تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس براى اصلاح خود، خويشتن را به زحمت بيندازد، خوشبخت مى‏شود هر كس خود را در لذت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804534049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سالانه 120 هزار مترمربع فرش در استان تولید می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: فرش کردستان در جستجوی اعتبار از دست رفته سالانه 120 هزار مترمربع فرش در استان تولید می شود سنندج - ایرنا - فرش دستباف، هنری که قرن های متمادی به عنوان ابزار معرفی ساختار قومی و فرهنگی به کار گرفته شده و طی چند قرن گذشته علاوه بر ارزش هنری و فرهنگی به کالایی اقتصادی مبدل شده است و به همین دلیل صنعت فرش کردستان در جستجوی اعتبار از دست رفته است.


فرش دستباف در استان کردستان از اعتبار و سابقه ای درخشان برخوردار است و هر چند که گذشت زمان و همچنین ورود فرش های ماشینی تا حدودی این صنعت در استان را با چالش های جدی مواجه کرده است ولی همچنان با تلاش فرشبافان کردستانی، این هنر و صنعت در جستجوی اعتبار گذشته خود است.
تغییرات مستمر و مکرر در تغییر دستگاه و یا سازمان دولتی متولی فرش دستباف در کشور و به طبع آن در استان کردستان در کنار عدم ارائه تسهیلات مناسب به فعالان واقعی این عرصه باعث شده است که صنعت فرش کردستان که زمانی نه تنها در سطح ایران که حتی در جهان نیز اعتبار و نشانی ویژه داشت این روزها در مسیر فراموشی قرار گیرد.
فرش های کردستان در سه سبک متفاوت بافته می شوند که هر سبک برگرفته از شرایط و ویژگی های خاص منطقه است و به همین دلیل تفاوت در رنگ ها و نوع بافت ها متفاوت است و از جمله سبک های آن می توان به سنه، بیجار و افشار اشاره کرد.
فرش دستبافت کردستان شهرت جهانی دارد
بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، سالانه 120 هزار متر مربع فرش دستبافت در کردستان تولید می شود که علاوه بر استان های مختلف کشور به خارج از کشور نیز صادر می شود.
همچنین در این گزارش به شهرت جهانی فرش دستباف استان کردستان اشاره شده است و به وضعیت بافت و نوع رنگ های به کار رفته به عنوان یکی از ویژگی های فرش دستباف این استان اشاره شده است.
در همین راستا هیوا ناصری مدیر یکی از کارگاه های فرشبافی سنندج میزان تولید سالانه فرش در این کارگاه را 200 متر مربع عنوان کرد و اظهار داشت: فرش های تولیدی در این کارگاه فرش بافی در آلمان، ایتالیا و سایر کشورهای اروپایی به فروش می رسد.
وی به وضعیت حمایت های صورت گرفته از فرش دستباف در استان کردستان اشاره کرد و افزود: هر چند که اقدامات خوبی در همین راستا صورت می گیرد ولی متاسفانه با توجه به رقابت جدی در بازار این میزان حمایت ها اندک است و به همین دلیل باید در همین راستا شاهد حمایت های بیشتری از سوی مدیران و مسئولان دستگاه های مرتبط با موضوع باشیم.
این مدیر کارگاه فرشبافی با اشاره به اینکه دایر کردن اینگونه کارگاه ها نیاز به سرمایه گذاری دارد، یادآور شد: در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی ما قسط بندی وام های بانکی است و در صورتی که بانک ها در این زمینه ما را یاری کنند و قسط ها را پایین بیاورند مشکلات ما نیز حل می شود.
خانه فرش کردستان راه اندازی شده است
مدیر عامل خانه فرش کردستان با اشاره به راه اندازی خانه فرش این استان، افزود: این خانه در راستای تعالی فرش دستباف استان کردستان، شناسایی آسیب ها و فرصت های مربوط به فرش دستباف استان کردستان در چارچوب سیاست های مرکز ملی فرش ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان راه اندازی شده است.
خانم محمدی بافنده سنندجی نیز که در یکی از کارگاه ها به صورت تمام وقت مشغول به کار است، ادامه داد: عدم تثبیت قیمت فرش به دلیل فعالیت دلالان، عدم برخورداری از مزایای بیمه، تسهیلات بانکی، امکانات رفاهی و آموزشی از دلایل روی گردانی قالیبافان از تولید فرش دستباف در استان کردستان است.
کرمی یکی دیگر از مربیان فرشبافی سنندج هم کردستان را قطب فرش دستباف در 400 سال گذشته عنوان کرد و افزود: متاسفانه در حال حاضر 100 درصد لوازم مورد نیاز فرش بافی کردستان از جمله پشم، قلاب، دفه یا شانه، سیخ، چله، پود ضخیم و نازک و قیچی پرداخت از استان های تبریز و همدان تامین می شود که متاسفانه این ابزار ها نامرغوبند و تنها دلیل استفاده از آنها قیمت پایین و ارزان بودن است.
وی گفت: این روزها در حالی مواد اولیه برای تولید فرش دستباف در استان کردستان از سوی استانهای همجوار تامین می شود که در گذشته تمامی مواد اولیه برای تولید فرش دستباف در خود استان تامین می شود و گذشت زمان باعث شده است که تامین و تولید مواد اولیه نیز برای بافت فرش کاهش پیدا کند.
واسطه های سودجو در بازار فرش کردستان مشکلی جدی است
حامد نظری کارشناس فرش کردستان هم وجود واسطه های سودجو در بازار فرش کردستان را از دیگر عوامل تاثیرگذار در کاهش تولید فرش کردستان ذکر کرد و بیان کرد: برای احیای بازار فرش دستبافت باید از تجار سرشناس و مطرح فرش که توانایی خریداری، بازاریابی و فروش فرش در بازارهای جهانی را داشته باشند، حمایت کرد.
وی با بیان اینکه باید انسجام بهتری در راستای تهیه و تولید فرش دستباف در استان کردستان ایجاد شود، عنوان کرد: فرش دستباف در استان کردستان از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و در صورتی که این حوزه مورد حمایت قرار گیرد شاهد موفقیت بهتری در استان خواهیم بود.
در همین حال کارشناسان بر این باورند که فرش دستبافت نه تنها سبب رونق اقتصادی، بلکه همچون کیمیایی ارزشمند سبب مطرح شدن فرهنگ اصیل ایران در سرتاسر گیتی می شود و به همین دلیل انتظار می رود در راستای احیایی این گنجینه گران قیمت که سرمایه ملی و فرهنگی کشور است تلاش های لازم صورت بگیرد.
فرش دستباف کردستان به دلیل استفاده از تولیدات بومی و محلی ویژگی های منحصر به فردی از فرهنگ این دیار را در دل خود جای داده است و به همین دلیل حمایت از آن می تواند زمینه را برای اعتلا فرهنگ بومی و غنی این استان فراهم کند.
حمایت از فعالان فرش دستباف در کردستان با ارائه تسهیلات مورد نیاز به آنها، تلاش برای احیا مجدد جایگاه فرش دستباف در بین اقشار مختلف مردم برای ترغیب آنها برای فعالیت در این حوزه، راه اندازی کارگاه های مختلف فرشبافی، تلاش برای تامین مواد اولیه فرش دستباف در استان کردستان و همچنین تعیین متولی اصلی برای نظارت و هدایت هر چه بهتر این حوزه از جمله نیازهای اصلی در استان کردستان است که باید از سوی مسئولان و متولیان مورد توجه قرار گیرد.ک/1
533
منبع: خبرگزاری مهر



20/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن