مشغول به کار هستند.
7521/576/



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن