تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برتر از هر کار نیکی، کاری هست تا جاییکه مرد در راه خدا کشته شود، پس چون در راه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798610132




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران رتبه 15 مصرف روغن پالم در جهان را داراست/ استفاده روغن پالم در شیر و ماست تخلف است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران: ایران رتبه 15 مصرف روغن پالم در جهان را داراست/ استفاده روغن پالم در شیر و ماست تخلف است تهران - ایرنا - دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان این که، ایران رتبه 15 مصرف روغن پالم در جهان را به خود اختصاص داده است گفت: استفاده روغن پالم در شیر و ماست پر چرب تخلف است، چرا که مردم به طور روزانه و مداوم از این محصولات به شکل های مختلف استفاده می کنند.


محمد قبله روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه بخش عمده روغن پالم وارداتی مربوط به صنایع روغن خوراکی کشور است و تنها بخشی اندکی از آن به مصرف صنایع شیرینی و شکلات سازی کشور می رسد افزود: صنایع لبنی به دلیل حجم دهی روغن پالم می توانند بر اساس پروانه ساخت و مجوز بهداشتی از این روغن در فرآورده هایی همچون خامه، پنیر خامه ای، پنیر پیتزا، شیر خشک و بستنی استفاده کنند.
وی با تاکید بر اینکه روغن گیاهی پالم مضر نیست گفت: حال اگر صنایع لبنی بدون مجوز از این روغن گیاهی به جای روغن حیوانی در شیر و ماست پر چرب خود استفاده کنند، باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی این بخش با متخلفان به طور قانونی برخورد کند.
قبله از دیگر دلایل امکان استفاده از روغن گیاهی پالم در شیر و ماست توسط صنایع لبنی را طبق گفته وزیر بهداشت، درمان و اموزش پزشکی، دستورالعمل ها و مصوبات دست و پاگیر دانست و افزود: از سال 86 مصوبه ای مبنی بر اینکه واحدهای لبنی که محصولات تولیدی آنان تا 2.5 درصد چربی داشته باشد، مشمول قانون تعزیرات حکومتی هستند، اما بالاتر از 2.5 درصد در قیمت گذاری آزادی عمل دارند، چنین تخلفاتی قابل پیش بینی بود.
وی با بیان این که، برای اینکه واحدهای تولیدی لبنی بتوانند محصولات خود را با قیمت تمام شده بفروشند و زیان نکنند، باید تصمیمی می گرفتند تا از بحث مصوبه خارج شوند تاکید کرد: معتقدیم برای رفع چنین مشکلاتی مصوبات و سیاست های سختگیرانه ای که در دولت های قبلی تدوین شده بود باید مورد اصلاح و بازنگری قرار گیرد.
قبله بیان داشت: معتقدم اگر مصرف پالم در شیر مصرفی کشور اتفاق افتاده باشد، یک تخلف به شمار می رود و باید با متخلفان برخورد شود، چرا که باید بر اساس پروانه ساخت محصول را تولید و به بازار روانه کنند.
وی در خصوص سرطان زا نبودن روغن پالم گفت: مواد و ترکیبات روغن گیاهی پالم تقریبا همانند روغن های آفتابگردان سویا و ذرت است و تولید و مصرف استاندارد روغن خوراکی سرطان زا نخواهد بود، بنابراین مصرف غیرمجاز روغن های آفتابگردان، سویا و ذرت نیز می تواند برای سلامت جامعه مضر باشد و این موضوع تنها مربوط به روغن پالم نمی شود.
وی تصریح کرد: روغن پالم طبق استاندارد ملی و جهانی و با مجوزهای بهداشتی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد ایران در صنعت روغن خوراکی کشور استفاده می شود و جای نگرانی برای مصرف این روغن نیست.
قبله افزود: از سال 61 روغن پالم به ایران وارد شد و از سال 68 مصوبه مصرف پالم در روغن خوراکی بر اساس مجوزهای وزارت بهداشت صادر شد و میزان مصرف هر نوع روغن در صنایع روغن خوراکی کشور زیر نظر مسئولان فنی وزارت بهداشت و سازمان استاندارد کنترل می شود.
به گفته وی، مجوز استفاده از روغن پالم در روغن خوراکی به منظور جامد و نیمه جامد کردن روغن از طریق پالم هر ساله توسط اداره کل تغذیه وزارت بهداشت صادر می شود، چرا که در گذشته جامد کردن روغن توسط روش هیدروژن انجام می شد که در این روش درصد ترانس در روغن خوراکی بالا می رفت و موجب بیماری های قلبی عروقی می شد، اما با ورود پالم توانستیم روغن جامد و نیمه جامد با درصد ترانس پائین تولید کنیم که می تواند خطر کمتری برای جامعه داشته باشد.
قبله میزان روغن وارداتی پالم را طی شش سال گذشته حدود 45 تا 50 درصد عنوان کرد و اظهار داشت: بر اساس مجوزهای وزارت بهداشت واردات روغن پالم به کشور طی سالهای 86، 87، 88، 89، 90، 91 و 92 به ترتیب 28 درصد، 57 درصد، 50 درصد، 44 درصد، 46 درصد، 44 درصد و 45 درصد بوده است.
وی تاکید کرد: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغیه های آن که مسئولیت تنظیم بازار روغن را به انجمن صنفی روغن نباتی سپردند، مقرر شد در سال 93 حداکثر واردت روغن پالم 30 درصد باشد و در کنار آن واردات روغن آفتابگردان افزایش یابد، در این راستا طبق برنامه بایستی 30 درصد روغن پالم، 50 درصد روغن سویا و 20 درصد روغن ذرت یا آفتابگردان به کشور وارد شود.
دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران با بیان این که، روغن پالم در سراسر دنیا مصرف می شود، گفت: روغن پالم 40 درصد تجارت دنیا را به خود اختصاص داده است که به طور مثال کشور مالزی 16 میلیون تن روغن پالم در سال تولید می کند که از این میزان 10 میلیون تن آن صادر و شش میلیون تن آن به مصرفی داخلی این کشور می رسد.
وی با اشاره به اینکه در دنیا بین روغن پالم و سویا رقابت است ادامه داد: روغن سویا بعد از پالم رتبه دوم مصرف را به خود اختصاص داده است، بنحوی که مصرف روغن پالم سالانه در کشورهای دنیا از جمله چین 6.6 میلیون تن، اتحادیه اروپا 6.1 میلیون تن (معادل 12 کیلوگرم سرانه مصرف)، هند 9 میلیون تن، اندونزی 11 میلیون تن و آمریکا 1.4 میلیون تن بوده است.
قبله با بیان این که، مصرف روغن پالم در ایران 760 هزار تن در سال است که معتقدیم نسبت به جمعیت کشور از مصرف بالایی برخوردار هستیم گفت: به طور قطع روغن پالم می بایست بر اساس استانداردهای اجباری و مجوزهای وزارت بهداشت در صنایع روغن خوراکی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی تاکید کرد: معتقدیم جامعه برای کاهش مصرف روغن جامد و نیمه جامد به فرهنگسازی نیاز دارد، به طوری که برخی دستگاه های دولتی از ما درخواست روغن کاملا جامد را می کنند که این برای سلامت جامعه مضر خواهد بود.
قبله افزود: معتقدیم باید نحوه مصرف روغن خوراکی و میزان حرارت آن در طبخ غذا مورد توجه مسئولان قرار گیرد و توسط دستگاه های ذیربط به مردم آموزش داده شود، چرا که تولید کنندگان تنها متولی تولید استاندارد هستند و تعهدی نسبت به نحوه مصرف کالاها توسط مصرف کنندگان ندارند.
وی اضافه کرد: روغن پالم در صنایع روغن خوراکی می بایست طبق استانداردهای ملی مورد مصرف قرار گیرد و اگر واحدی یک کیلوگرم از انواع روغن خارج از پروانه ساخت استفاده کند، متخلف است و باید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت به عنوان متولیان بهداشت و سلامت جامعه پاسخگو باشند.
فیروز مددنوعی محقق صنایع روغن کشی و مدرس دانشگاه نیز در این خصوص گفت: هم اکنون در کشور برای تولید روغن خوراکی به فرمالاسیون های جدیدی که در دنیا مصرف می شود، نیاز داریم که این مهم تنها با حمایت دولت قابل تحقق است.
وی افزود: استفاده بیش از حد مجاز تمامی روغن ها از جمله روغن های گیاهی سویا، زیتون، آفتابگردان و ذرت می تواند برای سلامت انسان مضر باشد، بنابراین نحوه مصر و میزان مصرف بسیار حائز اهمیت است که مردم باید در این خصوص آموزشهای مورد نیاز را ببینند.
اقتصام(3)9186**1594



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن