تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803283344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مزایای فراوان خون سفید از دیدگاه صاحبنظران خراسان رضوی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه هفته ترویج تغذیه با شیر مادر/ مزایای فراوان خون سفید از دیدگاه صاحبنظران خراسان رضوی مشهد- ایرنا-ابوعلی سینا حکیم فرزانه ایران از شیر مادر به دلیل مزایای بسیارش به عنوان ˈخون سفیدˈ یاد می کند، امروز که قرن ها از آن زمان می گذرد، دانشمندان و پزشکان به اهمیت تغذیه با شیر مادر و نقش مهم این ماده حیاتی در رشد و ایمنی کودک پی برده اند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، استان خراسان رضوی پیرامون ترویج تغذیه با شیر مادر همگام با سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون به دستاوردهای خوبی دست یافته است.
به گفته کارشناسان، هم اکنون خراسان رضوی در زمینه شاخص های تغذیه با شیر مادر در سطح کشور از استان های پیشرو و سرآمد است.
در حال حاضر 82 درصد نوزادان در خراسان رضوی، تغذیه انحصاری با شیر مادر دارند و همچنین 62 درصد نیز تا دو سالگی تغذیه با شیر مادر داشته اند.
همزمان با هفته تغذیه با شیر مادر که 10 تا 16 مردادماه هر سال نامگذاری شده است، چند تن از پزشکان و صاحبنظران خراسان رضوی نظرات خود را اینگونه بیان گردند.
عضو کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: ابوعلی سینا شیر مادر را خون سفید نامیده است،چراکه این شیر ماده ای حیات بخش بوده که با دارا بودن ویتامین ها، مواد مغذی، پروتئین و آنزیم های بسیار برای سلامت نوزاد لازم است.
دکتر سید جواد پریزاده افزود: دین اسلام از 14 قرن پیش به اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر توجه داشته به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) فرموده اند، شیر مادر هیچ جایگزینی ندارد.
این پزشک متخصص نوزادان با اشاره به فواید بسیار تغذیه با شیر مادر افزود: تغذیه با شیر مادر باعث پیشگیری از ابتلا کودک به بیماریهای مختلف بویژه بیماریهای تنفسی و اسهال و استفراغ می شود .
به گفته وی، طبق تحقیقات انجام شده، تغذیه با شیر مادر کاهش 25 درصدی بیماری های عفونت تنفسی در نوزادان را در بردارد.
پریزاد افزود: تغذیه با شیر مادر سیستم ایمنی و بهره هوشی نوزاد را افزایش داده و رابطه میان مادر و کودک را بهبود می بخشد.
وی تاکید کرد: تغذیه با شیر مادر نیم تا یک ساعت پس از زایمان باید از طریق قرار گرفتن نوزاد بین دو پستان مادر و تماس پوست به پوست مادر و کودک آغاز شود.
او با اشاره به فواید مفید آغوز شیری که چند روز اول از پستان مادر ترشح می شود، افزود: مصرف این شیر سبب پیشگیری از ابتلا نوزاد به بیماری های عفونت قارچی و گوارشی می شود و ایمنی بدن نوزاد تا قبل از دو سالگی را فراهم می کند.
به گفته وی، تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن شش ماهگی ضروری است و پس از آن تا سن دو سالگی تغذیه نوزاد با شیر مادر به همراه غذای کمکی بایستی ادامه یابد.
وی در پایان افزود: مردان نیز در مقابل شیردهی وظایفی دارند، چراکه در این دوران باید توجه ویژه ای به همسر خود داشته و اجازه دخالت اطرافیان و رسوخ باورهای آنان در زمینه مصرف شیر خشک یا شیر گاو برای کمک به تغذیه نوزاد را ندهند.

***شیردهی باید نیم ساعت بعد از تولد آغاز شود
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: مادر نیم تا یک ساعت پس از زایمان باید به نوزاد خود شیر دهد، چراکه نوزاد در ساعات اولیه پس از تولد بیدار و هوشیار است.
دکتر احمد شاه فرهت افزود:نوزاد هر زمانی می تواند از شیر مادر تغذیه کند و مادر نباید در این زمینه خود را مقید به زمان و ساعت خاصی کند.
وی ادامه داد: عواملی چون هم آغوشی مادر و نوزاد، کشیدن تنفس عمیق، فکر کردن به نوزاد، ماساژ پستان، نگاه کردن به نوزاد در هنگام شیردهی، مصرف نوشیدنی، شنیدن موسیقی و صوت قرآن نقش مهمی در افزایش شیردهی مادر دارند.
شاه فرهت در ادامه گفت: شیردهی فواید بسیاری برای مادر از جمله کاهش پوکی استخوان، کاهش وزن مادر، کاهش ابتلا به سرطان های پستان،رحم و تخمدان، کاهش حاملگی ناخواسته،کاهش خونریزی پس از زایمان دارد.

***3،2 درصد نوزادان در خراسان رضوی با شیر خشک تغذیه می شوند

معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه انحصاری با شیر مادر در استان خراسان رضوی طی سالهای گذشته از رشد چشمگیری برخوردار بوده است به طوریکه هم اکنون حدود 83 درصد نوزادان این استان تا سن شش ماهگی به طور انحصاری از شیر مادر بهره مند هستند.
دکتر کاظم بهره مند افزود: این در حالی است که شاخص تداوم تغذیه با شیر مادر تا سن دو سالگی نیز در استان خراسان رضوی در طول دو سال اخیر دو درصد رشد داشته و به 62 درصد رسیده است.
وی خاطر نشان کرد: طبق بررسی های انجام شده هم اکنون تغذیه 3،2 درصد از نوزادان شهری و روستایی در خراسان رضوی توسط شیر خشک انجام می شود.
او با اشاره علل تغذیه نوزادان با شیر مصنوعی گفت: رشد نامطلوب کودکان،دوقلویی و چند قلو زایی، بیماری های مادر و کودک، فرزند خواندگی، جدایی مادر از فرزند و فوت مادر از جمله دلایل این موضوع است.
فرهمند در پایان افزود: برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر در تمام دانشگاههای علوم پزشکی کشور در حال اجراست که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز این برنامه ها با جدیت دنبال می شود.

*** ترویج تغذیه با شیر مادر باید در آموزش های پیش از ازدواج گنجانده شود.

مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس مرکز بهداشت خراسان رضوی گفت: سالانه 70 هزار مادر باردار جهت مراقبت های بارداری و شیردهی به مراکز بهداشتی این استان مراجعه می کنند.
دکتر محمد احمدیان افزود: طبق برآوردهای انجام شده 30 درصد مادران به منظور دریافت آموزش ها و مراقبت های دوران شیردهی و بارداری به مراکز بهداشتی در خراسان رضوی مراجعه نمی کنند.
وی لزوم گسترش فرهنگ سازی تغذیه با شیر مادر را مورد تاکید قرار داد و گفت: آموزش و مراقبت از مادر در دوران بارداری و شیردهی نقش مهمی در تغذیه انحصاری با شیر مادر خواهد داشت.
وی با اشاره به فاکتورهایی که در محروم شدن برخی از کودکان از شیر مادر دخیل است، خاطر نشان کرد: ضعف یا فقر باورهای والدین در مورد شیردهی، عدم حمایت خانواده و اجتماع، رعایت نشدن قوانین مرخصی و پاس شیر برای مادران شاغل و تبلیغات برخی داروخانه ها در مورد شیر خشک از مهم ترین مسائل در این زمینه است.
وی با تاکید بر ارایه فواید شیرمادر هنگام آموزش های قبل از ازدواج خاطر نشان کرد: ساعات آموزش های پیش از ازدواج که اکنون چهار ساعت است، باید افزایش یافته که مرکز بهداشت خراسان رضوی در این زمینه برنامه هایی را در حال پیگیری دارد.

*** 95 درصد بیمارستان های خراسان رضوی لوح دوستدار کودک گرفته اند
مسوول گروه سلامت کودکان مرکز بهداشت خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: اعطای لوح دوستدار کودک به زایشگاهها و بیمارستان هایی که کودکان زیر دو سال را زیر پوشش دارند از جمله اقدامات در راستای ترویج تغذیه صحیح با شیر مادر است.
دکتر فرزانه صحافی افزود: در این راستا تاکنون بش از 95 درصد زایشگاهها و بیمارستان های مربوطه در استان خراسان رضوی به تعداد 37 بیمارستان، لوح دوستدار کودک را دریافت کرده اند.
به گفته وی، دو بیمارستان نیز در سال جاری لوح دوستدار کودک را در این استان دریافت می کنند.
وی خاطر نشان کرد:بیمارستانی موفق به دریافت لوح دوستدار کودک می شود که 10 سیاست مدون در راستای تغذیه و تروج شیر مادر، آموزش شیردهی به مادران، شروع شیردهی در نیم ساعت بعد از تولد برای زایمان طبیعی و یک ساعت بعد از سزارین را فراهم کند.
وی با اشاره به تشکیل کمیته علمی و اجرایی شیر مادر از سال 1370 در خراسان رضوی گفت: ترویج تغذیه انحصاری با شیر مادر تا سن شش ماهگی و ادامه شیردهی تا پایان دو سالگی از جمله برنامه های این کمیته است.
/659/ 7487



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن