تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802415907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رکود عمیق با تورم بالا موضوع جدی امروز اقتصاد ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مشاور اقتصادی رئیس جمهور؛ رکود عمیق با تورم بالا موضوع جدی امروز اقتصاد ایران است تهران - ایرنا - مشاور اقتصادی رئیس جمهور، رکود عمیق با تورم بالا را موضوع جدی امروز اقتصاد ایران دانست و گفت: اما دوست نداریم ایران در زمره کشورهایی با تورم بالا قرار داشته باشد لذا جایگاه اقتصاد ایران باید ارتقا یابد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مسعود نیلی روز یکشنبه در سی و هفتمین نشست هیات نمایندگان دوره هفتم اتاق ایران که در محل اتاق برگزار شد، افزود: دولت یازدهم آنچه را که می اندیشد و می خواهد اجرا کند در اختیار افکار عمومی قرار می دهد و از اتخاذ تصمیم های یک شبه که فقط در تلویزیون آن را به مردم ارائه دهد و همه سازمانها را بدون همفکری ملزم به تطبیق کنند، بشدت پرهیز می کند.
وی تاکید کرد: اقتصاد ایران در شرایط دشواری قرار دارد و به همین دلیل بیش از هر چیز به خرد جمعی نیاز دارد لذا برای جمع بندی دیدگاههای مختلف، بسته سیاستی خروج از رکود در شرایط تورمی را در اختیار فعالان اقتصادی قرار می دهد تا بتواند از دیدگاههای متخصصان، کارشناسان و افراد متخصص در بخش اقتصاد بهره گیری کند.
نیلی یادآور شد: سه شنبه هفته آتی به همین دلیل همایشی با حضور رئیس جمهور و شش وزیری که در این بسته درگیر هستند، برگزار خواهد شد تا بتوان در خصوص آن هم اندیشی کرد.

** رکود اقتصادی بارها در اقتصاد ایران وجود داشته است
مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت: هرچند اقتصاد ایران همواره با موضوع رکود مواجه بوده اما در گذشته برای خروج از این شرایط، خود درمانی می کردیم این در حالی است که امروز برای خروج از این وضعیت از دیدگاه های کارشناسی بهره خواهیم گرفت.
وی با اشاره به رکود فعلی در اقتصاد ایران، گفت: در شرایط رکود مردم کالا خریداری نمی کنند و یا به مسافرت نمی روند اما سونامی مسافرت در چند روز گذشته(تعطیلات عید فطر) نشان می دهد در این شرایط هم مردم تحرک دارند و رکود از سمت تقاضا نیست.
وی گفت: رکود در اقتصاد کشورهای امریکا و اروپایی به طور عام غیرتورمی است که خروج از آن راحت است زیرا با تزریق پول می توان از آن شرایط خارج شد اما اقتصاد ایران با رکود تورمی مواجه است.

** رکود در سمت عرضه است
این استاد دانشگاه صنعتی شریف معتقد است: رکود در ایران از سمت عرضه و نه در سمت تقاضا است. به عبارتی در شرایط رکود کنونی تولید کاهش و قیمت ها افزایش یافته است.
وی یادآور شد: اقتصاد ایران از زمستان سال 90 با شرایط رکود تورمی مواجه شده لذا در چنین شرایطی تولید علامت می دهد که نمی توان سرمایه گذاری کرد.
به گفته مشاور اقتصادی رئیس جمهور، بیماری رکود که در اقتصاد ایران است با رکود در کشورهای پیشرفته که در چند سال گذشته رخ داده بود، متفاوت است و باید مواظب باشیم که نمی توان از همان نسخه برای خروج از رکود استفاده کرد.

** خروج از رکود
وی گفت: در صورتی که از رکود خارج شویم و دوباره به آن برگردیم، مشکلات برای اقتصاد کشور بیشتر خواهد شد.
به گفته نیلی، اقتصاددانان بر این اعتقاد هستند که موضوع اصلی در کشورهای توسعه یافته رکود و رونق اقتصادی است در حالی که در کشورهای در حال توسعه موضوع رشد اقتصاد است.
وی ادامه داد: از زمانی که تولید ناخالص داخلی ما منفی شد اقتصاد کشور وارد مرحله رکود گردید. سال ها پس از پایان جنگ تحمیلی در برخی از سالها با رکود مواجه بودیم اما رکود کنونی حدود 9 فصل است که بر اقتصاد کشور تحمیل شده است.

** اشتغال در کشور ایجاد نشد
نیلی با بیان آنکه به موضوع اشتغال در سالهای گذشته توجه نشده، گفت: متاسفانه طی 10 سال گذشته اشتغالی در کشور ایجاد نشده و در صورتی که رکود طولانی شود، موضوع اشتغال در کشور نیز بحرانی خواهد شد.

** خروج از رکود
وی اظهار داشت: تولید ناخالص داخلی سال 90 در پی وجود 2 سال رکود حدود 10.2 درصد کاهش یافته بود و زمانی که چنین اتفاقی بیفتد خروج از رکود چگونه خواهد بود؟
وی گفت: در صورتی که سناریویی در نظر بگیریم و رشد اقتصادی به طور مثال در سال جاری برابر یک درصد شود، اگر بخواهیم در سال 94 به تولید سال 90 برسیم باید سال آینده رشد اقتصادی کشور به 8.7 درصد برسد.
نیلی ادامه داد: در صورتی که امسال رشد اقتصاد به سه درصد برسد اما برای دستیابی به تولید ناخالص داخلی سال 90 در سال 94 باید رشد اقتصادی به 6.4 درصد افزایش یابد. تمام این سناریوها در حالی است که بتوانیم در نیمه نخست سال 95 و یا نیمه دوم سال 95 به سطح سال 90 برسیم.
وی تاکید کرد: متاسفانه وقتی اتفاقی در اقتصاد رخ دهد بازتاب آن ممکن است اقتصاد کشور را سال ها گرفتار کند.

** خروج از رکود به معنای افزایش تولید نیست
وی اظهار داشت: خروج از رکود به معنای افزایش تولید نیست بلکه مهم این است که به ازای تولید چه میزان می توانیم اشتغال ایجاد کنیم.
نیلی با اشاره به افزایش نرخ تورم در سالهای اخیر، گفت: تورم در سال 90 معادل 20درصد، سال 91 معادل 30 درصد و سال 92 معادل 40 درصد شده بود.
ادامه دارد...
اقتصام (3)9123**1558



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن