تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هیچکس تا زبانش را نگه ندارد از گناهان در امان نیست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819900058




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراسم علم واچینی در دهستان کنجد املش برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مراسم علم واچینی در دهستان کنجد املش برگزار شد رشت - ایرنا - به شکرانه برداشت محصولات کشاورزی آیین ویژه علم واچینی عصر جمعه با حضور گسترده مسوولان و مردم مناطق جلگه ای و ییلاقی املش و شرق گیلان در بقعه سرتربت املش برگزار شد.


به گزارش ایرنا، در این مراسم معنوی و فرهنگی قاسم غلامی از نویسندگان و پژوهشگران شهر رشت در خصوص مردم خاندان آل کیاء و تاریخچه زندگانی آقا سیدعلی کیا و آقا سیدمحمد سرتربت به تفسیر سخن گفت.
هم اکنون بقعه سرتربت دهستان کنجد املش از موقعیت زیارتی و سیاحتی مناسبی قرار دارد و یکی از جاذبه های فرهنگی و دینی این شهرستان باستانی محسوب می شود.
بر اساس داده های میراث فرهنگی املش این بقعه جزء فهرست آثار ملی است و قدمت بیش از600ساله دارد و چهار تن از نوادگان سادات کیایی در این مکان آرمیده اند که معروفترین آنها سیدعلی کیاء و سیدمیرزا محمدکیاء بوده اند.
با این حال هر ساله مراسم ویژه علم واچینی پس از برداشت محصولات کشاورزی به یمن شکرگزاری روستائیان مناطق جلگه ای و ییلاقی املش به همراه هزاران زائر و عاشقان سادات جلیل القدر علوی و بستگان خاندان نبوت از شرق استان گیلان به پاس استقامت و دلاورمردی های آل کیا در مناطق گیل و دیلم که پرچمدار نهضت تشییع علوی بودند، در بقعه سرتربت واقع در دهستان کنجد این شهرستان برگزار می شود.
تاریخ آغازین برگزاری این مراسم سنتی به بیش از 80 سال پیش بر می گردد و هرساله در هفتم محرم علم می بندند و در اواخر تیرماه یا اوایل مردادماه این مراسم باشکوه برگزار می گردد.
گفتنی است پارچه های نذری مردم پس از مداحی و سینه زنی در صحن بقعه متبرکه باز شد.
بازار موقت و فروشگاه های بسیاری در طول روز برای تامین نیازهای زائران از برنامه های جنبی این مراسم در املش بود.
شهرستان املش با بیش از47هزارنفرجمعیت درشرق مرکزگیلان واقع شده است.ک/2
7291/603



11/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن