تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803325231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکمیل آزادراه تهران - شمال نیاز امروز، ضرورتی مضاعف برای فردا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تکمیل آزادراه تهران - شمال نیاز امروز، ضرورتی مضاعف برای فردا نوشهر - ایرنا - شرایط حاکم بر مسیرهای ارتباطی منتهی به شمال کشور در تعطیلات عید سعید فطر و دشواری هایی که هموطنان با آن مواجه شدند، ضرورت اقدامی عاجل برای تسهیل عبور و مرور در این مسیر را بیش از پیش آشکار می کند که تکمیل آزادراه تهران - شمال مصداق بارز آن است.


به گزارش ایرنا، پروژه احداث آزادراه تهران - شمال که اکنون نزدیک به 20 سال از آغاز آن می گذرد، به نیازی اساسی برای امروز و ضرورتی انکارناپذیر و مضاعف برای فردا مبدل شده و اکنون مطالبه ای عمومی است.
هجوم سیل آسای مسافران بویژه از راه های زمینی غرب مازندران در نخستین روز تعطیلات عید فطر سبب شد تا سرنشینان خودروها به جای رسیدن به مقصد به مدت سه تا چهار ساعت، بعضا بیش از 20 ساعت در ترافیک جاده های چالوس و هراز معطل شوند.
طولانی شدن زمان رسیدن به مقصد سفر که برای بسیاری از مسافران غیرقابل پیش بینی بود، سبب شد تا برنامه سفرشان کوتاه شود و به ناچار تغییر کند.
در برخی موارد نیز زمان بازگشت از سفر برای بسیاری از مسافران بیشتر از حد معمول طولانی شد و مسافران ساعت ها از وقت خود را در ترافیک جاده های چالوس و هراز گذراندند.
این رویه ای معمول در ایام تعطیلات، عید نوروز و تابستان محسوب می شود و عمده دلیل آن تعداد بسیار بالای خودروها و ظرفیت نداشتن جاده های منتهی به شمال کشور است.
با توجه به مشکلات ذکر شده تکمیل آزادراه تهران - شمال می تواند معضلات موجود را تا حد قابل قبولی حل و فصل کند، پروژه ای که تنها یک قطعه 21 کیلومتری آن حدفاصل مرزن آباد تا شهرستان چالوس سال گذشته افتتاح شد و آن نیز به گفته فرماندار این شهرستان به دلیل شتاب زدگی دولت قبلی در افتتاح، با مشکلات بسیاری مواجه است.
آزادراه تهران - شمال پروژه ملی راه سازی در کشور محسوب می شود که قرار است شهر تهران را به شهرهای غربی استان مازندران متصل کند.
وزارت راه و شهرسازی پیش از این اعلام کرده بود که تکمیل قطعات آزاد راه تهران - شمال در اولویت برنامه های وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
این وزارتخانه تاکید کرده بود که برنامه وزارت راه و شهرسازی درباره ادامه و تکمیل قطعات این آزادراه به وقت خود باقی بوده و همچنان جزو طرح های مهم و با اولویت این وزارتخانه است.
مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز و در امتداد دره ˈ کن ˈ پس از گذشتن از حاشیه روستای ˈ سولقان ˈ از منطقه کوهستانی ˈ توچال ˈ عبور کرده و سپس با تونل بلند تالون به طول 4900 متر این رشته کوه را قطع و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.
با اجرای این قسمت که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است، مسیر فعلی حدود 60 کیلومتر کوتاهتر می شود.
از آن پس، مسیر به موزات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج می شود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج - چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس – تنکابن متصل می شود.
تعداد تونل ها (در باند رفت و برگشت) 146 دستگاه و در مجموع به طول تقریبی 88 کیلومتر است که تونل های بلند تالون و البرز به ترتیب به طول تقریبی 4900 متر و 6400 متر (در هر باند) طولانی ترین آنها به حساب می آیند.
تعداد پل های بزرگ در باند رفت و برگشت هم در مجموع 81 دستگاه به طول حدود 11 کیلومتر است.
مسوولان استان مازندران از جمله نمایندگان مجلس تاکید دارند که تکمیل این آزادراه با توجه به نیاز منطقه و هزینه هایی که مردم منطقه برای آن متحمل شده اند، یک ضرورت محسوب می شود.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس با اشاره به طولانی شدن احداث بزرگراه تهران - شمال، گفت: برای احداث این بزرگراه 18 میلیون مترمربع زمین از جنگل های منطقه تحویل پیمانکار بزرگراه شده اما هنوز هم این پروژه به جایی نرسیده است.
ˈ قاسم احمدی ˈ افزود: آن روزها اعلام شد که در ازای واگذاری 32 میلیون مترمربع زمین که بخش عمده آن جنگل بود، بزرگراه احداث شود که در حوزه مناطق چالوس، نوشهر و کلاردشت 18میلیون متر مربع زمین به آنان تحویل و سند آن هم زده شد.
ˈ محمد معصومی ˈ فرماندار کلاردشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت که نزدیک به 350 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به این پروژه اختصاص یافته که تاکنون نیمی از اسناد آن نیز اعطا شده و نیمی باقی مانده است.
این زمین ها به قیمت یکهزار ریال برای هر مترمربع واگذار شد و با توجه به بررسی های انجام گرفته و دریافتی و پیمایشی در این حوزه، بسیاری از این مکان ها مشجر بوده و جزو منابع طبیعی محسوب می شود.
برای احداث یک مسیر 120 کیلومتری مردم این منطقه حتی احتمال آسیب و خشک شدن دریاچه زیبا و گردشگری ˈ ولشت ˈ در کلاردشت را نیز به جان خریدند، اما هنوز بعد از حدود 20 سال اقدامات موثری صورت نگرفته است.
نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت بر جدیت در پیگیری وضعیت قطعات 2 و 3 بزرگراه تاکید کرد و گفت: باید هر چه زودتر تکلیف پیمانکار این قطعات مشخص شود.
وی با اشاره به این که در مقطعی به دنبال آن بودند که بودجه آن را در جای دیگری هزینه شود، افزود: با نشست هایی که با قرارگاه خاتم الانبیاء داشتیم، آنها اعلام آمادگی کردند که مبلغ قابل توجهی بین 25 تا 50 درصد هزینه را پرداخت و در مقابل با دریافت عوارض جایگزین کنند.
احمدی گفت: این روند با جدیت دنبال می شود تا با بهره برداری از این طرح که از سال 53 مطرح بوده، با توجه به اهمیت و نیاز منطقه به سرانجام برسد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم به خبرنگار ایرنا گفت: اعتباراتی که تاکنون برای پروژه آزادراه تهران - شمال در نظر گرفته شده برای تکمیل این پروژه ملی کافی نیست.
ˈحامد قادرمرزیˈ افزود: آزادراه تهران - شمال پروژه ای ملی و خواست و نیاز مردم است و باید مسایل مربوط به آن به طور ویژه دیده شود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به این که مسوولان امر باید عزم جدی برای تکمیل این پروژه داشته باشند، اظهار داشت: اکنون تامین بودجه و اعتبار اصلی ترین مشکل این پروژه است.
وی افزود: این پروژه ردیف بودجه اختصاصی دارد اما میزان بودجه ای که سالانه برای آن تصویب می شود، به اندازه ای نیست که بتوان آن را به اتمام رساند.
قادرمرزی در ادامه خواستار تعیین زمانی برای اتمام این پروژه شد و گفت: چون بخشی از این آزادراه از داخل جنگل عبور می کند، پیش از این اعتراضاتی درباره آن وجود داشت، اما به دلیل اهمیت پروژه و نیاز مردم به آن قرار است به نحو مناسبی اجرا شود که کمترین آسیب را به منابع طبیعی داشته باشد.
علاوه بر مشکلات مربوط به تکمیل این آزادراه، عملکرد پیمانکار طرح ساخت قطعه چهارم آن نیز با انتقاداتی مواجه شده و شتاب زدگی دولت قبل در افتتاح این قطعه نیز مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.
ˈ محمد ناصر زندی ˈ فرماندار چالوس در این باره گفت: با وجود این که این قطعه آزاد راه در ماه فروردین سال گذشته به بهره برداری رسید، اما متاسفانه در فرآیند عملیات اجرایی این طرح بسیاری از مسایل هندسی و نکات ایمنی رعایت نشده است.
وی وقوع سوانح ناگوار رانندگی بر روی پل در مسیر منتهی به تنکابن، در نظر نگرفتن محورهای فرعی و نیز مشخص نبودن مسیر منتهی به شهر چالوس را از مشکلات این آزاد راه برشمرد.
زندی چنین وضعیتی را زیبنده شهر گردشگرپذیر چالوس ندانست و گفت: با این که بارها مکاتبات متعددی با مسوولان نهادهای ذی ربط بویژه اداره کل و راه شهرسازی مازندران صورت گرفته اما تاکنون این پی گیری ها نتیجه بخش نبوده است.
به نظر می رسد با توجه به اهمیت این آزادراه بویژه تسهیل گردشگری و مسافرت به شمال کشور از طریق آن، مسوولان امر باید با توجه به هزینه هایی که تا کنون صورت گرفته، باید اهتمام ویژه ای نسبت به تکمیل آن داشته باشند.
علاوه بر این، تسریع در تعریض جاده های چالوس و هراز نیز می تواند بخشی از مشکلات مردم در ایام مسافرت ها را کاهش دهد.ک/4
1535/1654



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن