تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805201803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر فروش سلاح به روسیه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob اختلاف در اتحادیه اروپا بر سر فروش سلاح به روسیه مسکو - ایرنا - همزمان با تشدید اقدامات تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه بر سر مسایل اوکراین، فروش تسلیحات جنگی اروپایی به مسکو به عاملی برای شکاف در میان قدرتهای بزرگ اتحادیه ازجمله فرانسه و انگلیس شده است.


اختلاف در اردوگاه اروپایی بر سر فروش تسلیحات نظامی به روسیه از قرارداد مسکو و پاریس برای فروش ناوهای بالگردبر میسترال آغاز شد اما دامنه آن بسرعت انگلیس به عنوان مخالف اصلی و سرسخت کرملین را در برگرفت.
ماجرا از آنجا آغاز شد که آمریکایی ها پس از بحران اوکراین به ویژه اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود، پاریس را برای لغو قرارداد فروش دو فروند ناو بالگردبر میسترال به مسکو تحت فشار گذاشتند اما مقامهای فرانسوی که در کشاکش بحران مالی حاکم بر کشورشان نیاز شدیدی به دو میلیارد و 200 میلیون دلار درآمد این معامله داشتند، زیر بار خواسته واشنگتن نرفتند.
به دنبال واشنگتن، لندن نیز در روزهای گذشته برای اقناع پاریس به لغو قرارداد فروش ناوهای بالگردبر میسترال به فرانسه فشار آورد اما فرانسوی ها که از زیر و بم فروش صدها میلیون دلاری تسلیحات انگیسی به مسکو باخبر بودند، واکنش نشان دادند و اعلام کردند که طرف روسی مبلغ قرارداد تحویل ناو نخست را به طور کامل پرداخت کرده است.
از سوی دیگر طرح این موضوع در رسانه های ارتباط جمعی، عصبانیت مقامهای فرانسوی را بر انگیخت و آنها با اشاره به حضور چندین میلیاردر روس در لندن به مقامهای انگلیسی توصیه کرد که سرگرم کار خود شوند.
تحلیلگران مسایل سیاسی می گویند هر چند فرانسه در اصل برای بازی با برگ برنده فروش ناو میسترال در برابر روسیه به بهانه بحران اوکراین بی علاقه نیست اما فرانسوی ها از یک سو نیازمند سود حاصل از محل امضای این قرارداد هستند و از طرفی نمی خواهند در رقابت برای حضور در بازار پرسود فروش تسلیحات به روسیه از دیگر رقبای اروپایی عقب بمانند.
با این رویکرد بود که فرانسوآ اولاند رییس جمهوری فرانسه با ابراز اطمینان از تحویل نخستین ناو جنگی ˈمیسترالˈ به روسیه، تحویل دومین ناو را به رفتار مسکو در مورد اوکراین مشروط کرد.
اولاند دوشنبه این هفته اعلام کرد که قرارداد فروش میسترال به روسیه در سال 2011 میلادی بسته شده و ساخت ناو نخست مراحل پایانی خود را می گذراند و باید در ماه اکتبر تحویل داده شود.
اولاند که کشورش در سالهای اخیر و به طور مشخص از دوره تهاجم آمریکا به عراق از فرانسه نسبتا مستقل قرن بیستم فاصله زیادی گرفته است، در راستای همسویی با اردوگاه غرب برای تشدید فشارهای ضدروسی اعلام کرد که ˈتحویل ناو دوم میسترال به روسیه به رفتار مسکو در قبال ناآرامیهای اوکراین وابسته است. در حال حاضر تصمیمی در مورد تحریمهای جدید که فرانسه را به صرف نظر از تحویل میسترال ها وادارد، اتخاذ نشده استˈ.
تحلیلگران مسایل سیاسی در تبیین رویکرد پاریس در خصوص اجرای قرارداد فروش ناو بالگرد برد میسترال به مسکو می گویند که فرانسوی ها بر اساس سنت رایج خود در معادلات بین المللی هم نگاهی به ˈجیبˈ خود دارند و هم تلاش می کنند با مشروط کردن اجرای بخش دوم قرارداد فرانسوی- روسی، رضایت متحدان غربی به خصوص واشنگتن را به دست آورند.
قرارداد فروش دو ناو فرانسوی برنامه ریزی و فرماندهی با ویژگی حمل بالگرد موسوم به ˈمیسترالˈ به روسیه در زمان ریاست جمهوری ˈنیکلا سارکوزیˈ در سال 2011 و به ارزش هر کدام یک میلیارد و 100 میلیون یورو امضا شد.
ˈولادی وستوکˈ نخستین ناو این قرارداد پنجم مارس (14 اسفند ماه) امسال آزمایشهای دریایی خود را پشت سر گذاشت. این کشتی در ماه اکتبر تحویل داده می شود و قبل از پیوستن به ناوگان اقیانوس آرام روسیه در سال 2015 در سن پترزبورگ مسلح خواهد شد.
بر اساس قرارداد منعقد شده میان مسکو و پاریس دومین ناو میتسرال نیز قرار است در اواخر سال 2015 به روسیه تحویل داده شود.
ادامه این روند و تصمیم پاریس به تحویل نخستین ناو جنگی ˈمیسترالˈ به روسیه، انتقاد لندن و پاسخ تند پاریس را در پی داشت و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه با تکرار موضع کشورش در مورد تحویل قطعی نخستین میسترال به مسکو، در پاسخ به انتقادات انگلیس از این کشور خواست ˈسرگرم کار خود باشدˈ.
در واقع اختلاف میان لندن و پاریس به دنبال پافشاری مقامهای فرانسوی بر تحویل نخستین ناو میسترال به مسکو شدت یافت و این تصمیم فرانسوی ها با انتقاد ˈدیوید کامرونˈ نخست وزیر انگلیس مواجه شد.
فابیوس رییس دستگاه دیپلماسی فرانسه نیز در واکنش به انتقاد کامرون در مصاحبه با کانال تلویزیونی ˈت اف1ˈ اظهار داشت: ˈانگلیسی ها چنان رابطه دوستانه ای با روسیه دارند که ما هرگز نداشته ایم. به دوستان انگلیسی خود می گویم که از مسائل مالی صحبت کنید. تعداد روس های ثروتمند در انگلیس کم نیستندˈ.
در همین حال منابع خبری انگلیس نیز دیروز چهارشنبه ضمن ارایه گزارشهایی از ادامه صادرات سلاح از سوی انگلیس به روسیه به رغم تحولات اخیر اوکراین بویژه بعد از سقوط هواپیمای مالزیایی، لندن را به داشتن استانداردی دوگانه در قبال مسکو متهم کردند.
کانال تلویزیونی اسکای نیوز در این ارتباط در گزارشی اعلام کرد که دولت انگلیس به رغم سرنگونی هواپیمای خطوط هوایی مالزی برفراز خاک اوکراین، هنوز به صادرات 135 میلیون پوندی تسلیحات به روسیه ادامه می دهد که این امر حاکی از در پیش گرفتن یک سیاست دوگانه در قبال مسکو است.
هواپیمای بوئینگ 777 خطوط هواپیمایی مالزی با 298 مسافر، در 26تیر 93 در شرق اوکراین هدف قرار گرفت و سرنگون شد و دولتهای غربی، جدایی طلبان طرفدار مسکو را مسوول سرنگونی این هواپیما می دانند اما روسیه، مسوولیت سقوط هواپیما را متوجه اوکراین کرده است.
براساس گزارش اسکای نیوز، در ماه می گذشته، 285 مجوز که براساس آنها شرکت های انگلیسی اجازه می یابند به روسیه، سلاح بفروشند، وجود داشته است.
ˈجان استانلیˈ رییس کمیته کنترل صادرات سلاح انگلیس در گفت وگو با اسکای نیوز اعلام کرد: جزییات امر نشانگر آن است که شرکتهای انگلیسی مبادرت به فروش قطعات موشک به روسیه نیز کرده اند.
این در حالی است که نمایندگان مجلس عوام انگلیس نیز روز گذشته از صادرات سلاح این کشور به روسیه که ارزش آن به میلیون ها پوند می رسد، ابراز نگرانی کردند.
براساس گزارش کمیته کنترل صادرات سلاح در پارلمان بریتانیا، کماکان 251 مجوز صادرات تسلیحات به روسیه ازجمله فروش تجهیزات آتشبار ضد هوایی، تفنگ های تک تیراندازی، دوربین های دید در شب، قطعات موشک های هوا به هوا، هلی کوپترهای رزمی، به ارزش 132 میلیون پوند به قوت خودش باقی است.
به دنبال درخواست نمایندگان پارلمان انگلیس از دولت این کشور برای توضیح درباره صادرات سلاح به روسیه و نیز فشار رسانه های گروهی، مقامهای دولتی لندن اعلام کردند که تمامی این مجوزها را بازنگری کرده است و مجوزهای باقی مانده تنها مربوط به مواردی است که استفاده تجاری دارند.
لندن همچنین متعهد شده است که فروش سلاحهایی به مسکو که می توانند در بحران اوکراین مورد استفاده قرار گیرند، متوقف سازد.
دولت انگلیس درحالی از سوی مجلس نمایندگان و نیز رسانه های این کشور به دلیل داشتن استانداردی دوگانه در قبال مسکو، مورد انتقاد قرار می گیرد، که دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس از دولتهای اروپایی به ویژه فرانسه به دلیل ادامه فروش تسلیحات نظامی به روسیه بشدت انتقاد کرده است.
نخست وزیر بریتانیا از کشورهای اروپایی خواسته است تا روسیه را تحت تحریم تسلیحاتی قرار دهند.
در این میان روزنامه های انگلیس گزارشهایی را منتشر کرده اند که در آنها به کمکهای مالی قابل توجه میلیاردهای روسی به حزب محافظه کار بریتانیا تحت رهبری دیوید کامرون اشاره شده است.
خبرگزاری ایتارتاس روسیه نیز در خبری به نقل از یک مقام دفاع انگلیس اعلام کرد که ارزش صادرات سلاح انگلیسی به روسیه در سال گذشته با 100 درصد افزایش نسبت به سال 2012 به 225 میلیون دلار رسیده است.
در نهایت می توان گفت که فروش تسلیحات اروپایی به روسیه این روزها به عاملی چالش برانگیز میان قدرتهای بزرگ اتحادیه اروپا با محوریت فرانسه- انگلیس تبدیل شده است و ماهیت این اختلاف از برتری اصل سودآوری در سیاستگذاری خارجی این کشورها و باور آنها به اصل استانداردهای دوگانه در معادلات بین المللی حکایت دارد.
اروپام/518**1577

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





02/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن