تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى جوانان! آبرويتان را با ادب و دينتان را با دانش حفظ كنيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819998991




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بزرگ ترین بحران لیبی از سقوط قذافی


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بزرگ ترین بحران لیبی از سقوط قذافی


لیبی با بزرگ ترین بحران از زمان سقوط دیکتاتور رو به روست. با وجود درخواست آتش بس، درگیری ها بین گروه های مسلح و نیروهای ارتش لیبی در بنغازی و طرابلس از سرگرفته شده.مردم غذای کافی ندارند، موجی از آوارگان در لیبی شکل گرفته که بی سابقه است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس 24، لیبی با بزرگ ترین بحران سیاسی از زمان سقوط معمر قذافی در سال 2011 روبه رو شده است.
درگیری گروه های مختلف مسلح در طرابلس، پایتخت، و بنغازی، دومین شهر بزرگ این کشور، همچنان ادامه دارد. نتیجه این درگیری ها فرار ده ها هزار غیرنظامی از این مناطق به مصراته در غرب لیبی است.   در همین حال، هزاران تن از حامیان و مخالفان مجلس جدید لیبی، تظاهرات کردند. چند هزار تن از شهروندان لیبی در شهرهای «طرابلس»، «بنغازی» و «مِصراتِه»، در مخالفت با مجلس جدید این کشور تظاهرات کردند ، مجلسی که کشورهای غربی امیدوارند آشتی در این کشور را تسهیل کند.
در میانه ناامنی ها در لیبی، بادر الشرکاسی، مسئول مرکز پذیرش پناهجویان در مصراته، گفت: ما پذیرای خانواده ها هستیم و به آنها کمک مالی می کنیم. به این پناهجویان، محل سکونت رایگان داده می شود. ما ارتباط خود را با آنها حفظ می کنیم تا در جریان نیازهای آنان باشیم.
از زمان سقوط دولت معمر قذافی در سال 2011، گروه های مسلح شهر مصراته تلاش می کنند، گروه های مسلح زنتان را از فرودگاه طرابلس بیرون کنند، اما بیشتر، مردم دراین درگیری ها گرفتار شده اند.

دانلود  
در پی مشکلات امنیتی، بیشتر کشورهای خارجی سفارت خود را در لیبی تعطیل و نیروهای خود را از این کشور خارج کردند. دولت جدید لیبی همچنان بسیار سست و ناپایدار است و ارتش نیز تا کنون موفق نشده نظم را در کشور برقرار کند. روز جمعه، سازمان ملل متحد از دو گروه متخاصم خواست راهی برای آتش بس بیابند.   برابر این گزارش، «الاخباریه» عربستان نیز گزارش داد: با وجود درخواست آتش بس، درگیری ها بین گروه های مسلح و نیروهای ارتش لیبی در بنغازی و طرابلس، از بامداد جمعه از سرگرفته شد. مناطق سِرت و بنینه، صحنه درگیری هاست و جنگنده های نظامی، مواضع گروه های مسلح را بمباران کردند.   بر اثر درگیرها در طرابلس، 7 تن کشته و 74 تن دیگر زخمی، و صدها خانواده ساکن این منطقه آواره شدند.
درگیری لیبی


وزیر امور خارجه لیبی نیز در سخنانی، جامعه بین المللی را در بحران امنیتی لیبی  مقصر دانست.
بر اساس این گزارش  محمد عبدالعزیز، درباره گسترش خشونت ها و ناامنی در لیبی گفت: اشتباهی که رخ داده، این است که جامعه بین المللی از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، به سرنگونی رژیم سرکوبگر و ستمگر قذافی کمک کرد؛ اما متاسفانه هیچ راهبرد مناسبی برای بعد از آن نداشته است تا لیبی بتواند خیلی آرام و با برنامه حکومت قانون را برای خود ایجاد کند.
وی افزود: هم اکنون همه نشانه ها حاکی است لیبی به سمت کشوری بی سامان حرکت می کند. ما نمی خواهیم جامعه بین المللی در لیبی مداخله نظامی انجام دهد. ما شاهد از بین رفتن و تخریب اماکن ملی و غیرنظامی هستیم. فرودگاه طرابلس پایتخت لیبی به طور کامل نابود شده است. هواپیماهایی که میلیون ها دلار ارزش داشته، از بین رفته است. مردم غذای کافی ندارند. موجی از آوارگان در لیبی شکل گرفته که در سه سال گذشته سابقه نداشته است.
 جامعه بین  المللی در سطح شورای امنیت، باید از گروه های درگیر در لیبی بخواهد آتش بس برقرار کنند و جامعه بین المللی، از طریق سازمان های منطقه ای از جمله اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا، اتحادیه مغرب و اتحادیه اروپا تلاش کند، گفتگوی آشتی ملی را در لیبی برقرار کند. البته آنچه اکنون نکته مثبتی است این است که لیبی مجلس جدیدی دارد. مجلس لیبی باید تصمیمات قاطعی برای تنظیم نقشه راه و شکل گیری فرایند سیاسی اتخاذ کند.
  در واقع، انقلاب لیبی دو رو داشته است؛ یک روی آن، کمک جامعه بین المللی به سرنگونی رژیم دیکتاتوری بوده؛ اما طرف دیگر، ساخت حکومت است و برای این منظور، جامعه بین المللی باید ابزارهای لازم را در اختیار لیبی می گذاشت.

لینک را کپی کنید


شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن