تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819673512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از صادرات و واردات در ایران چه خبر؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



از صادرات و واردات در ایران چه خبر؟
واردات کالا به ایران در بهار امسال سه میلیارد دلار و صادرات ایران در این مدت دو میلیارد دلار بیشتر شده است



به این مطلب امتیاز دهید

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، سایت بی بی سی فارسی در خبری با عنوان "افزایش سه میلیارد دلاری کالاهای وارداتی به ایران" نوشت: گزارش گمرک ایران نشان می‌دهد که واردات کالا در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۳۵ درصد افزایش پیدا کرده و از ۹ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار به ۱۲ میلیارد و ۳۸۶ میلیون دلار رسیده است.
 
صادرات کالاهای غیرنفتی نیز در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دو میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

بی بی سی نوشت: در میان کالاهای وارداتی گندم به ارزش ۷۵۱ میلیون دلار در صدر کالاهای وارداتی قرار دارد و بعد از آن واردات وسایل نقلیه با موتور پیستونی درونسوز به ارزش ۴۳۳ میلیون دلار، برنج به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار و ذرت به ارزش ۳۵۴ میلیون دلار و کنجاله سویا به ارزش ۲۹۹ میلیون دلار مهمترین کالاهای وارداتی ایران هستند.

ترکیب کالاهای وارداتی بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته نشان می‌دهد که واردات گندم در بهار امسال تقریبا دو برابر شده و در مقابل، واردات برنج ۳۸ درصد نسبت به بهار سال گذشته کمتر شده و از ۵۵۹ میلیون دلار به ۳۷۱ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

واردات کنجاله سویا نیز در بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد کاهش پیدا کرده و از ۴۶۰ میلیون دلار در بهار سال گذشته به ۲۹۹ میلیون دلار رسیده است.

بنا بر گزارش گمرک، در فصل بهار ۲۳ هزار و ۲۴۲ خودرو به ارزش ۴۸۳ میلیون و ۲۲۳ هزار دلار وارد ایران شده است. این آمار نشان می‌دهد که واردات خودرو در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تقریبا سه برابر شده است. در بهار سال گذشته ۸ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد ایران شده بود.

گزارش گمرک نشان می‌دهد که تنها در خرداد ماه امسال ۹ هزار و ۱۴۰ دستگاه خودرو وارد شده است که از جمع واردات خودرو در سه ماه اول سال گذشته ۶۰۰ دستگاه بیشتر است.

عمده کالاهای وارداتی ایران به ترتیب از امارات متحده عربی با سه میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار، چین با دو میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار، هند با یک میلیارد دلار، ترکیه با ۸۵۰ میلیون دلار، کره با ۸۰۸ میلیون دلار وارد شده است.

     

به نوشته این سایت، مقایسه شرکای تجاری ایران در بهار امسال با بهار سال گذشته حاکی از آن است که واردات کالا از امارات و چین که بعد از تحریم‌ها به شدت کاهش پیدا کرده بود، دوباره رشد چشمگیری پیدا کرده است. چنانکه در بهار سال گذشته واردات کالا از امارات یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون دلار بوده که در بهار امسال به سه میلیارد و ۳۶۷ میلیون دلار رسیده است. واردات از چین نیز که در بهار سال گذشته یک میلیارد و ۶۰۹ میلیون دلار بود، به دو میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار در بهار امسال افزایش پیدا کرده است.   صادرات کالا
بی بی سی افزود: در مقابل، صادرات کالاهای غیرنفتی حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده و از ۹ میلیون و ۸۳۸ دلار در بهار سال گذشته به ۱۱ میلیون و ۸۵۹ میلیون دلار در بهار امسال رسیده است.

عمده کالاهای صادراتی ایران در بهار امسال همچون گذشته، میعانات گازی و محصولات پتروشیمی هستند و پروپان مایع‌شده به ارزش ۵۲۷ میلیون دلار، متانول با ۴۰۶ میلیون دلار و قیر نفت به ارزش ۳۴۴ میلیون دلار در صدر کالاهای صادراتی ایران قرار دارند.

در میان کالاهای صادراتی ایران بعد از مدت‌ها پسته جزو ده کالای عمده صادراتی قرار گرفته است. ارزش صادرات پسته که در بهار سال گذشته ۸۷ میلیون دلار بود، در بهار امسال تقریبا دو برابر شده و به ۱۶۹ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.

مشتریان کالاهای صادراتی ایران در بهار امسال به ترتیب چین با دو میلیارد و ۱۳۷ میلیون دلار، عراق با یک میلیارد و ۴۴۲ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۹۴۴ میلیون دلار، افغانستان با ۵۵۲ میلیون دلار و ترکیه با ۵۱۷ میلیون دلار بوده‌اند.

مقایسه مشتریان کالاهای ایرانی در بهار امسال با بهار سال گذشته نشان می‌دهد که چین و ترکیه میزان واردات خود را از ایران به ترتیب ۴۲۶ و ۱۳۸ میلیون دلار افزایش داده‌اند. در مقابل، افغانستان که در بهار سال گذشته ۶۹۵ میلیون دلار از ایران کالا خریده بود، در بهار امسال با ۲۰ درصد کاهش، میزان خرید کالا از ایران را به ۵۵۲ میلیون دلار رسانده است./110

 




۰۳/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۹:۲۷




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن