تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درگذشت عالم مصيبتى جبران ‏ناپذير و رخنه ‏اى بسته ناشدنى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804775296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سبزوار با قدمتی پنج هزار ساله مسافران تابستانی رابه سوی خود می خواند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سبزوار با قدمتی پنج هزار ساله مسافران تابستانی رابه سوی خود می خواند سبزوار- ایرنا - سبزوار دیار سربداران ،شهر اندیشه های سترگ و اندیشمندان بزرگ و شهری کهن با قدمت بیش از پنج هزار ساله در انتظار مسافران و گردشگران تابستانی است .


به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرستان سبزوار در غرب خراسان رضوی و بعد از داورزن در دروازه ورودی این استان قرار دارد.
این شهرستان از شمال به شهرستان های جوین، جغتای، از جنوب به شهرستان های بردسکن و کاشمر ، از شرق به شهرستان های خوشاب و نیشابور و از غرب به شهرستان داورزن متصل است .
شهرستان سبزوار بر اساس آخرین تقسیمات کشوری دارای سه بخش به نام های مرکزی ،روداب و ششتمد است و جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن از بخش های تابعه سابق این شهرستان در سال های اخیر به شهرستان ارتقا یافته اند.
سبزوار، شهرستانی محصور در میان ارتفاعات شمالی و جنوبی است و دارای اقلیم معتدل و در قسمت های جلگه ای با هوای گرم همراه است.
سبزوار در مسیر چندین جاده اصلی و ترانزیتی از قبیل جاده تهران –مشهد ، محور شمال به جنوب یعنی اسفراین – کاشمر و جاده ترانزیتی تهران به قوچان و ... قرار دارد و فرودگاه این شهرستان به عنوان مرز هوایی 24 ساعته فعال است و ریل راه آهن نیز از شمال این شهرستان عبور می کند.
شهرستان سبزوار یکی از شهرستان های بزرگ استان خراسان رضوی است و دارا بودن هرم سنی جوان از ویژگی های این شهرستان است.
محدوده تقریبی شهرستان سبزوار در متون کهن اسلامی ˈبیهقˈ نامیده شده و مشتمل بر دو شهر به نام های ˈخسروگردˈ و ˈسبزوارˈ بوده است.
کهن ترین زیستگاه بررسی شده در شهرستان سبزوار محوطه ای باستانی واقع در مجاورت شهر سبزوار است که سفال های پراکنده بر سطح آن متعلق به پنج تا شش هزار سال قبل است و نقش و کیفیت سفال ها از یک طرف موید ارتقای فرهنگ منطقه و از سوی دیگر نشان دهنده ارتباط فرهنگی ساکنان آن دوران با اقوام متمدن ساکن در ایران مرکزی ،سیستان و آسیای میانه است.
در رابطه با وجه تسمیه سبزوار ،مولف تاریخ بیهق این چنین توضیح می دهد: ˈو گفته اند که سبزوار را ساسویه بن شاپور المک بنا کرد و شاپور آن بود که نیشابور را بنا کرد سبزوار در اصل ساسویه اباد بوده است و گفته اند ابن ساسویه ،یزد خسروجرد بود که خسرو شیرین جوین و خسرو آباد بیهق و خسروجرد را بنا کردˈ.
ابن فندق در معرفی شهر سبزوار این گونه ادامه می دهدˈسبزوار شهری بزرگ شد با انواع درخت میوه و سایه بخش ،پس مردمان این را ˈسابزوارˈ گفتندˈ.
نام سبزوار یا بیهق در کتیبه های کهن دیده نمی شود اما مرحوم ˈحسن پیرنیاˈ در کتاب ارزشمند ˈتاریخ ایران باستانˈ ، جوین و سبزوار را جزو قلمرو پارتیان آورده که قبل از تشکیل دولت اشکانیان توسط پارت ها جزو سرزمین خاصه آنها بوده است.
همچنین گذشته از نقل قول های ˈابن فندقˈ که بنیاد سبزوار را به ساسانیان نسبت داده آثار و شواهد باستانی بررسی شده در این شهرستان اهمیت منطقه را تا مرحله استطاعت داشتن یکی از چهار آتشکده بزرگ ایران زمین تایید کرده و آن بقایای یک چار تاقی سنگی در کوههای ریوند داورزن است که ˈآتشکده آذر برزین مهرˈ پنداشته شده است.
سبزوار در دوران پس از اسلام شاهد حوادث و تهاجمات بی شماری بوده است مهمترین رویداد این ولایت حمله غزها در دوره غزنوی و سلجوقی و پس از آن به سال 617 ه.ق یورش سپاهیان مغول به این ناحیه بود تا اینکه بیداد ایلخانان و دست نشاندگان آنها در اواخر سال 736 ه.ق منجر به قیام سربداران شد.
در بیان سابقه قیام سربداران چنین گفته شده است : مبارزان سبزوار در روستای باشتین داورزن در پی تجاوز و تعدی یک مغول دست به شمشیر برده و او را کشتند و گفتند ˈما خود را بر دار می بینیم ˈ و از آن پس سربدار نامیده شدند.
این شهرستان با جنبش سربداران به عنوان یکی از جنبش های بزرگ آزادیبخش جهان اسلامی که جنبشی ضد ظلم و بی عدالتی و مبتنی بر عقاید شیعی بود شناخته می شود.
جنبش سربداران متشکل از کسانی بود که از ظلم مغولان به ستوه آمده بودند در سال 738 هجری قمری شهر سبزوار که در تصرف مغول بود به دست سربداران باشتین فتح شد و حکومت مغول پس از 120 سال استیلا از بین رفت.
مردم شهرستان سبزوار صد در صد پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند و شهر سبزوار از جمله نخستین شهرهای شیعه کشور به حساب می آید و در طول تاریخ به عنوان یکی از پایگاههای مذهب شیعه معروف بوده است .
این شهرستان دارای دهها بقعه متبرکه و هزاران موقوفه و رقبه خاص اهل بیت عصمت و طهارت به ویژه امام حسین (ع) است که عشق و علاقه مردم این شهرستان به ائمه معصومین (ع) را نشان می دهد.
شهرستان سبزوار از دیر زمان خاستگاه عرفا ،اندیشمندان و دانشوران صاحب سبک و نام آوری بوده که هرکدام در زمان خود سرآمد عالمان و شهره در علوم مختلف بوده اند و از سبوی دانش و فضلشان شاگردان و مریدان بی شماری جرعه ها نوشیده و بهره ها جسته اند.
نام سبزوار با نام پر افتخار مشاهیر فرزانه ای همچون ابوالفضل بیهقی صاحب تاریخ بیهقی ،ابوالحسن علی بن زید بیهقی یا ابن فندق صاحب کتاب بیهقی ،حاج ملاهادی سبزواری متخلص به اسرار ، ملاواعظ کاشفی ، استاد محمد تقی شریعتی ،دکتر علی شریعتی و دهها اندیشمند دیگر عجین و همراه بوده و از این منظر از جایگاه علمی و فرهنگی ویژه ای قرار دارد.
این دیار همچنین عالمان و فاضلانی اندیشمند همچون فقید عالیقدر حضرت آیت ا...العظمی حاج سید عبدالاعلی سبزواری مرجع بزرگ جهان تشیع ، حاج میرزا فقیه سبزواری ، مرحوم میرزا علی اکبر سیادتی ،سید اسدا...فاضلی ،محقق سبزواری و ابن ابی طیب داشته که از شخصیت های فاضل این شهر هستند.
هم اکنون این خطه نیز مفاخر بسیار دیگری همچون حمید سبزواری و دکتر سید محمد علوی مقدم نام این شهرستان را همچنان سربلند و پر آوازه نگه داشته اند.
شهرستان سبزوار با قدمتی بیش از پنج هزار سال آثار تاریخی و فرهنگی زیادی را در خود جای داده که مهر تاییدی برای پیشینه کهن و غنی آن نیز هست این شهرستان دارای 900 اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده و بیش از 200 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.
بیشتر آثار تاریخی این شهرستان مساجد و اماکن مذهبی ، آرامگاههای مفاخر و مشاهیر ،کاروانسراها و خانه های قدیمی و ... هستند.
بناهای تاریخی سبزوار دارای قدمت پیش از تاریخ ، قبل و بعد از اسلام و نیز معاصر است که به گفته برخی کارشناسان می تواند به عنوان قطب مهم گردشگری و تفریحی در شرق کشور در آید.
مساجد جامع و پامنار ، بقعه امامزاده یحیی (ع) و امامزاده شعیب (ع)، مدارس علمیه ،کاروانسراهای بین راهی ، بنای مصلای تاریخی ، مناره خسروجرد ، یخدانهای قدیمی ، بازارچه سبزوار و بازار حاج زمان ، کاروانسراهای عربها و حاج فرامرز خان ،آرامگاه مشاهیری همچون حاج ملاهادی سبزواری ، بقراط ، کاشفی و... بخشی از آثار تاریخی و فرهنگی این دیار هستند.
شهرستان سبزوار از بعد توجه به نمادها هم بسیار برجسته است و در آیین هایی که حدود سه تا چهار هزار سال قبل در این شهرستان اجرا می شده نمادهای شاخصی دارد از جمله آیین های دیرینه سبزوار می توان به آیین ˈچاولی چغلˈ یا آیین طلب باران و آئین اسب چوبی اشاره کرد که مراسم نمایش اسب چوبی سبزوار به عنوان نخستین اثر در ردیف میراث معنوی استان به ثبت رسید.
فنون و مشاغل سنتی این شهرستان آهنگری ، نمد مالی ، سفالگری ، خراطی ، رنگرزی سنتی و عطاری بوده که همچنان در گوشه و کنار این شهرستان هر چند برخی به صورت بسیار محدود به چشم می خورد و هنرهایی همچون فرت بافی ، گلیم و پلاس بافی ، قالیبافی و ...هنر دست بانوان این دیار بوده که همگی در موزه مردشناسی سبزوار احیا و در معرض دید قرار گرفته اند.
این شهرستان همچنین طبیعت زیبا و گونه های جانوری و گیاهی ارزشمندی دارد که می تواند میزبان گردشگران طبیعت دوست باشد.
رودخانه کال شور به عنوان یکی از زیستگاه های مهم پرندگان ایران ،رودخانه ها، منطقه گردشگری ششتمد، مناظر طبیعی در شمال سبزوار، طبیعت روستای استاج در بخش روداب سبزوار ، مناطق ارزشمندی همچون پناهگاه حیات وحش شیراحمد ،منطقه حفاظت شده پروند و عرصه های کم نظیری از جمله کوهستان ها و نیز ارتفاعات کوه میش در جنوب این شهرستان گوشه ای از طبیعت زیبای سبزوار هستند که وجود آنها جلوه خاصی به سیمای طبیعی و محیط زیست این شهرستان بخشیده است.
مناطق شیر احمد و پروند سبزوار از مناطق چهارگانه سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه این شهرستان هستند، ˈپناهگاه حیات وحش شیراحمدˈ که در فاصله پنج کیلومتری شهر سبزوار واقع شده یکی از مهمترین و ارزشمند ترین زیستگاه های آهو در کشور به شمار می آید.
سبزوار در فاصله 230 کیلومتری غرب مشهد مقدس قرار دارد.
7499/659



08/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن