تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 30 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807286345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان در یک قدمی نابودی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان در یک قدمی نابودی مشهد - ایرنا - اثر طبیعی ملی دریاچه بزنگان در ۱۳۰ کیلومتری مشهد و ۸۰ کیلومتری شهرستان سرخس در جنوب رشته کوه های هزار مسجد تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی است که طبیعت زیبا و میزبانی سالانه هزاران پرنده مهاجر از این دریاچه اثری منحصر بفرد و ویژه ساخته است.


سالهاست روز به روز با افزایش خشکسالی و کم شدن آب، نفس بزنگان به شماره افتاده و زنگهای خطر برای این اثر طبیعی ملی زیبا و منحصربفرد به صدا درآمده است.
از تصرف زمینهای اطراف دریاچه به بهانه برخورداری از اسناد مالکیت قدیمی، حکم هایی که در تایید این اسناد مالکیت صادر می شود، شخم هایی که با این حکم ها برای کشاورزی چهره زمین های کنار دریاچه را می خراشد و گونه های جانوری که زندگیشان تهدید می شود تا شکارچیان غیر مجازی که با اسلحه های خود تیر خلاص را به گونه های جانوری این اثر طبیعی ملی وارد می کنند همه و همه قلب تپنده دریاچه را به شمارش انداخته است.
آب بنیاد حیات و دوام دریاچه همان عنصری که این روزها خطر کمبودش انسان و حیوان و البته محیط زیست را هم تهدید می کند، به مثابه خون در رگهای بزنگان است که این روزها کمتر و کمتر شده و همین امر سبب شده که خطر نابودی، بزنگان پرآب و سرسبز را تهدید کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: خشکسالی های پی در پی و مکرر که باعث عدم جاری شدن سیلاب و کاهش دبی چشمه های بالادست شده است از یک سو و افزایش جمعیت انسانی در بالادست و توسعه اراضی کشاورزی که خود منجر به مصرف بیشتر آب شده از دیگر سو اثر ارزشمند طبیعی ملی استان را با تهدید مواجه کرده است.
حمید صالحی با اشاره به نبود منابع آب برای تغذیه دریاچه افزود: کمبود آب دریاچه موجب رشد گیاهان آبزی و اشغال تمام سطح دریاچه شده که همین امر افت آب دریاچه را سرعت بخشیده است.
وی اظهار کرد: خطر ورود لای به دریاچه همراه با سیلاب های فصلی به دلیل تخریب مراتع بالادست و وسعت کم دریاچه، آن را بسیار شکننده و آسیب پذیر کرده است.
او گفت: مساحت محدوده این اثر طبیعی ملی حدود 400 هکتار است و این در حالی است که مساحت پهنه آبی آن در حالت اشباع آب حدود 50 هکتار و ارتفاع متوسط آن 850 متر از سطح دریا است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: آب این دریاچه از ارتفاعات آهکی واقع در 20 کیلومتری جنوب دریاچه، توسط دو آبراهه اصلی که از سمت شرق و غرب به این دریاچه متصل میگردد، تامین می شود.
صالحی گفت: منابع آب زیر زمینی تغذیه کننده اطراف دریاچه بزنگان دو چشمه دائمی به نام های چشمه گل بی بی و چشمه کرق غلام می باشد و البته بخش عمده ای از آب دریاچه توسط چشمه های فعال واقع در کف دریاچه تأمین می شود.
وی افزود: ثبت این دریاچه به عنوان منطقه نمونه طبیعت گردی می تواند به یک فرصت برای احیای رونق دریاچه و آشنایی علاقه مندان به محیط زیست تبدیل شود.
وی با بیان اینکه مطالعات توجیهی طرح مدیریت دریاچه با هدف ایجاد زیر ساخت های طبیعت گردی صورت گرفته است و مطالعات تفصیلی آن نیز در دست تدوین کارشناسان است گفت: به این منظور توسعه فضای سبز به مساحت 88 هکتار و تعبیه سیستم آبیاری تحت فشار در این منطقه صورت گرفته و ضمن احداث سه توقفگاه خودرو ،9 آلاچیق و لوله کشی آب در سواحل دریاچه به طول 5/1 کیلومتر، نمازخانه، سرویس بهداشتی، زمین بازی کودکان، شبکه روشنایی به طول 2200 متر و نیز بهسازی مسیر دسترسی به این اثر طبیعی ملی به طول یک کیلومتر صورت گرفته است.
وی در ارتباط با اقدامات صورت گرفته درحوزه توسعه گردشگری پایدار دریاچه می گوید: علاوه بر نصب تابلوهای هشدار برای بازدیدکنندگان، هم اکنون نظارت دقیق بر تنوع زیستی دریاچه توسط یگان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از نشر آلودگی و تخلفات شکار و صید صورت می گیرد و به منظور جلوگیری از ورود دام و دیگر تجاوزات به حریم دریاچه، فنس کشی به طول تقریبی 600 متر در ضلع شمالی دریاچه انجام شده است.
صالحی از رایزنی های نتیجه بخش با مسوولان آب منطقه ای خراسان رضوی برای تعیین حد بستر و حریم دریاچه خبر داد و افزود: رعایت حقابه دریاچه از چشمه های بالا دست به عنوان عامل مهم درتغذیه آن و نیز مدیریت اراضی کشاورزی در بالا دست دریاچه در جهت کاهش مصرف سموم و کود، انجام اصلاحات کشاورزی منطقه برای صرفه جویی در مصرف آب از اقداماتی است که در دستور کار است.
وی ادامه داد: ظرفیت سازی برای مدیریت زیست بومی دریاچه و لایروبی آن ،توسعه تعامل با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت آب منطقه ای استان برای اخذ سند مالکیت و سایر اقدامات حقوقی برای احراز مالکیت اراضی واقع در محدوده مصوب اثر طبیعی ملی از دیگر اولویت های اجرایی این اداره کل در این ارتباط است.
به هر حال اینک بزنگان درخطر تبدیل شدن به ارومیه ای دیگر است، دریاچه ای که قبل از خشکی کامل آن و صرف هزینه های میلیاردی باید برای نجاتش هر کاری انجام داد زیرا ایستادن قلب بزنگان به مثابه مرگ محیط زیست و حیاط وحش منطقه است./4
7496 /664



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن