تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820634219




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مطبوعات اصفهان در سراشیب توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مطبوعات اصفهان در سراشیب توسعه اصفهان- ایرنا- آگاهی بخشی و ثبت و ضبط وقایع و رخدادها پیشینه ای به قدمت عمر بشر دارد اما این واقعه نگاری و اطلاع رسانی در دوران ها و با کمک ابزارهای مختلف دچار تحول و پیشرفت هایی شده است.


از آغاز خلقت تاکنون، آگاهی از وقایع و رویدادهای جدیدی که اطراف انسان ها رخ می دهد، نیاز همیشگی آن هاست و این نیاز در دوران های مختلف، از راه های گوناگون کلامی و غیرکلامی تامین شده است.
با پیدایش خط و نوشته، به مرور زمان رسانه های مکتوب و به دنبال آن رسانه های الکترونیکی رشد غیرقابل تصوری یافت.
اکنون اشکال خبررسانی در مقایسه با دوران های گذشته تفاوت های زیادی یافته و بنابراین از حساسیت و اهمیت بیشتری نیز برخوردار است.
نخستین روزنامه جهان در سال 1605میلادی یعنی در حدود 400 سال پیش، پا به عرصه وجود گذاشت و پس از آن نیز روزنامه ها یکی پس از دیگری در کشورهای مختلف جهان پدیدار شدند.
اما مطبوعات مکتوب تنها از بیش از 170 سال پیش و در دوران قاجار در کشور فعالیت خود را آغاز کرد و وقایع اتفاقیه و کاغذ اخبار از اولین نشریاتی بودند که در ایران منتشر شدند.
مطبوعات اصفهان نیز با فاصله اندک زمانی از تهران توسط مرحوم امینی فعال شد. روزنامه ˈفرهنگˈ نخستین روزنامه چاپ اصفهان 43 سال پس از آغاز انتشار نخستین روزنامه چاپ ایران یعنی ˈکاغذ اخبارˈ در سوم اردیبهشت 1258 برابر با 24 آوریل 1879 به دستور سلطان مسعود میرزا ظل السلطان انتشار یافت لقب سومین روزنامه فارسی چاپ شهرستانها را به خود اختصاص داد.
این روزنامه با کمک های ظل السطان توانست تا سال 1308 هجری قمری به حیات خود ادامه دهد.
همچنین از مطبوعاتی که در دوران مشروطیت منتشر می شدند می توان به روزنامه های الجناب، انجمن مقدس ملی اصفهان، فرج بعد از شدت، جهاد اکبر، نقش جهان و حقیقت اشاره کرد که جزو اولین های مطبوعات اصفهان به شمار می آیند.
هفته نامه اولیا نیز با حدود 68 سال سابقه انتشار از پیش از انقلاب اسلامی ایران فعالیت خود را آغاز کرد اما به گفته مدیر خانه مطبوعات و خبرنگاران استان اصفهان، پس از درگذشت مرحوم محسن گلشنی از پیشکسوتان مطبوعات اصفهان این هفته نامه دیگر منتشر نشد.
ˈمنصور گلناریˈ می گوید: مطبوعات اصفهان پیش از دوران استبداد صغیر و برخورد سنگین رضاخان و محمدرضا پهلوی با مطبوعات و سانسورهای شدید، دوران شکوفایی خوبی را داشتند.
او می گوید: آمار نشریات استان اصفهان که قبل از انقلاب اسلامی به 30 عنوان هم نمی رسید پس از پیروزی انقلاب ایران با افزایش هشت برابری، اکنون به بیش از 200 عنوان، افزایش یافته است.
براساس آمار ارائه شده از سوی امور مطبوعات و تبلیغات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال جاری تعداد کل نشریات استان اصفهان 212 عنوان است که از این تعداد 178 نشریه فعال و 34 نشریه غیرفعال است.
از این آمار، 21 هفته نامه فعال و چهار غیرفعال، 13 عنوان دوهفته نامه فعال و دو غیرفعال، 39 ماهنامه فعال و 8 غیرفعال، 9 عنوان دوماهنامه فعال، 74 فصلنامه فعال و 18 غیرفعال، 20 عنوان دوفصلنامه فعال و یک مورد غیرفعال در استان اصفهان دارای مجوز هستند.
همچنین هم اکنون پنج روزنامه فعال در استان اصفهان فعالیت دارند.
اما ارضای نیاز آگاهی یافتن از موضوعات پیرامون زندگی بشر، تا اینجا محدود نشد و کم کم رسانه های دیجیتال یا همان رسانه های مجازی با به وجود آمدن رایانه و اینترنت، در کنار رسانه های مکتوب جان گرفت.
تا جایی که اکنون نزدیک به 17 خبرگزاری در استان اصفهان، در فضای مجازی به انتشار اخبار و اطلاع رسانی می پردازند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان درباره قانونی که شامل رسانه های مکتوب می شود می گوید: اگر نشریه ای شش ماه یا برای فصلنامه ها چند دوره منتشر نشود از لحاظ قانونی مجوز آن نشریه لغو می شود و عدم تطابق در آمارهای مختلف نشریات استان در زمان های مختلف نیز به همین دلیل است.
حجت الاسلام ˈمحمد قطبیˈ در نگاهی کوتاه به وضعیت مطبوعات و رسانه های استان جای توسعه بسیاری را برای رسانه و مطبوعات استان ترسیم می کند و مدیر خانه مطبوعات اصفهان نسبت به سابقه ای که این استان در روزنامه نگاری و مطبوعات دارد جایگاه مطبوعات را مناسب و درخور شأن این استان نمی داند و می گوید تیراژ برخی رسانه های مکتوب مطلوب نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان، پیش زمینه توسعه و پیشرفت مطبوعات و رسانه های اصفهان را در گرو گسترش دوره های تخصصی خبر در دانشگاه ها و آموزش خبرنگارانی متخصص برای عرصه اطلاع رسانی و مطبوعات می داند و توصیه می کند: مطبوعات و رسانه های استان از این ابزار مهم اطلاع رسانی در معرفی قابلیت ها و ظرفیت های استان اصفهان به کشور و دنیا استفاده کنند.
حال این سوال مطرح می شود که تاکنون مسوولان امر چه زمینه هایی را برای گسترش رسانه ها و مطبوعات در استان ایجاد کرده اند و خبرنگاران و اصحاب رسانه نیز چه تلاش هایی در راستای ارتقای فنی و تخصصی خود داشته اند.
این موضوع نیازمند سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرای دقیق و هدفمند برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت و البته هماهنگ و منسجم تمام رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب و فضای مجازی است که باید گام به گام، استان و کشور را در نیل به اهداف عالی و آرمان هایش یاری دهند و در واقع ابزاری قدرتمند و توانا برای دولت و ملت باشند.

گزارش از: فرزانه سادات مدنیون
گ / 7131



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن