واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: ردپای دايی جان ناپلئون در فيلم تازه افخمی
فيلم آذر، شهدخت، پرويز و ديگران فيلم تازه بهروز افخمي است فيلمي که گفته مي شود شباهت هاي زيادي با دايي جان ناپلئون دارد.
به گزارش آريا، فيلم آذر، شهدخت، پرويز و ديگران فيلمي است که بهروز افخمي آن را کارگرداني کرده، فيلمي که فيلمنامه اش را مرجان شيرمحمدي همسر افخمي نوشته است. اين فيلم از اول مردادماه سال جاري به سرگروهي سينما فرهنگ اکران شد. داستان فيلم داستاني اجتماعي است که به روابط بين افراد مي پردازد با درون مايه اي طنز که کام مخاطب را تلخ نمي کند در عوض به بيان واقعيت ها با ديدگاهي طنز مي پردازد. افخمي خود اين فيلم را به کمدي بيلي وايلدر شبيه مي داند و شباهت هايش را با کارهاي وودي آلن که برخي آن را شبيه مي دانند کم توصيف مي کند. اين فيلم در جشنواره سي و دوم فيلم فجر عنوان بهترين فيلم را به خود اختصاص داد که اکرانش همزمان با عيدفطر در سينماهاي کشور آغاز شده است. افخمي نماينده مردم تهران در ششمين دوره مجلس شوراي اسلامي نيز بوده است و شايد جزو معدود سينماگراني باشد که تجربه فعاليت سياسي را نيز دارد. قرار بود پروانه ساخت اين فيلم را خود افخمي بگيرد اما بنا به دلايلي وي از انجام اين کار منصرف شد و پروانه ساخت اين فيلم را جمال ساداتيان بر عهده گرفت. افخمي پيش تر در مورد نامگذاري اين فيلم با عنوان «آذر، شهدخت، پرويز و ديگران» گفته بود که اين فيلم را از نام فيلمي فرانسوي با عنوان «ونسا،فرانسوار، پل و ديگران» اقتباس کرده است که چندي پيش از تلويزيون با سانسور پخش شد و به فيلمي متفاوت از فيلم نخست خود درآمده بود. با اين حال وي يادآور شد که نام فيلم تازه اش شباهت به فيلم فرانسوي فوق دارد. فيلم داستان زندگي زوجي را به تصوير مي کشد که مرد خانواده بازيگر مشهور سينماست و همسرش اما شغلي ندارد. اين زن در آخرين فيلم همسر خود با او همبازي مي شود و مورد توجه منتقدان قرار مي گيرد که همين مساله حوادث بعدي فيلم را که حسادت هاي بيش از اندازه شوهر بخشي از آن است را رقم مي زند. با اين اتفاق، روابط صميمانه اين زوج تيره مي شود، زن به حالت قهر خانه را ترک مي کند و به باغ خانوادگيشان در دماوند مي رود، در نهايت بازگشت دختر اين زوج روابط آنها را دستخوش تحولاتي تازه مي کند. در اين فيلم نام آوران سينماي ايران، مهدي فخيم زاده، گوهر خيرانديش، رامبد جوان، مرجان شيرمحمدي، ماني حقيقي، شهين تسليمي، اميرعلي دانايي، آزاده اسماعيل خاني، امين ميکاييليان، وحيد نفر، نعميه نظام دوست، ناهيد مسلمي و يدالله شادماني است.
افخمي پيش تر در باره اين فيلم گفته بود:« اين فيلم يک کمدي است و براي طيفي ساخته شده که اين روزها به سينما مي روند، مي دانم به بي راهه نرفته ام. مخاطب اين روزها باريک بين و به دنبال کنايه است.» وي همچنين گفته بود:« اين فيلم براي نوجوانان جذاب نيست اما دوست دارم فيلمي بسازم که نوجوانان پرشور نيز ببينند.» به گفته افخمي سينماي ايران 80 درصد مخاطبان خود را در اين يک دهه اخير از دست داده است. اگرچه فيلم در بخش هايي به سريال دايي جان ناپلئون نوشته ايرج پزشکزاد و از ساخته هاي ناصر تقوايي شبيه است اما افخمي تاکيد دارد که اين فيلم اگرچه اشاراتي به دايي جان ناپلئون دارد اما مانند آن نيست. با اين حال شباهت هاي رفتاري ايرانيان در طول ساليان و همچنين هم جنس بودن روابط افراد ممکن است اين فيلم را در جاهايي به فيلم دايي جان ناپلئون شبيه کرده باشد. آزاده اسماعيل خاني دختر گوهر خير انديش در فيلم آذر، شهدخت، پرويز و ديگران در سه نقش ظاهر مي شود. نقش کتي کارگر خانه عطيه، نقش پري خواهر دوقلوي شهدخت و ديگري نيز نقش جواني شهدخت که گوهر خيرانديش نقش ميانسالي او را بازي مي کند. طنزها و کنايه هاي اين فيلم، مخاطبان را جذب مي کند و شايد اين کنايه هاست که مخاطب نوجوان را جذب اين فيلم نمي کند. اين فيلم، خارج از حاشيه نيز نبود. گوهر خيرانديش بازيگر زن توانمند سينماي ايران در هنگام ساخت فيلم دچار سانحه رانندگي شد و مدتي ادامه فيلمبرداري به تعويق اتفاد.
به نظر مي رسد به رغم حضور عوامل و بازيگران تواناي فيلم، موضوع فيلم و پرداخت کافي به آن، تاکيد بر روي برخي مسايل مخاطب را در ميانه فيلم کسل مي کند. برخي از ديالوگ هايي که در فيلم رد و بدل مي شود با ساختاري که در جامعه مرسوم است چندان تناسبي ندارد، با توجه به تغيير زندگي مردم مشکلاتي که در اين فيلم مطرح شده است از نوع مشکلات و مسايلي نيست که با جامعه ايران تناسب داشته باشد. با اين حال بازي درخشان گوهر خيرانديش بسياري از سوراخ هاي اين فيلمنامه را پر کرده است.
سه شنبه, 14 مرداد 1393 ساعت 13:25
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]