تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن مجتبی (ع):خردمند به کسى که از او نصیحت مى خواهد، خیانت نمى کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819157631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به جاي خودزني براي غزه فيلم بسازيم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: به جاي خودزني براي غزه فيلم بسازيم
جامعه هنري كشورمان از روزهاي ابتدايي آغاز جنايات رژيم‌ صهيونيستي عليه مردم مظلوم غزه، به انحاي مختلف همدردي، همياري و همبستگي خودشان را نشان دادند؛ برخي با صدور بيانيه و البته برخي هم به اشكال قابل تأمل. اما در اين ميان برخي فيلمسازان آمادگي خودشان را براي ساخت فيلم درباره مظلوميت مردم غزه و استفاده از ابزار هنر در كنار روح متعهدانه اسلامي اعلام كردند. با چند نفر از آنها در اين زمينه گفت‌وگوهايي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.


جامعه هنري كشورمان از روزهاي ابتدايي آغاز جنايات رژيم‌ صهيونيستي عليه مردم مظلوم غزه، به انحاي مختلف همدردي، همياري و همبستگي خودشان را نشان دادند؛ برخي با صدور بيانيه و البته برخي هم به اشكال قابل تأمل. اما در اين ميان برخي فيلمسازان آمادگي خودشان را براي ساخت فيلم درباره مظلوميت مردم غزه و استفاده از ابزار هنر در كنار روح متعهدانه اسلامي اعلام كردند. با چند نفر از آنها در اين زمينه گفت‌وگوهايي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

  جهان اسلام دچار خواب‌آلودگي فرهنگي
پرويز شيخ طادي، كارگردان و فيلمساز متعهد سينما كه سابقه توليد فيلمي درباره توحش و اعتقادات انحرافي صهيونيست‌ها با نام «شكارچي شنبه» را در كارنامه كاري‌اش دارد، در گفت و گو با خبرنگار «جوان» مي‌گويد: من فكر مي‌كنم كه تكليف دنيا با اين رژيم مشخص شده است. تكليف كساني كه در اين زمينه هم تا حدودي دچار ترديد شده بودند ديگر با اين اتفاقات روشن و مشخص شده است كه اين رژيم يك غده سرطاني واقعي غيرقابل مداوا و مدارا است، فلذا راهي به جز همان فرمايشات بنيانگذار كبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري كه همانا بيرون كشيدن اين غده سرطاني از پيكره جهان اسلام و بلكه بشريت است، ندارد. هر كاري كه ما بتوانيم در اين حوزه انجام بدهيم اعم از آگاهي‌بخشي يا تشويق و كمك به مقاومت به وسيله ثبت وقايع، به طور كلي بايد بگويم كه الان زمان كار است و بايد كار كنيم. هر چند به نوعي اين كار حركتي منفعلانه محسوب مي‌گردد – چون يك اتفاقي افتاده است و ما درباره آن كاري انجام مي‌دهيم - اميدوارم كه ما به اين بينش برسيم كه اين اتفاق بخش و قدمي از يك حركت پيچيده جهاني است كه صهيونيست‌ها براي بشريت طراحي كرده‌اند. شيخ طادي در ادامه مي‌افزايد: بايد از حالت انفعالي دربياييم و به مبحث دشمن‌شناسي بيش از گذشته اهميت داده و بپردازيم و اين دشمن‌شناسي را آنقدر جدي ياد بگيريم كه بتوانيم حركت‌هاي بعدي آنها را شناسايي كنيم و با به كارگيري شيوه‌هاي مختلف فرهنگي، سياسي، اقتصادي، نظامي و... براي مقابله با آن آماده باشيم.

 ما مجبوريم كه جلوتر از زمان خودمان را ببينيم و تحليل كنيم و لازم است كه پيچيدگي‌هاي جهان و استكبار را بفهميم و از وقوع آنها جلوگيري كنيم. در اين ورطه لازم است كه ما نيز پيچيده فكر و عمل كنيم تا بتوانيم در آينده دست برتر را در پيشگيري‌ها به مانند يك برگ برنده در دست داشته باشيم. اين فيلمساز با تأكيد بر اينكه فقط صرف ساختن فيلم سينمايي در اين عرصه راهگشا نيست، خاطر نشان مي‌كند: حوزه رسانه با انعكاس اعتراض‌هاي مردمي در كنار برجسته‌تر كردن موفقيت‌ها و پيروزي‌هاي مقاومت مي‌تواند اثرات بسيار مثبتي بر ايستادگي هر چه بيشتر نيروي مقاومت و اميدواري مردم نسبت به كسب پيروزي نهايي داشته باشد. در واقع و به طور كلي امروزه در كل جهان يك نبردي براي اقناع و جلب افكار عمومي روي داده است. ما مي‌دانيم كه قبل از انجام هر گونه تحرك يا تجاوز سياسي، اقتصادي يا نظامي يك كشور به كشور ديگر چه در سطح منطقه و چه در سطح جهاني، يكسري پيش‌درآمدهاي فرهنگي اقناعي برايش طراحي، تدوين و اجرا مي‌كنند. در واقع با اين كار و قبل از انجام هر گونه حمله نظامي به كشور هدف آنها را در ذهن و قلب‌شان شكست داده و آماده پذيرش آن مي‌كنند. ما به عنوان هنرمند يا فيلمساز بايد در رابطه با چنين مباحثي تحقيقات و پژوهش‌هاي مفصلي بكنيم تا بتوانيم به يك شناخت دقيق و درست دست پيدا كنيم تا نقشه و سناريوهاي بعدي آنها را خنثي كنيم.
كارگردان «روزهاي زندگي» اظهار مي‌دارد: ما اگر تأثير‌گذاري بر افكار عمومي را جدي بگيريم و در اين حوزه كاملاً فعال باشيم، مي‌توانيم از وقوع حوادث بسياري جلوگيري كنيم و قبل از اجرايي شدن نقشه‌هاي دشمن آنها را خنثي كنيم. مسلماً وقتي جهان غرب و به خصوص استكبار هنگامي كه در مرحله ابتدايي و شكست افكار عمومي از طرق مختلف فرهنگي و هنري است، ما نيز مي‌توانيم با بهره‌گيري از ابزار فرهنگ، هنر و رسانه، حملاتش را خنثي كنيم. قبل از اينكه آنها بخواهند هرگونه حركت فرهنگي را شروع كنند، لازم است كه ما در حوزه نظري، علوم انساني و سياسي متوجه بشويم كه دشمن قرار است چه حركتي را انجام بدهد.

وي در پايان صحبت‌هايش مي‌گويد: ما بايد افكار عمومي را با ابزارهاي مختلف فرهنگي، هنري و رسانه‌اي كه در اختيار داريم حتي قبل از انجام تحركات ايذايي فرهنگي، آگاه كنيم. متأسفانه امروزه ما دچار يك خواب‌آلودگي و ديرفهمي فرهنگي در سطح جهان اسلام هستيم و لازم است كه يك بيداري فرهنگي رخ بدهد تا ما بتوانيم بر اساس آن يكسرس هدف‌گذاري‌ها انجام دهيم تا از اين موقعيت و وضعيت انفعالي كه جهان اسلام به آن مبتلا گرديده است، خارج بشويم.
 
 دفاع از مردم غزه تعهد ديني و اسلامي
عليرضا رئيسيان، يكي ديگر از فيلمسازان شناخته‌شده كشورمان در گفت و گو با «جوان» با ابراز اميدواري از اينكه تمام سينماگران و هنرمندان دفاع‌شان از مظلوميت مردم غزه كه يك مظلوميت تأسف‌بار بشري در مواجهه با قلدري و وحشيگري است، صرفاً در حد كلام و بيانيه ختم نشود، خاطر نشان مي‌كند: چه اينكه اين يك وظيفه قلبي و انساني است، ما به دليل تعهدات ديني‌مان در اين بين مسئوليت بيشتري داريم. ممكن است دفاع از اين زنان و كودكان بي‌دفاع براي ديگر افراد جهان صرفاً يك وظيفه انساني باشد اما براي ما يك بار سنگيني است چراكه جزو تعهدات ديني و اسلامي هر مسلماني است. رئيسيان در ادامه اظهار مي‌دارد: اميدوارم همه به اين فكر بكنند كه چگونه مي‌توان فيلم‌هاي قوي و قدرتمندي در اين زمينه ساخت و فقط فرصت‌طلبانه با اين موضوع برخورد نكنند. خودم از طريق رسانه شما براي ساخت فيلم درباره مظلوميت مردم غزه اعلام آمادگي مي‌كنم و درباره آن فكر و انديشه هم دارم. اميدوارم كه بقيه عزيزان نيز اينگونه باشند و همه چيز به يك فضاي رسانه‌اي چند روزه ختم نشود چراكه اين مسئله به كنه اعتقادات ما برمي‌گردد. ما در اين زمينه مسئوليم و اين مسئوليت براي ما يك بار بسيار سنگيني است كه در تاريخ ثبت خواهد شد كه چه كساني از اين مظلوميت به جد دفاع كرده‌اند، نه در حد شعار و چگونه اين وظيفه را با ابزار بيان هنري كه از قوي‌ترين و قدرتمندترين ابزارهاي امروزه است، انجام داده‌اند!‌
  
 انعكاس مظلوميت مردم غزه به جاي خودزني
حبيب‌الله بهمني، ديگر فيلمساز و كارگردان كشورمان در گفت‌و‌گو با «جوان» مي‌گويد: ساخت فيلم و كمك به پايان يافتن مظلوميت مردم غزه از ضرورت‌هاست؛ يعني ضروري است كه فيلمسازان ما نسبت به اين مسئله توجه داشته باشد و صرفاً به صدور بيانيه يا موضعگيري – گرچه خود اين كار هم در جاي خودش مهم و ارزشمند است – اكتفا نكنند. وظيفه تك‌تك ما اين است كه حداقل به اين دردهاي مظلومانه توجه داشته باشيم و با ابزار هنر و به شكلي هنرمندانه آنها را براي تمام مردم جهان نمايش بدهيم. از طرفي هم مردم غزه با مقاومتي كه از خود نشان داده‌اند به همگان ثابت كردند كه جزو جدا ناشدني پيكره اسلام هستند و وظيفه ماست كه با تأسي بر كلام رسول اعظم (ص) كه فرمودند اگر مسلماني صداي مظلومي را بشنود و پاسخ ندهد مسلمان نيست، به سهم خودمان به اين نداي مظلوميت لبيك و پاسخ بگوييم.
كارگردان «سيب و سلما» در ادامه مي‌افزايد: بايد مجموعه‌اي از تلاش‌هاي فرهنگي صورت بگيرد كه يكي از آنها ساختن فيلم است و فيلم نيز داراي قالب‌هاي متنوعي مثل مستند، داستاني و... است. هر چند فيلم مستند به خاطر روايتگري و مستند بودنش تأثيرات خاص خودش را دارد اما ما بايد در كنار اين نوع فيلم به ساخت فيلم‌هاي داستاني هم اقدام كنيم البته به شرطي كه بتواند مظلوميت اين مردمان تحت ستم و ظلم را به خوبي نمايش بدهد. حدود 70 سال است كه فلسطين مظلوم تحت حمله و اشغال رژيم‌صهيونيستي قرار گرفته است؛ خب طبيعتاً داستان‌هاي فراواني از اين چند دهه اشغال، مظلوميت و مقاومت و ايستادگي مردم به شكلي واقعي اتفاق افتاده است كه مي‌تواند به شكل فيلم‌هاي سينمايي، تلويزيوني، مستند و ... ساخته بشوند. چه خوب است كه ما بازارها و جشنواره‌هاي جهاني را هدف قرار بدهيم و به جاي ارائه فيلم‌هاي بي‌خاصيت مبين سياه‌نمايي و خودزني، داستان مظلوميت اين ملت شريف را انعكاس بدهيم.
 
 ما بايد خمس و زكات شغل‌مان را بپردازيم
محمدرضا ورزي، كارگردان سريال‌هاي تلويزيوني «معماي شاه» و «تبريز در مه» نيز در اين باره مي‌گويد: من مواضع بسيار تندي نسبت به رژيم‌صهيونيستي دارم؛ چون آنها آدم‌كش هستند و آدم‌كشي هم كه شاخ و دم ندارد! وي در ارتباط با تصميم خود براي ساخت فيلم در خصوص غزه عنوان مي‌دارد: خيلي دوست دارم در اين زمينه فيلم بسازم؛ زيرا اين تكليف ديني ماست و ما بايد خمس و زكات شغلمان را اين‌گونه بپردازيم. هر كس هم اين كار را انجام دهد، دنيا و آخرت خود را برده است. در حال حاضر سكوت مجامع بين‌المللي در اين زمينه قابل تأمل است، اما بايد جهان اسلام با يكديگر متحد شوند تا اين غده سرطاني را از بين ببرند.


نویسنده : مصطفي شاه‌كرمي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن