تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن زود خشنود و دير ناراحت مى شود و منافق زود ناراحت و دير خشنود مى گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805607803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشديد بحران ليبي در سايه سكوت جامعه جهاني


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تشديد بحران ليبي در سايه سكوت جامعه جهاني
تشديد درگيري‌ها بين گروه‌هاي شبه نظامي و افراط‌گرايان ليبي در روزهاي اخير كه به كشته و زخمي شدن صدها نفر منجر شد، با سكوت جامعه جهاني مواجه شده است.
تشديد درگيري‌ها بين گروه‌هاي شبه نظامي و افراط‌گرايان ليبي در روزهاي اخير كه به كشته و زخمي شدن صدها نفر منجر شد، با سكوت جامعه جهاني مواجه شده است.

به گزارش «جوان»، نزديك به سه سال از سرنگوني معمر قذافي، ديكتاتور سابق ليبي مي‌گذرد اما اين كشور همچنان در بحران و آشوب به سر مي‌‌برد. گروه‌هايي كه خود، دولت ديكتاتوري سابق را سرنگون كردند اكنون به جان هم افتاده و يكديگر را مي‌‌كشند. گروه‌هاي شورشي در يك طرف و افسران بازنشسته و بركنار شده ارتش به رهبري خليفه حفتر، ژنرال بازنشسته ليبي در حال جنگ بايكديگر هستند. به گزارش ايرنا به نقل از آسوشيتدپرس، دولت موقت ليبي روز شنبه طي بيانيه‌‌اي اعلام كرد كه درگيري‌‌هاي سنگين ميان گروه‌‌هاي مسلح بر سر به دست گرفتن كنترل فرودگاه بين‌‌المللي طرابلس، پايتخت ليبي، 22 كشته بر جا گذاشت. بر اساس گزارش رسانه ها، شمار تلفات درگيري‌هاي هفته‌‌هاي اخير در اين شهر به 200 نفر رسيده است و بيش از 1000 تن ديگر زخمي شده‌‌اند. اين بيانيه همچنين مي‌‌افزايد:در اين درگيري‌ها جان هزاران نفر از غيرنظاميان به خطر افتاده و صدها خانواده آواره شده‌‌اند.

بر پايه اين بيانيه، 72 نفر نيز در درگيري‌‌هاي روز شنبه مجروح شدند. به گزارش المانيتور، طرابلس، همچنان در آتش مي‌سوزد. آتش سوزي گسترده‌اي كه از چند روز پيش و در جريان درگيري ميان گروه‌هاي شبه نظامي رقيب در مسير فرودگاه مركزي اين شهر آغاز شد، به دو مخزن بزرگ سوخت رسيد و نيروهاي دولتي تاكنون نتوانسته‌اند در مهار كامل اين آتش سوزي موفق عمل كنند. ليبي طي هفته‌هاي اخير با كشمكش شديد ميان گروه‌هاي تروريستي رقيب مواجه بوده كه طي سه سال گذشته بي‌سابقه بوده است. جنگجويان هر دو طرف درگيري‌‌ها عمدتا از جمله شورشياني هستند كه با كمك نيروهاي تحت رهبري سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) به سرنگوني حكومت قذافي كمك كردند. اوضاع ناآرام ليبي زماني شدت بيشتري گرفت كه در اواسط ماه مه گذشته خليفه حفتر، عمليات كرامت ليبي را به منظور نابود كردن گروه‌هاي تندرو و تكفيري «انصار الشريعه» و ديگر گروه‌هاي تروريستي كه ليبي را به پناهگاه تروريست‌ها تبديل كرده‌‌اند، اعلام كرد. گروه‌هاي تندرو هم با به راه انداختن عملياتي با عنوان «فجر ليبي» به مقابله با اين اقدامات حفتر برخاستند. در روزهاي اخير، گروه‌‌هاي تروريستي با تشديد حملات خود چندين پايگاه نظامي و نيز شهر بنغازي واقع در شرق ليبي را به اشغال خود درآوردند. پيشروي تروريست‌‌ها در بنغازي دومين شهر بزرگ ليبي ضربه‌‌اي سنگين به نيروهاي وفادار به حفتر محسوب مي‌‌شود كه وعده سركوب شبه نظاميان را داده بود.  
 
 نقش كشورهاي خارجي در بحران ليبي
هرچند اخباري مبني بر حمايت خارجي از شورشيان مسلح در ليبي وجود ندارد اما پايگاه خبري فرانسوي زبان ماريان در گزارشي درباره تحولات و درگيري‌هاي مسلحانه جاري در ليبي مدعي شد: قطر تسليحات مورد نياز شبه نظاميان را در اختيار آنان قرار مي‌‌دهد. اما آنچه واضح است اينكه بسياري از كشورهاي منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي در افزايش ناامني‌هاي ليبي نقش دارند. برخي كارشناسان نقش امريكايي‌ها را پررنگ‌‌تر از ساير كشورها مي‌‌دانند. به نظر اين كارشناسان، امريكايي‌‌ها پس از كشته شدن سفيرشان در ليبي به دنبال انتقام‌گيري از مردم اين كشور هستند و مي‌توان گفت اقدامات خليفه حفتر كه 22 سال در امريكا آموزش ديده و در حال حاضر كه اين افسر بازنشسته به دنبال اخراج اخواني‌ها از عرصه‌هاي سياسي و امنيتي ليبي است را هم مي‌توان در راستاي خواسته‌هاي امريكا دانست. از سوي ديگر اسلامگرايان ليبي هم كه سال‌ها با قذافي مبارزه كردند خواهان حضور فعال در بدنه دولت هستند و به همين دليل اختلافات در ليبي همچنان ادامه دارد و از آنجا كه هيچ گروهي در ليبي نمي‌تواند تمام امور را در دست بگيرد شرايط اين كشور بسيار بحراني است.  تشديد درگيري‌ها در ليبي درحالي است كه جامعه جهاني و به ويژه غرب در قبال تحولات اين كشور سكوت كرده است.

در اين ميان، نه تنها هيچ كار جدي براي كمك به دولت ليبي صورت نگرفته، بلكه برخي كشورهاي اروپايي و امريكا سفارتخانه‌هاي خود را نيز در اين كشور تعطيل كرده و كاركنان آن را فراخوانده‌اند و ديگر كشورهاي غربي نيز هم اكنون در حال بررسي گزينه خروج از ليبي هستند و اين تنها كاري است كه غرب براي مهار بحران اين كشور در پيش گرفته است. بنابراين، با توجه به شرايط كنوني، انتظار مي‌رود روند ناآرامي‌ها در ليبي همچنان ادامه پيدا كند و سكوت و انفعال كشورهاي غربي نيز تنها بر عمق و شدت درگيري‌ها در اين كشور خواهد افزود. اكنون نبود دولت و پارلمان قوي و ضعيف بودن ساختار ارتش ليبي سبب شده تا برخي گروه‌هاي شبه نظامي كنترل برخي شهرها را در اختيار بگيرند.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن