تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):شيطان به سپاهيانش مى گويد: ميان مردم حسد و تجاوزگرى بياندازيد چون اين دو، نزد خدا بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820910164




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیین های عید فطر در کردستان در مسیر فراموشی/ طنین نوای حزن انگیر الوداع رمضان در استان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کردستان مهر گزارش می دهد/
آیین های عید فطر در کردستان در مسیر فراموشی/ طنین نوای حزن انگیر الوداع رمضان در استان
سنندج - خبرگزاری مهر: عيد سعيد فطر بعد از یک ماه طاعت و بندگی خداوند متعال فرا می رسد و به همين دليل در كشورهای اسلامی عيد سعيد فطر يكی از مهمترين اعياد به شمار می رود و بر اساس نوع فرهنگ حاكم بر هر منطقه آئين ها و مراسم های خاصي در اين روز برگزار می شود ولی گذشت زمان باعث شده که برخی آئین های این عید سعید در استان های همچون کردستان غبار فراموشی به خود بگیرد.



به گزارش خبرنگار مهر، احساس می ‌کنی پاهايت از زمين خاکی جدا شده است و در فضای ديگری سير می‌ کند فضای خلوص، تسليم و تقوا اين حس، پاداش يک ماه روزه‌ داری خالصانه پرهيزکاران است که نصيب مؤمنان حقيقی می‌ شود و به همین دلیل است که این حس و هوا نشان دهنده آمدن عید سعید فطر است.

مردم كردستان پس از یک ماه عبادت و روزه دارى، خود را براى استقبال از عيد فطر كه در بين مسلمانان اهل سنت اين استان به "جشن رمضان" معروف است، آماده مى كنند. استان كردستان هر سال در روزهاى پايانى ماه مبارک رمضان حال و هواى معنوى خاصى پيدا مى كند.

بانگ " الوداع شهر رمضان" و" الوداع شهربركت" كه تحت عنوان "صلوه" روزهای آخر پيش از اذان عشاء و صبح فضاى كردستان را عطرآگين مى كند، در آخرين روزهاى ماه رمضان، در فراق ماه ميهمانى خدا، سوزناک تر و دردناک تر مى شود.

جنب و جوش چشمگير مردم روزه دار اين استان در تدارک برپايى هر چه با شكوهتر آيينهاى ويژه جشن رمضان مانند برگزارى مراسم معنوى مولودى خوانى صفهاى طولانى در برابر قناديها و تدارک برگزارى مراسم ازدواج از ويژگی هاى بارز، استقبال عاشقانه و عارفانه مردم اين استان از عيد فطر است.

 مردم كردستان چند روز قبل از عيد مشغول تدارک خريد عيد شامل ميوه، شيرينى و آجيل براى پذيرايى از ميهمانان خود هستند و در اين روزها بازار شلوغ و پر رونق است.

 زنان كردستان در روز ۲۷ ماه رمضان اقدام به پخت شيرينى محلى به نام "برساق" مى كنند و پس از پخت آن را به مساجد فرستاده و همچنين بين همسايه و اقوام توزيع مى كنند.

در روز عيد فطر مردم اين استان صبح زود براى خواندن نماز عيد همراه خانواده به مساجد محله خود رفته و پس از اقامه نماز همراه خانواده به ديدار اقوام خود براى تبريک عيد مى روند.

جشن عيد فطر"جشن رمضان" در استان كردستان با اقامه نماز " جشن" در مساجد آغاز مى شود در اين روز پس از اقامه نماز، خانواده ها به ديدار بزرگترهاى فاميل رفته و اداى احترام مى كنند و پس از عيادت از بيماران و حلاليت طلبيدن از كسانى كه احتمالا كدورتى از آنها در دل دارند، در منزل براى پذيرايى از سايرين آماده مى شوند.

نمازگزاران پس از اقامه نماز، به صورت جمعى وارد منازل تمامی ساكنان محله شده و در داخل حياط منزل با صداى بلند، جشن رمضان را به صاحبخانه تبریک مى گويند و صاحبخانه نيز با چاى و شيرينى از آنان پذيرايى مى كند.

 اين آيين هنوز در اكثر روستاهای سنندج يا ساير مناطق كردستان كه بافت سنتى خود را حفظ كرده اند، اجرا مى شود ولی متاسفانه گذشت زمان و تجملاتی شدن زندگی باعث شده است كه اين سنت حسنه در بعضي از مناطق كردستان به ویژه در مناطق شهری رنگ فراموشی به خود بگیرد. ديدار با كسانى كه عزيزان تازه از دست رفته اى دارند، "نوجشن" از ديگر آيين هاى ويژه جشن رمضان در كردستان است كه اين آئين و مراسم خاصر در مناطق روستایی استان كردستان با شكوه هر چه بيشتر برگزار می شود.

بعد از ظهر روز قبل از عيد رمضان مردم اين استان بر اساس سنت مذهبى در آيينى با عنوان "نوجشن" به مزار عزيزان از دست رفته خود مى روند و در اين روز نيز قبرستان های استان مملو از جمعيت می شود.

یک روز بعد از جشن رمضان هم مردم كردستان به استقبال یک دوره شش روزه روزه دارى به نام "ششلان" مى روند بنا به باور مردم اين منطقه ثواب يک روز، روزه ششلان برابر با ثواب يک ماه روزه دارى است.

مردم متدین و مسلمان کردستان با مذاهب مختلف اسلامی در ماه مبارک رمضان و به ویژه عید سعید فطر با حضور در مساجد، آداب و سنت‌ های والایی را با نذورات فراوان و اعمال نیک انجام می‌ دهند که باعث تقویت روحیه همدلی و اتحاد در فضای استان می شود.

مردم کردستان در طول ایام ماه مبارک رمضان با تشکیل مجامع مردمی اقدام به فعالیت‌ های منسجم نیکو کاری و اطعام ایتام و مستضعفان می کنند و در روزهای نزدیک به عید سعید فطر نیز با تمام تلاش و شوق فراوان زکات فطریه خود و افراد وابسته خانواده را در بین فقرا توزیع می ‌کنند.

با توجه به اینکه استان کردستان از لحاظ تعداد مساجد نسبت به جمعیت غالب در سطح جهان اسلام رتبه نخست را دارد و در هر محله و هر روستای استان حداقل یک مسجد برپا شده ‌است مردم متدین این دیار در روز عید سعید فطر و با طلوع آفتاب در یک اجتماع گسترده و با مذاهب مختلف اسلامی وحدت و انسجام خویش را به منصه ظهور می ‌رسانند. ................................ گزارش؛ سرور احمدی


۱۳۹۳/۵/۷ - ۰۹:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن