محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832992076
اعلامیه حقوق بشر اسلامی نیازمند رفع ابهام است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
اعلامیه حقوق بشر اسلامی نیازمند رفع ابهام است
اعلامیه حقوق بشر اسلامی مقرون به موفقیت نبوده و چالش های مختلفی را پیش روی خود داشته است که وجود ابهام، مبانی نظری گوناگون بانیان آن و . . از جمله آن است.
با پایان جنگ جهانی دوم، اعلامیه جهانی حقوق بشر به عنوان یک پیمان بین المللی در دسامبر سال 1948 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به تصویب رسید. این اعلامیه 30 ماده ای همراه با دو میثاق بینالمللی «حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی» و «حقوق مدنی و سیاسی» که در سال 1966 به تصویب رسیدند، مهمترین اسناد بینالمللی حقوق بشر را شکل داده اند. با گذشت حدود چهار دهه از تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر و در حالی که کشورهای برجسته اسلامی مانند جمهوری اسلامی ایران، اندونزی و عربستان سعودی، بارها اعلامیه جهانی حقوق بشر را به خاطر عدم در نظر گرفتن زمینه فرهنگی و دینی کشورهای غیرغربی مورد انتقاد قرار میدادند، «اعلامیه اسلامی حقوق بشر یا اعلامیه حقوق بشر اسلامی» توسط سازمان کنفرانس اسلامی در مرداد ماه 1369 شمسی(اوت 1990میلادی) در شهر قاهره تصویب شد. این اعلامیه، خلاصهای از نگاه اسلامی به حقوق بشر فراهم میکند و عموماً به عنوان واکنش کشورهای اسلامی به اعلامیه جهانی حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم در سال 1948، تلقی میشود. با اینحال و با گذشت 24 سال از تصویب این اعلامیه به نظر می رسد این سند مهم هم در متن و هم در اجرا و عمل با چالش های بسیاری روبه روست. دکتر «سید صادق حقیقت» در گفت و گو با رصد به تحلیل این موضوع پرداخته است. دکتر حقیقت عضو گروه علوم سیاسی دانشگاه مفید قم و صاحب چندین کتاب و مقاله در حیطه اندیشه سیاسی اسلام است. کشورهای اسلامی چگونه به این نتیجه رسیدند که در برابر اعلامیه جهانی حقوق بشر نیاز به یک گفتمان بدیل دارند؟ اولین نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که حقوق بشر مفهومی مدرن محسوب می شود و در واقع تمدن جدید، حقوق بشر مدرن را با خود به همراه آورد. آن چه که در دنیا به عنوان حقوق بشر شناخته می شود مبتنی بر آموزه «اومانیسم» و انسان مداری است. انسان مداری از دوره رنسانس به مفهوم محوری فلسفه سیاسی غرب و همچنین فلسفه حقوق بشر بدل شده است. بنابراین شناخت حقوق بشر غربی در پرتو شناخت اومانیسم و انسان مداری ممکن است. یکی از مفاهیم دیگری که از مبانی حقوق بشر بوده و خود مبتنی بر انسان گرایی است، سکولاریزم یا همان جدایی نهاد دین از سیاست است. با این حال باید توجه داشت که ما علاوه بر مفهوم جدید و غربی حقوق بشر وپیش از شکل گیری آن، مفهوم حقوق بشر به معنای عام را قبل از دوران مدرن هم داشتیم. بنابر این ما دو مفهوم حقوق بشر داریم که نباید با هم خلط شوند. مفهوم حقوق بشر غربی و مفهوم حقوق بشر به معنای عامی که قبل از دوران مدرن هم وجود داشته است حقوق بشر غربی حول انسان مداری دوران رنسانس به بعد بوده که در تکامل خود نهایتاً در برهه ای یعنی بعد از جنگ جهانی دوم تئوریزه و استاندارد می شود. اما مفهوم حقوق بشر به معنای عام آن هم در دوران اسلامی و هم در ادیان قبل از اسلام حتی در تمدن های پیشین همچون تمدن ایرانی وجود داشت. قبل از این که حقوق بشر جهانی استاندارد تئوریزه شود حقوق بشر اسلامی وجود داشته و ما مفاهیم حقوق بشری را در آیات قرآن کریم، سیره و روایات پیامبر اکرم(ص) ائمه اطهار(ع) همچنین در ادیان دیگر داشتیم. در کتیبه تاریخی که به منشور کوروش معروف است، این مفاهیم حقوق بشری قابل مشاهده است. کوروش در آن منشور اشاره می کند که حقوق انسان ها خصوصا اقلیت هایی که در قلمرو حکومت او زندگی می کنند به شکل خاصی باید لحاظ شود. پس بین دو مفهوم مدرن و ماقبل مدرن حقوق بشر نباید خلط کرد. سئوال همین جاست که چه اتفاقاتی باعث شد تا این آموزه ها به حاشیه رفته و گفتمان حقوق بشر مدنظر کشورهای غربی به هژمون تبدیل شود؟ این نکته را باید با مفاهیم ابن خلدونی پاسخ داد و تبیین کرد. ابن خلدون(808-732ه.ق) از ظهور و اوج گیری و افول تمدن ها سخن می گوید. تمدن اسلامی در 1400 سال پیش از ظهور متولد شد. در قرن چهارم هجری اوج گرفت و بعد وارد دوران افول شد. خود ابن خلدون هم در مرحله آغاز افول تمدن اسلامی می زیست و از چنین زاویه ای بحث سقوط و افول تمدن ها را مطرح کرد. به هر حال تمدن اسلامی در قرن چهارم در قیاس با سایر مناطق حاوی بالاترین مفاهیم حقوق بشری بود و از نظر علم و دانش و تکنولوژی هم دنیای اسلام در سطح بالایی قرار داشت. به نحوی که تمدن های دیگر اگر کالایی برای صادرات داشتند از نشان و اسم کشورهای اسلامی استفاده می کردند. اما به هر حال حاکمان جائر و حکومت های استبدادی تمدن اسلامی را با زوال روبه رو کردند و این تمدن درخشان با افول مواجه شد. در مقابل، تمدن غربی از دوره رنسانس یعنی قرون پانزدهم و شانزدهم به بعد در عرصه های گوناگون ظهور و بروز پیدا کرد و در قرون نوزدهم و بیستم به اوج خود رسید. امروزه هم لیبرالیسم را می توان ایدئولوژی حاکم بر جهان دانست. اگر امروزه مفاهیم حقوق بشری به کشورهای جهان سوم تحمیل می شود مفاهیم و آموزه هایی است که زاده و محصول تمدن غربی هستند. بنابراین اگر بحث ظهور، اوج و افول تمدن ها را مطالعه کنیم بر اساس آن می توانیم تشخیص بدهیم که چرا در یک زمان حقوق بشر غربی وجود ندارد ولی به مرور زمان شکل گرفته و در زمان ما در صحنه مناسبات بین المللی مسلط شده و به عنوان یک معیار به کشورهای دیگر تحمیل می شود. در بین مکاتب فکری غرب، دو مکتب هستند که فراروایت های اندیشه غرب را به چالش می کشند و جهان شمولی حقوق بشر لیبرالی را نمی پذیرند. یکی مکتب «پست مدرنیسم» هست که فراروایت های غربی را به چالش می کشد و دیگری مکتب «جماعت گرایی» است که هر دوی این مکتب ها به جای حقوق بشرجهان شمول غربی از حقوق بشر برای «اینجا و اکنون» (Here and Now) سخن می گویند. به این معنا که حقوق بشر جهانی و انسان منتزع که مفهوم محوری تفکر غربی است را به چالش می کشند. ماهیت اندیشه آنان این است که «حقوق بشر» هر ملتی باید مختص خودش باشد. بعد از تصویب اعلامیه حقوق بشر پس از جنگ جهانی دوم و دو میثاق الحاقی آن، کشورهای اسلامی به این نتیجه رسیدند که می توانند برای خود حقوق بشر اسلامی داشته باشند چرا که بخش عمده ای مفاهیم اساسی حقوق بشر در دین مبین اسلام و در آیات قرآن کریم و سنت نبوی موجود است و بر این اساس بود که در اوت 1990 در شهر قاهره مصر «اعلامیه حقوق بشراسلامی» به تصویب رسید. با گذشت 24 سال از تصویب این اعلامیه به نظر می رسد کشورهای اسلامی در نهادینه کردن و اجرای این سند چندان موفق نبوده اند؟ همان طور که شما به درستی اشاره کردید اعلامیه حقوق بشر اسلامی مقرون به موفقیت نبوده و چالش های مختلفی را پیش روی خود داشته است. علت این وضعیت را می توان در چند نکته خلاصه کرد: مساله اول این که اعلامیه حقوق بشر اسلامی حاوی تناقض و ابهام زیادی است چون چند کشور اسلامی با نگرش های مختلف گرد هم آمده و هدفشان فقط این بود که متن محکمی در مقابل برابر اعلامیه جهانی حقوق بشر تهیه کنند در نتیجه مجبور بودند که بسیاری از مسائل مورد اختلاف را در ابهام گذاشته و از آن عبور کنند. اگر این اعلامیه را به دقت مطالعه کنید در بسیاری از موارد، ویژگی های خاص حقوق بشری را به بعد موکول کرده و گفته موضع حقوق بشر اسلامی در این زمینه این بحث کلی است که جزئیات آن بعدها مشخص خواهد شد. احاله به آینده یعنی ایجاد ابهام و باز گذاشتن راه تعبیر و تفسیر. در این مدت هم هیچ گاه متفکرین، نخبگان و سیاستگزاران کشورهای اسلامی برای رفع آن ابهامات تلاش جدی از خود نشان نداده و دور هم جمع نشدند. پس مساله اول ابهام و تناقض در خود متن است. دوم این که کشورهای اسلامی بر اساس مبانی نظری گوناگون در حوزه سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و پیشینه فرهنگی و تاریخی متفاوت این اعلامیه را امضا کردند. مثلاً بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی از نظر تئوریک اختلافات زیادی هست. وقتی که دو کشور با دو مبنای متفاوت اعلامیه را امضا می کنند معلوم است که باید قدر مشترک این ها لحاظ شود. قدر مشترک این ها هم آن قدر زیاد و موثر نیست. درنتیجه حاصل کار یعنی «اعلامیه حقوق بشر اسلامی» تبدیل به متنی غیر منقح، مبهم و گاه متناقض می شود. علت سوم هم این است که کشورهای اسلامی در این سه دهه به مسائل و مشکلات مختلفی دچار شدند که همچنان هم ادامه دارد. امروز در مصر و لیبی درگیری و تشنج زیاد وجود دارد، در عراق داعش با حکومت مرکزی درگیر است و روز به روز قدرتش را افزایش می دهد. در سوریه هرچند تکفیری ها تا حد زیادی تضعیف شده اند ولی هنوز این اختلافات در سوریه هم وجود دارد. لبنان به تناوب شاهد ناآرامی های سیاسی و اختلاف میان گروه های مختلف است. جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی محور مقاومت و دارای نظامی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی از جانب قدرت های بزرگ تحت فشار و تحریم است، بنابر این کشورهای اسلامی هرکدام به شکلی در این سه دهه مشغول مسائل داخلی و منطقه ای خود بوده اند و این مساله مانع از آن شده که به شکلی جدی و عملی مسائل حقوق بشری و تمایز و مرزگذاری با حقوق بشر غربی بپردازند. در بند آخر اعلامیه حقوق بشر اسلامی آمده است: «شریعت اسلامی تنها مرجع برای تفسیر یا توضیح هر ماده از مواد این اعلامیه است» این تفاسیر مختلف از جانب هر واحد سیاسی می تواند مانع از وحدت عمل و رویه باشد؟ بله، به این نکته بر می گردد و البته مساله دیگری هم وجود دارد و آن این است که مساله حقوق بشر «رزرو ناپذیر» و شرط ناپذیر است. شما نمی توانید بگویید که این مساله حقوق بشری باید رعایت شود اما به شرط ها و شروط ها که آن شرط و شروط هم مشخص نیست و به صورت روشن تعریف نشده و تفاسیر متعددی را می تواند به خود بگیرد. اگر اصول حقوق بشری تدوین شده است باید کاملاً جزئیات آن مشخص باشد. یکی از ویژگی ها و امتیازات اعلامیه جهانی حقوق بشر نسبت به اعلامیه حقوق بشر اسلامی این است که مواد آن کاملا روشن و معین شده است. مثلا اگر فردی در کشوری غیر از کشور خود دستگیر شود باید بلافاصله توسط پلیس به او تفهیم اتهام شود و اگر زبان آن شخص با زبان آن کشور هم خوان نیست باید ترجمه شود و اگر آن شخص هزینه تامین مترجم را ندارد آن دولت میزبان باید پول مترجم را بدهد. بنابراین دستگیری اشخاص خارجی در هر کشوری همراه با تفهیم اتهام و با ترجمه باید باشد. این جزئیاتی است که در حقوق بین الملل خصوصی منبعث از اعلامیه جهانی حقوق بشر در نظر گرفته شده است. نکته مهم دیگری که باید به آن اشاره شود این است که حقوق بشر چه در قالب اعلامیه حقوق بشر جهانی و چه اعلامیه حقوق بشر اسلامی، از جهات مختلف آثار و برکات مثبتی داشته اما حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی کشورهای قدرتمند بحث دیگری دارد. یعنی خود حقوق بشر بسیار قابل احترام است و چیزی است که ما بدان نیاز داریم اما آن چیزی که به شکل عملی ما شاهد آن هستیم برخورد گزینشی و سیاسی با حقوق بشر است. مثلاً رژیم اشغالگر صهیونیستی در غزه چنین جنایتی را انجام می دهد ولی به شکل گزینشی با آن برخورد نرم و لطیفی می کنند و هیچ گاه برخورد قاطعی در خصوص این موضوع با آن ها نشده است. اگر مواضع سازمان ملل را در این زمینه بررسی کنیم معمولاً مجمع عمومی که مصوبات آن ضمانت اجرایی ندارد اقدامات ضد انسانی این رژیم را محکوم می کند، ولی وقتی مساله به شورای امنیت می رود قدرت های بزرگ از جمله آمریکا آن را وتو می کنند. با این تفاسیر آیا امکان برخورد گزینشی با اعلامیه حقق بشر هست یا این که می بایست آن را به صورت یک بسته کامل پذیرفت و اجرا کرد؟ از نام اعلامیه جهانی حقوق بشر پیداست که جهانی است و امکان استفاده گزینشی از آن یا اِعمال حق شرط برای آن وجود ندارد. یعنی ما نمی توانیم بگوییم آن را می پذیریم به شرطی که با اسلام تعارض نداشته باشد. این دیگر اعلامیه جهانی نیست چون این اعلامیه برای «انسان بما هو انسان» نوشته شده نه برای «انسان بما هومسلم». بنابر این ما می توانیم دیدگاه اسلام نسبت به حقوق بشر را اعلام کنیم اما حقوق بشر جهانی برای همه انسان هاست. پس ما اساسا دیدگاه اسلام نسبت به حقوق بشر را داریم و نمی توانیم انتظار داشته باشیم این دیدگاه را یک فرد مسیحی، یهودی یا سکولار و لائیک بپذیرد چون ما خودمان داریم قید می گذاریم که اسلامی است.بنابر این ما دو چیز خواهیم داشت یکی اعلامیه جهانی حقوق بشر برای انسان ها از آن حیث که نوع بشر هستند و دوم دیدگاه اسلام نسبت به حقوق بشر که از آن به عنوان حقوق بشر اسلامی یاد می شود. سید مرتضی حسینی انتهای متن/
93/05/18 - 05:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
حقوق بشر اسلامی، مهمترین آلترناتیو برای دفاع از حق انسان ها
حقوق بشر اسلامی مهمترین آلترناتیو برای دفاع از حق انسان هاکشورهایی که نفع خود را در استفاده ابزاری از حقوق بشر مادهمحور میبینند نمیخواهند رقیب دینی حقوق بشر جهانی شود به همین خاطر تلاش دارند تا حقوق بشر اسلامی را مدلی ناقص و بیتناسب با واقعیات روز جامعه بشری نشان دهند امیزگرد بررسی اجرایی نشدن اعلامیه اسلامی حقوق بشر
کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران برگزار می کند میزگرد بررسی اجرایی نشدن اعلامیه اسلامی حقوق بشر تهران- ایرنا- روابط عمومی کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران اعلام کرد میزگرد علمی آسیب شناسی علل و عوامل عدم موفقیت کشورهای اسلامی در اجرای اعلامیه اسلامی حقوق بشر بیانیه قاهره برگزار می شبه مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی صورت گرفت بررسی و تطابق مواد قانون اساسی ایران و اعلامیه حقوق بشر سازمان م
به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی صورت گرفتبررسی و تطابق مواد قانون اساسی ایران و اعلامیه حقوق بشر سازمان مللگروه قضایی خبرگزاری فارس به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اسلامی تطابق مواد قانونی اساسی کشورمان را با اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل مورد بررسی قرار داد خبرگزاری فارس - سیدروز جهانی حقوق بشر اسلامی/3 کشاورز: حقوق بشر اسلامی با اعلامیه جهانی حقوق بشر تفاوتهای ایدئولوژیک دارد
روز جهانی حقوق بشر اسلامی 3کشاورز حقوق بشر اسلامی با اعلامیه جهانی حقوق بشر تفاوتهای ایدئولوژیک داردرییس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران در رابطه با تفاوت حقوق بشر اسلامی و اعلامیه جهانی حقوق بشر گفت بهتر است گفته شود تفاوتهای اعلامیه جهانی حقوق بشر با حقوق بشربرگزاری جلسه حقوق بشر اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه برای پیگیری فجایع در غزه
سیاسی سیاست خارجی محمدجواد لاریجانی خبر داد برگزاری جلسه حقوق بشر اسلامی با حضور رئیس قوه قضاییه برای پیگیری فجایع در غزه معاون حقوق بشر قوه قضائیه از برگزاری جلسه حقوق بشر اسلامی به ریاست آیتالله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه برای بررسی موضوع غزه خبر داد و گفت دستگاه دیپلمبررسی حقوق بشر اسلامی و همدردی با مادران غزه درعصر خانواده
بررسی حقوق بشر اسلامی و همدردی با مادران غزه در عصر خانواده برنامه عصر خانواده به تهیه کنندگی محمد جواد عبدالرحمانی امروز 14 مرداد با دعوت از رییس كمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به بررسی حقوق بشر از منظر اسلام می پردازد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقبیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی شرایط کنونی در غزه لزوم بازنگری عمیق و جدی د
بیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانیشرایط کنونی در غزه لزوم بازنگری عمیق و جدی در اسناد و سازمان های حقوق بشری را روشن کرده استستاد حقوق بشر با صدور بیانیه ای به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی از اعطای اولین جایزه حقوق بشرتصاویری از همایش روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی
تصاویری از همایش روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی جامعه > قضایی - همایش بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی از سوی ستاد حقوق بشر و با حضور رییس قوه قضاییه مسئولان عالیرتبه داخلی و سفرای کشورهای اسلامی برگزار شد همایش بزرگداشت روز حقوق بشر اسلارییس کل دادگستری آذربایجان شرقی: اعلامیه حقوق بشر در میدان عمل نواقص بسیاری دارد
رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی اعلامیه حقوق بشر در میدان عمل نواقص بسیاری دارد تبریز - ایرنا - رییس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت اعلامیه جهانی حقوق بشر در عرصه قوانین و میدان عمل نواقص بسیاری دارد و نتوانسته به اهداف اولیه خود که تامین آرامش و امنیت در جهان است دست یابد بهبیانیه گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۹ کمیسیون حقوق بشر اسلامی به مناسبت گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این بیانیه به شرح زیر است این روزها بار دیگر وضعیت دوگانه یا چندگانه حقوق بشر توجهات ردر بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تاکید شد هشتم شوال روز هتک حرمت به شیعیان است/حقوق بشر اسلامی محکوم کند
در بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تاکید شدهشتم شوال روز هتک حرمت به شیعیان است حقوق بشر اسلامی محکوم کندشورای سیاستگذاری ائمه جمعه با صدور بیانیهای به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع این اقدام وهابیت تکفیری را محکوم کرد به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس شورای سیاستگذاگزارش تصویری/همایش حقوق بشر اسلامی
گزارش تصویری همایش حقوق بشر اسلامی نسخه اصلی گزارش تصویری همایش حقوق بشر اسلامی نسخه اصلی گزارش تصویری همایش حقوق بشر اسلامی نسخه اصلی گزارش تصویری همایش حقوق بشر اسلامی نسخه اصلی گزارش تصویری همایش حقوق بشر اسلامی نسخه اصلی گزارش تصویری همایش حقوق بشر اسلامی نسخه اصلی گزارش تصویبیانیه ستاد حقوق بشر به مناسبت روز حقوق بشر اسلامی
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۳ ستاد حقوق بشر با صدور بیانیهای به مناسبت فرا رسیدن روز جهانی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی از اعطای اولین جایزه حقوق بشر اسلامی به رئیس بیمارستانی در غزه خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن بیانیه ستاد حقوق بشر قوچرا کشورهای اسلامی در اجرای بیانیه حقوق بشرشان ناموفقند؟
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱ ۱۰ میزگرد علمی آسیبشناسی علل و عوامل ناموفق بودن کشورهای اسلامی در اجرای اعلامیه اسلامی حقوق بشر بیانیه قاهره برگزار شد به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این میزگرد با حضور استادان حقوق چون سیدمحمد هاشمی اسعد اردلان بهمن اکمعیارهای حقوق بشر اسلامی در جهان تبیین شود/حق وتو همان ظلم و ستم علیه کشورهای مظلوم است
استانها شمال آذربایجان شرقی حجت الاسلام شریفی تاکید کرد معیارهای حقوق بشر اسلامی در جهان تبیین شود حق وتو همان ظلم و ستم علیه کشورهای مظلوم است تبریز – خبرگزاری مهر رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت باید معیارهای حقوق بشر اسلامی در جهان تبیین شود تا مسلمانان سراسر جهان بجنايات غزه ثابت کرد اعلاميه حقوق بشر کاغذپارهاي بيش نيست
۱۲ مرداد ۱۳۹۳ ۱۴ ۲۵ب ظ آيت الله مکارم شيرازي جنايات غزه ثابت کرد اعلاميه حقوق بشر کاغذپارهاي بيش نيست يکي از مراجع تقليد قم با سنگين توصيف کردن وظيفه مسلمين دربرابر فجايع غزه گفت با اين جنايات ثابت شد اعلاميه حقوق بشر ورق پاره بىارزشى بيش نيست به گزارش خبرگزاري موج در بمالمیر در گفتوگو با فارس سهامداران با تامل و اطلاعات بهتر تصمیمگیری کنند/ رفع ابهام اکثر صنایع و ایجاد ثبات
مالمیر در گفتوگو با فارسسهامداران با تامل و اطلاعات بهتر تصمیمگیری کنند رفع ابهام اکثر صنایع و ایجاد ثبات در بازارمعاون نظارت بر ناشران شرکت بورس با تاکید بر اینکه ارائه صورتهای مالی برگزاری مجامع و گزارش عملکرد شرکتها موجب شده تا سهامداران با تامل و اطلاعات بهتری تصمیمگیر-
اقتصادی
پربازدیدترینها