تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان، درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819742271




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لیبی؛ تنها میان ناآرامی ها


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: لیبی؛ تنها میان ناآرامی ها تهران- ایرنا- خروج هیات های دیپلماتیک غربی از لیبی در پی افزایش تنش های امنیتی و فقدان توافق مردم و گروه های سیاسی بر سر دولتی مقتدر و مردمسالار نشان از این دارد که لیبیایی ها طی ماه های آینده با اوضاع ناگوارتری روبرو خواهند شد.


تارنمای «البوابه نیوز» مصر سیزدهم مردادماه به نقل از وزارت بهداشت لیبی نوشت: درگیری های مسلحانه این کشور از 2 هفته پیش تاکنون، 214 کشته و بیش از 981 زخمی بر جای گذاشته است.
در همین پیوند، «علی زیدان» نخست وزیر پیشین لیبی، دوازدهم مردادماه در گفت وگو با شبکه لیبیایی «الحیات» اوضاع امنیتی این کشور را بسیار خطرناک خواند و گفت: جامعه بین المللی نمی خواهد در امور داخلی لیبی مداخله کند و این در حالی است که ما می خواهیم نهادهای دولتی را تشکیل بدهیم. بنابراین از جامعه بین المللی می خواهیم برای جمع آوری سلاح از دست شبه نظامیان و افراد مسلح حاضر در خیابان ها، در این کشور مداخله کند.
درگیری گروه های مسلح که تا پیش از این، شهرهای گوناگون لیبی را ناآرام کرده بود چندی است به «طرابلس» پایتخت، رسیده و حتی تشکیل نخستین جلسه مجلس این کشور در یازدهم مردادماه، تنش ها را کاهش نداده است.
روزنامه «المشهد» مصر یازدهم مرداد نوشت: در حالی که گروه های مسلح طرابلس و «بنغازی» را به میدان نبرد تبدیل کرده اند مجلس نمایندگان لیبی در شهر «توبورک» شرقی ترین نقطه لیبی و به دور از درگیری ها، نخستین جلسه خود را آغاز کرد.
البته این جلسه که بدون حضور نمایندگان گروه های اسلامگرا برگزار شد، جنبه غیر رسمی داشت و نشست رسمی سیزدهم مرداد در همین شهر برگزار خواهد شد.
در این روز، در طرابلس دامنه درگیری ها افزایش یافت و دود غلیظی آسمان این شهر را فراگرفت و ادامه درگیری میان گردان های «الزنتان» و «مصراته» به اوج خود رسید.
با افزایش ابعاد درگیری های مسلحانه، شماری از مردم این شهرها خانه و کاشانه خود را رها کرده اند.
بحرانی تر شدن اوضاع لیبی به ویژه طرابلس باعث شده است بسیاری از کشورهای غربی و منطقه ای دیپلمات ها و شهروندان خود را از این کشور خارج کنند. انگلیس و لهستان آخرین کشورهایی هستند که تعطیلی موقت سفارتخانه های خود را اعلام کرده اند.
** حرکت لیبی به سوی آینده ای تیره و تار
لیبی طی 2 هفته پیش بدترین خشونت ها را از زمان آغاز ناآرامی ها در سال 1389 به ویژه پس از کشته شدن «معمر قذافی» رهبر پیشین این کشور، شاهد بود. شدت درگیری ها در این کشور به اندازه ای رسیده است که کشورهای غربی- اروپایی، همسایگان و حتی سازمان ملل متحد دیپلمات های خود را از این کشور خارج کرده اند.
در این پیوند، «آندریاس دیتمن» کارشناس امور لیبی و استاد دانشگاه «یوستوس لیبیگ گیسن» آلمان، هشتم مرداد به تارنمای «جدید الیوم» امارات گفت: اوضاع لیبی بسیار خطرناک است. بیرون رفتن دیپلمات های غربی از طرابلس نشان از این دارد که این کشورها امید خود نسبت به بهبود آینده لیبی را از دست داده اند.
وی افزود: لیبی در آشوب و هرج و مرج غرق می شود و دولت این کشور توان محافظت از امنیت داخلی و مرزهای خارجی را ندارد. تحولات تازه در این کشور نشان می دهد این کشور بسیار ضعیف و در حال فروپاشی است.
بر پایه گزارش تارنمای جدید الیوم و به تصریح «روبن رایت» پژوهشگر مرکز مطالعات «ویلسون» واشنگتن، آمریکا و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سال 1390 خورشیدی پس از مداخله نظامی در لیبی، این کشور را به حال خود رها کردند.
وی با انتقاد از غرب گفت: دولت مرکزی در لیبی به اندازه ای ضعیف است که توان حفظ فرودگاه پایتخت را هم ندارد؛ چه رسد به دیگر مناطق این کشور گسترده.
تارنمای آمریکایی مرکز «سیاست شرق نزدیک در واشنگتن» هشتم مرداد در گزارشی نوشت: درگیری های سخت از بیست و یکم تیرماه تاکنون نزدیک به یک میلیارد و 500 میلیون دلار خسارت به همراه داشته و بدبینی ها نسبت به آینده این کشور و احتمال شعله ور شدن جنگ داخلی و قبیله ای را افزایش داده است.
به نوشته این تارنمای آمریکایی، «تنش های تازه میان شبه نظامیان تندرو وابسته به گروه اخوان المسلمین شهر مصراته و همپیمانان آن در شمال غرب کشور با تیپ آموزش دیده و مجهز شهر الزنتان صورت گرفته که به ویرانی 90 درصد هواپیماها در فرودگاه طرابلس منجر شده است».
با وجود تلاش رسانه های غربی در پررنگ کردن نقش گروه های اسلامگرا در ناآرامی های تازه طرابلس، رسانه های منطقه ای درگیری ها را میان شبه نظامیان قبایلی و انقلابیان پیشین توصیف کرده اند.
تارنمای البوابه نیوز سیزدهم مرداد گزارش کرد: درگیری های مسلحانه سخت در فرودگاه بین المللی طرابلس میان انقلابیون الزنتان و گروه «اتاق عملیات انقلابیون لیبی» و برخی انقلابیون مصراته و شهرهای غربی لیبی جریان دارد. همچنین در شهر بنغازی طی هفته پیش درگیری هایی میان ارتش و گروه «مجلس شورای انقلابیون بنغازی» روی داده است .
خلاء سیاسی که به سبب مداخله نظامی غرب در لیبی به وجود آمد، سختی هایی را در راه برپایی حاکمیت متمرکز ایجاد کرد و به دنبال نبود نهادهای حکومتی، شبه نظامیان قدرت یافتند و مانع از این شدند که در این کشور انتقال قدرت به طور مسالمت آمیز صورت گیرد.
تارنمای «الوسط» لیبی دوازدهم مردادماه نوشت: نهادهای ناکارآمد به ویژه کنگره ملی (مجلس پیشین لیبی) نتوانستند به مدت طولانی در برابر جنگ قدرت میان گروه های گوناگون دوام آورند و حتی نمایندگان هم تلاش کردند برای باقی ماندن در قدرت از شبه نظامیان مسلح استفاده کنند.
این تارنما افزود: خشونت های کنونی در لیبی از ناتوانی نهادهای حاکمیتی در تحمیل تصمیم های خود بر طرف های درگیر نشان دارد. در حقیقت لیبی هم اکنون به کشوری بدون حاکمیت مرکزی تبدیل شده است و به سوی آینده ای تیره و تار می رود.
** میراث ویرانگر قذافی در لیبی
علت برجسته بحران امنیتی که اکنون لیبی با آن دست و پنجه نرم می کند به دوران قذافی بر می گردد. او برای اینکه قدرت را در اختیار داشته باشد نقش نهادهای دولتی و امنیتی را کم رنگ کرد تا خطر براندازی نظامی علیه خود را از میان ببرد.
در این پیوند، تارنمای آمریکایی «فاکس» دوازدهم مرداد نوشت: معمر قذافی به طور عمدی نهادهای نظامی لیبی را از میان برد تا خود را از تیررس براندازی نظامی در امان نگه دارد.
به نوشته این تارنما، ضعف این نهادها سبب شد دولت لیبی در سال 1390 خورشیدی به راحتی در برابر شورشیان مسلح از پای در آید و این مساله آثار ویرانگری در این کشور بر جای گذشته است.
** اختلاف های همه جانبه
به نظر می رسد مردم لیبی در پایان بخشیدن به آتش اختلاف های سیاسی ناتوان هستند و هیچ بارقه امید و ابتکار عمل ملی که لیبی را از چنگال درگیری های داخلی و هرج و مرج شبه نظامیان رها سازد، دیده نمی شود.
در این پیوند، نشریه «المغرب» چاپ مراکش نهم مرداد نوشت: دودهایی که بر فراز آسمان شهر طرابلس بالا می رود نشان دهنده حجم بالای مصیبت های طبیعی و سیاسی است که لیبی با آن دست و پنجه نرم می کند.
به نوشته این نشریه، پس از سپری شدن چهار سال از انقلاب «هفدهم فوریه» هنوز هم در لیبی دولتی مردمسالار بر سر کار نیامده است و خروج هیات های دیپلماتیک نشان از این دارد که مردم لیبی طی روزها و ماه های آینده با اوضاع ناگوارتری روبرو خواهند شد.
بر پایه گزارش این رسانه، لیبیایی ها بر سر همه چیز اختلاف نظر دارند؛ اختلاف بر سر نمایندگان، تنش درباره مدیریت منابع نفتی، بی سامانی در برگزیدن مدیران نهادها و... .
این روزنامه افزود: با وجود اختلاف دیدگاه میان شهروندان این کشور، عملکرد آنان در یک مورد مشابهت دارد و آن هم زمینه سازی برای هرج و مرج و حاکمیت خشونت است.
نبرد شدید در 2 شهر مهم لیبی نشان دهنده ناکافی بودن قدرت دولت و تسلط ناچیز آن بر گروه های مسلحی است که پیش از این در سرنگونی قذافی نقش مهمی را بازی کردند و اینک در بر هم زدن آرامش کشور و سهم خواهی های سیاسی و اقتصادی با هم در رقابتند.
از اصغر یوسفی - گروه تحقیق و تفسیر خبر
پژوهشم**9278**1961**1358



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن