تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819172993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشدبی رویه بانکها آیا نماد توسعه اقتصادی شهر زنجان است ؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رشدبی رویه بانکها آیا نماد توسعه اقتصادی شهر زنجان است ؟ زنجان - ایرنا - یکی از مهمترین موضوعات بمنظور کیفی کردن زندگی و ارتقاء سطح معیشت نیازمندان و شهروندان جامعه و توسعه سرمایه گذاری، فراهم کردن زمینه های توانمندسازی مالی و اقتصادی آحاد جامعه درمناطق شهری و روستایی است.


بنابراین تامین منابع مالی برای فعالیت های اقتصادی، از مهمترین سرفصل های برنامه ها و اقدامات نهادهای مسوول در هر اقتصادی، محسوب می گردد.
هم اکنون تولید ناخالص داخلی کشور حدود ٤٠٠ هزار میلیارد تومان می باشد و قرار است براساس سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی سالانه از رشدی 8درصد برخوردار گردد.
بی تردید اقتصادی با این حجم و با این سطح برای حفظ تولید و اشتغال و مبادلات تجاری خود، نیازمند تامین مالی می باشد چه رسد به اینکه بخواهد به رشد اقتصادی مطلوبی نیز برسد که در این صورت نیاز به تأمین مالی در این اقتصاد مضاعف خواهدشد.
شهر زنجان به عنوان مرکز استان ، مرکز مبادلات اقتصادی بوده و وجود مزیتهایی همچون نزدیکی به پایتخت ، عبور جاده ابریشم از این شهر ، عبورکریدور جهانی و مسافران بین المللی، دسترسی به بازار های مالی کشور ، ...... ، نقش خاص اقتصادی را در آمایش سرزمین و در جایگاه اقتصاد ملی به آن بخشیده است.
لذا به منظور بهره مندی سرمایه گذاران از فرصتهای اقتصادی از یک طرف و بهره برداری خانوارهای نیازمند و شهروندان جهت تامین نیازها و خواستهای معیشتی تولیدی و خدماتی، از طرف دیگر، بانکها و موسسات اعتباری از پس از انقلاب تاکنون در قالب اعطای تسهیلات کوتاه مدت و بلندمدت و در قالب اقتصاد اسلامی، کمک شایان توجهی را انجام داده اند، اما بنظر می رسد در طول دهساله اخیر ، رشد کمی بانکها و تولد قارچ وار موسسات اعتباری با عناوین گوناگون در زیر چتر حمایت مالی وتوانمندسازی خانوارهای محروم و نیازمند، لطمات شدیدی بر پیکره جامعه شهری واردکرده و علاوه بر ایجاد تنش ، استرس وفشارهای روحی وروانی بر مردم بلکه با بکار بستن شرایط سنگین در فرایند دریافت اعتبارات بانکی، افزایش ضامنین، سودهای سلیقه ای، کمر اقتصاد مالی شهر را شکسته است.
یکی دیگر از مظاهر نامطلوب حرکت اقتصادی بانکها خصوصا بانکهای ملی ، صادرات ، رفاه، قرض الحسنه مهر ایران ، بانک آینده ، فردوسی ، ......... ، رشد بی رویه ساختمانها و فضاهای بانکها و موسسات اعتباری در سطح شهر زنجان می باشد.
آیا تاکید بر عدالت و کاهش فقر شهری و روستایی در جامعه و با وجود نابرابریهای اجتماعی و شکاف طبقاتی در شهر زنجان، احداث و خرید ساختمانهای بانکها و موسسات اعتباری در شهر، به نحوی که هر خیابان باریک و کوچک این شهر و میادین آن ، مملو از ساختمانهای بانک و بصورت مجلل بوده و هر روز بر تعداد آنها افزوده می گردد، با توسعه اقتصادی شهر زنجان مطابقت می نماید؟
آیا شهر زنجان، ظرفیت پذیرای این همه بانکها و موسسات اعتباری را دارد؟ آیا سیاستها و رویکردهای برنامه های پنجساله توسعه ، مبتنی بر ارتقاء ظرفیتهای تولیدی و اشتغال پایدار در کلیه بخشهای اقتصادی نیست؟
آیا اینگونه توسعه های فیزیکی بر دامنه تورم اقتصادی و گسترش بخش خدمات کاذب نمی افزاید؟ آیا باوجود توانمندیهای اقتصادی شهر ، وجود نیازهای مالی و اقتصادی بازار مالی، قدرت خرید شهروندان، نیازی اصولی به تجمیع انواع واشکال مختلف بانکها باعناوین تازه به دوران رسیده دارد؟ آیا رقابت آنها یک رقابت سازنده و براساس مزیتهای نسبی است؟
آیا رشد بی رویه ساختمانهای بانکها دردورانی که، بابنگاههای اقتصادی که نمی توانند خودرا تجهیز کرده و بر محتوای تولیدی وخدماتی خود بیفزایند، یک امر ضروری بنظر می رسد؟ آیا نیاز به نظارت بیشتر بر گسترش فیزیکی و فعالیتهای کیفی بانکها فرا نرسیده است ؟
آیا نباید به ریشه هاپرداخت تا شاهد آسیبهای اجتماعی از جمله تخلفات بانکی واختلاسهای آن نباشیم ؟
پرداختن به این موضوع بدلیل آن است که ما مخالف رشدوتوسعه موسسات اعتباری وبانکها در شهر زنجان نیستیم بلکه تولد اینگونه موسسات با دریافت بیت المال مسلمین در جامعه به هدف اعطای تسهیلات قرض الحسنه ویا سایر تسهیلات و با شگردهای گوناگون ، در شهر در مقایسه با گسترش بنگاههای مولد اقتصادی ، یک آفت اجتماعی است.
بنابراین بنظر می رسد اصولی ترین کار این است که اولا بر اساس یک کار علمی و تحقیقی، مشخص گردد که شهر زنجان برای تحرک اقتصادی، واقعا نیاز به داشتن چه تعداد از بانکها در داخل شهر دارد.
ثانیا برای تعداد محدود و با شناسنامه ای موسسات اعتباری موجود در سطح شهر ، بیشترین رویکرد بطرف توسعه خدمات الکترونیکی و مجازی کردن آنها بصورت کاستن از خدمات حضوری و چهره به چهره انجام یابد وسطوح تسهیلات پرداختی برحسب نوع نیازمندیهای مشتریان بانکها و توان اقتصادی بازار شهر طبقه بندی گردیده ، اطلاع رسانی عمومی از طریق صداوسیما و برنامه های فرهنگی و تبلیغی بمنظور ترویج فرهنگ بازپرداخت وامهای اعطایی، اقدام گردد.

منبع: هفته نامه پیام زنجان
تهیه کننده مطلب محمدحسین رستمخانی ( صاحبنظر و کارشناس ارشد مطالعات اجتماعی )
596



18/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن