تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806764526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غفلت، روی دیگر سکه خشونت علیه کودکان-آرزو جاودانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: غفلت، روی دیگر سکه خشونت علیه کودکان-آرزو جاودانی خشونت علیه کودکان و زنان همیشه از بدترین و خشن ترین انواع خشونت های خانگی مطرح بوده و علل و عوامل شکل گیری و راههای جلوگیری از آن نیز همیشه یکی از موضوعات جذاب در بین تحلیلگران و پژوهشگران علوم اجتماعی و جامعه شناسان است.


جامعه شناسان و روانشناسان بر این عقیده اند که فشارهای زندگی مدرن، مشکلات اقتصادی و معیشتی و عدم توانایی افراد برای مقابله با مشکلات و به تعبیری عدم برخورداری از مهارت های زندگی موجب رشد خشونت در سطوح جامعه شده است.
پایین آمدن آستانه تحمل افراد جامعه، عدم توانایی کنترل بر رفتار و گفتار در زمان بروز عصبانیت و هیجانات همه روزه چاپ اخبار حوادث دلخراش ناشی از درگیری های خیابانی و خشونت های خانگی را در رسانه ها رقم زده است.
از جمله قربانیان خشونت های خانگی که جزو بی دفاع ترین ها محسوب می شوند،کودکان هستند که هر از گاهی با رسانه ای شدن یکی از شمار فراوان این دست حوادث دل هر خواننده و شنونده ای به درد می آید.
کودکان قربانی خشونت و بی ثباتی والدین خود می شوند و زخم های این بی مبالاتی ها و رفتارهای غیر انسانی بر تن و روحشان اثری ماندگار و قابل مشاهده می گذارد.
هرچه جامعه و زندگی صنعتی رو به جلو حرکت می کند آسیب ها و عوارض این روند در جامعه پررنگ شده و حتی تغییر شکل می دهند، به طوری که تا دیروز بیشترین جنبه مشهود خشونت علیه کودکان، خشونت فیزیکی و جسمی بود در حالی که امروزه کارشناسان، دست اندرکاران و متولیان این حوزه، چهره دیگری از این خشونت را معرفی می کنند.
ˈغفلتˈ وˈبی توجهیˈ روی دیگر سکه خشونت علیه کودکان است که اخیرا رشد و گسترش آن در بین خانواده های ایرانی سرعت گرفته است به طوری که دیگر نمایش و خبری از شکنجه های بی رحمانه کودکان مانند کبودی بدن، اثر ته سیگار ، آثار ضربات کمربند، شلنگ و سوختگی با قاشق و چنگال مثل قبل نیست بلکه این روزها روح و روان بیشتر کودکان آثار بی توجهی و غفلتی را متحمل می شود که به مراتب سخت تر و بی رحمانه تر است و البته تعاریف قانونی هم برای آن به صورت شفاف وجود ندارد.
بی توجهی به نیازهای اساسی کودکان، عدم رسیدگی به خواسته های به حق آنان، بی توجهی به تعلیم و تربیت و پرورش کودکان، رها کردن آنان در جامعه، بی مسوولیتی والدین نسبت به نحوه گذران اوقات فراغت کودکان و . . . همه و همه از اشکال گوناگون غفلت و بی توجهی هستند.
حتی والدینی که با تهیه لپ تاب، تبلت، گوشی موبایل و غیره بدون هیچگونه نظارت و کنترلی خود را از حضور کودک در نزدیکی شان راحت می کنند بزرگترین ظلم و خشونت را علیه او مرتکب می شوند.
مادری که غذا دادن به کودک را به تاخیر انداخته و گرسنگی طولانی را به وی تحمیل می کند، پدری که هیچ تلاشی برای تربیت فرزندش نمی کند و زمانی را به این امر اختصاص نمی دهد، خانواده ای که کودک را از فرستادن به مهد و آموزشهای معمول جامعه محروم می کند همه و همه از مصادیق بارز غفلت محسوب می گردد.
در کمتر از یک دهه پیش، وقتی کودکی به دنیا می آمد گرمی آغوش مادر را بخوبی و مداوم حس می کرد و در دامان او گذشت ثانیه، ثانیه روزها ، ماهها و سالهای آغازین ورودش به این دنیا را تجربه می کرد.
در آن زمان مادران، پرورش و تربیت کودک را مهمترین وظیفه و نقش خود می دانستند و البته پدران نیز تامین معاش را اما امروز با وجود فشارهای اقتصادی، معیشتی و کار بیرون از خانه پدر و مادر و قراردادهای روز مزد و کارمزد دیگر مادران از مرخصی های معمول که از حقوق اولیه کودک است بی بهره اند.
در این میان فعالیت اقتصادی و کار پدران نیز به تنهایی به همه نیازهای خانواده پاسخ نمی دهد و میزان بالای هزینه های زندگی اشتغال مادران را در جامعه به ضرورتی اجتناب ناپذیر با همه آسیب هایش بدل کرده است.
مادری که بعد از گذر سالها از آغاز زندگی مشترک آنهم به اجبار و فشارجامعه و خانواده و حتی همسر و ترس از آینده زندگی مشترک اقدام به فرزند آوردن می کند با دنیا آمدن نوزادش نمی تواند از مرخصی کاری بهره ببرد، کودک را از شیر خود تغذیه کند و حس امنیت و آرامش را در ماههای اولیه با کنار نوزاد بودن تامین کند.
این هم گونه دیگری از غفلت و بی توجهی به کودکان محسوب می شود که خواسته یا ناخواسته سلامت جسمی، روحی و اجتماعی کودک را و در دراز مدت آینده و سرنوشت زندگی مشترک او را تحت تاثیرات شدید قرار می دهد.
طبق اعلام مسوولان بهزیستی استان خراسان رضوی کودک آزاری و همسری آزاری بیشترین حجم تماس های انجام شده با مرکز اورژانس اجتماعی 123 را در این استان تشکیل می دهد.
از بین بیش از 12 هزار و 500 تماس با خط 123 در این استان بیشترین تماسها مربوط به همسر آزاری و کودک آزاری اعلام شده است که این واقعیت در کنار اصل پنهان بودن خشونت غفلت علیه کودکان زنگ های خطر را به صدا درمی آورد.
در این میان غفلت و بی توجهی با صراحت از سوی این مسوولان در استان روند رو به رشدی را به خود گرفته که لازم است در این رابطه اقدام عاجلی صورت گیرد.
آموزش و اطلاع رسانی عمومی و آگاهی بخشی به جامعه و اجرای برنامه های پیگشیرانه در این عرصه از جمله راهکارهای اساسی می باشد که لازم است قبل از تبدیل شدن این وضعیت به یک آسیب جدی در جامعه اقدام به کنترل و مهار آن کرد.ک/3
/7496/659



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن