تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804446433




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ردپای بلای وارداتی همچنان بر تن دامهای آذربایجان شرقی/ واکسیناسیون دامداریها مقابل آبله گاوی ادامه دارد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > آذربایجان شرقی گزارش مهر/
ردپای بلای وارداتی همچنان بر تن دامهای آذربایجان شرقی/ واکسیناسیون دامداریها مقابل آبله گاوی ادامه دارد
تبریز – خبرگزاری مهر: حدود دو ماه پیش بود که گزارش هایی از ابتلای برخی دام های سنگین آذربایجان شرقی به ویروس سریع الانتشار، غیر بومی و واردتی لمپی اسکین یا همان آبله گاوی منتشر شد و اکنون هرچند بیماری مذکور در بسیاری از مناطق استان تحت کنترل درآمده اما با این وجود هنوز هم عملیات های پیشگیرانه برای مهار کامل ویروس در این منطقه از شمالغرب کشور ادامه دارد.



به گزارش خبرنگار مهر، در همان روزهای ابتدایی انتشار گزارش هایی مبنی بر ابتلاء دام های آذربایجان شرقی به ویروس آبله گاوی، سازمان ها و نهادهای مختلف استان چون اداره کل دامپزشکی و سازمان جهاد کشاورزی با تشکیل جلسات فوری هماهنگی، نسبت به تجمیع اقدامات و امکانات برای مهار این بیماری اقدام کردند چرا که بر اساس تجارب پیشین شیوع این ویروس در کمترین زمان ممکن از مسیرهای انتقالی چون پشه و مگس می توانست موجب خسارت های سنگین به بخش گاوداری استان شود. بر همین اساس در شهرستان های مختلفی چون عجب شیر، ملکان، ورزقان و سایر مراکز آلوده اقدامات پیشگیرانه چون واکسیناسیون جمعیت دام های سنگین و یا سمپاشی مراکز گاوداری صورت گرفت و در مواردی نیز نسبت به معدوم سازی گاوهای آلوده برای جلوگیری از انتقال ویروس انجام شد که در کنار این موارد، اطلاع رسانی و آگاه سازی گاوداران از طریق ارسال پیامک های اطلاع رسانی و یا برگزاری دوره های آموزشی مرتبط نیز مورد توجه قرار گرفت و برخی محدودیت های نقل و انتقال دام های سنگین نیز اعمال شد که مجموع این اقدامات تا حدود زیادی از گسترش ویروس آبله گاوی به سایر مناطق غیرآلوده جلوگیری کرد اما در این میان هنوز هم برخی شهرستان های آذربایجان شرقی در حال مبارزه با این ویروس خطرناک دامی هستند.

لمپی اسکین ویروسی وارداتی از مرزهای غربی مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی در خصوص بیماری لمپی اسکین به خبرنگار مهر گفت: ویروس این بیماری از طریق مرزهای غربی و کشورهایی چون عراق و ترکیه وارد برخی استان های واقع در این مناطق شده و تا کنون نمونه هایی از ابتلاء دام های ایرانی به این ویروس در استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه گزارش و از سوی آزمایشگاه های دامپزشکی نیز تائید شده اند. بهراد زندیه در ادامه با اشاره به ویژگی های این بیماری خاطر نشان کرد: بیماری لمپی اسکین نوعی بیماری عفونی است که از کشورهای آفریقایی به آسیا و در نتیجه کشور ما وارد شده و در پوست گاو، گاو میش و گوساله مشاهده می شود و بدلیل سرعت انشار بالا می تواند موجب خسارات سنگینی به دامداران شود. وی با بیان اینکه انتقال عامل بیماری علاوه بر تماس با گاوهای بیمار و محصولات خام دامی آلوده به ویروس، از طریق گزش حشراتی چون پشه و مگس به طور مکانیکی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: با توجه به این موضوع و نیز به دلیل شرایط آب و هوایی فعلی، وزش بادهای شدید در روزهای اخیر و دمای هوای مناسب تکثیر و فعالیت حشرات ناقل ، بسیج امکانات در قالب اکیپ‌ های واکنش سریع در سطح استان‌های درگیر، برای جلوگیری از گسترش بیماری و خاموش کردن آن در کانون‌های اولیه ضروری است. زندیه از دامداران خواست ضمن بیمه کردن دام‌ های خود برای استفاده از تسهیلات در پرداخت غرامت در صورت مشاهده هرگونه علایم بیماری در گاوها، اعم از تب همراه با ضایعات پوستی غیرمعمول ضمن تشدید عملیات ضدعفونی و سمپاشی جایگاه‌های دام جهت مبارزه با حشرات ناقل مراتب را به نزدیک‌ترین اداره دامپزشکی و از طریق شماره تلفن 1512 گزارش دهند تا در اسرع وقت اقدامات لازم صورت گرفته و نیز از هرگونه نقل و انتقال گاوها بدون مجوز دامپزشکی خودداری کنند.

واکسیناسیون 7430 راس دام سنگین درشهرستان مراغه رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مراغه نیز با بیان اینکه 7430 راس دام سنگین درشهرستان مراغه علیه این بیماری واکسینه شده است، تصریح کرد: هفت هزار و 430 راس گاو و گوساله در این شهرستان در برابر بیماری لمپی اسکین مایه کوبی شدند که این تعداد دام در 97 واحد دامداری شامل 72 واحد کوچک و بزرگ و 25 روستا علیه این بیماری واکسینه شده اند. علی پاشایی اظهار کرد: واکسیناسیون یک هزار و 154 راس دام توسط بخش دولتی و شش هزار و 276 راس توسط بخش خصوصی در نوبت های مختلف در روستاهای درگیر با بیماری و دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی در معرض خطر این شهرستان انجام شده است. وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص خاطر نشان کرد: گروه های دامپزشکی این شبکه علاوه بر مایه کوبی علیه بیماری لمپی اسکین، عملیات سم پاشی بر روی 380 راس گاو در روستای ینگجه این شهرستان را نیز با استفاده از 30 لیتر سم در 30 هزار متر مربع از جایگاه های دامی انجام داده اند. رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان مراغه با بیان این موضوع که بیماری لمپی اسکین علاوه بر تماس گاوهای آلوده با یکدیگر و تماس با محصولات خام دامی آلوده از طریق گزش حشرات و انتقال مکانیکی نیز منتقل می شود، یادآوری کرد: موثرترین راه های کنترل این بیماری رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه ای در حمل و نقل دام ها، ضدعفونی خودروهای حمل دام، کنترل جمعیت پشه ها از طریق سم پاشی به موقع و دوره ای اماکن دامی و خشکاندن محل تجمع آب های راکد است.

برگزاری کارگاه آشنایی با بیماری لمپی اسکین گاوی در روستاهای شهرستان شبستر سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شبستر نیز با اشاره به مشاهده و گزارش بیماری آبله گاوی در برخی از مناطق همجوار با این شهرستان گفت: کارگاه آشنایی با بیماری لمپی اسکین گاوی با حضور کارشناس اداره دامپزشکی شهرستان شبستر در سه روستای شهرستان شبستر و با حضور 150 نفر از دامداران این شهرستان برگزار شد. محمود رحیمی عراقی با اعلام این مطلب اظهار داشت: در این کارگاه، کارشناس اداره دامپزشکی به تشریح خطرات بیماری لمپی اسکین گاوی پرداخته و سپس مطالبی در خصوص نکات فنی بیماری و نحوه درمان، معدوم سازی، سم پاشی و پیشگیری این بیماری به شرکت کنندگان ارائه شد. وی با بیان اینکه جهاد کشاورزی شهرستان شبستر به منظور اطلاع رسانی به دامداران و دامپزشکان اقدام به چاپ و انتشار اطلاعیه بهداشتی و نیز تشکیل جلساتی با دامپزشکان بخش خصوصی کرده است، افزود: علاوه بر این از طریق پیام های ترویجی توسط اداره ترویج این مدیریت به بهره برداران و دامداران اطلاع رسانی شده است. سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان شبستر در پایان تصریح کرد: در همین راستا جهت قرنطینه بیماری و جلوگیری از شیوع آن  با همکاری اداره دامپزشکی شهرستان شبستر بازارهای محلی دام در شهرهای شهرستان تعطیل شده است تا با جلوگیری از نقل و انتقال دام های آلوده تا حد ممکن از شیوع این ویروس سریع الانتشار جلوگیری شود. گفتنی است ویروس بیماری لمپی اسکین یا همان آبله گاوی برای نخستین بار از مرزهای غربی ایران و از سمت عراق به کشور وارد شده است و به این لحاظ دارای اهمیت خاص است که یک بیماری پوستی و مخصوص گاو و گوساله و به ویژه گاوهای شیرده و گوساله های جوان بوده و می تواند در کمترین زمان خسارت های هنگفت و سنگینی را در جمعیت دام های سنگین بجا گذارد. اکنون نمونه هایی از ابتلاء دام های ایرانی به این بیماری عفونی که به انسان سرایت نمی کند اما بدلیل سرعت انشار بالا می تواند موجب خسارات سنگینی به دامداران شود، در استان های شمال غربی نظیر آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه گزارش شده و به همین دلیل جلوگیری به موقع از انتشار آن در سطح استان و کشور ضروری است. -------------------------------------- گزارش از: حسن عبداللهی


۱۳۹۳/۵/۱۸ - ۰۸:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن