محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843770692
اگر بخواهیم نادان باقی بمانیم هیچ نیازی به سهروردی نداریم
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
دکتر ابراهیمی دینانی: اگر بخواهیم نادان باقی بمانیم هیچ نیازی به سهروردی نداریم دکتر دینانی استاد فلسفه و عرفان با بیان اینکه ما باید کتاب بخوانیم و مردم را به کتاب خواندن ارجاع دهیم، گفت: نباید آماده خور باشیم، چرا که فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه برویم و بخوریم بلکه مردم باید مطالعه کنند.
شیخ شهاب الدین سهروردی، فلسفه نور را که از ایران باستان گرفته بود با فرهنگ اسلامی سازگار می کند. در این راستا و به مناسبت بزرگداشت این فیلسوف ایرانی سلسله گفتگوهایی با سهروردی پژوهان داشتیم. در ادامه این روند با دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه تهران، پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی به گفتگو نشستیم. *آقای دکتر در مورد زندگی و مرگ سهروردی نقلهای متفاوتی وجود دارد. به هر حال آنچه که مورد تأیید همگان است این است که او عمر کوتاهی داشته و در آغاز میانسالی به شهادت رسیده است. نظر شما به عنوان یک سهروردی پژوه در این ارتباط چیست؟ دو تا قول بیشتر نیست؛ یک قول 36 سال است و یک قول 38 سال. بیشتر از 38 سال کسی نگفته است تا اینکه به شهادت رسید. کلمه شهادت را هم من دارم به کار می برم، هشتصد سال از سهروردی می گذرد همه گفتهاند مقتول، که از روی نادانی گفتهاند شیخ مقتول، مقتول به کسی می گویند که گناهی از آن برآید، بلکه سهروردی گناهی نداشت، برای اینکه شعور داشت، فکر داشت، چند نفر از علمای نادان حلب فتوای قتل او را دادند و ملک ظاهر شاه هم او را اعدام کرد. پس گناهی نداشت من میتوانم بگویم شیخ شهید، این شهادت بود چون در راه حقیقت کشته شد، چون حرفهایش را زد، آنها می گفتند که این شعوبی است. چون از ایران و حکمت نور و خسروانی صحبت می کند، شعوبی است. شعوبیه کسانی بودند که می خواستند یک حرکتهای ایرانی ضد اسلام درست کنند، حالا سهروردی را به این اتهام متهم کردند. گفتند منکر نبوت است. همه به سهروردی می گویند مقتول اول این را تصحیح کنم، این شیخ به ناحق و در راه حقیقت کشته شد. برای اینکه می خواست احیای حکمت کند که واقعاً عمیق است و آن حکمت نور است، اسمش را حکمت نور گذاشت، و نور مسئله ای است که اولین بار در ایران باستان مطرح شده است یعنی هگل که یک فیلسوف غربی است، این را خیلی مستند بیان می کند با اینکه زبان فارسی هم نمی دانسته است. در یک سخنرانی می گوید معنویت اولین بار با طرح مسئله نور در تاریخ از طریق ایران وارد شد، این مسئله نور را ایرانیان مطرح کردهاند. اینها داستانی مفصل دارد که من نمی خواهم وارد آن بشوم. فلسفه سهروردی، فلسفه نور است. او می گوید به جای وجود ما باید از نور صحبت کنیم، کلمه وجود نه در قرآن و نه در روایات ما وجود دارد، در حالیکه ملاصدرا معتقد به اصالت وجود است، ابن سینا هم هر دو را گفته است، هم از نور صحبت می کند و تفسیر آیه نور نوشته و هم از وجود. اما سهروردی می گوید به جای وجود بگوئید نور، یعنی اصالت نور را مطرح می کند. کسانی که می گویند سهروردی اصالت ماهیتی است، مکتب سهروردی را نفهمیدهاند حالا می گویند چون وجود را امری اعتباری می داند قائل به اصالت نور است که این هم از روی نادانی هشتصد ساله است. سهروردی قائل به اصالت نور است، عجیب این است که در قرآن کریم هم خدا نور شناخته شده است و هیچ جا نداریم که خدا وجود آسمان و زمین است. در صورتی که در آیه کریمه قرآن "الله نور السموات والارض" یعنی نور آسمان و زمین آمده است. در اینجا این سؤال مطرح است که آیا "نور آسمان و زمین است"، به معنی نور خورشید است؟ خود خورشید نورش از کجاست، اصلاً خدا نور است. این آیه قرآن و آن هم فرهنگ ایران باستان که هر دو به نور می پردازند. حالا سهروردی حکمتش نور است که من 30 سال پیش در این باره کتاب نوشته ام که قبل از من کتابی بدین تفصیلی درباره سهروردی نوشته نشده بود. هشتصد سال است جز دو تا شرح و ترجمه بر آثار سهروردی که قطب الدین شیرازی و یکی هم هروی نوشتهاند که آن هم پر از غلط است کتابی درباره سهروردی نوشته نشده است در حالی که درباره ابن سینا همه چیز نوشته شده است. درباره ملاصدرا هم همین طور... علتش چیست؟ چون از ایران باستان خوششان نیامده است. خلاصه اینکه سهروردی به اصالت نور قائل است. خود آنهایی که به اصالت وجود قائل هستند مثل ملاصدرا، اصالت وجود را تعریف میکنند که البته نمی توان این مفهوم را تعریف کرد بلکه حالا یک شرح الاسمی که دارند می گویند. ظاهر به ذات و المظهر بالغیب. وجود به ذات ظاهر است و غیر خود را ظاهر می کنند. این تعریف برای نور شایسته است یا وجود؟ مظهر بالغیب، هم خودش به ذات خودش روشن است و نور به ذات روشن است و خودش دیگران را روش می کند. این تعریف مال نور است منتها برای ذات هم صادق است. حالا ملاصدرا می گوید اختلاف من لفظی است سهروردی می گوید نور، من می گویم وجود! اما سهروردی می گوید نه! همان نور بگوییم بهتر است. چه دلیلی است که وجود بگوییم. حالا این مسئله خیلی فلسفی و عمیق است منتها شرطش این است که کتاب را بخوانید و مردم را به کتاب خواندن ارجاع بدهید. نه اینکه آماده خور باشند. فلسفه فست فود نیست که در خیابان راه بروند و بخورند بلکه مردم باید مطالعه کنند. اما آن کسانی که ادای سهروردی شناسی دارند مثل آقایی که می گوید من زبان پهلوی نمی دانم درست است متأسفانه من این زبان را نمی دانم آلمانی هم نمی دانم، چون آلمانی ها بیشتر درباره ایران باستان نوشتهاند اما خیلی سهروردی را بهتر از این افراد می شناسم. اما یک سطر از سهروردی را نمی شناسند. یک سطر از حکمة الاشراق را نمیتواند معنی کند. من یک سهروردی شناس هستم چون سهروردی مسلمان است. حکمت ایران باستان را در پرتو نور اسلام معنی می کند. سهروردی یک مسلمان تمام عیار است. او با مبانی اسلام به تفسیر حکمت ایرانی می پردازد. آن کسانی که ادعا می کنند و می گویند که من زبان پهلوی نمی دانم، این مسائل را نمی فهمند و یک عده هم که اصلاً نه آنرا می فهمند و نه این را. حالا دو مقاله خواندند و سهروردی هم مد شده است ... یک سری چیزها می نویسند، این افراد را جدی نگیرید سهروردی بسیار عمیق تر از این حرفهاست. سالها یک فرد باید درس خوانده باشد، فلسفه خوانده باشد، حکمت اشراق خوانده باشد، حکمت مشاء خوانده باشد، تفاوتها را بداند، با متون آشنا باشد، تدریس کرده باشد تا بتواند چیزی درباره سهروردی بگوید. این شعریات و این خطابه ها که این افراد می گویند به درد سهروردی شناسی نمی خورد، شما هم آنها را جدی نگیرید. *با توجه به اینکه امام محمد غزالی به عقل میپردازد سهروردی هم به نور و آگاهی و روشنایی میپردازد. آیا ریشه اختلاف مفتیان با او در این شباهت نیست؟ خود غزالی مفتی است و نیازی نیست از مفتیان بگیرد. تازه مفتیان هم از جایی دیگر میگیرند، مفتیان ننشستهاند تا از غزالی بگیرند، چرا که خود غزالی هم مفتی بوده است. من درباره غزالی کتاب نوشتهام، بروید بخوانید، غزالی یک مفتی بزرگ بوده است. غزالی یک غزالی نیست غزالی دو ـ سه غزالی است، من به دلیل علاقهام به تحولی که در درونش رخ میدهد دربارهاش کتاب نوشتهام. او در آغاز بسیار متعصب علیه تشیع، حکمت، فلسفه و ... بوده است و در این زمینه کتاب تهافت الفلاسفه یعنی پریشان گویی فلاسفه را نوشته است. اما این آدم برای جبران این گناه اولیه که در جوانی مرتکب شده چون او ولیده دانشگاه نظامیه بغداد بود. در نظامیه بغداد هم جز فقه شافعی و کلام اشعری چیزی تدریس نمیشد، بنابراین او یک اشعری تمام عیار و یک شافعی است. حالا در شافعی بودنش یک مقدار بحث هست، اما اشعریت یعنی انحطاط و متأسفانه هنوز هم ادامه دارد. او هدفش مبارزه با شیعه اسماعیلیه بود و این دوران جوانی و خامی غزالی است. اینها ارزشی ندارند. غزالی خودش یک نبوغی داشت که در این حال باقی نماند و 180 درجه تحول پیدا کرد. او به مرحلهای رسید که حجة الاسلام اعظم جهان اسلام در آن زمان شد که در کل جهان اسلام اولین لقب حجة الاسلام به غزالی داده شد، حالا که حجة الاسلام زیاد است. کسی در جهان اسلام به جز غزالی حجة الاسلام نبود. این آدم با این عظمت با این نبوغ، با این دم و دستگاه شک کرد، در چه چیزی شک کرد؟ در خدا، در پیغمبر و در دین شک کرد. او می گوید دو ماه در شک بودم نه به گفتار، بلکه در واقع شک کرد. یک شب از خانه بیرون رفت زن، بچه، دین، منصب و حجةالاسلامی و همه را کنار گذاشت و 10 سال آواره شد. آیا این آدم، آدم کوچکی است؟! تحول درونی او بسیار عظیم بوده است. بعد میگوید آن عقاید از دست رفته زمانی که در مسند عشق معتکف شده بودم برگشت و تمام آن نوری که رفته بود دوباره برگشت و دوباره عقایدش را پیدا می کند، اما این بار تقلیدی نیست. دفعه پیش تقلید از نظامیه بغداد بود اما الان با تحقیق به آن رسیده است. در این زمان برمی گردد و با فلسفه و عرفان آشتی میکند. حالا دیگر یک عارف می شود که عارف بزرگی هم میود. ابوحامد غزالی دیگر یک مفتی به آن معنای مصطلح کلمه نیست. به هر حال غزالی هم شرح حال دارد که من افکار، شرح حال و... او را به صورت یک کتاب نوشتهام که علاقه مندان می توانند آنرا بخوانند. اما غزالی هم با وجود اینکه در اوایل بسیار خشک و متعصب بود به مسئله نور توجه دارد حالا تا چه اندازه ایرانی بوده من نمیدانم، حس ایرانی داشته یا نه من نمیدانم. اما در مشکاة الانوار درباره نور نوشته است که کتاب بسیار خوبی است و باید بگویم یکی از بهترین کتابهایش است. سهروردی هم این کتاب را خوانده بود اما نوع تفکر سهروردی با آنچه که غزالی میگوید کاملاً متفاوت است. سهروردی یک فیلسوف تمام عیار است، اما غزالی فیلسوف نیست بعداً به فلاسفه نزدیک می شود. بنابراین می توان گفت بله سهروردی این کتاب را خوانده است. اما سهروردی بیش از هر کسی از ابن سینا استفاده میکند و ابن سینا را هم فیلسوف نوری میداند. خود ابن سینا هم درباره آیه نور تفسیر نوشته است. این همه آیه که در قرآن است تفسیر نکرده بلکه آیه نور را تفسیر کرده است. این مسئله یک دلیل داشته است و آن همان رگه ایرانی و ایران باستان است که در وجودشان بوده است. سهروردی خودش را مدیون ابن سینا میداند و میگوید حکمت اشراق را من از جایی شروع کردم که ابن سینا در آنجا آن را به پایان برد. این کاری به غزالی ندارد و غزالی را یک متکلم میداند. *آیا اصالت نوری که سهروردی میگوید در مقابل اصالت وجود صدرایی است؟ اصلاً در مقابل صدرایی نبوده است، او می گوید اصالت وجود، یونانی است و نور اسلامی-ایرانی است. می گفت هم قرآن و هم ایران باستان، نور هستند و قرآن هم از نور صحبت کرده است، قرآن از وجود صحبت نمیکند. اصلاً وجود چیست؟ وجود یک امر یافتنی است. نور ظهور است، البته وجود هم ظهور است، آیا وجود ظهور است؟ باید توجه کنید که وجود با موجود فرق میکند و اینها یکی نیستند و همین امر است که آن را نفهمیدند. آیا شما وجودشناسی دارید یا موجودشناسی؟شما وجود را میبینید یا موجودات را؟ آیا تاکنون وجود را دیدهاید؟ آیا وجود، وجود دارد؟ کسی هنوز وجود را ندیده است، در صورتی که وجود است که همه موجودات را روشن میکند. شما نور را می بینید یا منور را؟ آیا تاکنون کسی نور را دیده است؟ بنابراین نه وجود را میتوان دید و نه نور را. پس این دو، دو لفظ در یک معناست. شما آنچه را که قابل رؤیت است می بینید شما بیننده هستید و آنچه دیده شده است، دیده شده. آیا شما رؤیت خودتان را میبینید؟ آیا رؤیت وجود دارد؟ شما مرئی را می بینید و رائی هستید. دید شما این صندلی را میبیند اما رؤیت وجود دارد و اگر رؤیت نباشد چیزی دیده نمیشود. پس رؤیت هست تا چیزها دیده شوند. شما مرئی هستید و خودتان رائی. رؤیت را نمی بینید بلکه موجودات را میبینید و وجود را نمیبینید. در واقع شما منظر را می بینید این افراد این مسائل را نمیفهمند و همین گونه حرفهای بی اساس میزنند. حالا سهروردی می گوید نور است و ملاصدرا می گوید وجود! اختلاف زیادی نیست شاید اختلاف فقط لفظی باشد. * آیا این دو لفظ ماهیت و وجود برگرفته از فلسفه یونان است؟ نه الزاماً! چون خود ماهیت و وجود در اسلام و یونان بوده است، البته فلسفه به طور کلی ریشه در یونان دارد، اما فیلسوفان مسلمان تقلید نکردهاند بلکه آنها را خواندهاند و خودشان هم تولید داشتهاند، اما فلسفه نور یونانی نیست. *آیا می توان گفت فلسفه غرب عقل محور بوده در صورتی که فلسفه شرق عرفانی محور بوده است؟ اینکه شما می گویید اشتباه آمیز است. عرفان بدون عقل اصلاً به درد نمیخورد و باید دورش بیندازید. اساساً عرفان بدون عقل چیست؟ آیا عرفان بدون عقل دارید؟ در ایران عرفان عین تعقل بوده به این معنی که نور بوده چرا که اساساً عقل نور است. اینجا با قلم نور مطرح شده و آنجا با قلم وجود و چنانچه عقل از دست برود هیچ چیزی باقی نمیماند. *آیا می توان گفت سهروردی متأثر از شاهنامه بوده یا اینکه شاهنامه را خوانده است؟ در واقع سهروردی و فردوسی میخواستند این فرهنگ را احیا کنند و قطعاً سهروردی شاهنامه را خوانده است. چیزهای بسیاری بوده که بیشتر شبیه یک راز است و شاید یک الهام بوده است، اما حتماً شاهنامه را خوانده است. در واقع من میتوانم بگویم که سهروردی فیلسوف شاهنامه است و شاهنامه حماسه سهروردی است.اگر بخواهید سهروردی را به زبان حماسه بیان کنید میشود شاهنامه و اگر بخواهید شاهنامه را به زبان فلسفه بیان کنید می شود سهروردی! سهروردی و فردوسی هر دو یک حرف می زنند؛ او به زبان حماسه سخن میگوید و این به زبان فلسفه و هر دو هم حکیم اند. آن حکیم شاعر حماسهای و این حکیم فیلسوف است. *آیا می توان گفت این دو حماسه ساز بودهاند؟ بله! آن حماسه فلسفی است و این حماسه شعری. چندی پیش در برنامه معرفت بیان کردم که همه اینها یک حماسهاند و مولوی یک حماسه معنوی است. *امروزه به سهروردی چه نیازی داریم؟ اگر بخواهیم آگاهی به هستی، جهان هستی و روح داشته باشیم از نان شب برای ما واجب تر است و اگر بخواهیم نادان باقی بمانیم هیچ نیازی به سهروردی نداریم، اما این آگاهی از تاریخ، فرهنگ، تفسیر سهروردی از اسلام و قرآن نیازمند شناخت است چون سهروردی خدا را نور میداند و اینها همه آگاهی است. آیا شما به اسلام عقیده دارید؟ دینی که همهاش عقل نباشد به درد نمی خورد. من همه اسلام را عقل میدانم. سهروردی همه هویت ما را توضیح میدهد و اسلام و هویت تاریخی ما را به خودمان نشان میدهد. تاریخ را نشان می دهد تا بفهماند که ما وحشی و بربر نبودیم و دیگران که ما را بربر می دانستند خودشان بربر بودند، چون ما تمدن درخشان داشتیم. در زمانی که دنیای غرب در توحش به سر میبرد ما یکی از درخشان ترین تمدنهایی بودیم که بشریت به خود دیده است. سهروردی این آگاهی از دین و هویت باستانی ما را نشان میدهد.(مهر)
چهارشنبه 15 مرداد 1393 12:03 بازدید:21
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]
صفحات پیشنهادی
رحیمی پس از مذاکره با طلبکاران باشگاه پرسپولیس: انتظار چنین اتفاقی را نداشتم/ هیچ نیازی به بازی در ورزشگاه آزا
رحیمی پس از مذاکره با طلبکاران باشگاه پرسپولیس انتظار چنین اتفاقی را نداشتم هیچ نیازی به بازی در ورزشگاه آزادی نداریممدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفت نیازی به بازی در ورزشگاه آزادی نداریم و میرویم در ورزشگاه تختی یا شیرودی بازی میکنیم به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس علیرضاذعان افسر بلندپایه اسرائیلی به عملیات جسورانه مقاومت/ از سرنوشت نظامی اسیر هیچ اطلاعی نداریم
بین الملل آفریقا و خاورمیانه اذعان افسر بلندپایه اسرائیلی به عملیات جسورانه مقاومت از سرنوشت نظامی اسیر هیچ اطلاعی نداریم 11 05 1393 16 19 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه لبنانی العهد یک افسر بلندپایه صهیونیست اعلام کرد در تحقیقات انجام شده از سوی ارتش اسرائیل تاکنونقشقاوی: با دولت مصر برای اعزام دارو مذاکره شده/ هیچ محدودیتی برای پذیرش مجروحین فلسطینی نداریم
قشقاوی با دولت مصر برای اعزام دارو مذاکره شده هیچ محدودیتی برای پذیرش مجروحین فلسطینی نداریم معاون حقوقی کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با دولت مصر مذاکراتی را برای ارسال محمولههای دارویی انجام داده است گفت که هیچ محدودیتی برای پذیرشپنجعلي: هيچ خبري از پولادي نداريم
پنجعلي هيچ خبري از پولادي نداريم سرپرست تيم فوتبال پرسپوليس گفت ما هيچ خبري از پولادي نداريم و نميدانم وضعيت او چگونه است محمد پنجعلي پيش از مراسم انتخاب برترينهاي ليگ سيزدهم در خصوص اينکه علي دايي مطرح کرده داوري ديکتاتوري نيست اظهار داشت او اينگونه صحبتگاتیلوف: هیچ برنامهای برای نشست با مخالفان دولت سوریه نداریم
گاتیلوف هیچ برنامهای برای نشست با مخالفان دولت سوریه نداریممعاون وزیر امور خارجه روسیه ضمن اشاره به احتمال برگزاری نشست با فرستاده جدید سازمان ملل به سوریه برگزاری هر گونه نشست با گروه موسوم به مخالفان دولت این کشور را منتفی دانست به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رسمپیام بویری: وقتی آماده ام از هیچ حریفی هراسی نداریم
پیام بویری وقتی آماده ام از هیچ حریفی هراسی نداریم ملی پوش وزن 74 کیلو گرم تیم کشتی فرنگی جوانان کشورمان گفت با توجه به آمادگی بالایی که دارم در مسابقات جهانی از هیچ حریفی هراس ندارم پیام بویری در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران ضمن بیان این مطلب افزود برای حضور در مسابدر حاشیه مراسم عشای ربانی عاشوریان قشقاوی: با دولت مصر برای اعزام دارو مذاکره شده/ هیچ محدودیتی برای پذیرش مجر
در حاشیه مراسم عشای ربانی عاشوریانقشقاوی با دولت مصر برای اعزام دارو مذاکره شده هیچ محدودیتی برای پذیرش مجروحین فلسطینی نداریممعاون حقوقی کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با دولت مصر مذاکراتی را برای ارسال محمولههای دارویی انجام داده اسمدیرکل دفتر امور مهاجران و اتباع بیگانه استان یزد: هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال اتباع بیگانه غیرمجاز نداریم
مدیرکل دفتر امور مهاجران و اتباع بیگانه استان یزد هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال اتباع بیگانه غیرمجاز نداریممدیرکل دفتر امور مهاجران و اتباع بیگانه استان یزد با اشاره به لزوم خدماترسانی به اتباع بیگانه بر اساس قوانین بینالمللی گفت هیچ مسئولیت و تعهدی در قبال اتباع بیگانه غیرمجازتولید ˝شکر˝ امسال 7 درصد افزایش خواهد یافت/ نیازی به واردات تا سال 94 نداریم
رئیس اتحادیه قند و شکر تولید ˝شکر˝ امسال 7 درصد افزایش خواهد یافت نیازی به واردات تا سال 94 نداریم خبرگزاری پانا رئیس اتحادیه قند و شکر گفت تولید شکر با توجه به برداشت چغندر و نیشکر از مهرماه امسال 7 درصد افزایش خواهد یافت و ما تا سال 94 نیازی به واردات نداریم ۱۳۹۳ يکشنبهرئیس دانشگاه آزاد یزد: هیچ برنامهای برای تعدیل نیروی دانشگاه آزاد یزد نداریم
رئیس دانشگاه آزاد یزد هیچ برنامهای برای تعدیل نیروی دانشگاه آزاد یزد نداریمرئیس دانشگاه آزاد یزد گفت به رغم اینکه 186 نیرو بیشتر از استانداردهای تعریف شده داریم هیچ برنامهای برای تعدیل نیرو نداریم به گزارش خبرگزاری فارس از یزد سیدحیدر میرفخرالدینی پیش از ظهر امروز در نشستیخلیلیان: هیچ اطلاعی از جعلی بودن کارت معافیت حمودی نداریم
شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۷ مدیرعامل باشگاه سپاهان میگوید که این باشگاه هیچ اطلاعی از جعلی بودن کارت معافیت از خدمت علی حمودی ندارد مهرزاد خلیلیان در گفتوگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در مورد گفتههای مهدی محمدنبی دبیرکل فدراسیون فوتبال مبنی بر جعلی بودنواکنش اعضاء شورای شهر به نامه وزارت کار به شهرداری چمران: هیچ الزامی به اجرای کنوانسیونهای بین الملی نداریم/م
واکنش اعضاء شورای شهر به نامه وزارت کار به شهرداریچمران هیچ الزامی به اجرای کنوانسیونهای بین الملی نداریم ملاک ما شرع استعضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه وزارت رفاه اطلاعی از ماهیت بخشنامه شهرداری در خصوص ارتقاء جایگاه زنان ندارد گفت ما هیچ الزامی به اجرای کنوانسیسهروردی بر منطق ارسطویی مسلط بوده اما در منطق شاگرد ابن سینا است
سهروردی بر منطق ارسطویی مسلط بوده اما در منطق شاگرد ابن سینا است فرهنگ > دین و اندیشه - عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت از مجموعه مطالعات من نتیجه میشود که سهرودی در منطق شاگرد ابن سینا است با وجود این که در منطق ارسطویی مسلط بود اما به دنبال اینبیانیه دولت انگلیس: هیچ علاقه ای به تجارت با ایران نداریم
بیانیه دولت انگلیس هیچ علاقه ای به تجارت با ایران نداریم دولت انگلیس طی بیانیهای از عدم علاقه خود به تجارت و هرگونه سرمایهگذاری در ایران خبر داد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر دولت انگلیس با انتشار بیانیه ای از عدم علاقه خود به تجارت و هرگونه سرمایه گذاری در ایران خبراگر از نظرشان مفید نیستم، به اینچئون اعزامم نکنند سجاد مرادی: شرطی که برای من گذاشتهاند، زشت است/ نیازی به ثا
اگر از نظرشان مفید نیستم به اینچئون اعزامم نکنندسجاد مرادی شرطی که برای من گذاشتهاند زشت است نیازی به ثابت کردن خودم ندارمملی پوش دوومیدانی گفت شرطی که برای من گذاشتهاند که حتما باید ورودی کسب کنم برای من زشت است و نیازی به ثابت کردن خودم ندارم سجاد مرادی در گفتوگو با خازبکستان: هیچ برنامهای برای ایجاد پایگاه نظامی جدید آمریکا نداریم
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۴ تاشکند شایعات مبنی بر مذاکرات رئیس جمهوری ازبکستان با یکی از فرماندهان ارشد نظامی آمریکا درباره ایجاد یک پایگاه نظامی جدید آمریکا در این کشور را رد کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه در چند روز گذشته گزارشی از مذاپنجعلی: هیچ خبری از پولادی نداریم/ زمان بگذرد بازیهای زیباتری به نمایش میگذاریم
پنجعلی هیچ خبری از پولادی نداریم زمان بگذرد بازیهای زیباتری به نمایش میگذاریمسرپرست تیم فوتبال پرسپولیس گفت ما هیچ خبری از پولادی نداریم و نمیدانم وضعیت او چگونه است به گزارش خبرگزاری فارس محمد پنجعلی پیش از مراسم انتخاب برترینهای لیگ سیزدهم در خصوص اینکه علی دایی مطرح ک-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها