تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سه چيز است كه در هر كس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804466038




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نسخه ۱۰ بندی برای خروج اقتصاد ایران از رکود


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: نسخه ۱۰ بندی برای خروج اقتصاد ایران از رکود


استاد اقتصاد بین‌الملل دانشگاه یو سی‌‌‌ دیویس آمریکا با انتقاد از تمرکز بالای بسته پیشنهادی دولت بر سیاستهای نادرست اقتصادی دهه ۸۰ ، یک نسخه ۱۰ بندی برای خروج اقتصاد از رکود و حرکت آن به سمت رونق ارائه کرد به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبربه نقل از تسنیم ، فرشید مجاور حسینی گفت: کلیدی‌ترین نکته در برخورد با رکود فعلی تشخیص تفاوت آن با کسادی‌های متداول در چرخه‌های معمول اقتصادی است. تردیدی نیست رکود و حتی بخشی از فشار تورمی فعلی با دور جدید تحریم‌ها ارتباط دارد. با چنین تحریمهای گسترده و همه جانبه‌ای هر کشور دیگری هم دچار چالش‌های جدی می شد چه رسد به اقتصاد شکننده و شدیداً نفتی‌ ایران که برای تامین بخش بزرگی‌ از کالاهای مصرفی و هزینه‌های دولت خود به درآمدهای نفتی‌ تکیه دارد.
خروج اقتصاد ایران از رکود

وی افزود : با وضع دور جدید تحریمها اکنون اقتصاد ایران با دو نوع چالش مواجه است: یکی‌ مشکلات ناشی‌ از خود تحریمها و دیگری گزنده شدن کارآیی‌ نازل اقتصادی‌ که ربطی‌ به تحریم‌های اخیر ندارد ولی‌ اثر منفی‌ آن را برجسته تر و گزنده تر می‌کند. سطح نازل کارآیی اقتصادی ایران نتیجه چند دهه مدیریت نامناسب اقتصادی و انباشت نتایج حاصل از وابستگی به درامد‌های نفتی‌ طی‌ لااقل نیم قرن گذشته است که آثار مخرب آن پیش از دور جدید تحریمها هم کاملا محسوس بود. همزمانی این دو اثر حل آن را به ویژه  دشوار و درد آور می‌کند .
این استاد اقتصاد تصریح کرد: وضعیت فعلی بسیار پیچیده و دست دولت برای انجام برخی‌  سیاستها بسته است و لذا این مشکل هیچ راه حل آسان ، سریع و بی‌ دردی ندارد.
فرشید مجاور حسینی اظهار داشت : وابستگی به درآمد های نفتی‌ از یک سو با متورم کردن بخش غیر تجاری و کاهش کارآیی موجبات کاهش رشد اقتصادی را فراهم می آورد و از سوی دیگر، با کاهش کیفیت نهادهای حکومتی و ایجاد انگیزه برای فعالیتهای رانت جویانه و فساد، کار تشخیص و تجویز سیاست درست را با مانع مواجه می‌سازد. در نتیجه اجرای سیاستهای مناسب، به فرض وجود ظرفیت تشخیص و تجویز آن، به دلیل تحلیل رفتن نهادها و مقاومت نیروهایی که از ادامه شرایط رانت خواری و غارت منابع سود می برند بسیار دشوار است.
وی تاکید کرد: در بسته پیشنهادی بحث مفصلی در مورد تاریخچه سیاستهای دولت در دهه 1380 ارائه شده است. در نادرستی بسیاری از سیاستها آن دهه و افزایش آسیب‌پذیری اقتصاد کشور  در نتیجه آن تردیدی نیست ولی‌ اینها ارتباط چندانی با مشگلات فعلی که حاصل نیم قرن وابستگی به درامد‌های نفتی‌ و تحریم کنونی‌ ندارد.
متاسفانه این بسته با تمرکز بیش از حد بر سیاستهای تورمی دهه هشتاد از بذل توجه لازم به مشکلات کنونی‌ باز مانده است. اتفاقا با حل مشکلات اصلی‌ اقتصادی نرخ تورم نیز کاهش خواهد یافت. همینطور بین توصیه‌های اقتصادی ارائه شده و مباحث قبلی‌ که گویا به جای مبانی نظری بحث طرح شده ارتباط مستقیمی‌ مشاهده نمی‌شود.
 استاد اقتصاد دانشگاه یو سی‌‌‌ دیویس آمریکا گفت : مباحث مطرح شده در مورد اثر کاهش درآمد بر پس‌انداز خانوارها و کاهش تقاضا برای کالاهای با دوام از جمله مسکن و از آنجا به درک دلایل رکود جاری اقتصاد کشور و چاره آن یعنی‌ تقویت بخش مسکن از همه شگفت آور تر است. این بحث به ماهیت بسیار متفاوت شرایط فعلی با رکود‌های معمول و سابقه بیماری اقتصاد ایران که بسیار قدیمی‌ تر از دهه هشتاد است توجه ندارد.
در این شرایط، بدترین کار تقویت بخش ساختمان و خدمات به امید به حرکت در آوردن اقتصاد است. این سیاست نه تنها اقتصاد را به حرکت در نمی‌‌آورد بلکه با اتلاف منابع و وقت کشی آن را درمانده‌ تر می‌کند و فرصت درمان را از میان می برد. به همین دلیل هیچ کاری‌‌ نکردن و اعتماد به ساز و کار همین اقتصاد بیمار هم یک گزینه است که از اجرای سیاست‌های نادرست بهتراست.
فرشید مجاور حسینی افزود:  اگر تحریمها ادامه یابد به هر حال دولت مجبور به اتخاذ سیاست‌هایی می شود که برای اقتصاد ایران مفید است مثل کاهش اندازه دولت و تکیه بر مالیاتها برای تامین مخارج خود.
وی تاکید کرد : هیچ اقتصادی را با یک برنامه هفت هشت ماهه و بدون ارائه دیدی از آینده پس از آن نمی‌توان مدیریت کرد چه رسد به یک اقتصاد مقاومتی.  با علامت‌هایی‌ که دولت می‌فرستند کمتر سرمایه گذار عاقلی جرات می‌کند تا پیش از تعیین و تکلیف نتیجه مذاکرات سرمایه خود را در فعالیت جدید تولیدی به کار اندازد. دولت باید افقی از آینده اقتصادی کشور درصورت ادامه و خاتمه تحریمها ارائه دهد.  به طوری که سرمایه گذاران  بدانند فارغ از نتایج مذاکرات هسته‌ای زمینه‌های مناسب برای فعالیت کدام است.
 استاد اقتصاد دانشگاه یو سی‌‌‌ دیویس آمریکاگفت : دولت باید مساعی خود را در جهت افزایش کارآیی اقتصادی کشور متمرکز نماید. احیا و تقویت سازمان مدیریت و برنامه‌  اقدام  بسیار مناسبی بود. اینکار به بهبود کیفیت تصمیم‌های اقتصادی و بهبود کارآیی‌ کمک می‌کند.
دولت باید سرمایه گذاری‌های بی‌ مطالعه و مضر دولتی را متوقف منابع محدود خود را به سمت چاره  و نه بحران سازی هدایت نماید. سد سازی‌های بی‌ مطالعه  و حتی مضر  که متاسفانه هنوز هم ادامه دارد نمونه‌ای  از این گونه فعالیت‌ها است که فورا باید متوقف گردد.
دولت باید با تنظیم سیاست‌ها و مقررات مناسب انگیزه لازم برای بهینه سازی استفاده منابع از جمله آب و انرژی را فراهم آورد. کشاورزان به ویژه نیازمند هدایت، حمایت و مشارکت فعال دولت در این زمینه‌ها هستند. یکی‌ از مفید‌ترین اقداماتی که دولت می تواند انجام دهد  بهینه سازی استفاده از آب در کشاورزی است. این فعالیتی است که به ارز خارجی‌ نیازی ندارد، ایجاد اشتغال می‌کند و تولید محصولات  کشاورزی را نیز افزایش می دهد . این سیاست حتی می تواند به رونق بخشی از صنایع نیز کمک کند.
وی افزود: در شرایط تحریمی جاری دولت باید با شناسایی حوزه‌های حیاتی و تنگناهای تولیدی با سرمایه گذاریها را آن فعالیتها سوق دهد. تقویت بنگاه‌های زودبازده کوچک به ویژه در بخش صنایع کارخانه‌ای می تواند به کاهش برخی‌ تنگناها و افزایش اشتغال کمک رساند.
ایجاد رونق اقتصادی و رشد پایدار بدون  مشارکت فعال بخش خصوصی ممکن نیست. این نیاز به اعتماد سازی  و ایجاد شرایط منصفانه برای فعالیت صادقانه دارد . در شرایطی که انحصاری و  شبه خصوصی‌ها  بازار را در قبضه خود در آورده اند مشارکت گسترده بخش خصوصی  ممکن نیست. اینها از بزرگترین آفات اقتصاد ایران هستند. مهار و کاهش فعالیت انحصاری و  شبه خصوصی‌ها شرط اول هر نوع اصلاح اقتصادی برای افزایش کارآیی‌ و تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری مولد برای  به حرکت درآوردن چرخ اقتصادی کشور در مسیری سالم و بالنده است.


جمعه ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن