تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 19 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805834859




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک بام و دو هوای ثبت ملی خانه نماینده مشروطه مشروعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک بام و دو هوای ثبت ملی خانه نماینده مشروطه مشروعه تهران بزرگ-ایرنا- حفظ و ثبت ملی خانه شیخ فضل الله نوری، نماینده مشروطه مشروعه با نظرات متفاوت و متضادی مواجه شده، رییس شورای شهر تهران و مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در پی ثبت ملی این خانه هستند اما مالک سعی در تخریب بنا و ساخت حسینیه دارد.


خانه شیخ فضل الله نوری، یکی از رهبران قیام تنباکو و نماینده مشروطه مشروعه در محله سنگلج تهران، چهارراه گلوبندگ واقع شده است.
اکنون امکان ورود به این خانه تاریخی وجود ندارد، دو در ورودی این خانه به دلیل ورود معتادان از یک سال گذشته با سیمان پوشانده شده، روز جمعه-17مردادماه-در برنامه کشف تهران احمدمسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران با عنوان مشروطه گردی، یکی از درهای ورودی این خانه پس از 14 سال به یاری کلنگ کارگران شهرداری، گشوده شد.
به گفته مالک خانه شیخ فضل الله نوری، درهای ورودی این خانه 700 متری را سارقان و معتادان محل به سرقت برده اند و او برای جلوگیری از ورود معتادان، سال گذشته ورودی این خانه را با سیمان پوشانده است.
سیمان پوشانده شده بر یکی از درهای ورودی این خانه تازگی داشت و براساس اعلام یک منبع آگاه شامگاه 16مردادماه، قبل از حضور مسجدجامعی،درهای خانه با سیمان پوشانده شده است.
این خانه که روزگاری محل زندگی یکی از مدعیان مشروطه مشروعه بود، اکنون تبدیل به ویرانه و محل گذران معتادان و دزدان شده و هنوز آثار آنان در این خانه بر روی ایوان و پلکان ها مشاهده می شود.
خانه شیخ فضل الله نوری سال 78 توسط موسسه خیریه صنف کفاشان در بازار تهران برای ساخت حسینیه ای مجاور بازار تهران از خانواده هادوی خریداری شد.
منوچهر عبدالخالقی مدیر عامل موسسه خیریه صنف کفاشان در بازار تهران و مالک خانه شیخ فضل الله نوری در این باره گفت: زمانی که این خانه خریداری شد، بسیار آباد بود اما متاسفانه همان سال این خانه جزو طرح سایت شهرداری قرار گرفت و تاکنون هیچ اقدامی هم برای احیای این خانه انجام نشده و بنا تبدیل به ویرانه شده است.
عبدالخالقی افزود: 14 سال پیش مسوولان میراث فرهنگی خانه شیخ فضل الله نوری را شناسایی کردند و قصد داشتند این خانه را خریداری کنند که این کار انجام نشد.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه پول خرید این خانه توسط مردم و موسسه خیریه صنف کفاشان جمع آوری شده برای فروش این خانه از دفتر آیت الله سیستانی و آیت الله وحید استفتاء کردیم، دفتر آیت الله سیستانی ابلاغ کرد که این خانه باید حفظ و تبدیل به حسینیه شود.
عبدالخالقی با اشاره به طرح سایت شهرداری تهران در خیابان بهشت اظهار کرد: بر اساس این طرح قرار بود تمام ادارات وابسته به شهرداری در یک منطقه تجمیع شود، خیابان بهشت به خیابان 15خرداد متصل شده و بخشی از پارک شهر و سنگلج تحت نظر شهرداری باشد.
وی افزود: شهرداری وقت، قصد داشت تمامی ساختمان های اطراف شهرداری را خریداری کند همان طور که بخشی از ساختمان روزنامه اطلاعات و بازرسی کل کشور را خریداری کرده، خرید این ساختمان ها بودجه کلانی را می طلبید که در نهایت شهرداری از این طرح منصرف شد.
مالک خانه شیخ فضل الله نوری بیان کرد: 14 سال است که این خانه جزو سایت شهرداری بوده و ما اجازه ساخت و تبدیل این بنا به حسینیه را نداشتیم متاسفانه چندین نسل فوت کردند اما این خانه به حسینیه تبدیل نشد که پایان سال 92، این خانه از طرح سایت شهرداری خارج و اجازه ساخت داده شد و ما در حال حاضر برای ساخت حسینیه درخواست مجوز کردیم.
وی با بیان اینکه قصد ما تخریب بنا و ساخت حسینیه است، افزود: با توجه به شرایط نامناسب بنا، امکان زندگی در آن وجود ندارد و با هزینه ای که این بنا برای تعمیر نیاز دارد، می توان یک ساختمان عظیمی را ساخت.
عبدالخالقی در پاسخ به این سوال که اگر خانه شیخ فضل الله نوری ثبت ملی شود، چه می کنید؟، گفت:14 سال است که این خانه رها شده، در آن سال های اولیه باید برای احیا و مرمت آن اقدامی انجام می شد، اگر قدرت نداشته باشیم نمی توانیم از ثبت ملی این اثر جلوگیری کنیم.
وی افزود: اگر اجباری باشد، ما این بنا را به میراث فرهنگی تحویل می دهیم اما رضایت ما در این نیست، نمی شود میراث فرهنگی این خانه را خریداری و تبدیل به حسینیه کند، قرار است در این خانه همچون حسینیه ای مستقر در بازار تهران، تمامی ایام سال مراسم مذهبی برگزار شود.
مدیر عامل موسسه خیریه صنف کفاشان در بازار تهران با اشاره به وضعیت نامناسب خانه شیخ فضل االه نوری ادامه داد: شب ها معتادان به این خانه رفت و آمد می کردند، درهای قدیمی این خانه و تمامی اسباب و اثاثیه از جمله گاز، فرش را به سرقت برده اند و باعث آزار و اذیت همسایگان می شدند که سال گذشته مسیرهای ورودی این خانه با سیمان پوشانده شد.
عبدالخالقی با اشاره به سخنان رییس شورای اسلامی شهر تهران و مدیرکل میراث فرهنگی تهران برای ثبت و حفظ خانه شیخ فضل الله نوری گفت: این نهادها باید مقدار پولی که برای خرید این خانه هزینه کردیم، به ما بدهند تا بتوانیم مکان دیگری را خریداری کنیم.
وی افزود: ما با پولی که از مردم برای خرید این خانه جمع آوری کردیم نمی توانیم کار دیگری بکنیم چون مردم به ما اعتماد کردند و این پول را به نیت اینکه این خانه تبدیل به حسینیه شود به ما داده اند.
وی تاکید کرد:اگر میراث استان تهران می تواند این خانه را ثبت کند و هزینه ای که برای خرید این خانه صرف شده را به ما بازگرداند، از تخریب این خانه منصرف خواهیم شد.
عبدالخالقی افزود: اگر میراث ملک دیگری به ما بدهد، نمی پذیریم چون ما برای برگزاری مراسم مذهبی نیازمند مکانی در نزدیکی بازار تهران هستیم.
مسجدجامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید درباره وضعیت خانه شیخ فضل الله نوری گفت: این خانه متاسفانه رها شده و در معرض آسیب های جدی است و تنها بخشی از آن پابرجاست.
وی با اشاره به بنای مجاور خانه شیخ فضل الله نوری افزود: این بنا، با وجود تاریخی بودن، بیشتر بافت فرسوده است، برای احیا باید این بنا تملک شده و در نهایت این بافت به عنوان یک مجموعه میراثی حفظ و نگهداری شود.
مسجدجامعی خواستار شد تا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران برای تملک، حفظ و بازسازی خانه شیخ فضل الله نوری اقدامات لازم را انجام دهد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مالک اصلی خانه شیخ فضل الله نوری، آقای هادوی نخستین دادستان تهران پس از انقلاب اسلامی بوده،ادامه داد: بر اساس تهران گردی ها این خانه و مالکش شناسایی شد و عبدالخالقی این خانه را از خاندان هادوی خریداری کرده است.
وی بیان کرد: حفظ این بنا نیازمند ثبت ملی است و شهرداری، باید حفاظت ویژه ای را از این خانه بکند سپس تملک و تعمیر آن آغاز شود.
مسجدجامعی گفت: مالک مجوز تخریب را گرفته و اگر یک ماه دیر می آمدیم این خانه تخریب شده بود.
رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز گفت: دارا بودن ویژگی های فرهنگی و تاریخی و تهیه نقشه لازمه به ثبت رسیدن یک بنای تاریخی است اما متاسفانه به دلیل وضع موجود، امکان ورود به این خانه وجود ندارد.
خسروآبادی با اشاره به مشکلاتی که برای ثبت خانه شیخ فضل الله نوری وجود دارد، افزود: این امر به این معنا نیست که میراث فرهنگی قصد ثبت این خانه را نداشته بلکه میراث فرهنگی برای تهیه سند و پرونده ثبت این خانه چندین بار با شهرداری منطقه 12، مکاتبه کرده تا بتواند امکان ورود به این خانه را پیدا کند.
وی اعلام کرد:میراث فرهنگی آمادگی دارد تا گامی در حوزه تملک، مرمت و احیای خانه شیخ فضل الله نوری در حوزه مشروطیت بردارد.
خانه شیخ فضل الله نوری پس از فتح تهران، توسط 80 نفر از نیروهای یپرم خان مشروطه خواه محاصره شد، آنان شیخ را به اداره نظمیه در میدان توپخانه بردند و در ضلع شرقی عمارت نظمیه زندانی کردند.
بعد ازظهر سیزده رجب، شیخ را برای محاکمه به عمارت گلستان بردند و در تالار آن، شیخ ابراهیم زنجانی شروع به محاکمه کرد و 9مرداد 1288، شیخ فضل الله نوری را در میدان توپخانه اعدام کردند.
تهرام/7245/ 699



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن