تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819477612




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زخم های دهانی طولانی را جدی بگیرید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زخم های دهانی طولانی را جدی بگیرید همدان-ایرنا-کارشناس غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: زخم های دهانی از جمله مشکلاتی هستند که با بروز آنها افراد به درمان های خانگی برای آن روی می آورند اما زخم های دهانی بویژه از نوع طولانی مدت را باید جدی گرفت.


دکترˈمجید حنیفهˈروز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: زخم های دهانی از شایع افراد هستند که به طور معمول از هر پنج نفر یک نفر آن را تجربه کرده است.
وی اظهار کرد: این زخم ها به دو دسته آفت و تبخال تقسیم می شوند که شدت وقوع آنها از ضعیف تا شدید دسته بندی می شود، و در بیشتر از 75 درصد مواقع این زخم ها خفیف بوده به صورت خود به خود بهبود می یابند.
وی اضافه کرد: این زخم دهانی می تواند به علت عفونت، ضربه و یا آلرژی دارویی باشد و علاوه بر آن می تواند به عنوان یک علامت برای برخی از بیماری ها نظیر سرطان تلقی شود و میزان شیوع زخم ها در خانم ها و در سنین 10 تا 40 سال بیشتر است.
دکتر حنیفه افزود: آفت های دهانی ضعیف با مرکز سفید یا زردرنگ هستند که با التهاب قرمز رنگ احاطه شده است و حاشیه زبان، گونه ها و لب ها مناطقی هستند که زخم های دهانی در این مناطق اتفاق می افتد و بهبود این زخم ها به طور معمول بین پنج تا 14 روز طول می کشد.
وی بیان کرد: وقوع آفت های شدید معمول نیست و علاوه بر حاشیه زبان، گونه و لب ها، کام و انتهای گلو را نیز درگیر می کند و بهبود این آفت ها بین 10 تا 30 روز زمان می برد.
وی عنوان کرد: هر زخم دهانی که بیشتر از سه هفته وجود داشته و بهبود نیابد باید توسط پزشک یا دندانپزشک بررسی شود، زیرا یک زخم دهانی با دوره طولانی می تواند دلیل بر وجود بیماری های جدی تری مثل سرطان باشد.
وی با بیان اینکه سرطان های دهانی در افراد سیگاری شایع تر از افراد غیر سیگاری است اضافه کرد: سوابق خانوادگی، آسیب های دهانی (ضربه و گاز گرفتن هنگام غذا خوردن ) ، استرس و عوامل احساسی ، تغییرات هورمونی زنان ، کمبود آهن ، زینک، فولات و ویتامین B12 و حساسیت های غذایی عوامل موثر در وقوع زخم های دهانی هستند.
وی افزود: درد شدید، سختی در غذا خوردن و در نهایت کاهش وزن که در صورت وقوع فرد باید به پزشک مراجعه کند همچنین زخم های دهانی که همراه علایم گوارشی نظیر اسهال هستند هم باید به پزشک ارجاع داده شوند.
وی بیان کرد: به ندرت زخم های دهانی ممکن است با آنمی و کاهش غیر عادی گلبول های سفید خون و یا لوسمی در ارتباط باشند که در چنین مواقعی در صورت وجود علایم دیگری از بیماری ها در اولین فرصت باید به پزشک ارجاع داده شوند.
این کارشناس مسوول اضافه کرد: فرآورده های دارویی بدون نسخه موجود در داروخانه به توصیه پزشک داروساز می تواند باعث کاهش علایم و دوره درمانی آفت های خفیف و تبخال ها شود.
وی افزود: دهانشویه ˈکلروهگزیدین گلوکوناتˈ که مصرف دوبار در روز آن هر بار 15 سی سی به مدت 30 ثانیه باعث کاهش احتمال عفونت ثانویه می شود و قبل از مصرف بهتر است دندان ها مسواک زده شود که از احتمال تغییر رنگ دندان ها جلوگیری کند.
وی عنوان کرد: کورتیکواستروئیدهای موضعی (تریا مسینولون و هیدروکورتیزون) که باعث کاهش التهاب ودرد و زمان بهبود می شوند و به شکل های ژل و خمیر دهانی در داروخانه ها موجود می باشند و بهترین زمان استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی همزمان با شروع آفت است که روزانه سه تا چهار بار به صورت موضعی باید استفاده شود.
وی اضافه کرد: دهانشویه ˈبنزیدامینˈ که به عنوان یک ضد درد با اثرات کوتاه مدت در آفت های شدید دهانی توصیه می شود که سه بار در روز و هربار 15 سی سی به صورت دهانشویه مصرف می شود و استفاده از آن در کودکان زیر 12 سال توصیه نشده است.
7530/2624



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن