تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803551100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمار اهدای خون بانوان کردستانی بیش از میانگین کشوری است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آمار اهدای خون بانوان کردستانی بیش از میانگین کشوری است سنندج - ایرنا- مدیرکل انتقال خون استان کردستان، آمار اهدای خون بانوان کردستانی را بیش از میانگین کشوری دانست و گفت: کمتر از پنج درصد اهداکنندگان خون ایران را بانوان تشکیل می دهند.


به گزارش ایرنا، محمد سعید کریمیان شامگاه دوشنبه در جلسه مشترک اداره کل انتقال خون و دفتر امور زنان و خانواده استانداری کردستان در سنندج، با اشاره به نامگذاری روز 13 مرداد به نام ˈروز بانوان هستی بخشˈ، افزود: نیمی از جمعیت کشور و استان را بانوان تشکیل می دهند و نیمی از مصرف کنندگان خون هم بانوان هستند، این در حالی است که اهمیت خون رسانی به بانوان با توجه به حفظ جان مادران در هنگام زایمان و جبران خونریزی های پس از زایمان، یکی از اولویت اداره کل انتقال خون کردستان است.
وی ادامه داد: رشد چشمگیر حضور بانوان در دانشگاه ها ، موسسات آموزش عالی، سازمان های صنفی و مردم نهاد، فعالیت های تولیدی، خدماتی و مدیریتی در سال های اخیر، نشان دهنده مشارکت اجتماعی بانوان جامعه است اما با این همه متاسفانه مشارکت زنان در اهدای خون رشد چندانی نداشته است.
کریمیان اظهار کرد: بانوان از سالم ترین منابع خونی برخوردار هستند و بررسی ها نشان داده میزان رفتارهای پرخطر در آنها کمتر بوده و در عین حال به پرسش های پزشکی پیش از اهدای خون با صداقت بیشتری پاسخ می دهند.
مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: مشارکت بانوان در اهدای خون بیش از آنکه ناشی از عوامل حقیقی و منطقی باشد معلول رواج برخی اطلاعات و باورهای نادرست است.
کریمیان مهمترین علل مشارکت پایین بانوان در اهدای خون نسبت به مردان را در عدم آگاهی نسبت به اهمیت اهدای خون و شرایط اهدای خون دانست و یکی از موارد را ترس از کم خونی برشمرد.
به گفته وی برخی از بانوان بدون انجام بررسی های پزشکی و آزمایشگاهی و صرفاً به دلیل احساس ضعف، نظرات و تجربیان ناصحیح دیگران، عدم افزایش وزن و ...تصور می کنند کم خون بوده و یا در معرض کم خونی قرار دارند و با همین تصور نادرست از اهدای خون امتناع می کنند.
وی گفت: در سازمان انتقال خون تمامی مراجعین قبل از اهدای خون از لحاظ سطح هموگلوبین مورد آزمایش قرار می گیرند در صورتی که داوطلبین بر اساس آزمایشات صورت گرفته کم خون باشند و یا در معرض کم خونی قرار داشته باشند به طور موقت و تا زمان بررسی علل و درمان از اهدای خون معاف می شوند و تنها به داوطلبانی که سطح هموگلوبین طبیعی دارند مجوز اهدای خون داده می شود.
وی اظهار کرد: به علاوه سازمان انتقال خون به منظور حفظ سلامت بیشتر بانوان اهداکننده خون پس از هر بار اهدا، 30 قرص آهن به همراه بروشور اطلاعات نحوه مصرف در اختیار اهداکنندگان قرار می دهد.
کریمیان یکی دیگر از دلایل کاهش حضور بانوان را ترس از سوزن و ترس از ابتلا به بیماری های عفونی عنوان کرد و گفت: هر داوطلب اهدای خون که برای اولین بار چنین تصمیم مهم و مسوولانه ای گرفته باشد چنین احساسی خواهد داشت اما فرآیند اهدای خون بسیار ساده است و در تمام مدت خونگیری اهدا کننده تحت مراقبت کامل کارشناس خونگیری و نظارت پزشک است.
مدیرکل انتقال خون کردستان افزود: همچنین اهدای خون با خطر ابتلا به بیماری های عفونی همراه نیست ، شرایط استریل، استفاده از وسایل یکبار مصرف و مرغوب و کارشناسان متعهد و با تجربه و دارای تحصیلات عالیه مرتبط عملا جایی برای نگرانی باقی نمی گذارد.
کریمیان در خصوص ترس از ضعیف شدن و لاغری پس از اهدای خون نیز گفت: اهدای خون موجب کاهش وزن و یا الزاما افزایش آن نمی شود اما تعداد بسیار اندکی از اهداکنندگان خون ممکن است ساعاتی پس از اهدای خون احساس گذرای سرگیجه و یا ضعف ناشی از کاهش حجم خون را تجربه کنند که با رعایت توصیه های پس از اهدا که در بروشوری به اهداکنندگان تقدیم می شود و همچنین استراحت و میل نمودن نوشیدنی از بروز این علایم جلوگیری به عمل می آید.
مدیرکل اداره کل انتقال خون کردستان دیگر دلایل مشارکت پایین بانوان در اهدای خون را عدم موافقت همسر، مشغله کاری و نداشتن وقت کافی، عدم دسترسی به مراکز انتقال خون ذکر کرد و افزود: هر فرد آگاه با اهدای خون و تشویق دیگران به این اقدام خداپسندانه نقش موثری را در سلامت عمومی جامعه ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: انتقال خون کردستان برای احداث مراکز ثابت اهدای خون در شهرستان های مختلف تلاش هایی را انجام داده است که به منظور تسریع در این امر نیاز به همکاری نهادها وارگان های دولتی و سایر جمعیت های مردم نهاد و خیرین نیک اندیش استان دارد و در حال حاضر در صورت اعلام آمادگی جمعیت ها برنامه ریزی برای اعزام تیم سیاری خونگیری به عمل خواهد آمد.
کریمیان در خصوص عدم اطلاع از اهمیت اهدای خون و نیاز جامعه به خون سالم افزود: افزایش اهدای خون بانوان گامی مهم در توسعه اجتماعی است، لذا از بانوان فرهیحته نیکوکار کردستانی انتظار می رود با مشارکت بیشتر در امر اهدای خون، نقش محوری ایفا کنند.
کریمیان گفت: اداره آموزش و پژوهش و دفتر جذب و آموزش و حفظ اهداکنندگان اداره کل انتقال خون استان برنامه های متنوعی برای افزایش این مشارکت خداپسندانه دارد و تلاش برای تغییر نگرش و باورهای نادرست بازدارنده موجود در میان بانوان، اهمیت و تاثیر بسزایی در افزایش این مشارکت نوع دوستانه دارد.
در ادامه این جلسه مدیرکل دفتر امور زنان و بانوان استانداری کردستان نیز در سخنانی گفت: بانوان کردستانی از دیرباز در فعالیت های عامل المنفعه پیشگام بوده اند و این مهم را بارها از جمله در هشت سال دفاع مقدس با حمایت از رزمندگان اسلام ثابت کرده اند.
سهیلا نصر صادقی افزود: کردستان سرزمین فداکاری های بزرگ است و بدیهی است که اهدای خون بانوان نیز یکی از مصادیق این فداکاری های بزرگ است.
وی در خصوص همکاری با اداره کل انتقال خون استان کردستان گفت: خوشبختانه بانوان کردستانی آمار مطلوبی در خصوص اهدای خون دارند و دفتر امور زنان و خانواده استانداری همکاری همه جانبه ای را در جهت اجرای طرح های آموزشی ترویجی به منظور افزایش جلب مشارکت بانوان دارد.ک/2
7346/533



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن