محبوبترینها
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826123017
علی موذنی در گفتوگوی مشروح با فارس: «دوازدهم» را بدون غرض بخوانیم/ به مقام مادر امام زمان (عج) هتاکی نشده است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: علی موذنی در گفتوگوی مشروح با فارس:
«دوازدهم» را بدون غرض بخوانیم/ به مقام مادر امام زمان (عج) هتاکی نشده است
نویسنده رمان »دوازدهم» گفت: از نظر من نه تنها در این دنیای داستانی برساخته، هتاکی نسبت به بانو ملیکا صورت نگرفته، بلکه با خواندن داستان متوجه خواهیم شد که در پایان داستان چه شخصیتهایی حرمت یافتهاند و چه شخصیتهایی تحقیر شدهاند.
علی مؤذنی نویسنده رمان پرحاشیه دوازدهم که این روزها بسیار حاشیهساز شده در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به این رمان و سیر شکلگیری آن و همچنین حواشی بوجود آمده برای آخرین اثرش اشاره کرده است. علاقمهمندان به هوچیگری آثار دیگرم را نیز بخوانند فارس: ایده خلق رمان دوازدهم چگونه شکل گرفت؟ مؤذنی: جدا از این که ما از کودکی با شخصیت امام زمان (عج) آشنا میشویم و درباره ایشان میشنویم و کمکم به اعجاب زندگی ایشان پی میبریم و ذهنمان پر میشود از سوالاتی که معمولا جوابش در اختیار مردم کوچه و بازار نیست. اواخر دهۀ شصت برای رسیدن به بسیاری از سوالات خودم، شروع کردم در این خصوص مطلب خواندن. به نظرم دوران خیلی پرتلاطمی آمد و البته داستانی. منظورم از داستانی این است که قابلیتهای دراماتیک بسیاری در آن دوران وجود دارد. روی شخصیت بانو ملیکا کار کردم که حاصلش، اول نمایشنامهای به نام «مفردِ مذکرِ غایب» در دهۀ هفتاد بود و در دهۀ هشتاد هم فیلمنامه «ملیکا» را نوشتم که این هر دو چاپ شدهاند و علاقهمندان به هوچیگری میتوانند آنها را هم بخرند و بخوانند و به هوچیگریشان ادامه بدهند. ضمن این که در اواخر دهه هشتاد، کتاب جذاب «کمال الدینِ و تمامُ النعمه» شیخ صدوق رحمتاللهعلیه را خواندم، البته فقط جلد اولش را، و از استدلالها و احتجاجات او لذت بردم. دلیل شیخ برای نوشتن این کتاب جذابیتی داشت که مرا مدتها مسحور خود کرد. امام عصر (عج) در خواب به شیخ دستور نوشتن کتاب را میدهد و شیخ هم نوشتن کتاب را به عنوان یک تکلیف شروع میکند. میخواستم رمانی در این خصوص بنویسم با محوریت دو تا شخصیت نویسنده که یکی شیخ صدوق باشد و دیگری راوی امروزی. اما وقتی قضیۀ نوشتن جدی شد و شروع کردم به طراحی، نوشته کمکم سمت و سوی دیگری به خود گرفت و متوقف شد. البته آن طرح همچنان در ذهنم هست و چه زمانی نوشته یا اصلا نوشته شود یا خیر، نمی دانم، اما درحین کار روی آن موضوع، تکههای رمان فعلی به ذهنم میآمدند که یادداشت میکردم و ناگهان در یک دورۀ چند ماهه با افرادی برخورد کردم، از جمله خانمی که در داستان عنوان ستارۀ اسدی را دارد و شنیدن ماجراهایی از این قبیل، ذهن مرا معطوف به این موضوع کرد که امام زمان (عج) در میان ما زندگی میکنند و ... فارس: چرا دوره کودکی حضرت ولی عصر (عج) را برای روایت انتخاب کردید؟ - مؤذنی: فقط بخش کودکی زندگی حضرت نیست. بخش تاریخی داستان مربوط به دوره کودکی ایشان است وگرنه امام زمان (عج) در روایتهای معاصر هم حضور دارند. فارس: چرا سراغ این بخش از تاریخ رفتید و برشی از تاریخ را برگزیدید؟ - مؤذنی: در رمان دلایل این انتخاب مفصل توضیح داده شده. تنها در این مقطع است که یکی از اعضای خاندان امام (عج)، خود مزیدِ بر آزارهای حکومتی میشود و برای اجرایی کردن نیت پلید خود دست به اقدامات ناشایستی میزند که از نظر من مواد خیلی خوبی برای داستانی کردن این بخش بود. وجود جعفر باعث میشود ابعاد مختلفی از زندگی درونی و بیرونی خاندان امام (عج) در مواجهه با حکومت نمایش داده شود. به نظرم مطالعه این بخش خیلی خوب میتواند نشان دهد که غیبت امام (عج) چرا صورت میگیرد و اصلا چه ضرورتی به غیبت است و مثلا چرا امامت همچنان نسل به نسل در وجود اشخاص ادامه پیدا نمیکند و حالا که امام عصر (عج) این امانت را بیش از هزار سال است به دوش میکشند، این امامت از چه هیبت و از چه قدرتی برخوردار شده و در چه راز و رمزی فرو رفته و چه بار سنگین معنایی را بر دوش شیعیان گذاشته که صدها سال است به عشق آمدن او روزشماری میکنند! نکته جذاب در طرح داستان حضور امام عصر (عج) در تمام مراحل تاریخ است فارس: چگونه به این نحوه روایت در دوازدهم رسیدید؟ - مؤذنی: مهمترین نکته برای من در طراحی داستان این بود که این اعتقاد شیعه که امام (عج) به عنوان حجت خدا بر زمین حضور دارند و به گفتۀ علما که در رمان هم آمده، میان ما زندگی میکنند و دلهای آماده را تسخیر میکنند، در داستان اجرایی شود. پس این ضرورت بود که حضور ایشان در عصر حاضر دیده شود. در عین حال بررسی دلایل غیبت هم ضرورتی بود که باید به آن پرداخته میشد. یعنی چه شرایطی باعث میشود که غیبت، ضرورتی بر وجود ایشان شود؟ دلم میخواست در عین حال به فلسفه غیبت هم پرداخته شود و طرح این مطلب که عمر طولانی امام (عج) نه محال عقلی بلکه محال عادی است و حیات ایشان نه بر خلاف علیت که بر خلاف عادت است. نکته جذاب در طراحی داستان برای من این بود که حضور ایشان، زمان هزار و دویست و خردهای سال را امتداد میبخشد، یعنی مصداق عملی بخشیدن به معنای ولیعصر (عج). پس لازم بود به شکلی از روایت برسم که هم بخشی از گذشته را داستانی کند هم دورۀ معاصر را در بر بگیرد. طرح مباحث تکنیکی به موقعیت روای برمیگردد فارس: آموزش فیلمنامه نویسی در دل داستان ناخواسته بوده یا تعمدی بر این کار وجود داشت؟ مؤذنی: قطعا مباحث تکنیکی که در داستان مطرح میشود، ضرورتی برای پیشبرد داستان است. داستاننویس یا فیلمنامه نویس مدام دغدغه تکنیک دارد که چگونه داستان را پیش ببرد و از چه راهی بهتر نتیجه میگیرد؟ فراموش نکنیم که راوی داستان نویسنده است و رمان در زمان حال دارد توسط او نوشته میشود. پس طرح مباحث تکنیکی به ضرورت داستان و به موقعیت راوی برمیگردد، که یکجا به عنوان نویسنده در حال کلنجار رفتن با متن است و یکجا به عنوان استاد فیلمنامهنویسی سر کلاس به تحلیل و تفسیر متنهایی مینشیند که نوشته هنرجوهاست. رمان «دوازدهم» هم دینی است هم مذهبی فارس: رمان دوازدهم را میتوان یک رمان دینی قلمداد کرد؟ مؤذنی: من البته بین دینی و مذهبی درمباحث تخصصی تفاوت قائلم، همان تفاوتی که میان تعریف دین و مذهب وجود دارد. رمان دینی رمانی است که مباحث مطروحه در آن، گسترۀ وسیع معتقدان به دین را در بر میگیرد، مثل این که به زندگی حضرت رسول (ص) بپردازیم. البته این که چه کسی با چه نگاهی به زندگی ایشان بپردازد، حتما اثری متفاوت ایجاد میکند، اما در اصول که تفاوتی نیست. رمان مذهبی در عین این که منبعث از یک تفکر دینی است، انحصاریتر به موضوعات نگاه میکند. مثلا تفاوتهایی که در نوع نگاه علمای اهل تسنن با علمای شیعه در بسیاری از مسائل وجود دارد. بنابراین این رمان هم دینی است هم مذهبی. وجهه مذهبی بودنش قویتر است، چرا که اعتقاد به وجود امام زمان (عج) به این صورت در شیعه وجود دارد نه در سایر مذاهب. سری که درد نمیکند، دستمال نمیبندند فارس: برخی معتقدند اقبال مخاطبان به رمان دینی با کاهش روبرو است؟ مؤذنی: اصولا اقبال نسبت به هر نوع کتابی کاهش پیداکرده. خیلی سال است این بحث مطرح است که خوانندگان تیراژهای سه هزارتایی داستان در پیش از انقلاب کجا رفتهاند که سالهاست ما به تیراژ هزار نسخه رسیدهایم؟ اما این را هم قبول دارم که به نسبت رمانهای اجتماعی، اقبال به رمانهای دینی خیلی کمتر است. یکی به این دلیل که بخشی از کتابخوانهای ما نسبت به محتوای دین گارد دارند و دلیل دیگر این که تودۀ مردم هم که به دین علاقهمندند، با کتاب خواندن، آن هم از جنس داستان و رمان، چندان مانوس نیستند و عادت کردهاند مطالب دینی را فقط از طریق سخنرانی در مساجد بشنوند و دلیل سوم، پرداخت ضعیف در این گونه آثار است که رغبت مخاطب را نسبت به خوانده شدنشان کم میکند. بعلاوه، مگر ما اصلا چند تا رمان دینی داریم؟ میتوانیم آنها را حتی به شمارش درآوریم، چون از این طرف هم نویسندگان خیلی علاقهمند به ورود به این گونه محتوایی نیستند. این جمله را از خیلی نویسندهها شنیدهام که میگویند سری را که درد نمیکند، دستمال نمیبندند. پرداختن به موضوعات دینی از ضرورتهای انکارناپذیر جامعه فارس: با این حال شما به سراغ یک موضوع دینی رفتید. مؤذنی: به عنوان نویسنده باید به موضوعاتی که دغدغه ذهنم میشوند، پاسخ بدهم. بنابراین نمیتوانم خودم را به سلیقه بازار کتاب بسپرم که ممکن است در مقطعی به دلایلی که همه میدانیم، نسبت به آثار دینی اقبال نشان ندهند. وظیفه من به عنوان نویسنده چیست؟ من در جامعهای زندگی میکنم که بیشترین تعطیلاتش به تولد و وفات چهارده معصوم بر میگردد. اکثریت مردم شیعهاند و نسبت به معصومین عرق و تعصب دارند، بعضی کمتر بعضی بیشتر. تا کارشان جایی گیر میکند، حتی تحصیلکردهها که برخوردشان با دین کمتر احساسی است، نذر میکنند و متوسل میشوند. بزرگترین همایش مذهبی ما هرساله در دهۀ اول محرم اتفاق میافتد. ازدواجها به قبل و بعد از محرم و صفر موکول میشود. بیشترین مسافرت در داخل کشور به مشهد و حرم حضرت امام رضا (ع) است. بنابراین، پرداختن به موضوعات دینی و مذهبی جزء ضرورتهای انکارناپذیر جامعه ماست. من با عنایت به چنین رویکردی است که گاهی داستانی در این خصوص مینویسم. دنیای داستان اقتضائات خودش را دارد فارس: در خلق یک رمان تا چه اندازه میتوان به متون روایی و تاریخی پایبند ماند؟ مؤذنی: به اصل روایت و تاریخ دینی، مخصوصا وقتی پای معصومین در میان است، مؤکدا عرض میکنم به دلیل قدسی بودنشان، باید پایبند بمانیم. همچنان که مؤکدا عرض میکنم که دنیای داستان اقتضائات خودش را دارد. فرقی نمیکند هر اتفاق یا هر حادثه یا هر واقعهای وقتی میخواهد داستانی شود، ناچار است قید و بندهای داستانی را بپذیرد. اگر قرار است در این مورد داستان بنویسیم، پس باید تحمل پذیرش قیود داستانی را هم داشته باشیم، وگرنه چه اصراری به نوشتن داستان است؟ روایات را به همان صورتی که هستند، منتشر کنیم. حالا فرض را بر این بگذاریم که تحمل لازم برای پذیرش چنین قیودی به وجود آمد. این قیود چه هستند؟ حتی یک اتفاق ساده هم وقتی میخواهد از حالت گزارش یا خاطره، دگردیسی داستانی پیدا کند، شامل قید و بندهای داستان میشود تا جذاب شود و تعلیق پیدا کند و خواننده را به خواندن مشتاق کند. اصول و قواعد داستان اهمیت بسیار زیادی دارند و اگر درست به کار گرفته نشوند، هیچ داستان خوبی نوشته نخواهد شد. بنابراین تعهد به محتوای هر محتوایی، یک طرف و متعهد بودن نسبت به ابزار کاری که در این جا اصول داستان است، یک طرف. وظیفه من به عنوان داستاننویس این است که کارم را درست انجام بدهم و موقعیتهای داستانی را طوری طراحی کنم که مخاطب به درک درستی از واقعۀ تاریخی یا غیر تاریخی برسد و در عین حال لذت هم ببرد. اگر داستان تعلیق نداشته باشد، مخاطب داستان را رها میکند. اگر فضاسازی لازم در موقعیتهای مختلف داستانی درست اتفاق نیفتد، مخاطب به تو میخندد و برخوردش با تو عاقل اندر سفیه خواهد بود. داستاننویس چگونه وارد موضوع دینی شود؟ فارس: نویسنده تا کجا مجاز است در رمان دینی خلاقیت ایجاد کند و از متن تاریخ خارج شود؟ مؤذنی: عرض کردم هیچ ضرورتی وجود ندارد که در اصل قضیه دست برده شود، بلکه داستاننویس باید سیر واقعه را که به آن نقطه خاص در تاریخ منجر شده، متناسب با اقتضائات داستان پرورش دهد، بسترهای لازم را فراهم کند تا چگونگی ابعاد واقعه برای مخاطب روشن شود. نمونه عرض کنم: در منابع هست که امام (عج) در زمان فوت پدرشان در مدینه به سر میبردند. همچنین در منابع هست، موقعی که قرار میشود جعفر بر بدن مطهر امام حسن عسگری (ع) نماز بخواند، ناگاه امام (عج)، حالا اگر نگوییم ظاهر شدهاند، حاضر شده و جعفر را کنار زدهاند و خود بر پیکر پدر نماز خواندهاند. اجازه بدهید همین بخش را بررسی کنیم. چگونه میشود؟ امام (عج) که در مدینه بودهاند، پس این حضور چگونه قابل توجیه است؟ خود را با وسیله نقلیه آن زمان به این سرعت رساندهاند؟ اصلا چرا امام حسن عسگری (ع)، فرزندشان را نه با ملیکا که با مادر خود به همراهی احمدبنمطهر به مدینه فرستادهاند؟ آیا با پیشبینی مرگ خود خواستهاند، امام (عج) را از مهلکه دور نگه دارند؟ داستاننویس این جاست که باید برای این سوالها حتی اگر در واقعیت به آنها اشارهای نشده، پاسخ پیدا کند. باید شبکه استدلالیاش طوری تنظیم شود که به همه این سوالهای پاسخ داده نشده یا منابع ناکافی در مورد بسیاری از وقایع ذکر شده که بسیاریشان یکدیگر را نقض میکنند، به پاسخی در خور شأن معصومین برسد و نیز نیاز داستانش را به روابط علت و معلولی برآورده کند. در ادامه، طبق روایات شیعی، جعفر، امام (عج) را میبیند، امامی که او را کنار میزند تا خود بر بدن پدر نماز بخواند. دو حالت دارد: یا جعفر از وجود امام (عج) باخبر بوده یا بی خبر. در هر حال، با این حضور از وجود امام (عج) با خبر میشود و چون طالب قدرت بوده و برای رسیدن به مقام امامت حرص میزده، به دست و پا میافتد تا امام (عج) را پیدا کند. حالا وقتی وارد حوزه داستان میشویم، این سوالات پیش میآید که مگر میشود ملیکا، نواده امپراتور روم شرقی در این خانواده شناخته شده نباشد؟ آیا ازدواج ایشان با امام یازدهم پنهانی بوده؟ جعفر خبر داشته یا نداشته؟ خانواده جعفر؟ جعفر خودش مطرود بوده، زن و بچهاش که مطرود نبوده و از این قضیه باخبر بودهاند؟ آیا محبت خانواده امام (ع) شامل حال بچههای جعفر میشده؟ اصلا رابطهای بوده یا به کل قطع بوده؟ میبینید که تخیل داستاننویس در چنین ماجرایی چگونه وارد میشود و چگونه باید چنین منابعی را سر و شکل داستانی بدهد که هم منطق روایت حفظ بشود و در عین حال وقایع تاریخی نیز با همه لغزندگی، طوری روایت شوند که فریاد اعتراض بلند نشود. به مقام ملیکا هتاکی نشده است فارس: فریاد اعتراض که بلند شده است! مؤذنی: متاسفانه. اما توجه کنید که این اعتراض از چه جنسی است! جعفر کذاب، به عنوان مردی که برای به دست آوردن مقام امامت حریص است، مردی که شرابخوار است و زنبارگی میکند، در موقعیت داستانی مفروض باید ناگهان تغییر موضع داده، با بانو ملیکا مؤدبانه صحبت کند؟ یا مثلا خلیفه و مشاورانش که عامل به شهادت رساندن امام حسن عسکری (ع) هستند، باید در مقابل ملیکا کرنش کنند و با او مؤدبانه سخن بگویند؟! سوال من این است که چرا تلاش نویسنده در ارائه یک زن با رفتاری مقتدرانه در مواجهه با جعفر و نیز حکومت و دربار مورد اشاره قرار نمیگیرد که همه بخصوص خلیفه را به تحسین خود وا میدارد؟ چطور به این نکته توجه نمیشود که «اشواق»، به عنوان قویترین زن دربار خلیفه چطور در مقابل ملیکا زانوی احترام به زمین میگذارد یا چرا به تکبری که ملیکا در رفتار با خلیفه و مشاور از خود نشان میدهد و آنها را تحقیر میکند، اشاره نمیشود؟ از نظر من این هتاکی به مقام ملیکا نیست که شخصیت منفی داستان در رفتار و گفتارش انجام میدهد. این رفتارها و گفتارها از جنس همان اقتضائات داستانی است که عرض کردم. هم باید شخصیت پردازی کنی هم فضاسازی. از نظر من نه تنها در این دنیای داستانی برساخته، هتاکی نسبت به بانو ملیکا صورت نگرفته، بلکه اگر بدون غرض داستان را بخوانیم، متوجه خواهیم شد که در پایان داستان چه شخصیتهایی حرمت یافتهاند و چه شخصیتهایی تحقیر شدهاند. ملیکا بانویی است که با اقتدار خود در رفتار و گفتار، قدرت ظاهری معاندین را به زیر می کشد، همان طور که مثلا امام علی النقی (ع) با اقتدار خود در مواجهه با قدرت نمایی متوکل، او را زار و زبون و شکست خورده بر جای میگذارد! انتهای پیام/
93/05/06 - 10:51
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
محمدعلی آذرشب در گفتوگوی مشروح با فارس: مردم از سکوت اعراب مقابل غزه ناراحتند/ چالشها و فرصتهای امروز جهان
محمدعلی آذرشب در گفتوگوی مشروح با فارس مردم از سکوت اعراب مقابل غزه ناراحتند چالشها و فرصتهای امروز جهان عربرئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب گفت در جهان عرب دیگر فرصتی برای قلدری تکبر و سلطه طاغوتها نیست دیر یا زود اینها همه عقبنشینی میکنند به همین جهت ما شاهد تحرکگزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید «علیاصغر سلیمانی» مفسر قرآنی که نحوه شهادتش را پیش
گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید علیاصغر سلیمانیمفسر قرآنی که نحوه شهادتش را پیشبینی کرده بود در دریا خدمت کرد و در آسمان معراجی شدمفسر قرآن بود و در دارالقرآن نیروی دریایی ارتش خدمت میکرد در وصف اهلبیت ع شعر میسرود ۹۶ ماه در دریا جنگید و سرانجام همانگونهقاسم جعفری در گفتوگوی مشروح با فارس: میگفتند پای عموپورنگ به مجلس باز شد/ تشکیل فراکسیون کودک ابتکاری است/مخ
قاسم جعفری در گفتوگوی مشروح با فارس میگفتند پای عموپورنگ به مجلس باز شد تشکیل فراکسیون کودک ابتکاری است مخاطبان ما حق رای ندارندرئیس فراکسیون حمایت از کودک و نوجوان مجلس به تشریح تأثیر کودک درون و برخورد نمایندگان با تشکیل این فراکسیون پرداخت و گفت این فراکسیون به هیچ عنوانحجتالاسلام غلامعلی در گفتوگو با فارس: دعایی که نایب امام زمان(عج) آن را زمزمه میکرد/ گرهگشایی با قرائت دعا
حجتالاسلام غلامعلی در گفتوگو با فارس دعایی که نایب امام زمان عج آن را زمزمه میکرد گرهگشایی با قرائت دعای افتتاحمعاون پژوهشکده علوم و معارف حدیث گفت از محورهای دعای افتتاح اعتقاد به گره گشایی حضرت حق در کارهای ناشدنی است این به طور طبیعی اتفاق نمیافتد ما معتقدیم خداوند مگزارش مشروح فارس از مراسم رونمایی از کتاب «رسالة الولایة» لاریجانی: مطالعهکنندگان آثار آیتالله جوا
گزارش مشروح فارس از مراسم رونمایی از کتاب رسالة الولایةلاریجانی مطالعهکنندگان آثار آیتالله جوادی آملی فهم جدیدی از موضوعات دینی را درک میکنندرئیس مجلس شورای اسلامی گفت آثار منتشر شده آیتالله جوادی آملی شرایط جدیدی را برای کشور ما فراهم کرده است یعنی کسانی که آثار ایشان را مگزارش فارس از اظهارنظر سینماگران و تلویزیونیها درباره «ماه عسل» علیخانی مؤلف «ماه عسل» اس
گزارش فارس از اظهارنظر سینماگران و تلویزیونیها درباره ماه عسلعلیخانی مؤلف ماه عسل است ماجراهایی که قابلیت فیلمنامه شدن دارندحضور احسان علیخانی از نگاه هنرمندان نقطه قوت یکی از پربینندهترین برنامههای تلویزیونی است اکثریت آنها معتقدند همانقدر که فردوسیپور مؤلف است علیخانی هگزارش مشروح فارس از همایش «غزه تنها نیست» آشنا: تشکر رئیسجمهور از هنرمندانی که پاسخ «نه غزه و
گزارش مشروح فارس از همایش غزه تنها نیستآشنا تشکر رئیسجمهور از هنرمندانی که پاسخ نه غزه و نه لبنان را دادند مومنی هنرمندان به مسئله فلسطین حساس باشندمشاور رئیسجمهور گفت من در اینجا حاضر شدم تا پیام تشکر و قدردانی رئیس جمهور را به هنرمندانی که امروز در این مکان گردهم آمدهاندگفتوگوی فارس با مسئول گروه جهادی «منتظران خورشید» فقر فرهنگی در کنار فقر اقتصادی در روستاهای کوهرنگ
گفتوگوی فارس با مسئول گروه جهادی منتظران خورشیدفقر فرهنگی در کنار فقر اقتصادی در روستاهای کوهرنگ چهارمحال و بختیاری چوب لای چرخ گروههای جهادیمسئول گروه جهادی منتظران خورشید میگوید در روستاهای کوهرنگ چهارمحال و بختیاری خیلی از مردم اولیات احکام را هم نمیدانند و چنین وضعیتی دکارگردان فیلم «اینجا شهر دیگری است»: چرا با فیلمی درباره حضرت علی(ع) بیمهری میشود/ اکران در تکسان
کارگردان فیلم اینجا شهر دیگری است چرا با فیلمی درباره حضرت علی ع بیمهری میشود اکران در تکسانس بدون پوستر و تبلیغ احمدرضا گرشاسبی کارگردانی فیلم اینجا شهر دیگری است با انتقاد مبنی بر عدم حمایت از فیلم خود گفت چرا فیلم باید در روزهای جام جهانی و برای یک سانس در ظهر آن هم دراین شبها کتاب بخوانیم/ ده کتاب خواندنی درباره امام علی/ «علی را از زبان علی» بشناسیم
این شبها کتاب بخوانیم ده کتاب خواندنی درباره امام علی علی را از زبان علی بشناسیمگروه کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در راستای ترویج کتاب در میان مخاطبان خود به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی ع اقدام به معرفی ده کتاب خواندنی درباره امام علی علیهالسلام نموده که موسسه کتابستان قم آگفتوگوی فارس با حافظ نابینای فراشبندی حوزه با حضورم موافقت نکرد اما برای خدمت به اسلام کل قرآن را در سینه جا
گفتوگوی فارس با حافظ نابینای فراشبندیحوزه با حضورم موافقت نکرد اما برای خدمت به اسلام کل قرآن را در سینه جای دادم اخلاص دلیل موفقیت بیتالاحزانتلاش کردم در حوزه تحصیل کنم اما مسئولان حوزه موافقت نکردند دوست داشتم حداقل در رشته علوم قرآنی و یا الهیات درس بخوانم در کل دوست داشتتوضیحات خاموشی به فارس درباره سیر واگذاری انتشارات خوارزمی رای دادگاه تعیینکننده است/ انتشارات «خوارزمی&
توضیحات خاموشی به فارس درباره سیر واگذاری انتشارات خوارزمیرای دادگاه تعیینکننده است انتشارات خوارزمی را با نگاه انقلاب اسلامی اداره میکنیمرئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت انتشارات خوارزمی را به اقتضای خوارزمی اداره خواهیم کرد یعنی اگر آنجا معروف به روشنفکری است ما حتما با نگاه/اختصاصی فارس/ دستنوشته زندهیاد «امیرحسین فردی» در شبهای قدر/ دیگر وقت چندانی نمانده است
اختصاصی فارس دستنوشته زندهیاد امیرحسین فردی در شبهای قدر دیگر وقت چندانی نمانده استزنده یاد امیرحسین فردی در دستنوشتههای خود همزمان با شبهای قدر اینگونه نوشته است در این واپسین روزها و شبهای ماه رمضان از صاحب لیلهالقدر استغاثه کنم این سالهای باقی مانده عمرم از آن هددر گفتوگوی فارس با مدیران مسئول روزنامههای کثیرالانتشار وضعیت انتشار روزنامههای کثیرالانتشار طی روزهای آین
در گفتوگوی فارس با مدیران مسئول روزنامههای کثیرالانتشاروضعیت انتشار روزنامههای کثیرالانتشار طی روزهای آینده تشریح شدانتشار بسیاری از روزنامههای کثیرالانتشار کشور بستگی به تعیین تکلیف عیدسعید فطر دارد اگر دوشنبه عید باشد روزنامهها فردا منتشر نمیشوند و پنجشنبه آخر هفته فدر گفتوگو با فارس عنوان شد آغاز اکرانهای جهانی «برف» با لندن و پاریس/ افزایش فروش روزانه با اتمام
در گفتوگو با فارس عنوان شدآغاز اکرانهای جهانی برف با لندن و پاریس افزایش فروش روزانه با اتمام جام جهانیکارگردان فیلم سینمایی از افزایش فروش روزانه این فیلم با پایان جام جهانی و آغاز اکرانهای جهانی با دو شهر لندن و پاریس خبر داد مهدی رحمانی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی فارسمیرزاجانی در گفتوگو با فارس ناگزیر به اعزام گروه تواشیح با ۵ عضو هستیم/ ترکیب کاروان «نور» ایدهآل
میرزاجانی در گفتوگو با فارسناگزیر به اعزام گروه تواشیح با ۵ عضو هستیم ترکیب کاروان نور ایدهآل استمسئول دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان با اشاره به کمبود سهمیه کاروان نور گفت با توجه به حجم کار و کمبود سهمیه ناچار به اعزام گروه تواشیح با ۵ عضو هستیم البته ترکیب کاروانگزارش فارس از مراسم رونمایی از مستند «اتاق جنگ»: حریری: «اتاق جنگ» برای اولین بار جنگ را ا
گزارش فارس از مراسم رونمایی از مستند اتاق جنگ حریری اتاق جنگ برای اولین بار جنگ را از دید سیاسون تصویر میکندکارگردان اتاق جنگ گفت این مستند از این جهت حساسیت برانگیز است که اولین بار است در آن با موضوع جنگ از زاویه دید مسئولان سیاسی حرف میزند از سوی دیگر این مستند سال 88 تولی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها