تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 1 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812077110




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسجدجامعی: 400 مسجد در تهران احیا و مرمت می شوند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مسجدجامعی: 400 مسجد در تهران احیا و مرمت می شوند تهران بزرگ - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در برنامه چهار ساله شهرداری، اعتباری برای ساخت 400مسجد در تهران پیش بینی شده که قسمتی از این بودجه، صرف تعمیر و مرمت مساجد تاریخی تهران قرار می گیرد.


به گزارش روز شنبه ایرنا از روابط عمومی شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجد جامعی با حضور در منطقه 12 از مساجدی همچون، مسجد جامع حاج رجبعلی، مسجد مرکزی اردبیلی ها، مسجد حاج رحیم خان خاذن الملک، تکیه ملک آباد، مسجد جامع بازار، مدرسه عالی مطهری و چند مسجد قدیمی و تاریخی این منطقه بازدید کرد.

*بازدید از اولین مسجد با سقف بیضی
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ابتدا با حضور در محله درخونگاه، به مسجد جامع حاج رجبعلی، مسجدی با قدمت بیش از دو قرن رفت و از بخش تاریخی این مسجد دیدن کرد.
این مسجد مربوط به دوره قاجار است که ساخت آن 10 سال به طول انجامید و استاد رستم معمار بروجردی که بقعه حضرت عباس(ع) در کربلا را ساخته است، کار معماری این مسجد را برعهده داشته است که به درخواست کدخدای سنگلچ و بازار بنا شده است.
مسجد جامعی پس از بازدید از این مسجد گفت: این مسجد به لحاظ تاریخی و سبک معماری از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی اظهار کرد: اولین سقف بیضی شکل در ایران مربوط به همین مسجد است که پیش از انقلاب داربست های چوبی و پس از انقلاب داربست های فلزی برای مرمت این بنا زده شد؛ در سال 80 کار مرمت و بازسازی آغاز شد اما سال 84 به دلایل نامعلومی متوقف شد.
مسجدجامعی با ابراز تاسف از نادیده گرفته شدن حفظ این گونه بناها، تاکید کرد: طبق گفته های اهالی محل، 9 سنگ فیروزه زیبا در گنبد این مسجد کار شده بود که متاسفانه به دلیل بی توجهی، آن سنگ ها از گنبد به سرقت رفته و جای آن چند کوزه کوچک گذاشته شده است.
مسجد اردبیلی ها یا مسجد چاله حصار، مقصد بعدی تهران گردان مسجد جامعی در روز جمعه بود.
مسجد جامعی در بازدید از مسجد چاله حصار با اشاره به تاریخ آن گفت: این مسجد مربوط به سال 1185 است که به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد و پس از تخریب آن توسط علی اصغر حکمت، مرحوم لرزاده آن را بازسازی کرد.
وی با اشاره به یک واقعه تاریخی در این مسجد افزود: ثقفی، اولین شهردار بلدیه تهران بود که حدود سال 1298 به این سمت گمارده شد و اولین نقد به عملکرد این شهردار و دستگاه شهرداری در منبر همین مسجد صورت گرفت.

*تخصیص بودجه برای مرمت مساجد تاریخی
در ادامه رئیس شورای شهر تهران ، از مسجد حاج رحیم خاذن الملک با بیش از یک قرن سابقه تاریخی و بقعه امامزاده سید ولی، از نوادگان امام جواد (ع)، دیدن کرد.
تهرانگردان، پس از گذر از کوچه های خلوت بازار و مرور برخی خاطرات تاریخی، به پاچنار و مسجد آذربایجانی ها یا مسجد شیخ عبدالحسین رسیدند.
این مسجد در سال 1252 هجری قمری به دست شیخ عباسعلی تهرانی، وصی امیرکبیر و از محل ثلث امیرکبیر ساخته شد که خاندان خراسانی بیش از یک قرن است، در آن اقامه عزا می کنند.
مسجدجامعی با اشاره به اهمیت این مسجد در طول تاریخ، گفت: این مسجد از نظر وقایع تاریخی بسیار حائز اهمیت است که برای نمونه می توان به برگزاری ختم ستارخان اشاره کرد که آن زمان فضای کشور، اجازه چنین کاری را به هیچ گروهی نمی داد.
وی افزود: میرزای نوری چون مخالف بود این مسجد به نام امیر کبیر باشد، به نام شیخ عبدالحسین ثبت کرد.
بخش دیگری از این مسجد مربوط به یکی دیگر از شبستان های آن بود که دیوارهای پوسیده آن تاسف رئیس شورای شهر تهران و تهرانگردان را به دنبال داشت.
وی پس از بازدید از این مسجد و برخی مساجدی که به دست فراموشی سپرده شده اند، اما سبقه تاریخی دارند، تاکید کرد: در برنامه چهار ساله شهرداری، اعتباری برای ساخت 400مسجد در تهران پیش بینی شده که قسمتی از این بودجه، صرف تعمیر و مرمت مساجد تاریخی تهران قرار می گیرد.
مسجدجامعی افزود: این مساجد هم خاطرات تاریخی و هم اتفاقات سیاسی- اجتماعی در آنها شکل گرفته، باید کارگروهی از شورای شهر، شهرداری، میراث فرهنگی و سازمان اوقاف تشکیل شود که حفظ این مساجد و بناها را در دستور کار خود قرار دهند.

*مسجدی با بیش از هزار سال خاطره
تکیه و مسجد ملک آباد، مقصد بعدی تهرانگردان، در آخرین جمعه از ماه مبارک رمضان بود که در کوچه کربلایی ها واقع است.
این بنا، مسجدی با قدمت پنجاه سال در حیاط و مسجدی با قدمت دویست سال در زیرزمین دارد و از بناهای دیدنی این محله محسوب می شود که نیاز به مرمت و بازسازی دارد اما غسالخانه این مسجد اکنون تبدیل به آشپزخانه شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پس از بازدید از مسجد ملک التجار، مسجد و مدرسه امام محمد تقی (ع) و مسجد چهارسوق بزرگ و بازدید از بخش های تاریخی آنها، به مسجد سید عزیزالله رسید.
مسجد جامعی درباره تاریخچه این مسجد گفت: این مسجد بیش از یک قرن قدمت تاریخی دارد که آیت الله خوانساری و آیت الله رضوانی از منبری های پیشین این مسجد بودند و امروز آیت الله گرکانی، عهده دار این مسوولیت است.
رئیس شورای شهر تهران، روز جمعه از مسجد جامع بازار تهران، بادگیرها و بخش های تاریخی این مسجد نیز بازدید کرد.
وی در این بازید گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد شبستان مسجد جامع بازار تهران، وجود سه محراب آجری، ترکیبی و کاشی کاری شده است که اتفاقات تاریخی و سیاسی زیادی را در خود دیده است.
حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله – امین الدوله) مقصد بعدی مسجدجامعی بود.
وی درباره تاریخ این حوزه علمیه گفت: مطب فیلسوف الدوله، پزشک دوره انتقال، در این مدرسه بود که پس از مرگش در همین مکان دفن شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با تاکید بر حفظ این مقبره افزود: باید سازمان نظام پزشکی برای حفظ مقبره فیلسوف الدوله وارد عمل شود و عهده دار این امر باشد.
مسجدجامعی ادامه داد: در کشورهای مختلف شاهد آن هستیم که بناهای مهم و تاریخی، نورپردازی می شوند و از آنها به خوبی نگهداری می شود.
وی گفت: مساجد مهم و تاریخی شهر تهران، مانند مدرسه عالی مطهری، در آینده نزدیک نورپردازی می شوند.
تهرام/7245/1565



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن