واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: ترمیم پیشانی بزرگترین رویداد سینمای ایران
خوشبختانه عملاً با رفتن داروغه زاده از مجموعه سینمایی دولت، مدیر کاخ جشنواره فیلم فجر نیز تغییر کرد و پیشانی مهمترین اتفاق هر سال سینمای ایران با انتصاب مدیری برای کاخ جشنواره که وزنی نزدیک به دبیر جشنواره را داشته باشد، ترمیم خواهد یافت.
کد خبر: ۴۲۲۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷ - 04 August 2014
با کنارهگیری معاون بنیاد فارابی از مسئولیت خود و بازگشت به محل اصلی خدمتش در صداوسیما، عملاً مدیر کاخ جشنواره بینالمللی فجر برای دوره سی و سوم نیز تغییر کرد و زمینه تامین بخشی از انتظارات برای بهبود وضعیت کاخ جشنواره به عنوان پیشانی بزرگترین رویداد سینمای ایران برآورده شد و در عین حال امیدواری برای ترمیم ساختار مدیریتی مجموعه سینمایی دولت افزایش یافت.
به گزارش «تابناک»، خبر بدون منبع منتشر شد، همچون برخی اخبار دست اولِ سی و دومین جشنواره فیلم فجر که بدون منبع منتشر میشد: «ابراهیم داروغه زاده معاون فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی کناره گیری کرد»؛ اتفاقی که برای اهالی سینما دور از انتظار نبود و حتی میتوان عنوان کرد بسیار دیرتر از آنچه تصور میشد، این اتفاق رنگ حقیقت به خود گرفت.
داروغهزاده که از نزدیکترین دوستان علیرضا رضاداد است، برای مسئولیتهای متعددی به سازمان سینمایی پیشنهاد شد و در نهایت توانست معاونت فرهنگی فارابی را در اختیار بگیرد اما در حقیقت عملکرد مورد انتظار را در این حوزه نداشت. او در همین دوران مدیر کاخ سی و دومین جشنواره فیلم فجر شد که هرچند منجر به تغییر مثبت وضعیت نسبت به فاجعهای که در جشنواره سی و یکم شاهدش بودیم، شد اما در مجموع باز هم کاخ جشنواره با ضعفهای بزرگی مواجه بود.
این ضعفها که شاید به زعم برخی چندان پراهمیت نبود، به واسطه آنکه میزبان بخش اعظم نمایندگان رسانهها، میهمانان خارجی، سینماگران و منتقدان بود، پررنگ جلوه میکرد و به «پاشنه آشیل» جشنواره بدل میشد که خوشبختانه عملاً با رفتن داروغه زاده از مجموعه سینمایی دولت، مدیر کاخ جشنواره فیلم فجر نیز تغییر کرد و پیشانی مهمترین اتفاق هر سال سینمای ایران با انتصاب مدیری برای کاخ جشنواره که وزنی نزدیک به دبیر جشنواره را داشته باشد، ترمیم خواهد یافت.
پیش از این نیز «تابناک» تاکید کرده بود در جشنواره سی و دوم، برخلاف دوره پیشیشن حضور خبرنگاران و میهمانان مدیریت شده بود اما در روزهای بعد، عملاً همان اتفاقاتی که در جشنواره سی و یکم شاهدش بودیم، تکرار شد و از نشستن خبرنگاران بر روی زمین تا صفهای طولانی و حضور کودکان در سالن اصلی جشنواره به چالشهای این رویداد بدل شد که جزو بدیهیات برگزاری چنین رویدادی است و در این میان آنچه در اوقات ضروری قابل مشاهده نبود، داروغه زاده مدیر کاخ بود!
باید بپذیریم اگر قصد برگزاری جشنواره استاندارد را داریم، هر صاحب کارتی، باید یک شماره صندلی و امکانات متعاق به خود داشته باشد و با عدم ایجاد این بستر شفاف، عملاً به ایجاد رانت و ورود اقوام و دوستان برخی به برج میلاد، دامن زده میشود و هرج و مرجی شکل میگیرد که در هنگام نمایش فیلمهای پرمخاطب در کاخ جشنواره شاهدش بودهایم و امیدواریم با انتصاب مدیری با اراده و برقراری چنین اصول بدیهی که برای بلیت فروشی سانس معمول سالنهای سینما نیز رعایت میشود، شاهد برآورده شدن انتظارات حداقلی باشیم که داروغه زاده نتوانست برآورده کند.
متاسفانه عدم رعایت این بدیهیات باعث شکل گیری فضایی شبیه بازار شام شده بود و طبیعی است در چنان غوغایی که بدیهیاتی نظیر صدور کارتهای کاخ جشنواره بر اساس شماره صندلیهای کاخ برای میهمانان و خبرنگاران اصلی نیز اجرایی نمیشود، در نظر گرفتن حداقل تشریفات در قالب خودرو برای میهمانان خارجی انتظار بالایی است و باید اتفاقاتی نظیر تاکسی گرفتن میهمانان خارجی و عدم وجود خودروی تشریفات برای این میهمانان را عادی تلقی کرد!
در عین حال برخلاف عملکرد داروغه زاده در جشنواره بینالمللی فجر که شفاف و قابل تحلیل است، ابعاد فعالیت این مدیر در فارابی و دستاوردهایش در دوران حضورش در این نهاد مشخص نیست و پس از جشنواره تنها اخباری که از او به چشم آمده، پستهای فیس بوکش بوده که گاهی جنجال آفرین نیز شده است. به همین دلیل ای کاش این مدیر پس از ترک فارابی، گزارشی از دستاوردهایش در دوران در اختیار داشتن پست معاونت فرهنگی بنیاد سینمایی فارابی منتشر کند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تابناک]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]