واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اقبال مردم به سينماي طنز ادامه دارد
آمارهاي فروش سينماهاي تهران و شهرستان نشان از يكهتازي كلاشينكف و ردكارپت دو اثر از ژانر طنز بر پرده نقرهاي دارد.
به گزارش «جوان»، با گذار از اقبال مردم به سينماي اجتماعي در سالهاي دهه 80، چند سالي است كه بيشترين فروش سينماهاي كشور به آثاري تعلق ميگيرد كه با محوريت طنز توليد شدهاند و انگار مردم اين روزها بيشتر از هر چيز در سالنهاي سينما، به دنبال ردپايي براي لبخند، حتي براي مدت 100 دقيقه پخش فيلم هستند. شايد به همين دليل هم هست كه سهگانه اخراجيهاي ده نمكي لقب پرفروشترين فيلمهاي سينما در سالهاي اخير را از آن خود كرد و اين روزها هم در تمام تركيببنديهاي اكران، در بيشتر موارد مخاطبان گزينه طنز را براي تماشا انتخاب ميكنند. ماجراي گرايش مردم به سينماي طنز با فروش چند ميلياردي معراجيها و طبقه حساس در عيد نوروز امسال بار ديگر كليد خورد و در اكران رمضاني ردكارپت و اكران كلاشينكف در عيد فطر ادامه يافت. نگاه به گزينههاي پر فروش سينماها در سال جاري نكته ديگري را هم مشخص ميكند و آن حضور يك بازيگر در سه فيلم از فهرست چهار فيلم پرفروش است، بازيگري كه پس از گيشههاي پر بار طبقه حساس و ردكارپت، اين روزها با كلاشينكف بر پرده سينماها جاي گرفته است. كلاشينكف سعيد سهيلي گزينه پرفروش اكران عيد فطر كه پس از جنجالهاي گشت ارشاد مقابل دوربين قرار گرفته بود، سرانجام به سي و دومين جشنواره فيلم فجر رسيد و در كنار منتقداني كه سطح آن را پايينتر از گشت ارشاد ميدانستند، طرفداران پر و پا قرصي هم داشت كه البته اكثريت قريب به اتفاقشان از بازيهاي فيلم خوششان آمده بود. در نهايت اما در ميان «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران»، «كلاشينكف»، «فرشتهها با هم ميآيند» و«امروز» كه به عنوان گزينههاي اكران طلايي فطر به پرده سينما راه يافتند، اين كلاشينكف است كه پس از دو هفته از آغاز اكران، با تفاوتي فاحش از ساير رقبا در صدر اكران فطر قرار گرفته است. ديگر فيلم اكران عيد فطر كه اين روزها پس از كلاشينكف در رتبه دوم فروش قرار دارد، «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» بهروز افخمي است. فيلم در اولين اكرانش در كاخ جشنواره توانست توجههاي بسياري را به خود جلب كند و در نهايت هم با كسب دو سيمرغ بلورين بهترين فيلم و فيلمنامه و نامزدي در رشتههاي بهترين نقش اول مرد، مكمل زن، كارگرداني و طراحي صحنه و لباس با دستي پر جشنواره سي و دوم را ترك كرد. آخرين ساخته بهروز افخمي پس از كمدي سنپترزبورگ، با بازي مهدي فخيمزاده، رامبد جوان، مرجان شيرمحمدي و گوهر خيرانديش داستان دختري را روايت ميكند كه پس از سالها دوري به آغوش خانوادهاش بازميگردد، اما در اين مدت دختر از همسرش جدا شده است و خانواده اطلاعي از اين ماجرا ندارند. تأكيد بر اهميت بنيان خانواده ناآراميهاي دنياي مدرن و نقد مفهوم مهاجرت از جمله نكات محوري فيلم است. فيلم با روندي قصهپرداز لحظههاي دوستداشتني را در خاطر مخاطبانش به جاي ميگذارد و پيشنهاد خوبي هم براي تماشاي خانوادهها در روزهاي پاياني هفته است. در ادامه فهرست اين روزهاي فروش سينماهاي كشور، «امروز» ميركريمي قرار دارد؛ فيلمي كه اما و اگرهاي بسياري بر سر هزينههاي توليد بالا و فروش اندكش به گوش ميرسد. در نهايت اما امروز ميركريمي پس از «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» در رتبه سوم فروش گزينههاي عيد فطر قرار دارد؛ فيلمي كه بازي تأثير برانگيز پرويز پرستويي مهمترين مؤلفه جذابيتش براي اهالي سينما است. در نهايت «فرشتهها با هم ميآيند» حامد محمدي آخرين فيلم از جدول فروش گزينههاي عيد فطر است. فيلم ماجراي يك روحاني با بازي «جواد عزتي» را روايت ميكند كه پس از زايمان سهقلوي همسرش براي تأمين معاش دچار مشكلاتي ميشود. نگاهي به فروش فيلمهاي روي پرده نشان ميدهد كه كماكان فيلمهاي طنز در جذب مخاطب موفقتر از گزينههاي اجتماعي و رئال مانند «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» ظاهر شدهاند و انگار مردم لحظهاي لبخند را بر تماشاي آثاري ماندگار و تأثيرگذار ترجيح ميدهند.
نویسنده : سپيده آماده
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]