تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803922183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات کالا به عراق تقویت می شود/ تبدیل سومار به مرز رسمی تا 6 ماه آینده


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > غرب > کرمانشاه گزارش خبری مهر/
صادرات کالا به عراق تقویت می شود/ تبدیل سومار به مرز رسمی تا 6 ماه آینده
کرمانشاه – خبرگزاری مهر: صادرات صرف به کردستان عراق از طریق کرمانشاه موضوعی بود که بسیاری از کارشناسان در گذشته نیز معتقد بودند باید با صادرات کالا به صورت مستقیم به عراق به تعادل برسد، این مسئله در روزهای اخیر موضوع اصلی جلسات کارشناسی است که برای تحقق آن روی بازگشایی مرز سومار و تبدیل شدن به یک مرز رسمی بحث و تبادل نظر می شود.



به گزارش خبرنگار مهر، بیش از 50 درصد صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای کرمانشاه انجام می شود. این آماری است که سرحدات غربی میان کرمانشاه و استانهای همجوار در عراق را به قلب تپنده مبادلات تجاری با کشور هزار و یک شب تبدیل می کند. در سالهای اخیر تمرکز صادرات ایران به عراق از طریق اقلیم کرد نشین عراق بود که تحولات اخیر در عراق این رویه را به سمت افزایش مبادلات تجاری با عراق سوق داده است. به گونه ای که ترانزیت دردسر ساز سوخت برای زیرساختهای استان کرمانشاه نیز در روزهای گذشته به میزان بسیار زیادی محدود شده و دیگر تانکر های اقلیم کردستان عراق در جاده های کرمانشاه و کشور کمتر دیده می شوند. اما جایگزین مرز پرویزخان که شاه راه ارتباطی با کردستان عراق بود کجا می توانست باشد؟ متخصصان و کارشناسان اقتصادی از قبل سومار - مندلی را یکی از بهترین مرزهای جایگزین برای صادرات به عراق می دانستند که در روزهای اخیر اقدامات عملی از جمله سفر مقامات عراقی به کرمانشاه برای بازگشایی آن برداشته شده است. موضوعی که به صورت تخصصی تر در کارگروه توسعه صادرات استان کرمانشاه مورد بحث و ارزیابی قرار گرفت و البته علاوه بر تشکیل بازارچه در سومار از رسمی شدن این مرز تا 6 ماه آینده خبر داده شد. نشست کارگروه صادرات استان پیش از ظهر پنج‌شنبه و با حضور مدیران ذیربط برگزار و در آن مباحث مختلفی در زمینه ارتقا صادرات استان خصوصا به کشور عراق و رفع مشکلات بازارچه سومار مطرح و بررسی شد.

صادرات صرف به کردستان عراق باید مورد تجدید نظر قرار می گرفت در این نشست رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه یکی از دلایل کاهش ترانزیت و صادرات را صادرات صرف با کردنشینان عراق عنوان کرد و  اظهارداشت: در واقع خود کردنشینان این کالاها را به سمت جنوب عراق می‌برند البته از سوی دیگر مبادله با کردها برای تجار ما راحت‌تر است. کیوان کاشفی افزود: هم‌اکنون یک مسیری باز شده که کالا را تا بغداد می‌برند که مسیر امنی است اما چنانچه مرز سومار بازگشایی شود سهولت بیشتری در نقل و انتقال واقع خواهد شد. کاشفی گفت: به خاطر وضعیت عراق هزینه‌های حمل و نقل دو برابر شده است. ما بسیاری از کالاها را از مرز مهران در استان ایلام برای صادرات به سمت عراق عبور دادیم. وی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت همه نوع کالا در عراق سه برابر شده و بسیاری از کالاهای سایر کشورها نیز تحریم شده است و عراق تشنه کالاهای ایرانی است. این موقعیت خوبی برای به دست آوردن بازار عراق است. کاشفی در تحقق صادرات 10 میلیارد دلاری و سهم اتاق بازرگانی هفت راهبرد ارئه داد که از جمله بندهای این هفت راهبرد می‌توان به تشکیل میز عراق در استان، آموزش بازرگانان، ایجاد دفتر نمایندگی دائمی تجار استان در عراق، تربیت بازرگانان جدید و افزایش مستمر توانمندی‌ها و حمایت مالی آنها، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و عمومی خارجی با استفاده از یارانه نمایشگاهی، اعزام هیئت تجاری به کشورهای دیگر، تقویت فرآیندهای مستند سازی برای حضور در بازارهای جهانی، مطالعه بازارهای صادراتی با توجه به شرایط، امکانات و تنوع محصولات صادراتی از استان برای افق 5 سال آینده و ایجاد مشوق‌های صادراتی اشاره کرد. وی از کاهش تردد کامیون‌های سوخت ابراز نگرانی کرد و گفت: قرار شد ظرف ده روز تانکرهای سوخت که آن سوی مرز هستند تخلیه شود که متاسفانه دو روز گذشته اتفاقی نیفتاده و من نگرانم که نکند مجبور شویم ده روز دیگر را تمدید کنیم. در ادامه پیراینده معاون صنعت، معدن تجارت استان کرمانشاه از روند صادرات کنونی استان به عراق ابراز نگرانی کرد و گفت: چنانچه این روند ادامه یابد ما دچار مشکل میشویم و باید بازارهای هدف بیشتری تعریف شود. بازگشایی مرز سومار در گرو امضاء تفاهم نامه های همکاری دوجانبه همچنین فرماندار شهرستان گیلانغرب از ملاقات با فرماندار بلدروز عراق برای بازگشایی مرز سومار خبرداد و گفت: با فرماندار بلدروز ملاقات کردیم. طبق گفته آنها هم‌اکنون عراق به شدت نیازمند کالای ایرانی است و به فتوای مراجع خیلی از کالاهای کشورهای همسایه چون قطر تحریم شده و قیمت تمام اجناس در عراق به شدت افزایش یافته است.

فرامرز اکبری افزود: در خصوص بازارچه سومار نیز مباحثی مطرح شده و قرار شده که بلافاصله کار بازگشایی بازارچه و مقدمات آن از سوی طرف عراقی آغاز شود. به خاطر فعالیت داعش امکان ارتباط با بخش مرکزی عراق را ندارد و بازگشایی سومار برای آنها بسیار مفید است. وی ادامه داد: طرف عراقی پای کار آمده اما یک سری تفاهم‌ها برای ادامه کار نیاز است. طرف عراقی خواستار ایجاد بازارچه در نقطه صفر مرزی است و ماشین‌ها همانجا تخلیه کنند که ما این را موکول به سفر استاندارشان کردیم. اکبری افزود: ما پیشنهاد داده‌ایم که دو شرکت عمرانی و مین‌روبی را در صورت تمایل طرف عراقی در اختیار آنان قرار می‌دهیم تا مقدمات راه اندازی بازارچه فراهم شود. وی تصریح کرد: قرار شده دو روز بعد از رمضان استاندار آنها با استاندار ما دیدار کرده تا در مواردی که نیاز است تفاهم ها شکل بگیرد. برای محوطه سازی بازارچه تا زمانی که برق خودشان بیاید نیاز به برق دارند که ما تامین کنیم. وی مهمترین مشکل را راه ارتباطی دانست و گفت: باید راه و پل قبل از فصل بارش و طغیان رودخانه احداث شود. فرماندار گیلانغرب افزود: هم‌چنین جاده سومار نیاز به تعریض دارد و جاده گیلانغرب به سومار هم باید در دستور کار قرار گیرد. اکبری ادامه داد: چنانچه بازارچه‌های دیگر امکان صادرات ندارد ظرفیت آنها نیز باید به این بازارچه منتقل شود. یکی از نیازهای اصلی بحث آب است که امیدواریم هر چه سریعتر صورت گیرد. وی از اختصاص 800 میلیون تومان اعتبار برای بحث جاده گیلانغرب – سومار خبرداد و گفت: این اعتبار در اختیار راه و شهرسازی قرار گیرد. از سومار تا بازارچه مشکلی نداریم اما بخشی از بازارچه باید مین‌روبی و پاکسازی شود. مرز سومار رسمی می شود همچنین شهریار حیدری مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری کرمانشاه در این نشست گفت: از نظر جمهوری اسلامی سومار بازارچه ای است که باید تبدیل به مرز رسمی شود. تهران به ما گفتند شما بازارچه را راه‌اندازی کنید بعد از شش ماه مجوز رسمی شدن داده خواهد شد. وی تصریح کرد: این مصوبه شورای امنیت است که باید بازارچه احداث شود.

تعریض جاده سومار به پرویزخان شنبه اجرایی می شود در ادامه مدیرکل راه‌ و شهرسازی  گفت: کار مطالعه آبنمای جاده سومار انجام شده و قرار داد آن نیز منعقد شده است که به زودی به مرحله اجرا در می‌آید. حسن فدایی افزود: بلافاصله دو اداره شهرسازی اسلام آباد غرب و گیلانغرب را بسیج می‌کنم که کار تعریض جاده سومار به بازارچه پرویزخان در محدود شهرستان گیلانغرب از روز شنبه اجرایی شود و خود من نیز حضور مستمر در آنجا خواهم داشت. وی ادامه داد: اگر جاده سومار به بحث راه های شریانی برود اعتبارات ملی دریافت می‌کند. ادارات برای اقدامات خود در راستای توسعه صادرات زمانبندی مدون ارائه کنند در پایان مدیرکل اقتصادی استانداری نیز از دستگاه‌های استان خواست تا برنامه زمانبندی مدونی برای سهم خود از صادرات استان را تحویل داده و سازمان صنعت معدن تجارت نیز آن را رصد کند. محسن دارابی افزود: در برنامه زمان‌بندی دستگاه‌ها باید هر اقدامی سهم خود از صادرات را نشان دهد. وی تصریح کرد: نباید میزان صادرات ما همان میزان سال گذشته باشد و باید طی برنامه‌ای مدون افزایش سهم صادرات استان مشخص شود. دارابی گفت: بیشترین سهم صادرات مربوط به اتاق بازرگانی و خانه صنعت و معدن است که این دو تشکل باید تلاش کنند که بخشی از اظهار سایر استان‌ها را با تشویق به استان کرمانشاه منتقل کنند. در ادامه این  نشست بحث فعالیت مجدد پیمانکاران در بازارچه مرزی پرویزخان مطرح و مدیرکل گمرک استان وجود معارضین را از مشکلات این بازارچه دانست. هم‌چنین قرار شد که تا پایان سال با همیاری قرارداد بسته شود تا در فرصت مناسب قرار داد پیمانکاران تعیین تکلیف شود.


۱۳۹۳/۵/۲ - ۱۲:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن