تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837081565




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهان اسلام قربانی آرمان عدل


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بشریت,اسلام,فلسطین
جهان اسلام قربانی آرمان عدل این مذهب ـ که جوان‌ترین مذاهب دنیاست ـ فقهی ایجاد کرده که حس عدالت‌خواهی میلیون‌ها مردمی که زیر آسمان‌های سوزان آسیا و آفریقا و چند هزار نفر دیگر را که در کشورهای آمریکا زیست می‌کنند، اقناع می‌نماید... حالا موقع آن رسیده که دیگر خودمان را در دنیا تنها قومی ندانیم که عدالت را دوست می‌دارد یا معنای عدالت را می‌فهمد، زیرا کشورهای اسلامی در سیستم قانونی خود، رسیدن به این مقصد را نصب‌العین خود قرار داده‌اند. (رابرت هوگارت جکسون، دادستان اسبق دیوان کشور ممالک متحده آمریکا، مقدمه بر کتاب «حقوق در اسلام»)




جکسون حتی از این هم فراتر می رود و عدالت در آمریکا را در مقایسه با عدالت اسلامی زیر سؤال می برد. او معتقد است قانون در آمریکا فقط تماس محدودی با اجرای وظایف اخلاقی دارد، یعنی یک شخص آمریکایی در همان حال که ممکن است یک فرد مطیع قانون باشد، ممکن است از حیث اخلاقی فردی پست و فاسد باشد، ولی عکس آن، در قوانین اسلامی، سرچشمه و منبع قانون، اراده خداست؛ اراده ای که به رسول او محمد(ص) مکشوف و عیان گردیده است. این قانون و این اراده الهی، تمام مؤمنان را جامعه واحدی می شناسد. همچنین به عقیده جکسون نمی توان تئوری ها و نظریات سیاسی یا قضایی را از تعلیمات پیامبر تفکیک کرد؛ تعلیماتی که طرز رفتار را نسبت به اصول مذهبی و طرز زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی همه را تعیین می کند. این تصویری از مساله حقوق بشر در اسلام است که از نگاه یک سیاستمدار غربی بیان شده و طبعاً تنها قطره ای از دریای اصول و قوانین اجتماعی اسلام است که اگر بدرستی درک و اجرا شود می تواند به خلق جهانی دیگرگونه از نظر حقوق انسانی و عدالت اجتماعی بینجامد. منظور از درک و اجرای درست، تأکید و تکیه بر اسلام نابی است که پیراسته از شائبه نفسانیت باشد. یعنی تبری جستن از اسلام وارونه و ظالمانه ای که این روزها نمونه روشن و آشکار آن را می توان در تروریست های تکفیری منطقه مشاهده کرد. اسلامی که از قرآن کریم فقط تفسیری غلط را می شناسد و بر تکرار مکرر آن اصرار می ورزد. آن هم نه حتی با تفسیر به رأی، که با تفسیر به نفس که محتاج اقامه دلیل و برهان هم نیست. اسلام، آیینی است که نه تنها به حقوق مدنی انسان ها که به کرامت ذاتی بنی آدم معتقد است. یعنی مرتبه ای بالاتر از حقوق مدنی که ابتنایش فقط به قانون و قاعده ناگزیر بشری نیست، بلکه بازگشت دارد به مزیت ذاتی مخلوقات انسانی فارغ از اقتضائات زندگی مدنی و روابط اجتماعی. از میان متفکران اسلامی، شهید مطهری که به حقوق فطری و طبیعی انسان از منظر دین مبین اسلام باور دارد، در مسیر دفاع از کرامت ذاتی انسان حتی به تبیین و اثبات برخی حقوق قبل از ایمان پرداخته، با این استدلال که هر استعداد طبیعی مبنای یک حق طبیعی است و یک سند طبیعی برای آن به شمار می آید مثلاً فرزند انسان حق درس خواندن و مدرسه رفتن را دارد، اما بچه گوسفند چنین حقی ندارد، چرا؟ چون استعداد درس خواندن و دانا شدن در فرزند انسان هست اما در گوسفند نیست و دستگاه خلقت این سند طلبکاری را در وجود انسان قرار داده و در وجود گوسفند قرار نداده است، چنین است حق فکر کردن و رأی دادن و اراده آزاد داشتن. (مرتضی مطهری، نظام حقوق زن در اسلام، ص 144) علامه محمدتقی جعفری در کتاب «حقوق جهانی بشر» با مقایسه اعلامیه جهانی حقوق بشر و حقوق انسان از منظر اسلام، بر آن است تا برتری قوانین حقوقی دین را بر قوانین حقوقی برساخته بشر تبیین کند. از این گذشته استدلال پیشینی تری نیز بر لزوم سوق یافتن قوانین حقوقی بشر به سمت و سوی احکام دینی و اسلامی عرضه می کند. به عقیده علامه جعفری یک عامل بسیار اساسی یا یک استعداد پایدار می تواند همه انسان ها را با یکدیگر هماهنگ کرده و آنها را با تساوی داشتن در صدها نیرو و فعالیت و پدیده مشترک، در یک نظام حقوقی جهانی متحد کند. به عبارت دیگر، اگر ما بتوانیم انسان ها را بر حسب وجدان، عقل عملی و فطرت، مورد درک و دریافت قرار بدهیم، بی تردید خواهیم دید اندیشه های لطیف فلسفی و باورداشت های متعالی مذهبی به عنوان عالی ترین مبانی هماهنگی و اتحادهای بشری قابل پژوهش و تحقیق قرار می گیرند. (حقوق جهانی بشر، تحقیق و تطبیق در دو نظام: اسلام و غرب، تهران، مؤسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری، 1385) آنچه در جهان امروز محل تأمل بسیار است، دشمنی آشکاری است که پرمدعاترین کشورهای جهان در زمینه مدنیت، قانون و حقوق بشر یعنی آمریکا، انگلیس و دیگر همتایان غربی آنها با جهان اسلام و مسلمانان دارند. این دشمنی عیان و بی شرمانه که حتی به پنهان کردنش نیز همتی نمی گمارند از کجا سرچشمه می گیرد؟ مگر نه این که اسلام، مترقی ترین آیین حقوقی جهان را داراست و خود آنها نیز به آن معترفند؟ مگر نه این که باور به کرامت ذاتی انسان، جایگاه حقوقی او را فراتر از قانونمداری هایی می برد که عمدتاً با اکراه و اجبار توأم هستند نه با عشق و علاقه راستین به حرمت انسان؟ پاسخ را می توان در این بخش از سخن منقول از رابرت جکسون یافت که تصریح می کند: «نمی توان تئوری ها و نظریات سیاسی یا قضایی را از تعلیمات پیامبر تفکیک کرد؛ تعلیماتی که طرز رفتار را نسبت به اصول مذهبی و طرز زندگی شخصی، اجتماعی و سیاسی همه را تعیین می کند.» به بیان دیگر، عدم التزام قدرت های جهانی به اعلامیه حقوق بشر به طور خاص در مواجهه با جهان اسلام را می توان ترس از مستحیل شدن قدرت پوشالی شان در نظام سیاسی و اجتماعی کاملی دانست که در دین مبین اسلام نه تنها عرضه شده، بلکه بر اجرای عملی آن نیز تأکید و توصیه فراوان شده است. جهان به دنبال آن نیست که عدالت را تحقق ببخشد، بلکه در مسیر قدرت گام برمی دارد و پیداست که در زمانه کنونی با دم زدن از حقوق بشر بیشتر می توان بر اریکه قدرت باقی ماند تا با کوبیدن بر طبل خودکامگی و استبداد، اما همیشه پاشنه آشیلی هست که نقاط ضعف را برملا می کند. پاشنه آشیل ریاکاری های سیاسی سیاستمداران جهانی، مواجهه با اسلام است. آنها می توانند همواره دم از حقوق بشر بزنند و در باب کرامت و اخلاق و عدالت اجتماعی پرگویی کنند، اما به اسلام که می رسد دیگر از این تظاهرهای دروغین، کاری ساخته نیست. اینجا دیگر مجالی است که باید با چنگ و دندان، قدرتی را که در دست دارند بچسبند حتی اگر به قیمت قتل و غارت و جنایت و حمایت از تروریسم باشد. اینجا نمی توانند ریسک کرده و خطر کنند و همچنان دم از مردم سالاری و حقوق بشر بزنند. چه این که احتمال غلبه تفکر اسلامی در جهان اگرچه در نظرشان کمرنگ باشد، ولی محتمل است و نتایج مترتب بر این پیروزی احتمالی در نظرشان آنچنان عظیم و ناگوار است که ترجیح می دهند در راه جلوگیری از تحقق آن، قسم روباهی را که خورده اند فراموش کنند و به ناچار دم خروس را عیان نموده و رسوایی آشکار را به جان بخرند. جهان اسلام که امروز نماد روشن آن غزه است، از آن رو مورد تجاوز قرار می گیرد که خواهان عدالت راستین است و از آن رو آماج تهمت های ناروا و دروغین حامیان جهانی متجاوزان قرار می گیرد که سردمدار حقوق بشری فراتر از برساخته های قانونی جهان غرب است. همچنان که «قتل علی لشده عدله» (علی را به جرم عدالتش کشتند)، جهان اسلام نیز از دیرباز تا هم اکنون قربانی آرمان عدلی است که امیرالمؤمنین(ع) اسوه تمام نمای آن بوده و هست. آرمان عدلی که دربردارنده بالاترین و والاترین حقوق جهانی بشر است و تا همیشه نیز خواهد بود. چه «و العاقبه للمتقین» و «نرید أن نمن علی الذین استضعفوا فی الأرض و نجعلهم أئمه و نجعلهم الوارثین.» عاقبت از آن پرهیزگاران است و اراده الهی بر آن تحقق یافته که بر مستضعفان در زمین منت نهاده شود و ایشان پیشوایان و وارثان زمین قرار گیرند. آزاد جعفری / جام جم


چهارشنبه 01 مرداد 1393 2:00    بازدید:0





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن