تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816544768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال نزار مطبوعات استان اردبیل *عارف اسماعیل زاده گیوی*


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: حال نزار مطبوعات استان اردبیل *عارف اسماعیل زاده گیوی* اردبیل - ایرنا - نقش و اهمیت مطبوعات در برهه زمانی کنونی برای همگان واضح است و در اهمیت این نقش است که عصر کنونی را عصر ارتباطات نامیده اند.


تاثیرگذاری رسانه ها به ویژه مطبوعات نیز در میان سایر وسایل ارتباط جمعی ویژه بوده و می توان گفت مطبوعات از عوامل اصلی شکل گیری افکار عمومی محسوب می شوند.
نشریات بومی و محلی نیز از مطبوعات تاثیرگذار بوده و اثر بخشی آنها در مقایسه با مطبوعات همجنس خود بیشتر نیز است.
نشریات محلی به دلیل کارکردهای ویژه خود در حوزه مسائل بومی بیشترین نقش را در تشکیل رفتارهای اجتماعی محلی دارا هستند و در این راستا در نحوه قضاوت و نگاه مردم در سطوح مختلف نیز به شکل غیرمستقیم نقش آفرینی می کنند.
بررسی روند توسعه ، مشکلات و موانع فراروی نشریات محلی استان از این نقطه نظر دارای اهمیت ویژه ای است و روند عمومی توسعه استان همگام با توسعه مطبوعات محلی حلقه گمشده ای است که در این استان مغفول مانده است.
سابقه مطبوعات در اردبیل به حدود یکصد سال قبل برمی گردد و این مساله نشانگر اهمیت جایگاه مطبوعات نزد اهالی این استان می باشد.
بر اساس آمار منتشر شده از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد و در آمار مطبوعات و نشریات استان ها ، استان اردبیل با 62 نشریه دارای مجوز و 15 نشریه در حال انتشار رتبه 29 را در شاخص انتشار نشریه در کشور دارد.
شاید تعداد نشریه های در حال چاپ و انتشار کمتر از این تعداد نیز باشد و این نیز بیانگر
مشکلات بسیار نشریات و هفته نامه های محلی استان اردبیل است.
استانی که سابقه مطبوعاتش به بیش از یک قرن می رسد و به ویژه در دوره مشروطیت از این نظر در کشور درخشان بوده در حال حاضر در لیست تعداد نشریات استان ها از آخر سوم است و از نظر فراوانی نشریه به ازای هر فرد نیز رتبه 25 کشوری را دارد.
تردیدی نیست استان اردبیل به رغم قدمت نسبتا طولانی اش در این حوزه هنوز دارای مشکلات اساسی زیادی است ، کمبود کادر آموزش دیده حرفه ای در مطبوعات محلی از جمله مواردی است که در این حوزه وجود دارد.
نشریات محلی استان از عدم تناسب میان تعداد شاغلان و پست های تخصصی مورد نیاز رنج می برند و بدیهی است این وضع منجر به افزایش فشار کار و کاهش بهره وری خواهد شد.
بسیاری از موفقیت ها و رشد و توسعه استان های کشور در سایه داشتن قدرت مطبوعاتی و رسانه های آن استان ها به دست آمده و باید در اردبیل نیز این مهم مورد توجه قرار بگیرد تا استان از وضع نامناسب کنونی رهایی یابد.
با توجه به ظرفیت های بالای استان در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی بدون شک عملکرد نشریات و مطبوعات محلی چندان رضایت بخش نبوده و همگان باید تلاش کنند وضعیت و شرایط فعلی تقویت شود.
به نظرمی رسد مطبوعات محلی استان تعریف دقیقی نیز از نیازها و علایق مخاطبشان ندارند و نبود تحقیقات در زمینه تحلیل محتوای علمی درحوزه فنی و تئوریک و عملی از دیگر آسیب های مطبوعات استان است.
مسائل اقتصادی ، عدم دادن آگهی ادارات و سازمان های دولتی به صورت عادلانه ، کم بودن میزان یارانه های پرداختی به نشریات محلی و ضعف بخش خصوصی برای حمایت از نشریات از دیگر مشکلات و چالش های این حوزه در اردبیل به شمار
می رود.
وضعیت توزیع مطبوعات نیز در استان چندان مطلوب نیست و دست اندرکاران توزیع نشریات از وضع کنونی چندان رضایت ندارند.
دست اندرکاران توزیع نشریات نیز به دلیل عدم صرفه اقتصادی به فروش محصولات دیگر نیز اقدام می کنند.
اردبیل یکی از معدود استان های کشور است که روزنامه ندارد با وجود این که تلاش هایی برای راه اندازی یک روزنامه حرفه ای و مناسب شان اردبیل انجام شده ولی دلایل نافرجامی این تلاش ها باید مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.
تشکل صنفی خانه مطبوعات که در سال های گذشته فعالیت خود را آغاز کرده در طول این سال ها فعالیت چندانی نداشته و گرفتار نوعی رکود شده است.
این تشکل صنفی تاکنون نتوانسته به صورت مستقل و اثرگذار فعالیت کند و هنوز در مرحله عضوگیری و صدور کارت عضویت اعضا مانده است.
شکی نیست ظرفیت استان به لحاظ فعالیت مطبوعات محلی ، خبرگزاری ها و مطبوعات استانی و کشوری بیش از میزان کنونی است و عدم توسعه مطبوعات محلی موضوع مهمی است که باید با هم اندیشی متخصصان مجرب و تدوین سیاست های حمایتی مناسب از تداوم آن جلوگیری شود.
بدون شک تداوم این وضعیت غیرقابل قبول در سالی که بر اساس تدابیر رهبر معظم انقلاب به نام سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده امر مبارکی نیست و متولیان حوزه فرهنگ و مسوولان استان باید نسبت به اتخاذ سیاست های حمایتی مناسب در این حوزه خطیر اقدام کرده و از توسعه مطبوعات به عنوان یکی از پایه های همه جانبه استان غفلت نکنند.
*خبرنگار ایرنا
7123/594/530



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن