تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820935775




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیماری لمپی اسکین در آذربایجان غربی کنترل شد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بیماری لمپی اسکین در آذربایجان غربی کنترل شد ارومیه - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی از کنترل بیماری لمپی اسکین در استان با برنامه های تدوین و اجرا شده خبر داد.


کامران داهیم روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این راستا از جمله بیش از 255 هزار نوبت واکسیناسیون علیه بیماری با استفاده از واکسن های آبله گوسفندی و بزی، سمپاشی بیش از 2.2 میلیون مترمربع جایگاه دامی به منظور مبارزه با حشرات ناقل بیماری و ویروس این بیماری، سمپاشی بدن 10 هزار راس دام سنگین، ضد عفونی بیش از 1.1 میلیون مترمربع کشتارگاههای دامی و میادین عرضه دام و واکسیناسیون 40 هزار دام حساس به بیماری توسط این اداره کل در راستای کنترل بیماری در استان انجام شده است.
وی اظهار کرد: این بیماری در12 شهرستان آذربایجان غربی گسترش یافته بود و در پنج شهرستان هیچگونه علایمی از بیماری یاد شده مشاهده نشده است.
وی گفت: شهرستانهایی که علایم بیماری لمپی اسکین درآنها مشاهده نشده شامل پلدشت، ماکو، چالدران، شوط و چایپاره در شمال آذربایجان غربی است.
وی اظهار کرد: با اقدامات کنترل بیماری، بیش از شش هفته است که هیچ گزارشی مبنی بر وجود این بیماری در سطح استان دریافت نکرده ایم.
داهیم ادامه داد: در شهرهایی مثل مهاباد، بوکان این بیماری کاملا کنترل شده و در سایر شهرستانها نیز این بیماری به صورت تک گیر مشاهده و گزارش شده است.
وی اظهار کرد: از 14 خرداد زمان گزارش این بیماری در استان تاکنون 69 راس دام در سطح استان معدوم و 11 راس نیز تلف شده اند.
وی ادامه داد: از کل دام های سنگین استان نیز حدود 350 راس به بیماری یاد شده مبتلا شده اند که با اقدامات درمانی و حمایتی رو به بهبودی گذاشته اند.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان غربی اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از راههای انتقال این بیماری جابه جایی دام است اقدامات قرنطینه ای و محدود کردن جابه جایی دام از دامداری ها و روستاهای استان نیز با کنترل های دامپزشکی انجام می شود و از روستاییان و دامداران می خواهیم تا اطلاع ثانوی از این اقدام پرهیز کنند.
وی همچنین توصیه کرد: دامداران استان به صورت منظم و روزانه نسبت به نظافت و پاکسازی دامداریهای خود و ضد عفونی و سم پاشی به موقع بدنه دامها اقدام کنند.
بیماری لمپی اسکین برای اولین بار در14 خرداد ماه سال جاری درآذربایجان غربی در روستایی در بوکان مشاهده شد و به سرعت در مرکز و جنوب آذربایجان غربی گسترش یافت.
در این راستا دامهای 12 شهرستان آذربایجان غربی گرفتار این بیماری شدند.
به گفته مسوولان دامپزشکی آذربایجان غربی، ایجاد لاغری در گوساله های جوان و نیز کاهش قابل توجه شیر در گاوهای شیری از مهمترین شاخصه های این بیماری است.
لمپی اسکین توسط گزش پشه و مگس منتقل می شود و در گاوهای باردار موجب سقط جنین شده و حتی منجر به ناباروری در گاوهای جوان نیز می شود.
این بیماری قبلا در کشور ما دیده نشده و به همین خاطر نیز اسم خاصی برای این بیماری در نظر گرفته نشده است و برای معرفی آن از اصطلاح وارداتی آن یعنی لمپی به معنای گره و اسکین به معنای پوست استفاده می شود.
7125/581/ 1495



04/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن