تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804366068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح تفکیک جنسیتی از مخالف تا موافق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: طرح تفکیک جنسیتی از مخالف تا موافق تهران - ایرنا - طرحی که از سوی شهرداری تهران با عنوان تفکیک جنسیتی در این نهاد به اجرا درآمده این روزها با دیدگاه های موافق و مخالف مواجه شده است .


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری به نقل از محمدباقر قالیباف شهردار تهران روز 27 تیر ماه در جریان سخنرانی وی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران با عنوان طرح جداسازی اتاق های کار زنان و مردان مطرح شد.

***مسائل موجود با تفکیک جنسیتی حل نمی شود
«غلامعباس توسلی» جامعه شناس در مقاله ای با عنوان «فاقدین سواد سیاسی» در روزنامه آرمان نوشت: تفکیک جنسیتی در ادارات و دانشگاه ها از ابتدای انقلاب اسلامی طرفداران و حامیان متعددی داشت که مسائل دینی و اخلاقی را مدنظر قرار می دادند. البته باید دانست این طرح از همان روزهای آغازین انقلاب و حتی در میان اعضای شورای انقلاب و انقلابیون با سابقه مخالفانی هم داشت؛ این دسته از فعالان سیاسی در جامعه آن روز، لزومی نمی دیدند میان زنان و مردان در محیط کار و تحصیل فاصله ای باشد.
وی افزود: اسلام هیچ گاه منعی برای معاشرت زنان و مردان در محل کار فراهم نمی کند و البته ناهنجاری هایی که امروز می بینیم بیش از هر چیز متعلق به چالش های جامعه شناسی و روانشناسی است و این مسائل با تفکیک جنسیتی در محل کار و تحصیل حل نمی شود و راه حل و پاسخ هر ناهنجاری در اجتماع باید به صورت علمی و تفکیک شده صورت پذیرد. اسلام همیشه به مردان و زنان این اجازه را داده که در اجتماع با یکدیگر و به طریق شرعی و قانونی و عرفی معاشرت داشته باشند.
در این مقاله آمده است: اگر تفکیک در برخی از ادارات باب شود باید منتظر ناهنجاری های بیشتری در جامعه باشیم که شایسته ملت با فرهنگ و مسلمان ما نیست. امیدواریم فعالان سیاسی ما جایگاه علمی هر اقدامی را درک کنند. متاسفانه نسل دومی که پس از انقلاب در جایگاه سیاسی کشور در هر یک از گروه ها رشد کردند در زمینه فعالیت سیاسی و راه و رسم آن تجربه لازم را ندارند و از سواد سیاسی متناسب با شرایط کنونی کم بهره اند.

***بین آدم ها دیوار نکشید
همچنین سردبیر روزنامه اعتماد در یادداشتی که خواندن آن را به شهردار تهران توصیه کرد، نوشت: جناب قالیباف حجاب و عفاف یک موضوع فرهنگی است و با شیوه و روش درست باید ترویج حجاب کرد چرا که اگر دغدغه های مثبت با روش های غلط پیگیری شود قطعا به تخریب بیشتر می انجامد.
در مطلب «جواد دلیری» می خوانید: شهردار پر تلاش تهران جمعه گذشته سخنانی بدین مضمون بیان فرمود: «ما غیرت دینی داریم... اگر در یک اتاق، یک مجموعه کاری که با هم همکاری می کنند و سه یا چهار نفر آنها آقا و سه چهار نفر دیگر خانم هستند و همه در یک رابطه مثلا در رابطه با بودجه فعالیت می کنند، می توان کاری کرد که آن چهار خانم در یک اتاق و چهار آقا در اتاق دیگری کار کنند. نباید اجازه دهیم یک خانم در طول وقت اداری و طی روزها و ماه ها ساعت تماس و معاشرتش با نامحرمان بیشتر از محرم، شوهر و فرزند او باشد، با گذشت زمان این موضوع کانون خانواده را تحت تاثیر منفی قرار می دهد.»


***مبنایی برای تفکیک های جنسیتی نداریم
وزیر دادگستری نیز در پاسخ به سوالی در مورد تفکیک جنسیتی در شهرداری گفت: خودتان از آقای شهردار مواضعشان را بگیرید؛ اما بحث کلی در دولت داریم مبنی بر این که مبنایی به عنوان تفکیک جنسیتی نخواهیم داشت.
«مصطفی پورمحمدی» افزود: ما به عنوان افزایش بهره وری و راندمان نظام اداری به این موضوع فکر می کنیم؛ اگر در مجموعه ای خانم ها و آقایان حضور دارند و امکاناتی داریم که خانم ها در محیطی با هم و آقایان نیز در محیطی جداگانه باشند این موجب افزایش راندمان می شود.
وزیر دادگستری خاطر نشان کرد:این اقدام هم با ارزش ها و سنت های ما و هم با منطق اقتصادی سازگار است و باید از این استقبال کنیم.
پورمحمدی ادامه داد: مگر این که در جایی امکان این کار وجود ندارد و دو همکار کنار هم هستند و باید باشند، چنین تفکیکی هم طبعا تا حال نه اعمال شده و نه کسی دنبال چنین تفکیک هایی است، ولی این اقدام منطق اقتصادی و فرهنگی هم دارد که این منطق ها ما را هدایت می کند به انتخاب بهترین روش ها که باید آن را انجام دهیم.

*** در کشور ما تفکیک جنسیتی لازم و ضروری است
«مجید ابهری» یک جامعه شناس نیز می گوید: در تمام دنیا آرامش فکری نیروهای فکری شاغل و تامین آن از سوی کارفرما یک تعهد سازمانی بوده و با وجود نظریات و شعارهای مخالفان تفیکیک جنسیتی و هواداران فمینیست، رفتار شناسان بی طرف و منطقی معتقدند بانوان در محیط مختلط احساس ناامنی می کنند و حتی دچار اضطراب می شوند که نتیجه آن افت کارآرایی و کاهش بازدهی است.
وی معتقد است، در کشور ما که براساس ارزشهای دینی و فرهنگی مدیریت می شود به دلایل مختلف تفکیک جنسیتی لازم و ضروری است.
نامبرده می افزاید: براساس پژوهش های میدانی معلوم می شود که وقتی دو خانم با چهار آقا در یک اتاق مشغول به کار هستند، هم بانوان ناراحت هستند و هم آقایان. چرا که ممکن است در طول ساعات کار همکاران قصد گفتن لطیفه یا درد و دل داشته باشند که با حضور جنس مخالف این کار غیرممکن است. از طرف دیگر بانوان شاغل باید بخشی از حواس خود را به رعایت حجاب ،طرز نشستن و رفت و آمد صرف کنند که همین موجب افت کارآرایی آنها است.
ابهری تصریح می کند، از آنجا که اصلی ترین بخش ساعات بیداری کارکنان در سازمان صرف می شود ، برقراری رابطه عاطفی بین همکاران اجتناب ناپذیر می شود و این نکته وقتی که یکی از طرفین متاهل باشند، موجب بروز آسیب های بعدی می شود.
وی ادامه می دهد: بانوان در کنار یکدیگر آرامش خاطر به نفس بیشتری احساس می کنند و از نگاه آسیب شناسی اجتماعی در صورت عدم ضرورت سازمانی، جداسازمانی جنسیتی هم به نفع بانوان است و هم به نفع آقایان.

***حمایت سازمان بسیج زنان کشور از طرح تفکیک جنسیتی
سازمان بسیج جامعه زنان کشور در نامه ای به شهردار تهران از طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری حمایت کرد.
در نامه سازمان بسیج زنان کشور به «محمدباقر قالیباف» شهردار تهران، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه رعایت دو شرط اساسی در زمینه اشتغال زنان، آمده است: امنیت روانی زنان شاغل و رعایت مساله محرم و نامحرم، یکی از فرامین و توصیه های مقام معظم رهبری در سومین نشست راهبردی زن و خانواده است.
در بخشی از این نامه آمده است: طرح سالم سازی محیط های کاری و اداری منطبق با منویات مقام معظم رهبری است و قطعا این طرح در آینده مانند طرح تفکیک زنان و مردان در حمل ونقل عمومی پیامدهای مثبت خود را در جامعه به نمایش خواهد گذاشت.
سازمان بسیج جامعه زنان کشور در این نامه با حمایت از این طرح، آن را اقدامی شایسته از سوی شهردار تهران در راستای حفظ کرامت انسانی زنان، تحکیم بنیان خانواده و امنیت روانی زنان و مردان دانسته است.

***ارتقای جایگاه مدیریتی زنان
عضو شورای اسلامی شهر تهران هم با اشاره به شایعاتی که اخیرا درباره تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران مطرح شده بود، گفت: جایگاه مدیریتی زنان در شهرداری پایتخت ارتقا پیدا کرده است.
«معصومه آباد» اظهار کرد: فعالیت های اجتماعی و فرهنگی شهرداری کاملا مشهود است و کارها به خوبی در شهر انجام می شود و برخی افراد خاص به دنبال شیطنت رسانه ای هستند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مصوبه اخیر شهرداری تهران از سوی وزارت کشور به تمامی سازمان ها و ادارات ابلاغ شده که آقایان مدیر؛ مسوول دفتر خود را تا جایی که امکان دارد، خانم در نظر نگیرند.
آباد بیان کرد: نباید وظایف بانوان دوگانه باشد باید در محل کار محیط هایی برای آنان فراهم شود تا به وظایف خانگی خود هم برسند.
وی با تاکید بر این موضوع که اگر فضاهای کاری مختلط نباشد، کار کردن برای خانم ها راحت تر است، گفت: راندمان کاری هم بالا می رود.
آباد اضافه کرد: نمی دانم کجای این موضوع عیب و ایراد دارد مصوبه ای ابلاغ شده و شهرداری اجرا کرده و نه کسی اخراج شده نه کسی توبیخ شده بلکه جایگاه زنان در شهرداری ارتقا پیدا کرده است.

***طرح تفکیک جنسیتی در ادارات موفقیت آمیز نیست
سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: طرح تفکیک جنسیتی که اخیرا توسط یکی از نهادهای کشور به اجرا گذاشته است، در ادارات موفقیت آمیز نیست.
«ایرج عبدی» در گفت و گو با ایرنا افزود: در کل در بحث مسائل جنسیتی موضوع اصلی رعایت حدود شرعی و اسلامی است و این گونه تفکیک ها نمی تواند موفقیتی در این زمینه داشته باشد.
وی با بیان اینکه اجرای این گونه طرح ها در واقع کاری بیهوده است، اظهار داشت: به طور یقین در راستای اجرای این طرح ها افرادی که اجرا کننده آنها هستند، مقصود و مرادشان نیز برآورده نمی شود.
نامبرده تصریح کرد: با طرح تفکیک جنسیتی در ادارات و نهادها مشکلات موجود حل نمی شود بلکه تنها باید به سالم سازی محیط در سازمان ها و نهادها اقدام شود تا بتوانیم شاهد رعایت حدود شرعی و اسلامی نیز باشیم.
عبدی با بیان اینکه باید فعالیت هایی که در ادارات و دستگاه های اجرایی صورت می گیرد، خارج از حدود شرعی نباشد، ادامه داد: همیشه مشاهده شده که سختگیری در هر کاری نتیجه بخش نیست و در این زمینه نیز تفکیک نمی تواند پاسخگوی مشکلات باشد.

***تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران نداریم
رییس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران نیز گفت: تفکیک جنسیتی و طرح مباحث خاص در مورد فعالیت بانوان در شهرداری تهران صحت ندارد و برخی کمپانی های رسانه ای با اغراض و اهداف سیاسی خاصی به این موضوع پرداختند و آنچه در شهرداری تهران بیان شده تکریم و گرامیداشت بانوان است.
«شهرام گیل آبادی» افزود: فعالیت بانوان در شهرداری تهران بر اساس تمایل آنان در بخش های مختلف صورت می گیرد و متاسفانه رسانه های معاند این موضوع را وسیله ای برای تبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران قرار دادند.
وی اظهار کرد: هیچ دسته بندی قشری برای بانوان همکار خود در شهرداری تهران نداریم.
اجتمام(5)**7268



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن