تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818986577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کنکور 45 ساله شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کنکور 45 ساله شد تهران- ایرنا- پانزدهم مرداد 1348 هجری خورشیدی نخستین کنکور سراسری در ایران برگزار شد. آزمونی مهم که هر سال میلیون ها تن در آن برای ورود به دانشگاه ها و مرکزهای آموزش عالی باهم به رقابت می پردازند تا به هدف های مهم خود در این مکان های علمی دست یابند.


کنکور در لغت، ازدحام و اجتماع عده ای از مردم که قصد یک جا دارند یا مسابقه یی به ویژه برای ورود به دانشگاه یا نهادی دیگر معنا می شود.
این واژه از ریشه ی فرانسوی Concours گرفته شده که آزمونی برای سنجش آموزش های داوطلبان ورود به دانشگاه ها است و در بسیاری از کشورها از جمله ایران برگزار می شود.
پس از شکل گیری دانشگاه تهران، از دهه ی 40 هجری خورشیدی، پیشرفت و توسعه ی دانشگاه های گوناگون در کشور گسترش یافت. به همین منظور هر دانشگاه به صورت مستقل و با شیوه ای خاص و منحصر به فرد به جذب دانشجو پرداخت، این امر تا 1342 هجری خورشیدی ادامه داشت تا این که به دلیل افزایش درخواست کنندگان ورود به دانشگاه؛ آموزش عالی کشور، گزینش از راه کنکور را برای پاسخگویی به این درخواست برگزید.
سرانجام با تشکیل مرکز آزمون شناسی وزارت علوم در 1347 هجری خورشیدی، برقراری آزمونی سراسری به صورت متمرکز برای پذیرش دانشجو تصویب شد و بدین شکل مرکز آزمون وزارت علوم، نخستین کنکور سراسری و رسمی را با شرکت 47 هزار داوطلب در 15مرداد 1348 هجری خورشیدی برگزار کرد. سوال های این دوره به صورت پرسش های پاسخ کوتاه طراحی شده بود.
این آزمون برای ورود به 12 دانشگاه با 30 رشته ی تحصیلی بود و شرکت کنندگان تنها می توانستند، 10 رشته را انتخاب کنند. با تشکیل سازمان سنجش آموزش کشور در 1354 هجری خورشیدی این رقابت نظم و انسجام بیشتری یافت. سهمیه بندی در پذیرش دانشجو نیز در این سال انجام شد و دانشگاه های شهرستان ها تا 50 درصد از دانشجویان خود را از میان داوطلبان محلی انتخاب کردند.
پذیرش در دانشگاه ها در این دوره در کنار کنکور با تاثیر معدل امتحان های نهایی ششم متوسطه و قانون هایی همچون نوع مدرک، سهمیه ی منطقه، جنسیت و نظام وظیفه نیز همراه بود تا آن که در 1357 هجری خورشیدی قبولی تنها به نتیجه ی کنکور بستگی پیدا کرد.
نخستین آزمون سراسری، یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در 1358هجری خورشیدی در کشور برگزار تا آن که به دلیل شکل گیری انقلاب فرهنگی به مدت سه سال این آزمون تعطیل شد.
پس از پایان جنگ ایران و عراق و نیاز به وجود نیروهای تحصیل کرده در کشور، دانشگاه های گوناگونی با نظام های متفاوت آموزشی شکل گرفت که از این میان می توان به دانشگاه پیام نور، مرکزهای تربیت معلم، غیرانتفاعی و شبانه اشاره کرد.
اکنون این رقابت در پنچ گروه علمی؛ علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان های خارجی برگزار می شود.
اینک با توجه به مصوبه ی مجلس شورای اسلامی درباره ی ارایه ی قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، تغییرهایی در نحوه ی سهمیه بندی داوطلبان آزمون سراسری 1393 هجری خورشیدی صورت پذیرفت.
هر یک از داوطلبان در آزمون سراسری سال جاری دارای سهمیه مشخصی هسـتند که این سهمیه پایه ی اطلاعاتی که داوطلبان در فرم ثبت نام تکمیل کرده اند، در کارنامـه ی نخست آنان درج می شود.
میزان ظرفیت اختصاص یافته به سهمیه ها بر اساس نسبت شرکت کنندگان سهمیه بندی در منطقه ها است که سهمیه ی منطقه یک، 2 و سه، خانواده شهدا، ایثارگران و رزمندگان را دربر می گیرد. در سال جاری، یک میلیون و 34 هزار و 754 تن داوطلب در این آزمون نام نویسی کردند، از میان 36 داوطلب رتبه ی برتر را در گروه های آزمایشی گوناگون به دست آورده اند، استان تهران با 11 داوطلب، بیشترین تعداد را از لحاظ رتبه های برتر به خود اختصاص داد. همچنین 18 تن از رتبه برتری ها دختر و 18 تن پسر بودند.
گروه علوم تجربی بیشترین آمار ثبت نام کنندگان کنکور را در این سال داشت، به صورتی که 524 هزار و 6 تن در این گروه ثبت نام کرده اند و گروه ریاضی تنها گروهی به شمار می رفت که تعداد مردان ثبت نام کننده در این گروه بیشتر از بانوان بود.
نتیجه ی نخست آزمون به صورت کارنامه تنظیم و در هفته ی دوم مرداد اعلام شد و فهرست نهایی پذیرفته شدگان در رشته های متمرکز در نیمه دوم شهریور امسال بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.
کنکور برای پژوهندگان علم و دانش از دل مشغولی های بزرگ محسوب می شود که امید است تا با تلاش مسوولان مربوطه و به کارگیری روشی صحیح، دیوار محکم این آزمون بزرگ برای همیشه شکسته شود و علاقه مندان به یادگیری و تحصیل در مرکزهای آموزش عالی، به راحتی وارد این فضاهای آموزشی شوند.

گروه اطلاع رسانی
پژوهشم**2002**9131



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن