تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812819642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وکیل الدوله بودن هیچ وقت خوب نیست/ لزوم نقد منصفانه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: وکیل الدوله بودن هیچ وقت خوب نیست/ لزوم نقد منصفانه تهران - ایرنا - اگر چه بیش از یک سال از عمر مجلس نهم باقی مانده اما اوج گیری اختلافات در بین نمایندگان که حالا به هئیت رئیسه نیز رسیده می تواند مجلس را از آن جایگاهی که باید داشته باشد خارج کند و بالطبع تبعات منفی برای کلیت سیستم به همراه داشته باشد.


مهم ترین دلیل اختلاف این روزها بین نمایندگان، چگونگی مواجه با دولت یازدهم است. در حالیکه فراکسیون رهروان خواستار تعامل بیشتر و تاکید بر همراهی دولت دارد، فراکسیون اصولگرایان مجلس خواهان واکاوی عملکردها، نقد سیاست های وزرا و پاسخگویی دولت است.

**اختلافات از کجا شکل گرفت؟
از همان روزی که انتخاب اعضای هیئت رییسه مجلس نهم برای سومین سال، در دستور کار قرار گرفت و تغییرات آرا به نسبت گذشته محسوس بود، می شد حدس زد صف بندی ها دو فراکسیون مقابل هم تشدید خواهد شد.
آن روز علی لاریجانی با ریزش آرایش از بین 264 آرا ماخوذه با 187 رای برای سومین سال متوالی در مجلس نهم به عنوان رییس بهارستان انتخاب شد. رقبای نه چندان شاخص او، بهرام بیرانوند و احمد بخشایش نیز هرکدام به ترتیب با 26 و 32 رای کسب کردند. 19 رای سفید نیز به گلدان ها انداخته شد. همچنین الیاس نادران با اختلاف اندکی کرسی نائب رئیسی را نتوانست در رقابت با باهنر بدست آورد.
موضوع بعدی که به منجر به تقابل مجلسیون شده طرح سوال و استیضاح از وزرا است. این قضیه به خصوص درباره وزیر علوم صدق می کند. جایی که با ورود علی لاریجانی به بحث استیضاح و پادرمیانی وی، به وزیر برای اصلاح رفتارش مهلت یک ماهه ای داده شد. موضوعی که هنوز به پایان نرسیده و با توجه به اظهارنظر نمایندگان مخالف وزیر، بعید به نظر می رسد که اتفاق خاصی در این باره روی دهد و احتمالا شاهد مطرح شدن استیضاح در صحن خواهیم بود.
اختلاف دیگر زمان معرفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هئیت نظارت بر مطبوعات روی داد. جایی که کمیسیون فرهنگی نبویان و رسایی دو نفر از اعضای جبهه پایداری را به صحن علنی مجلس معرفی کرد اما با اعتراض برخی نمایندگان و موافقت علی لاریجانی انتخاب اعضا به تاخیر افتاد و این ماجرا هنوز ادامه دارد.
حالا اختلافات به صدرنشینان مجلس یعنی هئیت رئیسه رسیده است و دیروز شاهد موضع گیری متضاد دو عضو هئیت رئیسه بودیم. در حالیکه سبحانی نیا، نماینده نیشابور، اعلام می کند که «به دلایلی تعداد سوال از وزرا در این دولت در مقایسه با همین بازه زمانی در دولت گذشته افزایش پیدا کرده و طی گفت وگو با اعضای هیات رئیسه مقررشد که طرح سوال از وزرا مدیریت شود» اما مهرداد بذرپاش عضو دیگر هئیت رئیسه نظری مخالف این موضوع دارد.
به نظر بذرپاش « طی یک سال گذشته مجلس به دروغ متهم می شود که سئوالاتش از وزیران دولت یازدهم زیاد است در حالی که مقایسه تعداد سئوالات در دولت جدید با مدت مشابه دولت گذشته نشان می دهد تعداد سئوالات برابر است، اگر هم تعداد سئوالات بالاتر باشد نمایانگر پویایی و زنده بودن مجلس است.» او توصیه ای نیز به برخی نمایندگان می کند که« عده ای سعی نکنند مجلس را وکیل الدوله کنند، زیرا در این صورت از مجلس چیزی باقی نمانده و بی خاصیت می شود.»

**اختلافات به کجا می انجامد؟
مجلس شورای اسلامی از هفته پیش در تعطیلات به سر می برد و اولین جلسه مجلس شورای اسلامی نیز هفته آینده برگزار خواهد شد. با توجه به وضعیت بیان شده می توان گفت آغاز جلسات علنی دوباره، همراه با مطرح شدن اختلافات بر سر استیضاح و سوال از وزرا خواهد بود و همین نکته باعث افزایش رو در رویی ها خواهد شد.
اما یک نکته واضح و مشخص است. اوج گیری اختلافات می تواند منجر به فاصله گیری مجلس از انجام وظایفش شود و به ارائه چهره ای ناکارآمدتر از مجلس شورای اسلامی کمک کند.
یادش بخیر امام راحل روزی گفته بود«مجلس باید یک محیطی باشد که با کمال تفاهم وخیر خواهی برای ملت و کشور مسایل را پیش بیاورند. انتقاد می کنند، انتقاد خیر خواهانه باشد، جواب انتقاد می دهند آن هم خیر خواهانه باشد ومنظره ی مجلس یک منظره صالح باشد که وقتی مردم دیدند بگویند چه کار خوبی کردیم که یک همچو اشخاص صحیح را در مجلس بردیم و یک وقت خدای نخواسته طوری نباشد که مردم پشیمان بشوند از این رایی که داده اند.»
اما به نظر نمی رسد مجلس ما امروز چنین مجلسی را به ذهن ها متبادر کند.
در این بین دو نکته واضح و مشخص است.
اولین موضوع این است که نمایندگان مجلس باید تلاش کنند تا به دولت کمک کنند و اگر انتقاد و ایرادی نیز هست که حتما هست با نیت خیرخواهانه و اصلاح امور مطرح و پیگیری کنند و آخرین راه حل برایشان سوال و استیضاح باشد. وظیفه دولت نیز هست که در همگرایی و برطرف کردن خواسته های معقول نمایندگان تلاش کند. همچنین بر عقلا و بزرگان مجلس واجب است ضمن در نظر گرفتن جایگاه مجلس و کمک به دولت از رفتار جناحی نیز اجتناب و به همگرایی نمایندگان و بازنمایی چهره ای موجه از مجلس در جامعه کمک کنند. در غیر این صورت هم مجلس ضرر می کند و هم دولت که از نقد منصفانه عملکردش محروم شده است.
دوم اینکه، وکیل الدوله بودن هیچ وقت خوب نیست.
*الف
اول**



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن