تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820202476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشانی سکونت هزار کودک بدو ورود به دبستان در خراسان شمالی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نشانی سکونت هزار کودک بدو ورود به دبستان در خراسان شمالی نیست بجنورد- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: تاکنون این اداره کل نشانه ای از سکونت هزار کودک بدو ورود به دبستان را برای ثبت نام در مدارس نیافته است.


ˈˈسیدمحمد لنگریˈ روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طبق آمار ثبت احول 16هزار و 500 کودک زیر هفت سال در استان وجود دارد اما از این تعداد تاکنون هزار کودک ثبت نام نکرده اند.
وی گفت: کد ملی این کودکان را پیدا کرده ایم اما نشانی از آنان نداریم تا برای جذب آنان به مدرسه اقدام کنیم.
وی افزود: دستگاه های مربوط از جمله ثبت احوال، بهزیستی و نیروی انتظامی باید به آموزش و پرورش کمک کنند تا این کودکان شناسایی و جذب مدارس شوند.
وی گفت: اما حتی این دستگاه های نیز برای پیدا کردن نشانی این کودکان پول خواسته اند که اداره ثبت احول این استان با دادن کد ملی این کودکان وجه نقد نیز از این اداره کل دریافت کرده است.
وی گفت: سال تحصیلی گذشته کد ملی هزار و 400 دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شد اما از این تعداد تنها 500 نفر جذب شدند، خانواده 300 نفر دیگر از ثبت نام فرزندان خود خودداری کردند و نشانی مابقی کودکان نیز یافت نشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: برای ریشه کنی بی سوادی و انسداد بازمانده از تحصیل باید دستگاه های مسوول و مربوط با این اداره کل همکاری کنند و همچنین باید اهرم هایی باشد تا خانواده ها مجبور به ثبت نام فرزندان خود در مدارس شوند.
وی افزود: حتی برخی از مدیران با توجه به اینکه یک کودک زیر هفت سال را باکمک خانه های بهداشت در روستاها شناسایی می کنند اما اولیا اجازه ثبت نام نمی دهند حتی برخی اوقات با مدیران درگیر نیز می شوند زیرا که به فرزند خود به دلایل مشکلات اقتصادی به عنوان نیروی کار نگاه می کنند.
وی گفت: بیشترین مشکل دانش آموزان ترک تحصیل و بازمانده مربوط به حاشیه نشینان شهرهای این استان هستند.
وی در ادامه با اشاره به بالا بودن آمار بی سوادی در این استان گفت: خراسان شمالی جزو شش استان نخست کشور در بحث بی سوادی است که می طلبد توجه ویژه ای به آن برای ریشه کنی این معضل شود.
لنگری افزود: بیشترین مشکل استان در بحث بازمانده از تحصیل و ترک تحصیل کرده هاست که سالانه تعدادی از افراد گروه هدف از مدرسه باز می مانند.
وی دلایل بازماندگی و ترک تحصیلی دانش آموزان این استان را فقر فرهنگی، مشکلات اقتصادی خانواده ها، تامین نیروی کار و تعصب برخی از خانواده ها نسبت به تحصل دختران عنوان کرد.
وی گفت: طبق آمار ثبت احوال دو درصد از کودکان و نوجوانان این استان زیر پوشش مدارس نیستند و باید به نوعی این افراد جذب آموزشگاه ها شوند.
لنگری با بیان اینکه حتی نباید یک نفر نیز از تحصیل باز بماند افزود: باید مشکل بی سوادی در این استان به طور جدی با هماهنگی و مساعدت تمامی دستگاه ها برطرف شود زیرا که در شان این استان نیست که از نظر بی سوادی جزء شش استان اول کشور شود.
وی به طرح مجد نیز اشاره کرد و گفت: هدف این طرح ایجاد پایگاه های فرهنگی و اجتماعی در مدارس است که برنامه های آموزشی، فرهنگی، ورزشی، بهداشتی در این مدارس برگزار می شود.
وی افزود: دانش آموزان در مدارس حاشیه نشین شهرهای این استان به نوعی در معرض آسیب های اجتماعی هستند که دچار مشکلات مختلف از جمله ترک تحصیل می شوند چون بخش زیادی از این کودکان نیروی کار هستند.
وی گفت: هم اکنون 600 دانش آموز در 23 منطقه این استان شناسایی شده اند و زیر پوشش طرح مجد قرار گرفته اند که با مشارکت دستگاه های مختلف برنامه های متنوع و جذابی در این مدارس برگزار می شود و حتی برای مادران آنان نیز برنامه هایی وجود دارد.
وی افزود: در مرحله بعد با مشارکت معتمدان ونیکوکاران و همکاری و مساعدت دستگاه های مختلف بخشی از مشکلات این دانش آموزان برطرف خواهد شد و آنان به نوعی زیر پوشش برنامه ها و طرح های حمایتی قرار می گیرند.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز گفت: باید برای جلوگیری از بازمانده شدن دانش آموزان بدو ورود دبستان آنان را در دوره پیش دبستانی شناسایی و جذب کنیم.
ˈعصمت بدخشانˈ افزود: آموزش وپرورش می تواند از محل اعتبارات دولتی به منظور جلوگیری از بازمانده شدن گروه هدف چهار هزار کودک پیش دبستانی را زیر پوشش قرار دهد که 50 درصد هزینه آنان تامین شود.
وی اظهار کرد: برای جذب این کودکان باید مابقی اعتبار نیز از سوی اداره کل آموزش و پرورش تامین شود تا تمامی ای کودکان جذب و وارد کلاس اول شوند زیرا که خانواده ها از این طرح استقبال می کنند.
وی از نبود آمار درست در زمینه تعداد کودکان زیر هفت سال با آدرس آنان گلایه کرد و گفت: باید در این استان این اقدامات فراهم شود و تمامی کودکان سطح این استان شناسایی و محل زندگی آنان نیز مشخص شود.
وی افزود: با داشتن تنها یک کد ملی از کودکان نمی توان آدرسی از آنان پیدا کرد.
وی از مسوولان مربوط استان خواست تا بانک اطلاعاتی در خصوص کودکان و نوجوانان ایجاد کنند تا در صورت لزوم به درب خانه ها مراجعه کنیم و حتی در زمان مهاجرت نیز آنان را شناسایی کنیم.
استان خراسان شمالی با جمعیت 867 هزار نفری 168 هزار دانش آموز دارد.ک/3
7184/330



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن